«Τον ξεφορτώθηκε για χίλια δολάρια – μετά από χρόνια έμαθε ότι ο πίνακας κατέληξε να πουληθεί 450 εκατομμύρια»

«Τον ξεφορτώθηκε για χίλια δολάρια – μετά από χρόνια έμαθε ότι ο πίνακας κατέληξε να πουληθεί 450 εκατομμύρια» Facebook Twitter
Ο ηλικίας μισής χιλιετίας πίνακας «τοποθετείται ανάμεσα στο μεσαιωνικό και στο μοντέρνο... μια εικόνα που ανοίγει την πόρτα στο νέο κόσμο. Στην εποχή μας, ο πίνακας απετέλεσε θύμα της μυστικοπάθειας πάνω στην οποία έχει χτιστεί η εκτός κανόνων αγορά της τέχνης».
0

Παρότι είχε αμφισβητηθεί - και συνεχίζει να αμφισβητείται - η «πατρότητα» ή ακόμα και η γνησιότητα του έργου, ο οίκος Christie's πούλησε σε δημοπρασία τον Νοέμβριο του 2017 τον πίνακα "Salvator Mundi" (μια προσωπογραφία του Χριστού) του Λεονάρντο ντα Βίντσι αντί του ποσού-ρεκόρ των 450,3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Σήμερα, ουδείς μπορεί να πει με σιγουριά πού ακριβώς βρίσκεται ο πίνακας, αν και σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα του περασμένου μήνα, υποτίθεται ότι κοσμεί προσωρινά το πολυτελές γιοτ του πρίγκιπα της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής ενός μεγάλου πολιτιστικού κέντρου στην Μεντίνα.

Στο νέο του βιβλίο με τίτλο "The Last Leonardo: The Secret Lives of the World's Most Expensive Painting" (Ο τελευταίος Λεονάρντο: Οι μυστικές ζωές του πιο ακριβού πίνακα στον κόσμο), ο συγγραφέας και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Ben Lewis, έχει στήσει ένα αφήγημα μυστηρίου με άξονα την περιφορά του πίνακα από ιδιοκτήτη σε ιδιοκτήτη και από δημοπρασία σε δημοπρασία.

Όπως γράφει ο Lewis, ο ηλικίας μισής χιλιετίας πίνακας «τοποθετείται ανάμεσα στο μεσαιωνικό και στο μοντέρνο... μια εικόνα που ανοίγει την πόρτα στο νέο κόσμο, όπως έκανε και ο ίδιος ο Λεονάρντο... Στην εποχή μας, ο πίνακας απετέλεσε θύμα της μυστικοπάθειας πάνω στην οποία έχει χτιστεί τόσο η εκτός κανόνων αγορά της τέχνης όσο και η παγκοσμιοποιημένη οικονομία του 21ου αιώνα τριγύρω της».

  

Μιλώντας στους New York Times, ο συγγραφέας περιγράφει την προσωπική του ερευνητική οδύσσεια επιχειρώντας να παρακολουθήσει το νήμα της ιστορίας του πίνακα σε παλάτια και ρετιρέ και δηλώνει ότι το πιο εκπληκτικό στοιχείο που ανακάλυψε ότι το έργο βρισκόταν για δεκαετίες στο σπίτι ενός εργολάβου οικοδομών στη Νέα Ορλεάνη, ο οποίος δεν είχε καμία απολύτως ιδέα για την προέλευση του.

Πρόκειται για τον Basil "Tookie" Hendry Jr, ο οποίος θέλοντας να ξεφορτωθεί τον πίνακα μαζί με άλλους που βρίσκονταν στην κατοχή του, τον πούλησε σε μια τοπική δημοπρασία το 2005 αντί του ευτελούς ποσού των 1.175 δολαρίων. Μόνο όταν επικοινώνησε μαζί του ο Lewis πριν από ένα χρόνο περίπου, πληροφορήθηκε σοκαρισμένος ότι το έργο είχε πιάσει 450 εκατομμύρια σε δημοπρασία του Christie's.

Ένα άλλο όνομα – διάσημο αυτό τη φορά – που προέκυψε από τις έρευνες του Lewis σχετικά με την ιστορία του πίνακα, ήταν αυτό του Trent Reznor (ηγέτη του συγκροτήματος των Nine Inch Nails και επιφανούς παραγωγού και συνθέτη soundtracks) σε μια λίστα αγοραστών ενός μικρού οίκου πλειστηριασμών: «Σκέφτηκα ότι το έργο ταίριαζε στην goth προσωπικότητα του Reznor, αλλά τελικά δεν υπήρξε ποτέ ιδιοκτήτης του πίνακα».

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT