Οι μαύροι κύκνοι της πανδημίας

SOCIAL DISTANCING Facebook Twitter
Μια πιθανή σύνθεση, που μοιάζει εφιαλτική, μπορεί να προκύψει από τη σύζευξη των ψηφιακών τεχνικών και των βιολογικών επιτευγμάτων, με ορίζοντα μια κοινωνία γενικευμένης επιτήρησης, με τεράστιες ανισότητες.
0



ΔΟΥΛΕΥΕ ΔΩΔΕΚΑ ΩΡΕΣ την ημέρα επί τρεις μήνες, ώστε την 1η Οκτωβρίου 2020 το βιβλίο του να βρίσκεται στα βιβλιοπωλεία. Ο Γάλλος οικονομολόγος Ρομπέρ Μπουαγέ ήθελε να αποτυπώσει  την πανδημία όχι ως μια κρίση ή ως μια περίοδο ύφεσης αλλά ως ένα «ολικό κοινωνικό γεγονός».

Και ενώ η πανδημία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, εκπλήσσοντάς μας με τις μεταλλάξεις του ιού και φέρνοντας στην επιφάνεια καινούργια δεδομένα και νέα στοιχεία, άγνωστα μέχρι τώρα, ο Ρομπέρ Μπουαγέ, με το βιβλίο του Οι καπιταλισμοί στη δίνη της πανδημίας, κατορθώνει να εικονογραφήσει αυτό που μας συμβαίνει. Ανοίγει, παράλληλα, δρόμους για να δούμε νέες προοπτικές.

Πρέπει να πούμε ότι ο Μπουαγέ δεν είναι ο κλασικός οικονομολόγος. Προέρχεται από πολυτεχνικές σχολές και από τις πολιτικές επιστήμες, πράγμα που του επιτρέπει να υπερβεί τη στενομυαλιά των κλασικών οικονομολόγων που τυποποιούν «τη λειτουργία των διαρθρωτικά σταθερών οικονομιών της αγοράς» και πανικοβάλλονται όταν στην εξίσωσή τους εμφανίζεται ένας άγνωστος παράγοντας, όπως ο κορωνοϊός. Ανήκει στους οικονομολόγους που διεκδικούν την επιστροφή στην ιστορία και στην κοινωνική οικονομία. Θεωρεί ότι η κοινωνία του ρίσκου έχει τελειώσει και ότι έχουμε μπει σε μια εποχή ριζικής αβεβαιότητας.

Το τιμόνι των κρατών και των κυβερνήσεων πρέπει να το κρατούν άλλοι επιστήμονες, λέει ο Μπουαγέ, και οι οικονομολόγοι να καθίσουν οριστικά στο πίσω κάθισμα.

Tο βασικό δίπολο δημόσια υγεία και οικονομικές απώλειες έφερε στην επιφάνεια, μερικές φορές με κυνικό τρόπο, το ερώτημα πόσο κοστίζει η σωτηρία μιας ανθρώπινης ζωής.


Τι μας συνέβη τον Μάρτιο του 2020; Ούτε κρίση ούτε ύφεση, λέει ο Μπουαγέ. Οι κρίσεις αποτελούν κρίσιμες στιγμές, που μετά το τέλος τους οι οικονομίες είτε υπερβαίνουν τις αντιφάσεις τους είτε καταρρέουν. Όσο για την ύφεση, αυτή αποτελεί ενδογενή μεταστροφή ενός οικονομικού κύκλου.

Τον Μάρτιο του 2020 συνέβη, όμως, κάτι πρωτοφανές: οι κυβερνήσεις αποφάσισαν να δώσουν προτεραιότητα στην ανθρώπινη ζωή, αναστέλλοντας την οικονομική δραστηριότητα. Ανέτρεψαν έτσι την παραδοσιακή ιεραρχία που είχε εγκαθιδρυθεί από τα προγράμματα φιλελευθεροποίησης, τα οποία, μεταξύ άλλων είχαν αποδυναμώσει τα συστήματα υγείας. Ο περιορισμός του κόστους της υγείας, η κατακόρυφη πτώση των αμοιβών του υγειονομικού προσωπικού, η αυταπάτη ότι η ιδιωτικοποίηση θα αποτελούσε το μέλλον του συστήματος υγείας και ότι τα νοσοκομεία δεν είναι τίποτε περισσότερο παρά πηγές εσόδων για τις πολυεθνικές οδήγησαν προηγμένες χώρες, όπως η Γαλλία, στην πανδημία χωρίς στοιχειώδη μέσα, χωρίς μάσκες, χωρίς αναπνευστήρες, ακόμη και χωρίς γενόσημα φάρμακα.

ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΙ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Robert Boyer, Οι καπιταλισμοί στη δίνη της πανδημίας, Μτφρ.: Άγγελος Μουταφίδης, Εκδόσεις Πόλις, Σελ.: 303

Η πανδημία και το πάγωμα της οικονομικής δραστηριότητας με αποφάσεις της διοίκησης –οι δύο μαύροι κύκνοι, κατά τον Μπουαγέ– έφεραν πολλές αλλαγές στις κοινωνίες και στις οικονομίες. Ο συγγραφέας τις απαριθμεί: χρηματιστηριακό πανικό, κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου, διακοπή της πίστωσης, μείωση της κατανάλωσης, μεταβλητότητα των συναλλαγματικών ισοτιμιών, εγκατάλειψη της δημοσιονομικής ορθοδοξίας, ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, χαλάρωση του μηχανισμού επαναχρηματοδότησης από τις κεντρικές τράπεζες, αγωνία για τη βιωσιμότητα των δημοσίων χρεών. Κατά τον Μπουαγέ, αυτά τα φαινόμενα πρέπει να αναλυθούν από κοινού και όχι μέσα από μεμονωμένες και διακριτές προσεγγίσεις.

Γενικότερα, η πανδημία ανέδειξε ένα «τρίλημμα»: υγεία, οικονομία, ελευθερίες. Πριν απ’ όλα, το βασικό δίπολο δημόσια υγεία και οικονομικές απώλειες έφερε στην επιφάνεια, μερικές φορές με κυνικό τρόπο, το ερώτημα πόσο κοστίζει η σωτηρία μιας ανθρώπινης ζωής. Και δεύτερον, η κατάσταση έκτακτης ανάγκης μεταμόρφωσε την ιδιότητα του πολίτη και εμφανίστηκε ως απειλή για τα ατομικά δικαιώματα και τις ελευθερίες. 

Αλλά ποιοι είναι «οι καπιταλισμοί» του τίτλου του βιβλίου του Ρομπέρ Μπουαγέ; Εδώ τα πράγματα φαίνονται ξεκάθαρα. Από τη μια, είναι  ο καπιταλισμός της πλατφόρμας και από την άλλη είναι οι κρατικοί καπιταλισμοί. 

Μέσα από την πανδημία, ο καπιταλισμός της πλατφόρμας, δηλαδή αυτός που επικεντρώνεται στην εκμετάλλευση κάθε είδους πληροφορίας, αναδεικνύεται πανίσχυρος και, φυσικά, υπερεθνικός. Μέσα στην πανδημία έκανε επίδειξη της δύναμής του. Εξασφάλισε τη συνέχιση του ηλεκτρονικού εμπορίου, «χάρη στους ντοπαρισμένους με τεχνητή νοημοσύνη αλγορίθμους του και τις εφοδιαστικές αλυσίδες του». Παρείχε πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για οτιδήποτε συνέβαινε. Διευκόλυνε την εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση. Εξερεύνησε μελλοντικές δυνατότητες σε νέους τομείς ενδιαφέροντος, όπως αυτόνομα οχήματα, εμπορική εκμετάλλευση του διαστήματος, τηλεϊατρική, ιατρικοί εξοπλισμοί κ.λπ. Από αυτόν τον υπερεθνικό καπιταλισμό της πλατφόρμας δεν απουσιάζουν οι χρηματιστές. Κατά τον Μπουαγέ, «ποντάρουν στη μακροπρόθεσμη επιτυχία των νέων τομέων, μέσα σε ένα περιβάλλον κατάρρευσης της παραδοσιακής οικονομίας».

Αντίβαρο σε αυτόν τον πανίσχυρο και υπερεθνικό καπιταλισμό είναι οι καπιταλισμοί που έχουν έντονο το στοιχείο της κρατικής παρέμβασης. Ο Μπουαγέ παρατηρεί ότι οι κυβερνήσεις βγαίνουν ιδεολογικά ενισχυμένες από την πανδημία. Και ότι οι ποικίλοι τύποι κρατικού καπιταλισμού, «υποκινούμενοι από τους αποταγμένους της ανοιχτής οικονομίας», επιχειρούν να υπερασπιστούν τα κυριαρχικά δικαιώματα του έθνους-κράτους, μεταξύ άλλων και στο οικονομικό πεδίο.

Ο Μπουαγέ αναρωτιέται αν μέσα σε αυτές τις συνθήκες της πανδημίας αναδύεται σιωπηρά ένας τρόπος ανάπτυξης που επικεντρώνεται στην υγεία, στην παιδεία και στον πολιτισμό. Αν αυτά τα διαρκή αγαθά αποδυναμώσουν την κούρσα για απόκτηση «αγαθών προσχεδιασμένης παλαίωσης», όπως τα ονομάζει, δηλαδή αυτοκίνητα, κινητά τηλέφωνα κ.λπ. Αν ό,τι μέχρι τώρα εθεωρείτο περιττό κόστος μετατρέπεται πλέον σε «ζωτικό περιουσιακό στοιχείο».

Το 2020, λέει ο Μπουαγέ, θα έπρεπε να προαναγγείλει την αναγνώριση του πρωταρχικού ρόλου της υγείας ως προϋπόθεσης για την πυκνότητα των κοινωνικών σχέσεων και ως αφετηρίας μιας επανόδου στην οικονομική ευημερία. Αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Γιατί «η λειτουργιστική λογική δεν μπορεί να διευθύνει την έξοδο από μια μεγάλη κρίση».

Έτσι, το μέλλον παραμένει ανοιχτό, λέει ο Μπουαγέ. Όχι μόνο γιατί ο ιός και γενικότερα οι ιοί εξελίσσονται χωρίς να ακολουθούν ένα συγκεκριμένο πρότυπο. Αλλά και γιατί αποτελούν καταλύτες μεταμορφώσεων και οδηγούν σε νέες συνθέσεις. Μια πιθανή σύνθεση, που μοιάζει εφιαλτική, μπορεί να προκύψει από τη σύζευξη των ψηφιακών τεχνικών και των βιολογικών επιτευγμάτων, με ορίζοντα μια κοινωνία γενικευμένης επιτήρησης, με τεράστιες ανισότητες. Μια άλλη σύνθεση, όμως, θα μπορούσε να στηρίζεται στην αναγκαιότητα ενός κοινωνικού κράτους που να λειτουργεί ως επόπτης μιας διευρυμένης δημοκρατίας που να απλώνεται και στο πεδίο της οικονομίας.  

Το κατευθυντήριο νήμα που διατρέχει το βιβλίο του Μπουαγέ στοχεύει σε αυτήν τη δεύτερη σύνθεση, στις καλά σχεδιασμένες δημόσιες παρεμβάσεις. Αλλά, όπως γράφει στην τελευταία πρόταση της εξαιρετικής ανάλυσής του, «η ιστορία είναι αυτή που θα αναλάβει να διαψεύσει ή όχι αυτές τις δύο προοπτικές, και να μας εκπλήξει εξίσου όσο και ο Covid-19».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ