MET GALA 2024

Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Θεόδωρος Γρηγοριάδης Facebook Twitter
0
1. Γκιγιέρμο Καμπρέρα Ινφάντε: Τρεις ταλαίπωροι τίγρεις, μτφρ.: Γιώργος Ρούβαλης, εκδόσεις Τόπος

Προκλητικό, ανατρεπτικό βιβλίο, το είχα χρόνια ακουστά ότι μαζί με το Paradiso του Lima αποτελούν την ισπανόφωνη απάντηση στον Τζόις και τον Στερν. Ο Κουβανός Ινφάντε γράφει ένα βιβλίο φαινομενικά απολιτικό, περιγράφοντας τις καθημερινές περιπέτειες τεσσάρων φίλων στην προεπαναστατική Κούβα, ενόσω προσπαθούν να μιλήσουν για τη ζωή και την καριέρα τους. Παίζουν με την ιστορία, τη λογοτεχνία, το σινεμά, τα φέρνουν όλα πάνω κάτω, τελικά η γλώσσα είναι η κινητήρια δύναμή τους. Πίσω από το ξάφνιασμα και την αστειότητα βασιλεύει μια πίκρα: η αδυναμία να επικοινωνήσεις και να γίνεις καταληπτός.

2. Richard Ellmann: Όσκαρ Ουάιλντ, μτφρ.: Ελεάννα Πανάγου, εκδόσεις Πατάκη

Ίσως η καλύτερη βιογραφία του Όσκαρ Ουάιλντ, γραμμένη μετά από εξαντλητική έρευνα, με λογοτεχνική γραφή που ενίοτε είναι πυκνή σαν το επίγραμμα μολονότι εξαπλώνεται σε 900 σελίδες! Η ζωή εκείνου που υπήρξε ανεκτικός με τους άλλους, ευγενικός, διορατικός, κι ας μην του επιφύλαξαν αντίστοιχη μεταχείριση ενώ, όσο περνάνε οι δεκαετίες, η φιγούρα του εισβάλλει στο μεταμοντέρνο έχοντας ανακηρυχθεί ήδη και ο προστάτης άγιος του camp από τη Σούζαν Σόνταγκ.

3. Jan Morris, Τεργέστη, Η έννοια του πουθενά, μτφρ.: Αθηνά Δημητριάδου, εκδόσεις Πάπυρος

Η τρανσέξουαλ Τζαν Μόρις (γ. 1926) στα κείμενά της συνδυάζει το ταξιδιωτικό δοκίμιο, την ιστορία και την αυτοβιογραφία. Στην Τεργέστη ζωντανεύει την ιστορία της πόλης από την περίοδο ακμής της κατά την Αυτοκρατορία των Αψβούργων, μέχρι τα χρόνια του φασισμού, τις μίζερες μέρες του Ψυχρού Πολέμου, την πτώση και την ανάκαμψή της. Πίσω από την υποκειμενική περιγραφή της πόλης, τις νότες ιμπρεσιονισμού, τις συνειρμικές εικόνες, την έννοια του πουθενά, τον τόπο του εφήμερου κρύβεται η ίδια η συγγραφέας, γεμάτη νοσταλγία και ονειροπόληση καθώς ατενίζει τα σύνορα της Τεργέστης και το όριο της ζωής.

4. Ίταλο Καλβίνο: Αν μια νύχτα του χειμώνα ένας ταξιδιώτης, μτφρ.: Ανταίος Χρυσοστομίδης, εκδόσεις Καστανιώτη

Ξαναδιαβάζω τον Ίταλο Καλβίνο του 1979 στην αναθεωρημένη μετάφραση του Ανταίου Χρυσοστομίδη και πείθομαι τι σημαίνει κλασικό έργο και πόσο πολύ ξεχαστήκαμε στις ψευδαισθήσεις της «ρεαλιστικής γραφής». Ένα μυθιστόρημα για τον αναγνώστη, την ανάγνωση, τα βιβλία, την υποκειμενικότητα του νοήματος, που, αν μη τι άλλο, σε βάζει να ξανασκεφτείς τη σχέση σου με την ίδια τη λογοτεχνία.

5. Ντάνιελ Μέντελσον: Χαμένοι, μτφρ.: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, εκδόσεις Πόλις

Ένα επιβλητικό βιβλίο που μιλάει για τον χαμό έξι ανθρώπων, θυμάτων του Ολοκαυτώματος, και την αναζήτηση της ιστορίας τους από έναν απόγονο στην σημερινή Αμερική. Πολυσύνθετο, αυτοαναφορικό και σκεπτόμενο κείμενο όπου συνυπάρχουν η αυτοβιογραφία, το δοκίμιο, κι η φιλοσοφία με την υψηλή αφηγηματικότητα. Γραμμένο από τον συγγραφέα Ντάνιελ Μέντελσον, κριτικό λογοτεχνίας και κινηματογράφου, μελετητή των κλασικών γραμμάτων, μεταφραστή του Καβάφη στα αγγλικά.

Βιβλίο
0

MET GALA 2024

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ