«Τον ξεφορτώθηκε για χίλια δολάρια – μετά από χρόνια έμαθε ότι ο πίνακας κατέληξε να πουληθεί 450 εκατομμύρια»

«Τον ξεφορτώθηκε για χίλια δολάρια – μετά από χρόνια έμαθε ότι ο πίνακας κατέληξε να πουληθεί 450 εκατομμύρια» Facebook Twitter
Ο ηλικίας μισής χιλιετίας πίνακας «τοποθετείται ανάμεσα στο μεσαιωνικό και στο μοντέρνο... μια εικόνα που ανοίγει την πόρτα στο νέο κόσμο. Στην εποχή μας, ο πίνακας απετέλεσε θύμα της μυστικοπάθειας πάνω στην οποία έχει χτιστεί η εκτός κανόνων αγορά της τέχνης».
0

Παρότι είχε αμφισβητηθεί - και συνεχίζει να αμφισβητείται - η «πατρότητα» ή ακόμα και η γνησιότητα του έργου, ο οίκος Christie's πούλησε σε δημοπρασία τον Νοέμβριο του 2017 τον πίνακα "Salvator Mundi" (μια προσωπογραφία του Χριστού) του Λεονάρντο ντα Βίντσι αντί του ποσού-ρεκόρ των 450,3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Σήμερα, ουδείς μπορεί να πει με σιγουριά πού ακριβώς βρίσκεται ο πίνακας, αν και σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα του περασμένου μήνα, υποτίθεται ότι κοσμεί προσωρινά το πολυτελές γιοτ του πρίγκιπα της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής ενός μεγάλου πολιτιστικού κέντρου στην Μεντίνα.

Στο νέο του βιβλίο με τίτλο "The Last Leonardo: The Secret Lives of the World's Most Expensive Painting" (Ο τελευταίος Λεονάρντο: Οι μυστικές ζωές του πιο ακριβού πίνακα στον κόσμο), ο συγγραφέας και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Ben Lewis, έχει στήσει ένα αφήγημα μυστηρίου με άξονα την περιφορά του πίνακα από ιδιοκτήτη σε ιδιοκτήτη και από δημοπρασία σε δημοπρασία.

Όπως γράφει ο Lewis, ο ηλικίας μισής χιλιετίας πίνακας «τοποθετείται ανάμεσα στο μεσαιωνικό και στο μοντέρνο... μια εικόνα που ανοίγει την πόρτα στο νέο κόσμο, όπως έκανε και ο ίδιος ο Λεονάρντο... Στην εποχή μας, ο πίνακας απετέλεσε θύμα της μυστικοπάθειας πάνω στην οποία έχει χτιστεί τόσο η εκτός κανόνων αγορά της τέχνης όσο και η παγκοσμιοποιημένη οικονομία του 21ου αιώνα τριγύρω της».

  

Μιλώντας στους New York Times, ο συγγραφέας περιγράφει την προσωπική του ερευνητική οδύσσεια επιχειρώντας να παρακολουθήσει το νήμα της ιστορίας του πίνακα σε παλάτια και ρετιρέ και δηλώνει ότι το πιο εκπληκτικό στοιχείο που ανακάλυψε ότι το έργο βρισκόταν για δεκαετίες στο σπίτι ενός εργολάβου οικοδομών στη Νέα Ορλεάνη, ο οποίος δεν είχε καμία απολύτως ιδέα για την προέλευση του.

Πρόκειται για τον Basil "Tookie" Hendry Jr, ο οποίος θέλοντας να ξεφορτωθεί τον πίνακα μαζί με άλλους που βρίσκονταν στην κατοχή του, τον πούλησε σε μια τοπική δημοπρασία το 2005 αντί του ευτελούς ποσού των 1.175 δολαρίων. Μόνο όταν επικοινώνησε μαζί του ο Lewis πριν από ένα χρόνο περίπου, πληροφορήθηκε σοκαρισμένος ότι το έργο είχε πιάσει 450 εκατομμύρια σε δημοπρασία του Christie's.

Ένα άλλο όνομα – διάσημο αυτό τη φορά – που προέκυψε από τις έρευνες του Lewis σχετικά με την ιστορία του πίνακα, ήταν αυτό του Trent Reznor (ηγέτη του συγκροτήματος των Nine Inch Nails και επιφανούς παραγωγού και συνθέτη soundtracks) σε μια λίστα αγοραστών ενός μικρού οίκου πλειστηριασμών: «Σκέφτηκα ότι το έργο ταίριαζε στην goth προσωπικότητα του Reznor, αλλά τελικά δεν υπήρξε ποτέ ιδιοκτήτης του πίνακα».

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ