«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση με πίνακες και θεατρικές μακέτες του Γιάννη Τσαρούχη

0

Το Σάββατο 7 Μαΐου εγκαινιάζεται η νέα έκθεση του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη. Στην εμβληματική ιστορική κατοικία και εργαστήριο-ατελιέ του σπουδαίου ζωγράφου αναμένεται να παρουσιαστούν είκοσι έξι μεγάλοι πίνακες του και περισσότερες από σαράντα θεατρικές μακέτες.

Όπως επισημαίνει μιλώντας στη LiFO η πρόεδρος του Ιδρύματος Γ. Τσαρούχη, Νίκη Γρυπάρη: «Πρόκειται για μια επιλογή έργων που έγινε με σκοπό να παρακολουθήσει ο επισκέπτης τον τρόπο με τον οποίο προχωρούσε τη δουλειά του. Είναι ενδιαφέρον να καταλάβει κανείς ότι η πορεία του είναι συνεχής, παρ’ όλες τις αλλαγές. Όσο προχωρούσε, κρατούσε τα στοιχεία που τον ενδιέφεραν και τα χρησιμοποιούσε στις επόμενες αναζητήσεις του».

Στη συγκεκριμένη έκθεση οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ιδιόχειρα σημειώματα του μεγάλου εικαστικού αλλά και αποσπάσματα από το εξαντλημένο πλέον βιβλίο του Αγαθόν το εξομολογείσθαι (εκδόσεις Καστανιώτη).

Προσπαθούμε να πλησιάσουμε το έργο του μέσα από τα κείμενα του. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε τοποθετήσει τα έργα του το ένα δίπλα στο άλλο, προκειμένου να αντιληφθεί ο θεατής όλα όσα απασχολούσαν τον Γιάννη Τσαρούχη.

«Προσπάθησα ν’ αφεθώ πάντα ελεύθερος στα ρεύματα, για να καταλαβαίνω ποια είναι η αληθινή μου αντοχή. […] Το Παρίσι και τα μουσεία με οδήγησαν από τον σουρεαλισμό στο ρεαλισμό», διαβάζουμε, μεταξύ άλλων.

Όπως υποστηρίζει η κ. Γρυπάρη: «Στο δώμα παρουσιάζονται θεατρικές μακέτες από παραστάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί και μια σειρά από ιδανικές παραστάσεις που θα ήθελε να κάνει. Είναι θεατρικές διαδρομές και εκεί βλέπουμε τις επαναστατικές ιδέες που είχε για το θέατρο».

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Μπούστο γενειοφόρου, 1932-1933. Λάδι σε πανί, 53,2x42 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη

Και συμπληρώνει: «Πάντοτε, ως ίδρυμα, προτιμάμε να ανανεώνουμε τις εκθέσεις μας. Μπορεί τα έργα να είναι ίδια, αλλά κάθε φορά ευελπιστούμε να αναδείξουμε νέες πτυχές της ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη. Έτσι και oi “Ζωγραφικές Διαδρομές” επιθυμούμε να είναι μια έκθεση που θα φέρει στο φως τις διαδρομές που τον καθόρισαν και τον διαμόρφωσαν. Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για έναν άνθρωπο που ξεχώριζε όχι μόνο για τη ζωγραφική του αλλά και για τον τρόπο ζωής του».

«Για να αφήσουμε τις γενικότητες και να πω κάτι το συγκεκριμένο για τη δουλειά μου, θα πρέπει να εξηγήσω ότι: δύο είναι οι βασικές αναζητήσεις μου, παρ’ όλες τις χίλιες διαφορές που παρουσιάζουν τα έργα μου μεταξύ τους. Η μια αναζήτηση είναι ούτως ειπείν νεοκλασική και προσπαθεί να αφομοιώσει το αρχαίο κλασικό ιδεώδες, όπως το εξέφρασαν για όλον τον κόσμο στα νεότερα χρόνια η Αναγέννηση και το Μπαρόκ. Η άλλη μου τάση είναι να εκφράσω όλες τις αντιρρήσεις μου για το ίδιο το ιδανικό μου, βοηθημένος από μεγάλους αντιρρησίες της εποχής μας αλλά και από πρότυπα παλιά ελληνικά, που είναι συχνά μαρτυρίες και στηρίγματα των αντιρρήσεων», διαβάζουμε αλλού στο Αγαθόν το εξομολογείσθαι.

«Προσπαθούμε να πλησιάσουμε το έργο του μέσα από τα κείμενα του. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε τοποθετήσει τα έργα του το ένα δίπλα στο άλλο, προκειμένου να αντιληφθεί ο θεατής όλα όσα απασχολούσαν τον Γιάννη Τσαρούχη. Δεν έχουμε ακολουθήσει κάποια χρονολογική σειρά, αλλά επιδιώκουμε να δώσουμε έμφαση στις επιρροές, τις επιδράσεις και τα κίνητρα του καλλιτεχνικού του πλουραλισμού», περιγράφει η κ. Γρυπάρη.

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ο σκεπτόμενος, 1936. Χρωστικές σκόνες με ζωική κόλλα σε χαρτί, 139,2x87,4 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ναύτης με ωχρό πρόσωπο, 1938. Χρωστικές σκόνες με ζωική κόλλα, 72,0 Χ 42,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη

Η έκθεση θα διαρκέσει ως τα τέλη του Ιουλίου, ενώ μεταξύ των ζωγραφικών έργων διακρίνουμε τον «Σκεπτόμενο» (1936), για τον οποίο ο ίδιος ο Γιάννης Τσαρούχης είχε πει: «Ο τίτλος “Στοχαστής” ή “Σκεπτόμενος”, που δόθηκε κάπως ειρωνικά στο ταπεινό αυτό έργο μου, έχει ένα αντίθετο αίσθημα απ’ τον “Σκεπτόμενο” του Ροντέν, που ανήκει σ’ έναν άλλο κόσμο. Όσο προχωρούσα στην τεχνοτροπία αυτή, έβλεπα το δίκιο και το άδικο των συμφωνούντων και αντιφρονούντων. Αργά κατάλαβα ότι είναι δυσκολότατο να συνενώσει κανείς τις δυο τεχνοτροπίες, τη σχεδιαστική, που λαμβάνει υπόψη το κιάρο σκούρο και την, ας πούμε, ανατολίτικη αντίληψη που περιέχει την ποιότητα των χρωματικών επιπέδων. Το έργο αυτό έγινε από αντίδραση προς τις ακαδημαϊκές μελέτες μου και την παράδοση».

Επίσης, άλλα έργα που θα εκτεθούν είναι ο «Alain ως Χειμώνας» (1975), ο «Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά, με ένα ναό δεξιά κάτω» (1936), η «Σπουδή για την άνοιξη - Ντομινίκ» (1971) αλλά και ο «Ναύτης με ωχρό πρόσωπο» (1938).

Κλείνοντας τη συζήτησή μας, η κ. Γρυπάρη προσθέτει ότι: «Με την έκθεση αυτή φωτίζονται οι καλλιτεχνικές διαδρομές του Γιάννη Τσαρούχη και το κοινό που θα τη δει θα έχει τη δυνατότητα να εμβαθύνει στις δημιουργικές αναζητήσεις του».

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σκηνικό με σύγχρονα σπίτια και κοστούμια αρχαία για τη Μήδεια, 1968. Gouache σε χαρτί, 39,5 x 48,5 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Κοστούμια για τη Σαλώμη του Wilde, 1975. Gouache σε χαρτί, 25,3 x 27 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σκηνικό για μπαλέτο εμπνευσμένο από την Τραβιάτα του Βέρντι, 1934. Ακουαρέλα σε χαρτί, 15,5 Χ 20,5 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σπουδή για την άνοιξη - Ντομινίκ , 1971. Λάδι σε πανί, 100,0 Χ 73,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ο Alain ως «Χειμώνας», 1975. Λάδι σε χαρτί kraft, 115,0 x 81,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σκηνικά και κοστούμια για τις Βάκχες του Ευριπίδη. Παραλλαγή του σκηνικού, 1968. Gouache σε χαρτί, 18,0 x 29,4 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά, με ένα ναό δεξιά κάτω, 1936. Λάδι σε πανί, 34,5 Χ 29,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη

Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, 210 8062 636-7
Εγκαίνια: 7/5, 10:00-22:00
Διάρκεια έκθεσης: 7/5-31/7
Δευτέρα-Παρασκευή 9:00-14:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-15:00

Εικαστικά
0

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Εικαστικά / Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Η έκθεση «Re(a)Duchamp» μας προσκαλεί σε μια διανοητική συζήτηση με τα έργα του Duchamp, που περισσότερο από κάθε άλλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τους σύγχρονους δημιουργούς σε ένα ευρύ και σύνθετο πνευματικό πεδίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Εικαστικά / O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Ένας αιώνας συμπληρώνεται φέτος από το «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο» του Μπρετόν και μια σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις ανά την υδρόγειο γιορτάζουν την επέτειο αναζητώντας τα ίχνη του κινήματος στις παράξενες μέρες μας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Εικαστικά / Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Ακολουθώντας το μότο της ζωής της «δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά», η κόρη του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα και εκδότη Τζίο Πόντι έκανε σχέδια που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί The Breeder.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ