Ο κύριος Ψυχογιός βλέπει το μέλλον

Ο κύριος Ψυχογιός βλέπει το μέλλον Facebook Twitter
0

Πόσο ευάλωτος είναι ο εκδοτικός τομέας φέτος στην οικονομική κρίση;

Σε περιόδους κρίσης όλα συμβαίνουν και πολλές εταιρείες δράττονται της ευκαιρίας να πάρουν μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας. Στον εκδοτικό χώρο δεν νομίζω ότι θα συμβούν μεγάλες αναστατώσεις. Στο χώρο των βιβλιοπωλείων, όμως, η κρίση έχει ήδη αρχίσει. Και αυτή η κρίση θα επιταθεί, αφού μειώνεται η πελατεία που προσέρχεται σε αυτά. Ορισμένοι βιβλιοπώλες, εύχομαι όχι πολλοί, ίσως φύγουν από την αγορά. Οι μικροί πρέπει να παλέψουν πολύ για να επιβιώσουν. Η μεγάλη κρίση στους εκδοτικούς οίκους αυτήν τη στιγμή είναι κυρίως στις ΗΠΑ και στην Αγγλία, όπου έχουν γίνει περικοπές κόστους, έχουν προβεί σε απολύσεις και έχουν ζητήσει μείωση αμοιβών της τάξεως του 10%. Στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχουν τέτοιες δραστικές μειώσεις. Στην Αγγλία και στις ΗΠΑ κινδυνεύουν να κλείσουν ακόμη και οι μεγάλες αλυσίδες βιβλιοπωλείων. Η κατάστασή τους είναι τραγική. Η Borders, η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα βιβλιοπωλείων στις ΗΠΑ, επί ένα χρόνο αναζητά αγοραστή χωρίς αποτέλεσμα.

Οι νέες τεχνολογίες πώς θα αλλάξουν το τοπίο;

Επέρχονται σοβαρές αλλαγές. Τα παραδοσιακά βιβλιοπωλεία χάνουν μερίδιο αγοράς και το παίρνουν αυτοί που ασκούν ηλεκτρονικό εμπόριο. Τα βιβλιοπωλεία μπορούν ωστόσο να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες και να ωφεληθούν από αυτές: αφενός μεν πουλώντας ηλεκτρονικά, όπως κάνει η Amazon και πολλά σύγχρονα βιβλιοπωλεία, αφετέρου δε χρησιμοποιώντας, μόλις διαδοθεί η χρήση τους, τις «espresso book machines». Οι βιβλιοπώλες θα έχουν μόνο ένα δείγμα από κάθε τίτλο και θα τυπώνουν το βιβλίο που επιλέγει ο αναγνώστης μέσα σε πέντε λεπτά - διαδικασία που ονομάζεται «print on demand». Έτσι, θα απαλλαγούν από το στοκ, που φέρνει την κατάρρευση. Ταυτόχρονα με την εκτύπωση θα ενημερώνεται ο εκδοτικός οίκος και θα εξοφλείται, οπότε δεν θα υπάρχουν ανοιχτοί λογαριασμοί.

Και τα ηλεκτρονικά βιβλία;

Εγκαινιάζουν την εποχή του «ηλεκτρονικού μελανιού» και είναι ένας άλλος τρόπος να διαβάζουμε βιβλία. Κάνοντας χρήση του Διαδικτύου, φτάνουν σε όλο τον κόσμο, διευρύνοντας έτσι το αναγνωστικό κοινό. Τα ηλεκτρονικά βιβλία μπορεί ο κάθε χρήστης του Διαδικτύου να τα προβάλλει στον υπολογιστή του ή να τα τυπώσει. Επιπλέον, μεγάλες εταιρείες όπως η Amazon και η Sony δημιούργησαν συσκευές ανάγνωσης αυτών των κειμένων - πρόκειται για το Kindle και το eReader αντίστοιχα. Προς το παρόν, οι συσκευές αυτές μπορούν να «κατεβάσουν» μέχρι 200 τίτλους από ένα αρχείο 200.000 αγγλόφωνων βιβλίων. Είναι θέμα χρόνου να φτάσουν οι συσκευές αυτές στην Ελλάδα και είναι βέβαιο ότι πολύς κόσμος θα αγκαλιάσει τη νέα τεχνολογία. Υπάρχει όμως και μια άλλη εξέλιξη. Δυο μεγάλες εκδοτικές εταιρείες στην Αγγλία υπέγραψαν συμφωνία με τη Vodafone για να φτάνουν τα βιβλία μέσω των iPhone στους αναγνώστες. Αν θέλει, κάποιος μπορεί να δει ένα απόσπασμα πληρώνοντας μία λίρα, ή και ολόκληρο το βιβλίο με οκτώ λίρες. Μόλις προσαρμόσουν αυτό το σύστημα και στην Ελλάδα οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, εμείς, ως εκδόσεις Ψυχογιός, είμαστε έτοιμοι να δώσουμε το περιεχόμενο των βιβλίων μας, γιατί πιστεύουμε ότι η ηλεκτρονική πώληση είναι ένα εναλλακτικό κανάλι διανομής. Επίσης, μας απαλλάσσει από το κόστος της αποθήκευσης, της διακίνησης και των επιστροφών.

Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από τη δική σας εμπειρία;

Τα Χριστούγεννα ανεβάσαμε 50 βιβλία μας σε ηλεκτρονική μορφή. Σε αυτήν τη φάση κάνουμε ουσιαστικά test marketing. Θέλουμε να ελέγξουμε αν θα υπάρξει απώλεια περιεχομένου, γι' αυτό δεν ανεβάσαμε όλα τα βιβλία μας, αν και θα μπορούσαμε να το κάνουμε. Μέχρι στιγμής δεν έχουν ξεκινήσει οι πωλήσεις, αλλά τίποτα δεν αποκλείεται. Σχεδιάζουμε, μέχρι το τέλος του 2010 να έχουμε διαθέσιμους σε ηλεκτρονική μορφή 1.500 τίτλους.

Ταυτόχρονα βέβαια αναζωογονείται η σχέση με το νεανικό κοινό.

Με τη χρήση των νέων τεχνολογιών προσεγγίζουμε τους νέους, μια σημαντική ομάδα εν δυνάμει αναγνωστών που είναι εθισμένοι στη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και σπάνια θα έμπαιναν σε βιβλιοπωλείο να αγοράσουν ένα βιβλίο. Κι ας μην ξεχνάμε πως επίσης φτάνουμε στον απόδημο ελληνισμό, που εκδηλώνει μεγάλο ενδιαφέρον για τα ελληνικά βιβλία.

Η επερχόμενη παράκαμψη του χαρτιού δεν σας πειράζει;

Με όλη αυτή την έμφαση που δίνω δεν σημαίνει ότι ξεχάσαμε το χαρτί. Λέω απλώς ότι εμφανίστηκαν νέα κανάλια διανομής του περιεχομένου που πρέπει όλοι να τα πλησιάσουμε για να διευρύνουμε τη φιλαναγνωσία. Είμαι σίγουρος όμως ότι το χαρτί δεν θα σταματήσει να πρωταγωνιστεί για πολλά χρόνια· τουλάχιστον για την προσεχή δεκαετία θα είναι κυρίαρχο, ιδίως σε βιβλία ιστορικά, λογοτεχνικά και παιδικά. Γενικά, με συναρπάζουν οι νέες τεχνολογίες και με ενδιαφέρουν γιατί δεν έχουν μεγάλο κόστος πέρα από την αρχική επένδυση, αλλά δεν παραβλέπω και τη γοητεία του τυπωμένου χαρτιού.

Πόσο πλήττονται οι εκδότες από την προσφορά βιβλίων στις εφημερίδες;

Σίγουρα κάθε εκδοτική κίνηση έχει και κάποιον αντίκτυπο στην αγορά. Όταν μπορεί κανείς να πάρει δέκα βιβλία σε χαμηλή τιμή, ενδεχομένως δεν θα προσεγγίσει τα βιβλία των εκδοτικών οίκων, θεωρώντας λανθασμένα πως είναι «ακριβά». Υπό μία έννοια βέβαια διευρύνεται το αναγνωστικό κοινό, το αρνητικό όμως είναι ότι δημιουργείται ανταγωνισμός που δεν είναι επί ίσοις όροις για τους εκδότες, διότι η εφημερίδα τυπώνει σε μεγάλα τιράζ και έχει τη δυνατότητα να επιβαρύνεται με ελάχιστο κόστος και να εισπράττει το αντίτιμο αμέσως. Βέβαια, αυτό είναι σαν το φαστ-φούντ, όπου τρως, αλλά δεν απολαμβάνεις ποιοτικό φαγητό: οι εφημερίδες αναγκάζονται να ετοιμάσουν ένα βιβλίο σε σύντομο χρόνο, ενώ ο εκδότης προετοιμάζει και επιμελείται ένα κείμενο για μήνες. Ένα άλλο θέμα είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης από τα ΜΜΕ, που εκδίδουν βιβλία σε σχέση με τη διαφήμιση. Εμείς όταν διαφημίζουμε ένα βιβλίο καταβάλλουμε κάποιες χιλιάδες ευρώ και 20% αγγελιόσημο, που κατατίθεται στο ταμείο των δημοσιογράφων, ενώ πάνω στο συνολικό ποσό προσθέτουμε το φόρο προστιθέμενης αξίας. Τα ΜΜΕ που διαφημίζουν τα βιβλία τους δεν πληρώνουν αγγελιόσημο. Ως προς αυτούς τους άνισους όρους ανταγωνισμού, που ζημιώνουν τον κλάδο μας, προς το παρόν τα συνδικαλιστικά σωματεία μας δεν έχουν αντιδράσει.

Πόσο εκτίθεστε στο επιχειρηματικό ρίσκο;

Ρισκάρω πάντα και ορισμένες φορές τα χρήματα που επενδύουμε μπορεί να μη βρουν απήχηση, κυρίως σε τίτλους που αγοράζουμε από το εξωτερικό, όπου τα τελευταία χρόνια ισχύει η διαδικασία του πλειστηριασμού. Εκεί ρισκάρουμε όταν μας αρέσει ένα βιβλίο. Κατά κανόνα βγαίνουμε κερδισμένοι, αλλά και αν χάσουμε χρήματα ποτέ δεν μετανιώνουμε. Επιχείρηση σημαίνει συνεχής έκθεση σε κίνδυνο.

OΒloomsbury αναζητεί τώρα το νέο Χάρι Πότερ; Εσείς πόσο επηρεάζεστε από το τέλος αυτού του θρυλικού μπεστ-σέλερ;

Ο Bloomsbury ήταν μια μικρή εκδοτική εταιρεία και οΧάρι Πότερ την εκτίναξε στα ύψη με 3 εκατομμύρια αντίτυπα για κάθε τίτλο. Στην Ελλάδα ο Χάρι Πότερ πούλησε 100.000 αντίτυπα ανά τίτλο. Έγραψαν οι εφημερίδες: «Τι θα γίνει ο Ψυχογιός μετά τον Χάρι Πότερ;». Μα ο Χάρι Πότεραντιπροσώπευε για μας 100.000 αντίτυπα, όταν εδώ και οκτώ χρόνια η εταιρεία πουλάει πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα κάθε χρόνο. Τελείωσαν τα βιβλία του Χάρι Πότερ, αλλά ήρθαν οι Έλληνες συγγραφείς για να υπερκαλύψουν το κενό. Φέτος, μόνο τα βιβλία της Λένας Μαντά πούλησαν 190.000 αντίτυπα. Φυσικά και χρησιμοποιήσαμε τον Χάρι Πότερ για να βελτιωθούμε και να εκσυγχρονιστούμε. Και περιμένουμε έναν νέο Χάρι Πότερ, εκδίδοντας βιβλία για τα οποία τρέφουμε αντίστοιχες προσδοκίες.

Η Λένα Μαντά και οι υπόλοιποι Έλληνες συγγραφείς σας είναι νέα φλέβα χρυσού, όμως η κριτική είναι εξαιρετικά σκληρή μαζί τους. Δεν σας ενοχλεί αυτό;

Συνήθως συνάδελφοι της κυρίας Μαντά που γράφουν στις εφημερίδες την επικρίνουν. Υπήρξαν όμως και κάποιες «γενναίες» φωνές, που δεν δίστασαν να της αναγνωρίσουν την επιτυχία στο λογοτεχνικό είδος το οποίο εκπροσωπεί. Εμείς είμαστε πάρα πολύ υπερήφανοι διότι τα βιβλία των συγγραφέων μας βρίσκουν μεγάλη απήχηση στο αναγνωστικό κοινό και φέρνουν χιλιάδες κόσμο στα βιβλιοπωλεία. Μου το λένε πολλοί βιβλιοπώλες: «ευτυχώς που υπάρχουν οι συγγραφείς σας και μπαίνει κόσμος στο κατάστημά μας».

Πού βάζετε το όριο στα δικαιώματα που θα δώσετε για έναν ξένο τίτλο;

Δεν υπάρχει όριο. Αν μας αρέσει ένα βιβλίο, είμαστε διατεθειμένοι να δώσουμε όσα χρειάζεται για να το αποκτήσουμε. Για το Τοτέμ του Λύκουτου Ζιάνγκ Ρονγκ, για παράδειγμα, δώσαμε ένα μεγάλο ποσό. Το αποτέλεσμα μάς δικαίωσε, γιατί το βιβλίο πήρε το πρώτο Booker της Ασίας.

Και μέχρι πού φτάνετε για τα δικαιώματα των συγγραφέων σας;

Τα ποσοστά των Ελλήνων συγγραφέων είναι αυτά που δίδονται και διεθνώς. Σημασία έχουν πρώτα τα αντίτυπα που διατίθενται στην αγορά και κατόπιν το ποσοστό αμοιβής του συγγραφέα. Όσον αφορά την εταιρεία μας, γεγονός είναι ότι όποιος συγγραφέας εκδίδει σ' εμάς τα βιβλία του μπορεί να ζει από τα εκδοτικά του δικαιώματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ