Η μετά θάνατον «ήττα» του τρίτου προέδρου των ΗΠΑ Τόμας Τζέφερσον

Η μετά θάνατον «ήττα» του τρίτου προέδρου των ΗΠΑ Τόμας Τζέφερσον Facebook Twitter
Το άγαλμα του Τόμας Τζέφερσον στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου της Νέας Υόρκης | Ted Shaffrey/Associated Press
0

Το άγαλμα του Τόμας Τζέφερσον, τρίτου προέδρου των ΗΠΑ, ιδιοκτήτη περισσότερων από 600 σκλάβων, μετά από μια μακρά πολιτική διαμάχη θα βρει ένα πιο «φιλόξενο σπίτι» στο New-York Historical Society και θα απομακρυνθεί από το Δημαρχείο της Νέας Υόρκης.

Η επιτροπή που ψήφισε για την απομάκρυνση του αγάλματος -το οποίο «επόπτευε» τα δημοτικά συμβούλια θεωρεί ότι ο Τζέφερσον που ήταν πρόεδρος των ΗΠΑ από το 1801 έως το 1809 ενσαρκώνει μια από τις πιο ντροπιαστικές πλευρές της χώρας.

Το άγαλμα, ύψους άνω των δύο μέτρων, φιλοτεχνήθηκε το 1833 από τον Γάλλο Πιερ-Ζαν Νταβίντ ντ’ Ανζέρ και είχε τοποθετηθεί από το 1915 σε ένα από τα θεωρεία της Μεγάλης Αίθουσας του Δημαρχείου του Μεγάλου Μήλου.

Μπορεί ο Τζέφερσον να ήταν ένας από τους συγγραφείς της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας, αλλά το γεγονός ότι ήταν ιδιοκτήτης σκλάβων όπως είπε η δημοτική σύμβουλος Αντριεν Άνταμς κάνει το συμβούλιο να θέλει να «γυρίσει σελίδα η πόλη και να προχωρήσει προς τα εμπρός».

Ο Τζέφερσον έχει την ίδια τύχη με πολλά αγάλματα που τα τελευταία χρόνια αποκαθηλώθηκαν, ειδικά από την έναρξη του κινήματος Black Lives Matter και τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ. Οι αντιρατσιστικές διαδηλώσεις είχαν σαν στόχο κυρίως τους ηγέτες των Νοτίων κατά τον Εμφύλιο Πόλεμο.

Η μετά θάνατον «ήττα» του τρίτου προέδρου των ΗΠΑ Τόμας Τζέφερσον Facebook Twitter
Το χάλκινο γλυπτό του Thomas Jefferson φιλοτεχνημένο από τον Pierre-Jean David d'Angers (1833) στο πάρκο Lafayette στην Ουασινγκόν, DC, το 1870. | Photo courtesy of the White House Collection.

Η ιστορία του Τζέφερσον είναι περίπλοκη. Μολονότι έγραψε ότι «όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι», όχι μόνο είχε σκλάβους αλλά έκανε τουλάχιστον έξι παιδιά με μια σκλάβα του, τη Σάλι Χέμινγκς.

Η απομάκρυνση του αγάλματος του Τζέφερσον δημιούργησε ανάμεικτα αισθήματα στην επιστημονική κοινότητα, με τον Σον Ουίλεντς, καθηγητή αμερικανικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον, σε επιστολή του προς την Επιτροπή  να αναφέρει ότι «το άγαλμα τιμά τον Τζέφερσον για τη σημαντική συμβολή του στην Αμερική και την ανθρωπότητα».

Η Επιτροπή Δημοσίου Σχεδιασμού οριστικοποίησε τη μεταφορά του αγάλματος όπως αναφέρουν οι New York Times.  Σύμφωνα με τους τελικούς όρους της συμφωνίας, η πόλη δανείζει το έργο στο μουσείο για 10 χρόνια, αρχής γενομένης από τον Απρίλιο. Θα περάσει έξι μήνες στην γκαλερί του λόμπι του μουσείου προτού μετακομίσει στο αναγνωστήριο, επίσης στο ισόγειο. Όσοι θέλουν να δουν το άγαλμα μπορούν να το κάνουν δωρεάν.

«Στο άγαλμα θα δοθεί το κατάλληλο ιστορικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένων των λεπτομερειών της περίπλοκης κληρονομιάς του Τόμας Τζέφερσον - οι συνεισφορές του ως ιδρυτή και συντάκτη της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας και η αντίφαση μεταξύ του οράματός του για την ανθρώπινη ισότητα και της ιδιοκτησίας σκλάβων – που αφορά την ένθερμη υπεράσπιση της ελευθερίας της θρησκείας και του διαχωρισμού εκκλησίας και κράτους», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το μουσείο.

Η μετά θάνατον «ήττα» του τρίτου προέδρου των ΗΠΑ Τόμας Τζέφερσον Facebook Twitter
Προσωπογραφία του Τόμας Τζέφερσον από τον Rembrandt Peale, 1800. Φωτο: Wikipedia

Ο βουλευτής Τσαρλς Μπάρον άρχισε τις εκκλήσεις για την αφαίρεση του έργου τέχνης το 2001, όταν ήταν μέλος του δημοτικού συμβουλίου αλλά ζητούσε επίμονα και την καταστροφή του. Οι ομάδες των μαύρων των Ασιατών και των Λατίνων στο δημοτικό συμβούλιο θεωρούσαν το έργο τέχνης «μια συνεχή υπενθύμιση για τις αδικίες που μαστίζουν τις έγχρωμες κοινότητες από την ίδρυση της χώρας μας».

Το 2018, η συμβουλευτική επιτροπή του δημάρχου της Νέας Υόρκης για την τέχνη της πόλης, τα μνημεία και τα γκράφιτι επέλεξε να μην αφαιρέσει αμφιλεγόμενα μνημεία προσώπων όπως ο Χριστόφορος Κολόμβος και ο Τέντι Ρούσβελτ, αλλά αντίθετα να προσθέσει μια πιο αναθεωρημένη περιγραφή του έργου τους.

Όμως ένα άγαλμα του γυναικολόγου J. Marion Sims, ο οποίος πειραματίστηκε σε σκλάβες μαύρες γυναίκες, μεταφέρθηκε σε μια λιγότερο περίοπτη τοποθεσία και θα αντικατασταθεί από έναν φόρο τιμής στα θύματά του. Τελικά, το άγαλμα του Ρούσβελτ στο Αμερικανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας πρόκειται τώρα να αφαιρεθεί.

Το άγαλμα του Τζέφερσον αναστηλώθηκε για τελευταία φορά το 2011, αλλά η μετεγκατάστασή του θεωρείται ότι θα ανοίξει το δρόμο για παρόμοιες εκστρατείες εναντίον ορισμένων από τα άλλα 700 έργα τέχνης που είναι ιδιοκτησία της πόλης.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM