Μουσείο Μεταναστευτικής Αυτονομίας: Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Γενικά αμφιβάλλουμε για το αν ένα έργο τέχνης μπορεί να μεταφέρει ένα συγκεκριμένο νόημα. Στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να μας ενεργοποιήσει, να εγείρει ερωτήματα, να μας προσφέρει εργαλεία για να δούμε και να σκεφτούμε τα πράγματα διαφορετικά, μέχρι να μας αναγκάσουν να δράσουμε.
0

Από τον Σεπτέμβριο του ’16 ως τον Αύγουστο του ’19 το εγκαταλελειμμένο κτίριο της Σπύρου Τρικούπη 17 στα Εξάρχεια λειτούργησε ως «σπίτι και κοινοτικός χώρος για πρόσφυγες-προσφύγισσες», όντας μέρος ενός ευρύτερου κινήματος καταλήψεων που άνθησε την προηγούμενη δεκαετία.

Το διάστημα αυτό φιλοξένησε εκατοντάδες ανθρώπους από διαφορετικές χώρες και φυλές, ένα μεγάλο ποσοστό των οποίων ανήκε σε ευάλωτες ομάδες, π.χ. πολυμελείς οικογένειες, λειτουργώντας ως «αντιπαράδειγμα» στη στρατοπεδική λογική των προσφυγικών δομών. 

Η συγκεκριμένη κατάληψη ήταν η πρώτη που εκκενώθηκε επί υπουργίας Χρυσοχοΐδη και, σε συνδυασμό με άλλες θεαματικές επιδείξεις αστυνομικού αυταρχισμού στην περιοχή, διαφημίστηκε δεόντως ως η αρχή του τέλους της περιβόητης «ανομίας».

Σύμφωνα όμως με τους συντελεστές του πρότζεκτ «Battlefields», άνθρωποι που προέρχονται από διάφορες χώρες και πολλά διαφορετικά παραστατικά μέσα, η αντίσταση δεν έπαψε, απλώς «μετανάστευσε σε άλλα, μάλλον αόρατα πεδία μάχης και πραγματώνεται σαν σκιά στο σκοτάδι».  

Παρατηρούμε ότι γεγονότα και καταστάσεις, όπως οι καθημερινές ανθρωποκτόνες απωθήσεις στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., η πρόσφατη αστυνομική δολοφονία ενός νεαρού Ρομά και η διόγκωση ενός φασίζοντος κρατικού αυταρχισμού με το πρόσχημα του ελέγχου της πανδημίας, συνοδεύονται από μια μουδιασμένη κοινωνική αδιαφορία.

Ενάμιση χρόνο πριν οργανώθηκε μια πρωτοβουλία ώστε το κλειστό κτίριο να ξανανοίξει ως Μουσείο Μεταναστευτικής Αυτονομίας (ΜοΜΑ), αμφισβητώντας και ταυτόχρονα διευρύνοντας τις τρέχουσες έννοιες της μετανάστευσης και της προσφυγιάς ως μια κατάσταση «διαρκούς γίγνεσθαι».

Στήθηκε μια έκθεση με εικόνες από τις μέρες της κατάληψης και τεχνουργήματα φτιαγμένα από λογής αντικείμενα που εγκαταλείφθηκαν στον χώρο μετά την εκκένωση, όμως τα lockdowns απέτρεψαν το άνοιγμα, ενώ αρκετά «εκθέματα» καταστράφηκαν στις εργασίες ανακατασκευής που ξεκίνησε στο μεταξύ ο ιδιοκτήτης – όσα επιβίωσαν είναι πλέον προσβάσιμα μόνο διαδικτυακά στον ιστότοπο του MoMA με τη μορφή ενός φωτογραφικού, κινηματογραφικού, εικαστικού και ταυτόχρονα πολιτικού αφηγήματος που αναδύεται μέσα από το κενό και την απουσία.

Δεν στοχεύει, εντούτοις, στην «τέχνη για την τέχνη», έστω από κάποια εναλλακτική σκοπιά, εφόσον και η κριτική της δυνατότητα ως κατεστημένης συνθήκης αμφισβητείται: η τέχνη εδώ χρησιμοποιείται περισσότερο ως διάμεσο για τη διατήρηση μνημών και την ενίσχυση αγώνων στα λογής «πεδία μάχης» που διαμορφώνονται εκτός και εντός μας.

Με αφορμή τα «επίσημα εγκαίνια» στις 16/10, που συνδυάστηκαν με μια υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Remind the Gap» και μια μουσική πορεία στα Εξάρχεια, ανέτρεξα στον ψηφιακό κατάλογο του ΜοΜΑ και επικοινώνησα με τους συντελεστές του πρωτότυπου αυτού εγχειρήματος. Ιδού τι προέκυψε.  

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Τα «Πεδία Μάχης» είναι το ίδιο το προϋπάρχον περιβάλλον μας. Οι κοινωνικοπολιτικές αναταραχές που εκτυλίσσονται γύρω μας καταπατούν ακόμη και τον ίδιο μας τον εαυτό, μετατρέποντάς τον σε πεδίο μάχης.
   

— Πώς προέκυψε το πρότζεκτ «Battlefields» (Πεδία Μάχης) και ποιο το σκεπτικό του;

Τα «Πεδία Μάχης» είναι το ίδιο το προϋπάρχον περιβάλλον μας. Οι κοινωνικοπολιτικές αναταραχές που εκτυλίσσονται γύρω μας καταπατούν ακόμη και τον ίδιο μας τον εαυτό, μετατρέποντάς τον σε πεδίο μάχης. Το κυρίαρχο σύστημα είναι εχθρικό για πολλούς ανθρώπους, ειδικά δε για όσους-ες χαρακτηρίζονται «πρόσφυγες» είναι έως και δολοφονικό.

Ως «πεδίο μάχης» μπορεί να οριστεί και το κτίριο της Σπύρου Τρικούπη 17, όπου δεν μπορέσαμε τελικά να υλοποιήσουμε την ιδέα του MoMA, λόγω των lockdowns. Το αρχικό σχέδιο ήταν να ξανανοίξει το κτίριο με μια έκθεση φωτογραφιών από τον καιρό που λειτουργούσε ως κατάληψη στέγης, μαζί με έργα τέχνης τα οποία κατασκευάστηκαν από διάφορα αντικείμενα που απέμειναν στον χώρο μετά την έξωση των προσφύγων.

Εξάλλου, ήδη κατά τις εργασίες ανακατασκευής που πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα εκεί το κτίριο καταστράφηκε μερικώς και κατηγοριοποιήθηκε ως «πεδίο μάχης» στο πλαίσιο μιας γενικότερης επιχείρησης εξευγενισμού του αστικού τοπίου. 

— Πώς ορίζεται ένα Μουσείο Αυτονομίας Μεταναστών; Είναι τυχαία ή σκόπιμη η συνωνυμία των αρχικών (ΜοΜΑ) με γνωστά καλλιτεχνικά ιδρύματα; 

Αμφιβάλλουμε αν η πρόκληση εξακολουθεί να είναι μια δόκιμη καλλιτεχνική προσέγγιση. Παρατηρούμε ότι γεγονότα και καταστάσεις, όπως οι καθημερινές ανθρωποκτόνες απωθήσεις στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., η πρόσφατη αστυνομική δολοφονία ενός νεαρού Ρομά και η διόγκωση ενός φασίζοντος κρατικού αυταρχισμού με το πρόσχημα του ελέγχου της πανδημίας, συνοδεύονται από μια μουδιασμένη κοινωνική αδιαφορία. Υποθέτουμε ότι το μόνο πράγμα που θα μπορούσαμε να προκαλέσουμε είναι μια περιορισμένη πολιτική παρέμβαση.

Έχουμε έντονες και συχνές συζητήσεις για τα μουσεία ως ιδρύματα ή για την τέχνη και τον ρόλο της στις διαδικασίες εξευγενισμού του αστικού τοπίου, οι οποίες απεικονίζονται, εν μέρει και στο πρότζεκτ «Battlefields».

Να τονίσουμε εδώ ότι αρχικά δεν σκεπτόμασταν να στήσουμε ένα μουσείο, ούτε καν μια έκθεση. Ο στόχος ήταν να ξαναζωντανέψει ο εγκαταλελειμμένος χώρος και όσα πράγματα βρίσκονταν σε αυτόν – η καλλιτεχνική προσέγγιση ήρθε αργότερα, περισσότερο ως μέσο ή πύλη.

Ο όρος «μετανάστες-στριες» για εμάς είναι ένας ευρύς και αποτυπώνει μια κατάσταση διαρκούς γίγνεσθαι. Το να χαρακτηρίζουμε νομαδικά υποκείμενα ως «μετανάστες-τριες» ή «πρόσφυγες-προσφύγισσες» συμβάλλει στον αποκλεισμό τους, γι’ αυτό και αποφεύγουμε αυτούς τους όρους όσο γίνεται. Η ονομασία MoMA σκοπό έχει να καταδείξει τους αγώνες μας και στο γλωσσολογικό «πεδίο μάχης».

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Έχουμε έντονες και συχνές συζητήσεις για τα μουσεία ως ιδρύματα ή για την τέχνη και τον ρόλο της στις διαδικασίες εξευγενισμού του αστικού τοπίου, οι οποίες απεικονίζονται, εν μέρει, και στο πρότζεκτ «Battlefields».

— Τι μπορούν να μας δείξουν εικόνες από το εσωτερικό μιας κατάληψης-«καταφυγίου» προσφύγων που δεν υπάρχει πια; Ποια «εκθέματα» θα ξεχωρίζατε και γιατί;

Οι φωτογραφίες, καθώς και τα έργα τέχνης, δείχνουν κυρίως το κενό. Αυτό τουλάχιστον επιδιώξαμε να δείξουμε και με την υπαίθρια έκθεση «Remind the Gap» που έγινε στα Εξάρχεια τον Οκτώβριο. Υπάρχουν τόσο πολλά εγκαταλελειμμένα κτίρια, αλλά τόσοι άνθρωποι ζουν έξω, στους δρόμους. Τόσο πολλά πολύτιμα φάρμακα που όμως, λόγω οικονομικής δυσκολίας, αδυνατούν να τα προμηθευτούν όλα τα άτομα που τα χρειάζονται.

Πέρα από το κενό αυτό, όμως, υπάρχει η ικανότητά μας να αυτοκαθοριζόμαστε και να ζούμε αλληλέγγυα, κόντρα στα σύγχρονα στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπως τα υποτιθέμενα Κέντρα Υποδοχής Προσφύγων. 

Γενικά, αμφιβάλλουμε για το αν ένα έργο τέχνης μπορεί να μεταφέρει ένα συγκεκριμένο νόημα. Χτίζει έναν ενδιάμεσο χώρο όπου αλληλεπιδρά, κατά κάποιον τρόπο, με τα συναισθήματα των θεατών του. Στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να μας ενεργοποιήσει, να εγείρει ερωτήματα, να μας προσφέρει εργαλεία για να δούμε και να σκεφτούμε τα πράγματα διαφορετικά, μέχρι να μας αναγκάσουν να δράσουμε.

Σε αυτό το MoMA δεν εστιάσαμε σε μεμονωμένα έργα τέχνης αλλά στη συνολική εντύπωση. Είχαμε προγραμματίσει εγκαταστάσεις που συνδέουν το ασφυκτικό εσωτερικό του κτιρίου με τον δρόμο μέσω των παραθύρων. Ένα άλλο «έργο τέχνης» θα ήταν ένα freeshop στο πεζοδρόμιο, με διάφορα ρούχα τοποθετημένα σε καροτσάκια μωρών και αμαξίδια που βρίσκονται ακόμα μέσα στο κτίριο.

Αν πρέπει οπωσδήποτε να αναφερθούμε σε «εκθέματα», αγαπάμε, για παράδειγμα, τον «στρατό παιχνιδιών» που πολεμά τον φασισμό. Αλλά αυτό το πλαίσιο συμβολικής αναφοράς στην αντιφασιστική πάλη υπάρχει απλώς για να εκληφθεί ως λεζάντα ενός έργου τέχνης. Χωρίς αυτό το υπόβαθρο, τα παιχνίδια τακτοποιημένα σε σειρά μεταφέρουν απλώς «ισχυρή ενέργεια», όπως και αν το εννοήσουμε ή το παραφράσουμε.

Γενικά μιλώντας, δεν φέραμε απέξω πράγματα στο MoMA, εκτός από λίγα χρώματα και μπογιές. Αναδιατάξαμε, κατά βάση, τα αντικείμενα που βρήκαμε στο κτίριο, τα αντιμετωπίσαμε ως φορείς παραπεταμένων και ληγμένων χρήσεων, ως παραπεταμένα και ληγμένα δώρα αλληλεγγύης λόγω της εξαναγκαστικής εκκένωσης. Αρχικά αυτοσχεδιάζαμε και στη συνέχεια δημιουργούσαμε ένα εννοιολογικό πλαίσιο. Κάπως έγινε αναγκαιότητα, σχεδόν επείγουσα, να ενεργοποιηθεί μια αλλιώτικη οπτική όλων αυτών των πολύτιμων αντικειμένων.

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Day of Action

—  Η δική σας οπτική για τις καταλήψεις στέγης; 

Η «γοητεία» των καταλήψεων έγκειται στο ότι υπονομεύουν κάποιους βασικούς πυλώνες του κοινωνικού μας συστήματος, κυρίως την ιδέα της ατομικής ιδιοκτησίας. Το να ζεις και να δημιουργείς συλλογικά είναι μια ευκαιρία για ουσιαστική απόδραση από τις νόρμες, την εκμετάλλευση και τον αυταρχισμό της εξουσίας.

Έτσι, εκτός από την κοινωνικοπολιτική δράση, πρέπει να δημιουργήσουμε απτά παραδείγματα αυτοοργάνωσης. Οι καταλήψεις άδειων κτιρίων μπορούν να λειτουργήσουν ως εργαστήρια εκπαίδευσης σε άλλους τρόπους συμβίωσης που σχετίζονται μ' εμάς εδώ και τώρα. Το DIY πνεύμα είναι ένα ισχυρό θεμέλιο δημιουργίας τέτοιων συλλογικοτήτων.

Για ανθρώπους που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους εξαιτίας πολέμων, πολιτικών διώξεων, φτώχειας ή περιβαλλοντικής καταστροφής, οι καταστάσεις διαφέρουν, δεν μπορούμε όμως εμείς να μιλήσουμε στη θέση τους.

Museum of Migration Autonomy - MoMA

https://sp17.cargo.site

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ