Ο μύθος και η κουλτούρα της λατρείας του θεού Διόνυσου μέσα από τη μελέτη του Ούγγρου ελληνιστή Καρλ Κερένϋι

Ο μύθος και η κουλτούρα της λατρείας του θεού Διόνυσου μέσα από τη μελέτη του Ούγγρου ελληνιστή Καρλ Κερένϋι Facebook Twitter
Ο Διόνυσος, από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα. Βρετανικό Μουσείο
2

Ο μύθος και η κουλτούρα της λατρείας του θεού Διόνυσου μέσα από τη μελέτη-opus magnum του Ούγγρου ελληνιστή Κάρλ Κερένϋι, ΔΙΟΝΥΣΟΣ. Η αρχέγονη εικόνα της άφθαρτης ζωής, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία. Για πρώτη φορά, το σπάνιο υλικό της ακριβοθώρητης, ακόμη και στα γερμανικά, έκδοσης μεταφράζεται στα ελληνικά από τον Γιάννη Κοιλή. Ο Κερένϋι, παρόλο που είχε ολοκληρώσει το γράψιμο ερευνώντας και συλλέγοντας υλικό επί τέσσερις δεκαετίες, δεν κατόρθωσε να επιμεληθεί και να δει τυπωμένο το τελικό προϊόν των κόπων του, καθώς πέθανε από παράτυφο τον Απρίλιο του 1973. Ο μεταφραστής Γιάννης Κοιλής μου εκμυστηρεύτηκε ότι χρειάστηκε να επιμεληθεί τα «δυσανάγνωστα και σε πολλές περιπτώσεις ασύντακτα γερμανικά» του Κερένϋι, με τη στενή βοήθεια της κόρης του Κορνηλίας Κερένϋι, επίτιμου αρχαιολόγου του πανεπιστημίου της Ζυρίχης. Το αποτέλεσμα ήταν μια μετάφραση σε λόγο που ρέει, φωτογραφίες από αρχαιολογικά ευρήματα της διονυσιακής λατρείας και λεπτομερείς βιβλιογραφικές σημειώσεις του συγγραφέα που τεκμηριώνουν την πολύτιμη, σπάνια και επίπονη συνεισφορά του στην ιστορία των αρχαίων θρησκειών. 

Ο Κερένϋι, παρόλο που είχε ολοκληρώσει το γράψιμο ερευνώντας και συλλέγοντας υλικό επί τέσσερις δεκαετίες, δεν κατόρθωσε να επιμεληθεί και να δει τυπωμένο το τελικό προϊόν των κόπων του, καθώς πέθανε από παράτυφο τον Απρίλιο του 1973

Η Μυθολογία των Ελλήνων (Εστία, 16η έκδοση), έργο αναφοράς για κάθε εκλεκτικό αναγνώστη, καθιστά τον Κερένϋι ως έναν «ανορθόδοξο» διανοούμενο, με την έννοια ότι η εντρύφισή του στον αρχαίο και σύγχρονο Ελληνισμό απήχε από τις στενά ακαδημαϊκές στρουκτούρες της εποχής του. Λόγω του διωγμού του από τον σταλινικό δικτάτορα Λούκατς, εγκατέλειψε την Ουγγαρία και κατέφυγε στην Ελβετία. Εκεί γνωρίστηκε με τον Ελβετό ψυχολόγο Κάρλ Γιουνγκ και οι δυο τους, μέσα από τις διαλέξεις τους πάνω στη μυθολογία, έδειξαν την μεγάλη συνάφεια του μύθου και της ιστορίας των θρησκειών με την γιουνγκιανή «ψυχολογία του βάθους». Ο Κερένϋι ποτέ δεν υιοθέτησε την έννοια του μύθου ως εθνικιστικό ιδεώδες, όπως συνέβη με τον σύγχρονό του Γερμανό κλασικιστή Βιλάμοβιτς, κατά την άνοδο του ναζισμού. Αντιθέτως, ήθελε να «ανακατασκευάσει» τους αρχαίους θεούς με βάση αρχέτυπες εικόνες και συμβολισμούς, έτσι ώστε η θεότητα να αποκτήσει μια χροιά οικουμενικού ανθρωπισμού. Στην ανά χείρας έκδοση, ο Διόνυσος συμβάλλει στην προσωπική εξέλιξη του ατόμου, μέσω της κατανόησης και ερμηνείας μιας ενστικτώδους θρησκευτικότητας και ιεροπραξίας.

Ο Κερένϋι ανατρέχει αρχικά στη μινωική Κρήτη και εξηγεί στο «Κρητικό προοίμιο», την πρώτη ενότητα του βιβλίου του, πώς αυτό το «νησί των οραμάτων», όπως λέει σε ανέκδοτη επιστολή προς τον αγαπητό φίλο του Παντελή Πρεβελάκη το 1965, αποτυπώνει τη θέαση του θείου ή της «επιφάνειας» στην απεικόνιση της «μινωικής πόζας». Για παράδειγμα, τα τελετουργικά της μεγάλης θεότητας, μέσω των χορευτών που την περιτριγυρίζουν, ενδέχεται να απεικονίζουν την ένωση θεών και ανθρώπων. Ο ελληνιστής ανοίγει εδώ ένα παράθυρο στον μυστηριακό και μαγικό κόσμο της νοτιοανατολικής Μεσογείου τονίζοντας την ικανότητα των αρχαίων Κρητών να οραματίζονται, εμπνεόμενοι από τα άντρα, τις ψηλές βουνοκορφές, την χλωρίδα και πανίδα του νησιού τους, όπως φαίνεται και στον πλούσιο διάκοσμο μινωικών αγγείων, σφραγιδόλιθων και φρέσκο.

Ο μύθος και η κουλτούρα της λατρείας του θεού Διόνυσου μέσα από τη μελέτη του Ούγγρου ελληνιστή Καρλ Κερένϋι Facebook Twitter
O Κάρλ Κερένϋι

Μέσα από τις σελίδες του ΔΙΟΝΥΣΟΥ το εξατομικευμένο όραμα μετατρέπεται σιγά-σιγά σε ένα πανόραμα συγκρότησης κυρίως ανθρωπιστικών επιστημών, όπως η αρχαιολογία, ιστορία της αρχαίας τέχνης, αρχαία λογοτεχνία, ακόμη και η φαρμακολογία. Ο Κερένϋι εντοπίζει στον ανακτορικό πολιτισμό της μινωικής Κρήτης τον συμβολικό τρόπο σύνδεσής του με τον μύθο του Διόνυσου, θεού του κρασιού. Η θυσία του ταύρου στη διάρκεια των τελετουργικών δραστηριότητων της αμπελουργίας παραπέμπει στη θυσία του Μινώταυρου. Η Αριάδνη ως μυστηριακή ιέρεια του λαβυρίνθου, ο οποίος αναπαριστά τον Κάτω Κόσμο χωρίς όμως το αδιέξοδο του θανάτου, αποκαλύπτει τη διέξοδο στον Θησέα. Αριάδνη και Θησέας καταφεύγουν στη Νάξο, απ’όπου ο Θησέας φεύγει, εγκαταλείποντας την Αριάδνη. Τότε εμφανίζεται ο θεός Διόνυσος και ενώνεται μαζί της σε ιερό γάμο. Χωρίς να αναφέρεται ρητά στον όρο του Γιούνγκ hierosgamos που περιγράφει την πνευματική/ιερή ένωση δύο αρχέτυπων μορφών στον ανθρώπινο ψυχισμό, ο Κερένϋι παρατηρεί ότι «ο Διόνυσος είναι η αρχετυπική πραγματικότητα της ζωής» και η Αριάδνη «η αρχετυπική πραγματικότητα της εμψύχωσης, της παροχής εκείνου που καθιστά τα όντα μεμονωμένες υπάρξεις». Το θεϊκό ζεύγος «ενσαρκώνει την αέναη διείσδυση της ζωής κατά τη δημιουργία των μεμονωμένων όντων και τη διάβασή της μέσω της δημιουργίας τους». Ο μύθος περνάει εδώ σε ένα βαθύτερο επίπεδο κατανόησης και ερμηνείας, καθώς ο Κερένϋι κλιμακώνει την ανθρωποκεντρική κατασκευή του διονυσιακού μυθολογήματος.

Ο Διόνυσος λατρεύεται από τον αρχαίο κόσμο ως ζωοδότης θεός, ενώ η γυναικεία παρουσία δίπλα του τον καθιερώνει ως άφθαρτο στα ελληνικά μυστήρια. Είναι γεγονός ότι στις εορτές των Ανθεστηρίων, την αθηναϊκή εαρινή γιορτή του Διόνυσου, πραγματοποιείται μέσω μιας ασυνείδητης διεργασίας, μια διαλεκτική ζωής-θανάτου. «Η ζωή μέσα από τον θάνατο» και ο «θάνατος μέσα από τη ζωή» προϋπάρχει μέσα στην αέναη επανάληψη της φυσικής περιοδικότητας. Οι Βάκχες είναι αυτές που ξεσηκώνουν τον κοιμισμένο Διόνυσο να παρουσιαστεί ενώπιόν τους με ηχηρά μουσικά όργανα, καλώντας τον στον Επάνω Κόσμο. Γυναίκες διονυσιάζουσες, περιγραφόμενες από τον συγγραφέα ως «μαινόμενες Μαινάδες», στην προσπάθεια να αναζωογονήσουν και να αφυπνήσουν τον θεό, οδοιπορώντας ακόμα και στις πλαγιές του χιονισμένου Παρνασσού. Εκεί βρέθηκαν κάποια φορά κοκκαλωμένες από το ψύχος και μεταφέρθηκαν στα ζεστά σπίτια των τριγύρω χωριών για να συνέλθουν.Τον μήνα Μάρτιο (Ελαφηβολιώνα) γιορτάζονταν τα μυστήρια των Μεγάλων Διονυσίων πάλι με θέμα έναν γάμο ανώτερο, όπου η γυναίκα του άρχοντος βασιλέως ή η «βασίλιννα» αποκαθιστούσε την πλήρη παρουσία του θεού στους μύστες.

Ο μύθος και η κουλτούρα της λατρείας του θεού Διόνυσου μέσα από τη μελέτη του Ούγγρου ελληνιστή Καρλ Κερένϋι Facebook Twitter
Ο Δίονυσος σε κύλικα του Εξηκία. 540-535 π.Χ. Μόναχο, Staatliche Antikensammlungen

Ο Κερένϋι δεν παραλείπει να ενσωματώσει ένα βασικό ερμηνευτικό κλειδί για την κάθοδο του θεού στον Κάτω Κόσμο: τα κείμενα των ορφιστών και της λογοτεχνίας τους, πολύ διαφορετικής όμως από τη διονυσιακή θρησκεία, καθώς σε αυτά ενυπάρχει μια προ-φιλοσοφική θεώρηση. Η εξήγηση της περιφοράς των φαλλών (φαλληφορίας ή φαλλαγωγίας) από τον ιερέα της διονυσιακής λατρείας Μελάμποδα είναι πολύ διαφορετική από την ερμηνεία του προσωκρατικού φιλόσοφου Ηράκλειτου που διατυπώνει την ταυτότητα των αντιθέσεων και τη σημαντικότητα της ενότητας του θεού Διόνυσου με τον Άδη. Η αφθαρσία της ψυχής και η διαλεκτική της σύνδεση με τον θάνατο επαναλαμβάνεται επί αιώνες μέσα από ιεροπραξίες. Η τελετή της «μυστικής θυσίας» βασίζεται στον φόνο του βρέφους Διόνυσου από τους Τιτάνες, όπως διδάσκει ο Ονομάκριτος, εκπρόσωπος των ορφικών μυστηρίων. Το βρέφος τεμαχίζεται σε επτά μέρη, βράζεται σε λέβητα στερεωμένο πάνω σε τρίποδα. Μετά σουβλίζεται. Στις ιεροπραξίες οι θνητοί αντικαθιστούν το θεϊκό βρέφος με ένα ερίφιο στον ρόλο του θύματος. Εδώ διαφαίνεται η κοινή αναδρομή του μύθου: στη μινωική Κρήτη (θυσία ταύρου), στη Θήβα (θυσία Πενθέα από Μαινάδες), στους Δελφούς (λέβητας μυστικής θυσίας βρέφους Διόνυσου), αλλά και στον αιγυπτιακό ελληνιστικό μύθο της Ίσιδας και του  Όσιρι (τεμαχισμός και αναζήτηση μελών Όσιρι από Ίσιδα).

Ο μύθος και η κουλτούρα της λατρείας του θεού Διόνυσου μέσα από τη μελέτη του Ούγγρου ελληνιστή Καρλ Κερένϋι Facebook Twitter
το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία

Τέλος, ο Κερένϋι ερμηνεύει την αρχαία ελληνική τραγωδία και κωμωδία ως υψηλές πνευματικές εκδηλώσεις και κοσμοπολίτικες εκφάνσεις της διονυσιακής θρησκείας κατά την ύστερη αρχαιότητα. Επιπλέον, καταδεικνύει ότι ο μύθος του Διονύσου βιώθηκε επί σχεδόν μια χιλιετία από πιστούς άνδρες και γυναίκες ως τρόπος απόκρυφης αυτογνωσίας. Τη σημασία του θανάτου τη ζούσαν κατά τις εξάρσεις της ζωής, στην κορύφωσή της, γιατί ο θεός ζούσε και πέθαινε με τρόπο ιδιαίτερο. Έτσι, η ταφική χρήση διονυσιακών απεικονίσεων έδειχναν αχώριστους θεό και ανθρώπους, όπως κάποτε στις οραματικές αναπαραστάσεις της μινωικής θεάς με τους ανθρώπους. Ο αναγνώστης περιδιαβαίνει στον μυθικό κόσμο των αρχέτυπων εικόνων του Κερένυϊ. Μυείται μέσα από τα μυθολογήματα, τους συσχετισμούς  των συμβόλων, τις αναπαραστάσεις των μυστηρίων, καθώς η πρωτότυπη, συνδυαστική σκέψη του ελληνιστή ερευνητή εντυπώνεται ως περίτεχνο ψηφιδωτό του αρχαίου θεού στον νου.  

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

2 σχόλια
Ακόμη ένα βιβλίο θησαυρός από τον Κερένυι του οποίου το έργο είναι εξαιρετικά σημαντικό στον παγκόσμιο ορίζοντα. Δυστυχώς γι' αυτόν δεν πρόλαβε να δει ούτε ολόκληρη τη Μυθολογία των Ελλήνων στην ελληνική γλώσσα, στη γλώσσα της. Ένα βιβλίο που νομίζω θα έπρεπε να διαβάσουμε όλοι πριν ασχοληθούμε με την - εξίσου σημαντική- λατρεία του Διόνυσου.