Ριντ Χέιστινγκς: Πώς το Netflix έφερε την επανάσταση στον χώρο της ψυχαγωγίας

ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ - NETFLIX: ΜΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Facebook Twitter
Θέλω οι εργαζόμενοι να παίρνουν ανάδραση όχι µόνο από τους άμεσους προϊσταμένους τους αλλά απ’ όλους όσοι έχουν να τους δώσουν ανάδραση.
0



ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑΣ ΚΑΝΟΝΑΣ ΣΤΟ NETFLIX
 που, αν εφαρμοζόταν αυστηρά, θα τους ανάγκαζε όλους ή να είναι τελείως ειλικρινείς ή να µη μιλούν καθόλου: «Να λες για τους άλλους µόνο ό,τι θα έλεγες και μπροστά τους». Όσο λιγότερο μιλάμε για τους άλλους πίσω από την πλάτη τους, τόσο περισσότερο εξαλείφουμε τα κουτσομπολιά που μειώνουν την απόδοση και προκαλούν αρνητικά συναισθήματα – και τόσο περισσότερο μπορούμε να απαλλαγούμε από τις δυσάρεστες καταστάσεις που συνήθως αποκαλούνται «μηχανορραφίες του γραφείου». Όσο ήμουν στο Netflix, προσπαθούσα να παίζω σύμφωνα µε τους κανόνες της κουλτούρας του. Και αυτός ο συγκεκριμένος κανόνας ήταν πιο δύσκολος απ’ ό,τι φαινόταν.

Έκανα συνεντεύξεις στη Σίλικον Βάλεϊ. Ο Μπαρτ, διευθυντής δημοσίων σχέσεων, είχε ενημερώσει τους εργαζομένους και είχαν πολλές ιστορίες να αφηγηθούν και πολλές απόψεις να εκφράσουν. Η Χάιντι ήταν η εξαίρεση. Στεκόταν μπροστά στο γραφείο της και μιλούσε µε δύο συναδέλφους της, και όταν έφθασα γύρισε αλλού σαν να µη µε περίμενε, αναγκάζοντάς µε να προσπαθήσω να της τραβήξω την προσοχή. Η έκφρασή της δεν ήταν απλώς απόμακρη, άγγιζε τα όρια του εχθρικού. Απάντησε στις ερωτήσεις µου µε μονοσύλλαβες λέξεις. Κι έτσι έδωσα γρήγορα τέλος στη συνέντευξη.

Η ειλικρίνεια είναι σαν να πηγαίνεις στον οδοντίατρο. Ακόμη κι αν ζητήσεις απ’ όλους να βουρτσίζουν καθημερινά τα δόντια τους, μερικοί δε θα το κάνουν. Και εκείνοι που θα το κάνουν μπορεί και πάλι να µη βουρτσίζουν καλά τα δύσκολα σημεία. Δεν μπορώ να διασφαλίσω ότι η ειλικρίνεια που ζητάμε υπάρχει πάντα.

Καθώς περιμέναμε το ασανσέρ µε τον Μπαρτ, του είπα: «Δεν είχε νόημα. Ήταν φανερό ότι δεν ήταν προετοιμασμένη και δεν ήθελε να µου μιλήσει», παραπονέθηκα. Στη μέση της φράσης µου είδα µε την άκρη του ματιού µου τη Χάιντι να περνάει από έναν διπλανό διάδρομο ούτε ενάμισι μέτρο μακριά µας. Δεν ξέρω αν άκουσε τι είχα πει, αλλά παρ’ όλα αυτά μια φράση άστραψε στον νου µου σαν επιγραφή νέον: «ΝΑ ΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΜΟΝΟ Ο,ΤΙ ΘΑ ΕΛΕΓΕΣ ΚΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥΣ». Άρχισα να βλέπω ότι η κουλτούρα του Netflix ήταν πολύπλοκη. Οι περισσότεροι περνούν μεγάλο μέρος της μέρας τους μιλώντας πίσω από την πλάτη κάποιου. Κι εγώ το ίδιο, όπως είχα διαπιστώσει μόλις.

XWRIS KANONES
KANTE KΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Reed Hastings, Χωρίς Κανόνες - Netflix: Mια δημιουργική επανάσταση, μτφρ.: Γιώργος Μπαρουξής, σελ. 416, εκδόσεις Ψυχογιός

Ρώτησα τον Μπαρτ ποια θα ήταν η σωστή αντίδραση «Netflix» σε αυτή την περίπτωση. Δε θα μπορούσα βέβαια να δώσω τέλος στη συνάντηση λέγοντας στη Χάιντι: Ευχαριστώ για τα οκτώ λεπτά που µου διέθεσες, αλλά είναι φανερό ότι δεν έχεις προετοιμαστεί, και τα πράγματα δείχνουν ότι δεν ήθελες να ασχοληθείς.

Ο Μπαρτ µε κοίταξε σαν να ήμουν χήνα που παρίστανε την πάπια: «Δε δουλεύεις στο Netflix, και επιπλέον κάνεις απλώς μια συνέντευξη µε τη Χάιντι, έτσι η δική σου ανάδραση δε θα βοηθούσε. Αν δούλευες στο Netflix και συναντιόσουν πάλι μαζί της, θα της έδινες ανάδραση πριν από την επόμενη συνέντευξη, ίσως βάζοντας μια συνάντηση ανάδρασης στο ημερολόγιό της». Και μετά ο Mπαρτ µου έδειξε πώς φερόταν η πραγματική πάπια: «Η Χάιντι θα χρειαστεί να δώσει συνεντεύξεις και σε άλλους στο μέλλον. Θα της δώσω εγώ την ανάδραση».

Όμως δε νιώθουν όλοι στο Netflix τόσο άνετα όσο ο Mπαρτ µε την προοπτική να δώσουν ανάδραση.

ΠΗΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟ

Άλλο είναι να λες ότι η εταιρεία δίνει μεγάλη σημασία στην ειλικρίνεια και άλλο να διατηρήσεις αυτή τη νοοτροπία καθώς η εταιρεία μεγαλώνει, μπαίνουν νέοι εργαζόμενοι, και οι σχέσεις γίνονται πιο δύσκολες. Είδα καθαρά αυτό το πρόβλημα σε μια συνάντηση µε έναν διευθυντή που δούλευε στο Netflix σχεδόν έναν χρόνο. «Όταν µε προσέλαβαν, όλοι έλεγαν ότι θα παίρνω συνέχεια ανάδραση. Όμως είμαι στο Netflix τόσον καιρό τώρα και δεν έχω ακούσει τίποτα».

Ανησυχούσα ακόμη για αυτό το θέμα όταν έκανα μια επίσκεψη ρουτίνας στην οδοντίατρό µου. Αυτή χτύπησε έναν τραπεζίτη. «Πρέπει να έρχεσαι πιο τακτικά, Ριντ. Υπάρχουν μερικά σημεία πίσω που δεν τα καθαρίζεις µε την οδοντόβουρτσά σου».

Η ειλικρίνεια είναι σαν να πηγαίνεις στον οδοντίατρο. Ακόμη κι αν ζητήσεις απ’ όλους να βουρτσίζουν καθημερινά τα δόντια τους, μερικοί δε θα το κάνουν. Και εκείνοι που θα το κάνουν μπορεί και πάλι να µη βουρτσίζουν καλά τα δύσκολα σημεία. Δεν μπορώ να διασφαλίσω ότι η ειλικρίνεια που ζητάμε υπάρχει πάντα. Όμως μπορώ να διασφαλίσω να έχουμε μηχανισμούς ώστε να ακούγεται η πιο κρίσιμη ανάδραση. Το 2005 εστιάσαμε στην προσπάθεια να βρούμε τρόπους για να δίνουμε και να παίρνουμε ειλικρινή ανάδραση που δεν είχε προκύψει από φυσικού της στις καθημερινές µας δραστηριότητες.

Η προφανής επιλογή θα ήταν οι ετήσιες ανασκοπήσεις απόδοσης. Αυτές τις μέρες έχει γίνει της μόδας να τις επικρίνουμε, αλλά το 2005 τις χρησιμοποιούσαν σχεδόν όλες οι εταιρείες. Με αυτό το σύστημα, ο προϊστάμενος περιγράφει γραπτά τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του εργαζομένου, δίνει επίσης μια συνολική αξιολόγηση, και κάνει μια ιδιωτική συνάντηση µε τον εργαζόμενο για να συζητήσουν την ανασκόπηση.

Εμείς ήμασταν κατά των ανασκοπήσεων απόδοσης από την αρχή. Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι η ανάδραση κινείται µόνο προς µία κατεύθυνση, από πάνω προς τα κάτω. Η δεύτερη δυσκολία είναι ότι µε μια ανασκόπηση απόδοσης παίρνεις ανάδραση µόνο από ένα άτομο, τον προϊστάμενό σου. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση µε το πνεύμα του κανόνα «Μην προσπαθείς να ευχαριστήσεις τον προϊστάμενό σου». Θέλω οι εργαζόμενοι να παίρνουν ανάδραση όχι µόνο από τους άμεσους προϊσταμένους τους αλλά απ’ όλους όσοι έχουν να τους δώσουν ανάδραση. Το τρίτο θέμα είναι ότι οι εταιρείες συνήθως στηρίζουν τις ανασκοπήσεις απόδοσης σε ετήσιους στόχους. Όμως στο Netflix οι εργαζόμενοι και οι μάνατζερ δεν ορίζουν ετήσιους στόχους ή Κύριους Δείκτες Απόδοσης. Παρομοίως, πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν τις ανασκοπήσεις απόδοσης για να καθορίσουν τις αυξήσεις μισθών, αλλά στο Netflix βασίζουμε τους μισθούς στην αγορά, όχι στην απόδοση.

Αναζητήσαμε έναν μηχανισμό που θα ωθούσε τους εργαζομένους να δίνουν ανάδραση σε όποιον συνάδελφο θέλουν, αυτό θα αντικατόπτριζε το επίπεδο ειλικρίνειας και διαφάνειας που προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε, και θα εναρμονιζόταν µε την κουλτούρα Ελευθερίας και Υπευθυνότητας. Ύστερα από πολλούς πειραματισμούς, έχουμε τώρα δύο διαδικασίες που τις χρησιμοποιούμε συστηματικά.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ