Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter
1
Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Στο βιογραφικό σου βλέπω ότι σπούδασες κοινωνιολογία. Πώς προέκυψε η αλλαγή καριέρας;

Στα 17 μου δεν ήξερα τι ήθελα, βάλε και το άθλιο σύστημα με τις πανελλήνιες, και βρέθηκα σε μια σχολή που μ'άρεσε μεν αλλά όχι τόσο ώστε να ασχοληθώ επαγγελματικά. Ήδη από κει προετοίμαζα το έδαφος γι'αυτό που θα έκανα μετά. Τότε δεν είχα συνειδητοποιήσει (άγνωστο γιατί...) πως θα μπορούσα να το κάνω σαν επάγγελμα, απλά μ άρεσε. Τελειώνοντας όμως είδα μπροστά μου μια ζωή μίζερη κι αποφάσισα να ακολουθήσω αυτό που με συναρπάζει.

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Τι είναι αυτό που κάνει την τεχνική του κολάζ ελκυστική στα μάτια σου; Τι είναι αυτό που σε έκανε να επικεντρωθείς εκεί;

Ηθελα να φτιάξω ένα στυλ εικονογράφησης και πειραματίστηκα με διάφορες τεχνικές στην αρχή, ο πειραματισμός συνήθως σε οδηγεί παράλληλα με τις επιρροές. Οι οποίες ήταν κυρίως το DaDa, ο σουρρεαλισμός, ο κονστρουκτιβισμός κ.α. Ποτέ δε μ'άρεσε ο ρεαλισμός στην τέχνη, θέλω να βλέπω φαντασία και ενδιαφέρουσες συνθέσεις. Το κολάζ σ'αυτό βασίζεται, στο συνδιασμό άσχετων στοιχείων με τα οποία φτιάχνεις μια καινούρια εικόνα. Μέσα από τα πειράματα λοιπόν, κατέληξα σ'ένα στυλ που βασίζεται περισσότερο στη σύνθεση παρά στο σχέδιο.

Πόσο δύσκολο (ή εύκολο) είναι να πείσεις τους πελάτες σου να σε εμπιστευτούν; Πώς έπεισες τον πιο δύσπιστο πελάτη σου;

Οταν κάποιος σε προσεγγίζει για τη δουλειά που κάνεις, και όχι π.χ. γιατί είναι ξάδερφος του μπατζανάκη σου, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Σε εμπιστεύεται πιο εύκολα, έχει δει τι κάνεις. Για τους υπόλοιπους τώρα, εξαρτάται από τη δουλειά, αν αξίζει ν'ασχοληθείς έχει καλώς. Αλλιώς κάνεις αυτό που ζητάει για τα προς το ζην. Γενικά σαν ομάδα έχουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας όταν μας αφήνουν να κάνουμε αυτό που ξέρουμε. Ευτυχώς υπάρχουν και πελάτες που το βλέπουν.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Αν δεν ζούσες στο τώρα, ποιά εποχή και τοποθεσία θα διάλεγες για να κάνεις την ίδια δουλειά;

Αν έπρεπε ν'απαντήσω οπωσδήποτε θα διάλεγα το '50-'60 στην Πολωνία. Υπήρχε ένα κίνημα-σχολή πολλών σχεδιαστών που έβγαλε φανταστικά εξώφυλλα και αφίσες, που μ'επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό. Όμως αυτό μου θυμίζει λίγο τo "Midnight in Paris" του Γούντι Άλεν που ουσιαστικά κατέληγε ότι η νοσταλγία τελικά δε θα σε πάει μπροστά. Να κρατάμε τις επιρροές σημαντικών ανθρώπων αλλά να κοιτάμε προς το μέλλον.

Θα τολμούσες να σχεδιάσεις ένα εξώφυλλο βιβλίου χωρίς να το διαβάσεις, βασιζόμενος μόνο στη φήμη του;

Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαντάζεσαι. Το χω ήδη κάνει, αν και φυσικά δεν το προτιμώ. Αν βρεις μέσα από μια εκτενή ανάλυση κεντρικά στοιχεία του βιβλίου, γίνεται. Πάντως, πέρα από ιδιαίτερες περιπτώσεις, το να διαβάσεις το βιβλίο είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Τα εξώφυλλα που σχεδιάζεις στυλιστικά μοιάζουν μεταξύ τους, με την έννοια ότι φαίνεται ότι είναι σχεδιασμένα από τον ίδιο άνθρωπο. Όμως κάθε βιβλίο έχει τη δικιά του ατμόσφαιρα. Πώς συμβιβάζεις αυτά τα δύο;

To θέμα και το κλίμα του κάθε βιβλίου είναι πολύ σημαντικά. Το εξώφυλλο πρέπει να ναι πιο πιστό σ'αυτά παρά στον προσωπικό σου εγωισμό. Εφόσον όμως κάνω την εικονογράφηση και δουλεύω μ'έναν συγκεκριμένο τρόπο και στυλ, είναι αδύνατο να μη μοιάζουν μεταξύ τους. Απλά πρώτα κοιτάω να αντανακλούν το βιβλίο και μετά το πως θα γίνει αυτό με τον τρόπο που δουλεύω.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Τώρα που πληθαίνουν τα ψηφιακά βιβλία, πώς πιστεύεις ότι θα είναι το εξώφυλλο του μέλλοντος;

Μπορούν να ναι διαδραστικά κι αυτό παρέχει πολλές δημιουργικές δυνατότητες. Ωστόσο, όπως σε καθετί καινούριο θα υπάρξουν πειράματα όχι απαραίτητα καλά. Θα το δούμε στην πορεία, πάντως για την ώρα δε διαφέρουν από τα παραδοσιακά, κι εγώ προτιμώ τα τυπωμένα εφόσον το ψηφιακό δεν έχει κάτι καινούριο να σου δώσει. Το διαδραστικό εξώφυλλο πάντως είναι μια δημιουργική πρόκληση.

Ποιό εξώφυλλο βιβλίου θα ήθελες να είχες σχεδιάσει εσύ;

Μ'αρέσουν πολλά, δε μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Σου είπα πριν για τους Πολωνούς(και τους Τσέχους της ίδιας εποχής), αλλά και σημερινά, σε διαφορετικά στυλ, όπως του σχεδιαστή John Gall για παράδειγμα.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Πες μας λίγα για την ομάδα σας, την Indyvisuals

Οι Indyvisuals είναι μια δημιουργική κολεκτίβα που σχηματίστηκε περίπου 6 χρόνια πριν. Είμαστε άτομα από διάφορες ειδικότητες (design, εικονογράφηση, branding, βίντεο, προγραμματισμός κ.α.) που έχουμε παρόμοιες αντιλήψεις για τo design,την τέχνη, τη ζωή, την αισθητική, την πολιτική. Αποφασίσαμε να φύγουμε από δουλειές που μας τρώγανε τη δημιουργικότητα και να συνεργαστούμε. Ο καθένας διατηρεί τους πελάτες του και παράλληλα έχουμε και κοινούς για τους οποίους γίνεται συνεργατική δουλειά. Είναι κυρίως πελάτες από τον πολιτιστικό χώρο. Eπίσης σε συνεργασία με την openLabs συμμετέχουμε σε events που προωθούν την opensource τεχνολογία και γνώση και το sharing.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

_________________________

Δείτε τα κολάζ του Χρήστου στο masterview και τις δουλειές της ομάδας στο indyvisuals.

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια