Οι ιστορίες του «Μπιντέ» του cult συγγραφέα Μάριου Χάκκα

Οι ιστορίες του «Μπιντέ» Facebook Twitter
Ο Μιχάλης Χρυσανθόπουλος, στον οποίο οφείλουμε εξαιρετικές μελέτες, όπως αυτή για τον Βιζυηνό ή για τον ελληνικό υπερρεαλισμό, δίνει εδώ μια άλλη ανάγνωση του Χάκκα και των είκοσι δύο διηγημάτων του Μπιντέ.
0

«ΜΠΙΝΤΕΣ» ΗΤΑΝ ΜΙΑ ονομασία της πλατείας Κολωνακίου που είχε σχέση με το σχήμα της. Δημιουργούσε όμως και συνειρμούς για ένα είδος κοινωνικού ξεπλύματος.

Σήμερα η ονομασία είναι ξεχασμένη, αλλά τη δεκαετία του 1970 ήταν πολύ ισχυρή και σίγουρα σήμαινε πολλά για όποιον την άκουγε και όποιον τη χρησιμοποιούσε. Αυτός ο μπιντές, δηλαδή η πλατεία και ευρύτερα το Κολωνάκι, ήταν και χώρος δράσης διαφόρων ομάδων. Μία από αυτές ήταν η beat και σουρεαλιστική ομάδα του Νάνου Βαλαωρίτη, του Δημήτρη Πουλικάκου και του Πάνου Κουτρουμπούση που είχαν εξέδιδαν το βραχύβιο, αλλά πολύ επιδραστικό περιοδικό «Πάλι» στο διάστημα 1964-66.

Η λέξη «μπιντές» παραπέμπει επίσης στα objets trouvés και στην ντανταϊστική και σουρεαλιστική παράδοση που μας φέρνει αμέσως στο μυαλό το έργο του Μαρσέλ Ντισάν «Κρήνη», αυτή την εικόνα του ουρητηρίου. Ο Μπιντές και άλλες ιστορίες είναι ο τίτλος της συλλογής διηγημάτων του Μάριου Χάκκα, που κυκλοφόρησε το 1970 και σίγουρα έχει σχέση με τους άλλες μπιντέδες που ήδη αναφέραμε. 

Στις ιστορίες του «Μπιντέ» οι αφηγητές στοχεύουν «στον αυτοσαρκασμό, στην κριτική στον καταναλωτισμό, στην υπονόμευση των συμβολικά φορτισμένων τόπων, είτε είναι η Ακρόπολη είτε η Καισαριανή, στην αμφισβήτηση της εξιδανίκευσης της τέχνης και της λογοτεχνίας, στην ειρωνική αντιμετώπιση ιστορικά φορτισμένων καταστάσεων, όπως η μικρασιατική εκστρατεία», γράφει ο Μιχάλης Χρυσανθόπουλος.

Ο Μάριος Χάκκας γεννήθηκε το 1931 στη Μακρακώμη της Φθιώτιδας. Το 1935 η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, στη συνοικία της Καισαριανής. Αυτή η προσφυγική συνοικία έγινε αργότερα τόπος της λογοτεχνικής μυθολογίας του. Πέθανε νέος, από καρκίνο, το καλοκαίρι του 1972, ένας θάνατος που έκανε αναγνώστες και κριτικούς να συνδέσουν το έργο του με τη ζωή του και να δημιουργήσουν έτσι ένα «ισχυρό βιογραφικό πρόταγμα».

Συνομήλικος του Θανάση Βαλτινού, του Βασίλη Βασιλικού και του Μένη Κουμανταρέα, ο Χάκκας έδρασε λογοτεχνικά γύρω στα έξι χρόνια, από το 1966 έως τον θάνατό του. Στο διάστημα αυτό εκδόθηκαν οι τρεις συλλογές διηγημάτων του, που κυκλοφορούν σήμερα σε έναν τόμο από τις εκδόσεις Κέδρος. Πρόκειται για τη συλλογή Ο τυφεκιοφόρος του εχθρού (1966), Ο Μπιντές και άλλες ιστορίες (1970) και Το κοινόβιο, κυρίως αυτοβιογραφική συλλογή που κυκλοφόρησε το 1972.

Από νωρίς μέσα στην αριστερά, ο Χάκκας έρχεται σε ρήξη με το Κομμουνιστικό Κόμμα το 1966, ενώ η εισβολή των τανκς της Σοβιετικής Ένωσης στην Τσεχοσλοβακία, δύο χρόνια μετά, κλονίζει οριστικά την πίστη του στον σοσιαλισμό.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μιχάλης Χρυσανθόπουλος, Το αμφίσημο γέλιο στη συλλογή «Ο Μπιντές και άλλες ιστορίες» του Μάριου Χάκκα, Εκδόσεις Άγρα

Οι συλλογές και τα διηγήματα του Μάριου Χάκκα ήταν πολύ ορατά τα πρώτα χρόνια μετά τη Μεταπολίτευση το 1974. Παρατηρήθηκε το παράδοξο, σταδιακά το ενδιαφέρον των αναγνωστών να μειώνεται, ενώ ταυτόχρονα να αυξάνεται το ενδιαφέρον των μελετητών και των κριτικών για το έργο του. Αναμφισβήτητα θεωρείται ένας cult συγγραφέας που πρέπει όμως να ξαναδιαβαστεί ή να ανακαλυφθεί και πάλι.

Την ευκαιρία για την ανακάλυψη αυτή μας δίνει τώρα το βιβλίο του ομότιμου καθηγητή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Μιχάλη Χρυσανθόπουλου για τη συλλογή Ο Μπιντές και άλλες ιστορίες. Ο Χρυσανθόπουλος, στον οποίο οφείλουμε εξαιρετικές μελέτες, όπως αυτή για τον Βιζυηνό ή για τον ελληνικό υπερρεαλισμό, δίνει εδώ μια άλλη ανάγνωση του Χάκκα και των είκοσι δύο διηγημάτων του Μπιντέ.

Αφήνοντας κατά μέρος την κλασική προσέγγιση του έργου του Χάκκα με άξονες ‒από τη μια πλευρά η ένταξή του στην αριστερά και η ρήξη του με την «αριστερή ορθοδοξία» και από την άλλη η αρρώστια του και ο πρόωρος θάνατός του‒, ο Χρυσανθόπουλος μας δείχνει ότι «ο Μπιντές… δεν υιοθετεί τη θεματική και τη ρητορική της ρεαλιστικής παράδοσης του ελληνικού διηγήματος, ότι είναι κάτι καινούργιο, ένα “εντυπωσιακά καινοτόμο” παράδειγμα των εξελίξεων της μοντερνιστικής γραφής, ένας εναλλακτικός λόγος στη νεοελληνική πεζογραφία».

Έχει σημασία αυτή η προσέγγιση του Χρυσανθόπουλου γιατί ακόμη και σήμερα ο Μπιντές δεν παρουσιάζεται ως κάτι ιδιαίτερο μέσα στην πεζογραφία του Χάκκα αλλά καλύπτεται από την ομπρέλα της ένταξης του συγγραφέα στην αριστερά, της αποστασιοποίησής του από αυτήν και της ασθένειάς του.

Στις ιστορίες του «Μπιντέ» οι αφηγητές στοχεύουν «στον αυτοσαρκασμό, στην κριτική στον καταναλωτισμό, στην υπονόμευση των συμβολικά φορτισμένων τόπων, είτε είναι η Ακρόπολη είτε η Καισαριανή, στην αμφισβήτηση της εξιδανίκευσης της τέχνης και της λογοτεχνίας, στην ειρωνική αντιμετώπιση ιστορικά φορτισμένων καταστάσεων, όπως η μικρασιατική εκστρατεία», γράφει ο Μιχάλης Χρυσανθόπουλος.

Όταν εκδίδεται το Ο Μπιντές και άλλες ιστορίες, στην Ελλάδα έχουμε δικτατορία. Τα διηγήματα της συλλογής όμως γράφονται σε μια εποχή μεγάλων ανακατατάξεων. Ο Μάης του ’68, η μαζική αντίδραση στον πόλεμο του Βιετνάμ, η δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, η δολοφονία του Ρόμπερτ Κένεντι, η σοβιετική εισβολή στην Τσεχοσλοβακία, είναι γεγονότα που δεν μπορούν να αφήσουν ανεπηρέαστη μια συγγραφική συνείδηση, ιδιαίτερα αν έχει τις καταβολές της στον κόσμο και στις ιδέες της αριστεράς.

Ταυτόχρονα, η δεκαετία του 1960, μέχρι το 1967 που επιβάλλεται η δικτατορία, είναι για την Ελλάδα μια εποχή πολιτιστικής έκρηξης και εμφάνισης μιας ποπ κουλτούρας. Ο ρόλος των περιοδικών που εκδίδονται αυτή την εποχή, ιδιαίτερα η «Επιθεώρηση Τέχνης» για τον χώρο της αριστεράς και οι «Εποχές» για τον αστικό και φιλελεύθερο χώρο, είναι καθοριστικός.

Αυτή την περίοδο κυκλοφορεί, όπως είδαμε, και το περιοδικό «Πάλι», που δεν έχει εξάρτηση από την αριστερά αλλά δεν ήταν και αποδεκτό από τους συγγραφείς και διανοούμενους του αστικού χώρου.

Ο Μιχάλης Χρυσανθόπουλος μας δείχνει ότι αν οι ιστορίες του Μπιντέ διαβαστούν συνδυαστικά με τα κείμενα που δημοσιεύονται στο «Πάλι», θα βρούμε κοινούς άξονες που έρχονται από τη γλωσσική κριτική και τις απόψεις για τη δυσπιστία στη γλώσσα, από το κίνημα νταντά και από τον υπερρεαλισμό.

Δεν είναι τυχαίο ότι στο βιβλίο ο Χρυσανθόπουλος παρουσιάζει τις θεωρίες και τα κινήματά που έχουν σχέση με αυτό το έργο του Χάκκα. «Η συλλογή ενσωματώνει τόσο το ριζοσπαστικό πνεύμα του περιοδικού “Πάλι” όσο και την εμπειρία των γεγονότων του 1968 στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες», γράφει ο Χρυσανθόπουλος.

Οι ιστορίες του «Μπιντέ» Facebook Twitter
Ο Μάριος Χάκκας.

Στις ιστορίες του Μπιντέ τα πολιτικά γεγονότα προσλαμβάνονται και σατιρίζονται παράλληλα με τα λογοτεχνικά και τα καλλιτεχνικά, ενώ σημαντική είναι η θέση του έρωτα, του σώματος και της όποιας σεξουαλικής εξάρτησης. Πάνω απ’ όλα, όμως, βρίσκεται το στοιχείο της διακωμώδησης και της γελοιοποίησης που μπορεί να φτάνει στα όρια της επιθετικότητας.

Αυτή η διακωμώδηση μπορεί να είναι ίσως αποτέλεσμα απογοήτευσης και μελαγχολίας που δημιουργεί στον Χάκκα η γνώση του επικείμενου θανάτου του.

Για παράδειγμα, στην ιστορία για τη μικροαστικοποίηση της Καισαριανής, ο Μάριος Χάκκας γράφει: «Τι μ’ έχει πιάσει και γελοιοποιώ τα πάντα; Μπορεί πάλι τα πράγματα να είναι σοβαρά και το γελοίο να φωλιάζει μέσα μου. Πάντως, έχοντας τάξει για σκοπό την απομυθοποίηση ορισμένων καταστάσεων, δεν πρόκειται να σιάξω άλλους μύθους. Καλύτερα η γελοιοποίηση».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ