ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Προεκλογική Πολιτική Παρλάτα

Προεκλογική Πολιτική Παρλάτα Facebook Twitter
0
  • Πρόγραμμα. Ουδεποτοπαδός (ΓΙΜ, Διασυρμός, εκδ. Εστία, υπό έκδοσιν)
  • Παράσταση. «Αλλά η παράσταση τώρα μόνο έφτανε στο κλου της. Μέσα στην επόμενη μία ώρα όλο το σκηνικό άλλαξε εξαιρετικά, καθώς πάτωμα και τοίχοι πλουτίστηκαν με νέα, φρέσκα απορρίμματα, ζέοντα αλλαντικόσχημα σωθικά καλλιτεχνών του μεσονυχτίου και αποσπασμένες πληγές που δεν θα προλάβαιναν να πυορροήσουν». (Κυριάκος Αθανασιάδης, Το βασίλειο του αποχαιρετισμού, εκδ. Σύγχρονοι Ορίζοντες, σ. 60)
  • Πολιτική. «“Το επάγγελμα του σαλτιμπάγκου είναι μια τέχνη που χάνεται”, συλλογιζόταν όταν είχε τα κέφια του. “Οι καλύτεροι από μας έχουν περάσει στον στίβο της πολιτικής”». (Thomas Pynchon, V, μτφρ. Προκόπης Προκοπίδης, εκδ. Χατζηνικολή, σ. 116)
  • Περιποίηση. «Επειδή ξέρουμε τα κείμενα, κάποιοι, ξέρουμε και τα υποκείμενα». (ΓΙΜ, Διασυρμός)
  • Ποίηση. «Τις στιγμές της ευτυχίας -όχι το αίσθημα της ευεξίας, / της πραγμάτωσης, ολοκλήρωσης, ασφάλειας ή στοργής, / ή ακόμη κι ενός εξαιρετικού δείπνου, / αλλά της ξαφνικής φώτισης- / είχαμε το βίωμα, όμως μας διέφευγε το νόημα». (T.S. Eliot, The Dry Salvages, από τα Τέσσερα Κουαρτέτα, μτφρ. Χάρης Βλαβιανός, εκδ. Πατάκη, σ. 95)
  • Παρακμή. Η Παρακμή του Χιούμορ (νέο πόνημα που το γράφουν καμιά δεκαριά εκατομμύρια Έλληνες)
  • Παρόν. «Κάποτε όλα αυτά συνέβησαν. Είναι δύσκολο εδώ κάτω στο Μιτελβέρκε να ζεις για πολύ στο παρόν. Η νοσταλγία που νιώθεις δεν είναι δική σου, αλλά είναι ισχυρή. Όλα τα αντικείμενα έχουν γίνει ακίνητα, πνιγμένα, εξασθενημένα από το σούρουπο, το έσχατο σούρουπο» (Tόμας Πίντσον, Το ουράνιο τόξο της βαρύτητας, μτφρ. Γιώργος Κυριαζής, εκδ. Χατζηνικολή, σ. 403)
  • Πάθος. «Για τον μπεκρή, τι μεθύσι να μην πίνει!». (ΓΙΜ, Διασυρμός)
  • Πρόταγμα. «Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει το θέμα, όπως υπάρχει σε ένα φιλμ ή σε ένα διήγημα. Να υπάρχει δηλαδή το κ ε ί μ ε ν ο. Μου φαίνεται ότι είναι αδύνατον να υπάρχει ένα σύγχρονο έργο τέχνης χωρίς το κείμενό του, χωρίς την ιστορία του». (Γιώργος Χατζημιχάλης, Σταυροδρόμια, εκδ. Άγρα, σ. 148)
  • Πεσσοί. «Σκάκι. Ο αντικειμενικός σκοπός σου δεν είναι ο Βασιλιάς -δεν υπάρχει Βασιλιάς-, αλλά στιγμιαίοι στόχοι όπως η Ακτινοβόλα Ώρα». (Tόμας Πίντσον, Το ουράνιο τόξο της βαρύτητας, σ. 887)
  • Προσφυγή. «Ο Ρέιμοντ Τσάντλερ, η Γυναικογυναίκα μου, οι Φίλοι & των Φίλων οι Φίλοι, ο Tομ Γουέιτς, ο Νίκος Καρούζος, ο Lou Reed, ο Γιώργος Χατζημιχάλης, το σκάκι, το τσίπουρο, κάποιες αλησμόνητες σελίδες του Ευγένιου Αρανίτση. Όλα τα άλλα, αλλάξουν δεν αλλάξουν, ο καιρός κυλάει». (ΓΙΜ, Διασυρμός)   
  • Παρόν/Παρελθόν. «Ο παρών χρόνος και ο παρελθών χρόνος / είναι ίσως και οι δύο παρόντες στον μέλλοντα χρόνο / και ο μέλλων χρόνος να περιέχεται στον παρελθόντα χρόνο […] Ό,τι θα μπορούσε να συμβεί είναι μια αφαίρεση / που παραμένει μια διαρκής δυνατότητα / μόνο σ’ έναν κόσμο από εικασίες. / Ό,τι θα μπορούσε να συμβεί και ό,τι συνέβη / δείχνουν σ’ ένα τέλος που είναι πάντοτε παρόν». (T.S. Eliot, The Dry Salvages, από τα Τέσσερα Κουαρτέτα, μτφρ. Χάρης Βλαβιανός, εκδ. Πατάκης, σ. 47)
  • Προσφορά. Σημαντικοί συγγραφείς έχουν συμβάλει στην προστασία της ζωής και τη βελτίωση της εργασίας: «Management professor Peter Drucker credits writer Franz Kafka with developing the first civilian hard hat when he was employed at the Worker’s Accident Insurance Institute for the Kingdom of Bohemia (1912)». (Wikipedia, στο λήμμα «Hard Hats»).
  • Πίκρα. «Φοβούμαι ότι στην Ελλάδα των ορθολογιστών ο ανορθολογισμός είναι πιο ανορθολογικός από των ανορθολογιστών τον ορθολογισμό. Είναι περίπλοκη, δεκαετίες τώρα, η κατάσταση». (ΓΙΜ, Διασυρμός)
  • Πρόβλεψη. «Το Τίποτα πλησίαζε. Το Τίποτα ήταν ήδη εδώ» (Τόμας Πίντσον, V, σ. 113)
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ