Dads: Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών

Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
0

Το 2015, ο Βέλγος φωτογράφος Bart Heynen άρχισε ένα ταξίδι στον κόσμο της πατρότητας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Συνάντησε περισσότερες από 40 οικογένειες, μια πολύ διαφορετική ομάδα μπαμπάδων που έχουν ένα κοινό: είναι γκέι και έχουν παιδιά.

Από το 2015, όταν νομιμοποιήθηκε στις ΗΠΑ ο γάμος μεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου, υπήρξε ένα αληθινό baby boom στην γκέι κοινότητα. Ο Χέινεν έχει απεικονίσει την αρχή μιας νέας εποχής για τους ομοφυλόφιλους άντρες. Μέσω της τεκνοθεσίας ή με δωρεά ωαρίων, είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους και να ξεκινήσουν μια δική τους οικογένεια.

Η αρχική ιδέα ήταν να φωτογραφίσει αυτές τις νέες οικογένειες στη γειτονιά τους για να δείξει ότι υπάρχουν ανάμεσά μας, αλλά τελικά αποφάσισε ότι θέλει να δείξει την καθημερινότητά τους ρίχνοντας φως σε σκηνές οικιακές, αλλά και έξω από σπίτι σε κοινές δραστηριότητές τους.

Το Dads όπως είναι ο τίτλος του λευκώματος που θέλει να δείξει ότι αυτές οι οικογένειες, σε άλλο μέγεθος, χρώμα και σχήμα η καθεμιά, είναι μοναδικές αλλά και παρόμοιες με τις στρέιτ σε φροντίδα, ζητήματα ανατροφής, σε τρυφερότητα, αλλά κυρίως στον τρόπο που οι γονείς αυτοί αγαπούν τα παιδιά τους.

Όπως λέει ο ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας και πολιτικός σχολιαστής Harvey Fierstein, ένας από τους πρώτους ανοιχτά γκέι διάσημους της Αμερικής: «Η αγάπη, η δέσμευση και η οικογένεια δεν είναι ετεροφυλόφιλες εμπειρίες, δεν είναι ετεροφυλόφιλες λέξεις, είναι ανθρώπινες λέξεις και ανήκουν σε όλους τους ανθρώπους».

Όπως λέει ο ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας και πολιτικός σχολιαστής Harvey Fierstein, ένας από τους πρώτους ανοιχτά γκέι διάσημους της Αμερικής: «Η αγάπη, η δέσμευση και η οικογένεια δεν είναι ετεροφυλόφιλες εμπειρίες, δεν είναι ετεροφυλόφιλες λέξεις, είναι ανθρώπινες λέξεις και ανήκουν σε όλους τους ανθρώπους».

Συγκεντρώνοντας τις ήσυχες στιγμές των οικογενειών στο βιβλίο του, ο Χέινεν απεικονίζει και τη δική του οικογένεια, εκείνον, τον σύζυγό του και τους δυο γιους τους να κοιμούνται, συλλαμβάνοντας την οικειότητα που αναζήτησε και αποτύπωσε και στις οικογένειες που συνάντησε.

Ο ίδιος λέει στους ΝΥΤ ότι έφτασε στα σπίτια τους και τους βρήκε σε στιγμές που του φάνηκαν απόλυτα φυσιολογικές και είναι ίδιες με αυτές που συμβαίνουν και στο δικό του σπίτι, με τον ένα μπαμπά να σιδερώνει και τον άλλο να καθαρίζει το σπίτι με ένα νεογέννητο στην αγκαλιά του. Οι σκηνές αυτές του εντυπώθηκαν και έδειχναν αυτό που ήξερε και ο ίδιος από την εμπειρία του, ότι είναι ίδιοι με όλους τους άλλους γονείς που αγαπούν τα παιδιά τους.

Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Ο Μπαρτ Χέινεν (αριστερά) με τον σύζυγό του, Ρομπ Χέιρερτ, και τους γιους τους, τον Άιθαν και τον Νόε. Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books

Η αμερικάνικη κουλτούρα έχει ενσωματώσει την εικόνα της γκέι οικογένειας όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια και η συνθήκη έχει περάσει ως εικόνα της καθημερινότητας ακόμα και σε σειρές όπως το «Modern Family», που έχουν βοηθήσει στην ομαλοποίηση και την αποδοχή αυτής της νέας πραγματικότητας.

Λιγότερο συνηθισμένη, λέει ο Χέινεν, είναι η εικόνα των γκέι οικογενειών και της καταγραφής των καθημερινών τους στιγμών στο Instagram και εξηγεί ότι παρά την επιθυμία τους να νιώθουν «φυσιολογικοί» ή σαν τους άλλους γονείς, η καταγραφή των καθημερινών τους σκηνών δεν είναι πάντα εύκολη, κυρίως από το φόβο να μην αμφισβητηθούν.

Οι εικόνες στο λεύκωμα αποπνέουν οικειότητα, μπορεί να μην είναι λαμπερές οι πόζες, αλλά γιορτάζουν μια πραγματικότητα της καθημερινής ζωής των ομοφυλόφιλων οικογενειών, ανοίγοντας ένα ακόμα παράθυρο στην αποδοχή τους.

Μπορείτε να αγοράσετε το βιβλίο εδώ.

Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Η αγάπη, η δέσμευση και η οικογένεια δεν είναι ετεροφυλόφιλες εμπειρίες, δεν είναι ετεροφυλόφιλες λέξεις, είναι ανθρώπινες λέξεις και ανήκουν σε όλους τους ανθρώπους. Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Φωτο: Bart Heynen/powerHouse Books
Dads:Ένα λεύκωμα με την οικεία καθημερινότητα των νέων γκέι οικογενειών Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου.
Lgbtqi+
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στο νέο πολυποστ της ΟΑΣΗΣ, έξι μορφές γίνονται έξι κάρτες ενός tarot της εποχής:ο Jonathan Anderson που κοιτάζει το μέλλον, η Metropolis που χάνει την queer αφή της, η Greer Lankton που ξαναγεννά το σώμα της, ο Udo Kier που σπάει την εικόνα, ο William E. Jones που βλέπει την ιστορία στα σώματα, και η πρώτη queer γενιά του AIDS που επιστρέφει μέσα από το κείμενο του Βρασίδα Καραλή για να ενώσει όλες τις επόμενες.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Οκτώ ιστορίες που κοιτούν την εποχή κατευθείαν στα μάτια και βλέπουν λίγο πιο βαθιά απ’ όσο θα περίμενες. Η Tina Brown που ξεγυμνώνει την αλήθεια των new media, ο Tillmans που κρατά ένα τραγούδι αθάνατο, η νύχτα του Chengdu που χάνεται μπροστά μας, το wool-camp σαν μικρή τελετουργία επιβίωσης, ο Hujar που φωτογράφιζε ψυχές, η Swinton που κουβαλά φως για όσους έφυγαν, ο νέος «Φρανκενστάιν» ως καθρέφτης της πατριαρχίας και ο Λαπαθιώτης που βρίσκει ξανά στόμα στη σκηνή. Διαφορετικά μεταξύ τους, συντονίζονται σαν ένας χάρτης του τώρα, λαμπερός, σκοτεινός, ακριβής.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
 Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στην εποχή όπου η πρόοδος μιμείται την ευαισθησία για να επιβιώσει,το queer βλέμμα γίνεται η μόνη αξιόπιστη μέθοδος διάκρισης. Από την Ελεωνόρα Μελέτη και τη Τζένη Χειλουδάκη, δύο καθρέφτες μιας κοινωνίας που φοβάται να ρευστοποιηθεί ως τη σιωπηλή αξιοπρέπεια του Orlando, τη Róisín Murphy, τον Daniel Obasi, το t-fags και τη Δήμητρα της Λέσβου, οι εικόνες του κόσμου αποκαλύπτουν το αόρατο ρεύμα που τις διαπερνά: την πειθαρχία της τρυφερότητας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ