ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Οι αθώες εποχές του Γιώργου Γούση

Οι αθώες εποχές του Γιώργου Γούση Facebook Twitter
0
Τελευταία, διάφοροι Έλληνες κομίστες, όπως ο Λώλος και ο Κυριαζής, προσπαθούν να κάνουν καριέρα στην Αμερική. Εσένα σ' ενδιαφέρει κάτι τέτοιο;

Δεν θα μπορούσε να μη μ' ενδιαφέρει, διότι, μιλώντας για Αμερική ή για Γαλλία, αυτομάτως μιλάς για την παγκόσμια αγορά, εξαιρώντας, βέβαια, την ασιατική μεριά, που έχουν δική τους παραγωγή και δεν ξέρω αν ασχολούνται με τον υπόλοιπο κόσμο. Πρόσφατα, επισκέφτηκα το Φεστιβάλ Κόμικ της Νέας Υόρκης για να δείξω την δουλειά μου και μπορώ να πω πως τα σχόλια ήταν πολύ θετικά. Ελπίζω οι επαφές που έκανα να αποδώσουν. Αυτό που θέλω να κάνω είναι να φτιάχνω τις ιστορίες μου εδώ και να εκδίδονται σε όσο περισσότερες χώρες γίνεται κι ο δρόμος γι' αυτό είναι οι μεγάλοι εκδότες του εξωτερικού.

Το Logicomix ήταν σταθμός για το ελληνικό graphic novel;

Είναι ακόμα. Αν εξαιρέσεις την καλλιτεχνική του αξία, που είναι θέμα του κάθε αναγνώστη να την κρίνει, απλά και μόνο ως ιστορικό γεγονός πιστεύω πως άλλαξε τα πράγματα σε αυτό που ονομάζουμε «graphic novel», και μιλάω κυρίως για το off the camera μέρος του, που είναι οι εκδότες και οι συγγραφείς βιβλίων, σεναρίων. Ξαφνικά, ανακάλυψαν ένα νέο είδος που είτε δεν είχαν ξαναδεί, είτε το ήξεραν, αλλά δεν φαντάζονταν τη δυναμική του, ακόμα και την εμπορικότητά του. Από το Logicomix και μετά έχω δεχτεί δυο - τρεις προτάσεις για graphic novel από εκδότες κι αυτό είναι σχεδόν επαναστατικό. Βέβαια, ακόμα είμαστε πολύ πίσω και σφιγμένοι, αλλά είναι μια αρχή. Οι Έλληνες εκδότες ανακάλυψαν τον τροχό και προσπαθούν να δουν πώς θα τον χρησιμοποιήσουν. Ελπίζω αυτό να βγει σε καλό και να μην το καταπνίξει η «κρίση» - αν και δύσκολο.

Τι ιστορίες σε συναρπάζουν σε ένα κόμικ;

Αυτές που μοιάζουν σαν να μην τις έχω ξαναδιαβάσει ποτέ. Αυτές που θα τις ξαναδιαβάζω πολλές φορές ακόμα στο μέλλον, που θα τις διηγηθώ σε άλλους και θα ήθελα να είχα κάνει εγώ.

Προτιμάς να γράφεις ή να σχεδιάζεις;

Είναι δυο εντελώς διαφορετικές διαδικασίες που απολαμβάνω σπάνια, γιατί είναι κουραστικές και αγχωτικές. Όταν κάνω κάτι από τα δυο μού κολλάει στο μυαλό και το σκέφτομαι όλη μέρα, γίνεται το ένα και μοναδικό μου πρόβλημα. Αλλά, όταν τελειώσω, τότε μ' αρέσει πάρα πολύ, σαν ανάμνηση. Αυτή την ανάμνηση προτιμώ, γι' αυτό και συνεχίζω.

Αγαπημένα κόμικς που διάβασες τον τελεταίο καιρό;

Τα πάντα από Jason και Chris Ware. Asterios Polyp του Mazzucchelli, Pinocchio του Winshluss, La Débauche του Τardi / Pennac, Ποτέ δεν σε συμπάθησα του Chester Brown (από Inkpress/Κορμοράνος στα ελληνικά).

Τι θα περιλαμβάνει η έκδοση που ετοιμάζεις;

Έπρεπε κάποια στιγμή να βγάλω ένα άλμπουμ με όλες τις σύντομες ιστορίες που έχω κάνει τα τέσσερα χρόνια που κάνω κόμικ για να κλείσω αυτό το κεφάλαιο προς το παρόν και να ασχοληθώ με κάτι μεγαλύτερο. Έχει τίτλο Αθώες Εποχές και θα υπάρχει μέσα η πρώτη ιστορία που δημοσίευσα ποτέ αλλά και η πιο φρέσκια, ειδικά φτιαγμένη γι' αυτή την έκδοση. Οι ιστορίες θα είναι τοποθετημένες σε χρονολογική σειρά, από την παλαιότερη στην νεότερη. Αυτό έγινε σκόπιμα για να φαίνεται και η εξέλιξη από ιστορία σε ιστορία, καθώς πρόκειται για τα πρώτα μου βήματα και το «ψάξιμο» σε όλους τους τομείς είναι κυρίαρχο στοιχείο. Χρόνο, μεράκι και χρήμα σε αυτό το εγχείρημα έδωσαν οι εκδόσεις ΚΨΜ που εκπλήρωσαν όλες τις εκδοτικές μου επιθυμίες χωρίς αντιρρήσεις.

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ