Νιλ Τέναντ: «Τα social media προωθούν έναν συναισθηματικό παραλογισμό»

Νιλ Τέναντ: «Τα social media προωθούν έναν συναισθηματικό παραλογισμό» Facebook Twitter
Φωτ.: Wolfgang Tillmans
1

 

«Εκατό στίχοι και ένα ποίημα» λέγεται το λεύκωμα που επιμελήθηκε ο 64χρονος πλέον Νιλ Τέναντ των Pet Shop Boys και είναι ακριβώς αυτό που δηλώνει ο τίτλος. Πρόκειται για την επιλογή εκατό τραγουδιών τους στίχους των οποίων έγραψε ο ίδιος για λογαριασμό του δημοφιλούς πλην αστείρευτα εκλεκτικού ντουέτου που εδώ και τριάντα πέντε χρόνια αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές σταθερές που έχει αναδείξει ο Ποπ Κανόνας.

Οι Pet Shop Boys είναι προ πολλού Θεσμός όχι μόνο λόγω διάρκειας και αξιοθαύμαστου «ποιοτικού ελέγχου» στον οποίο υποβάλλουν τα χορευτικά/συνθετικά αποστάγματα ζωής που συγκροτούν το τεράστιο πλέον υλικό τους, αλλά κυρίως ίσως από τους εξαιρετικά πνευματώδεις, συμπυκνωμένους, γλυκόπικρους, άλλοτε διακριτικά σκωπτικούς και άλλοτε θριαμβευτικά υπερβατικούς στίχους ενός υποδειγματικού, ιδιοφυούς ποπ διανοούμενου όπως ο Τέναντ.

Οι Pet Shop Boys είναι προ πολλού Θεσμός κυρίως ίσως για τους εξαιρετικά πνευματώδεις, συμπυκνωμένους, γλυκόπικρους, άλλοτε διακριτικά σκωπτικούς και άλλοτε θριαμβευτικά υπερβατικούς στίχους ενός υποδειγματικού, ιδιοφυούς ποπ διανοούμενου όπως ο Τέναντ.



Στο βιβλίο περιλαμβάνονται στίχοι από τις πιο δημοφιλείς τους επιτυχίες αλλά και από λιγότερες γνωστές «πίσω όψεις» όπως το The Ghost of Myself στο οποίο ο Νιλ Τέναντ θυμάται μια εποχή στα τέλη της δεκαετίας του '70 όπου συζούσε με την τότε κοπέλα του πριν αποδεχτεί την γκέι ταυτότητά του. Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου, παραχώρησε μια συνέντευξη στον Guardian, από την οποία σταχυολογήσαμε κάποια αποσπάσματα χαρακτηριστικά της καλλιεργημένης και πάντα ενδιαφέρουσας σκέψης του...

«Θυμάμαι μικρός που είχα ακούσει το Strawberry Fields Forever και ακολούθως είχα διαβάσει την «εξήγηση» του τραγουδιού από τον Τζον Λένον που έλεγε ότι στόχος του ήταν να λειτουργεί σαν συνομιλία. Αυτό εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι είχα βαθιά επίδραση σε μένα. Θυμάμαι επίσης μια συνέντευξη του Φρανκ Σινάτρα όπου έλεγε ότι ιδανικά οι στίχοι πρέπει να εκφράζονται με τη μορφή συνομιλίας. Πάντα αυτό προσπαθούσα να πετύχω. Μπορεί να μην σου έρχεται αυτομάτως στο μυαλό ως κορυφαία στιχουργός, όμως η Μαντόνα γνωρίζει καλύτερα από τους περισσότερους πώς να δίνει έμφαση στη σωστή συλλαβή».

«Νομίζω ότι όσον αφορά στο Brexit, συχνά όλα μοιάζουν να καταλήγουν στη φύση των social media. Τα social media προωθούν έναν συναισθηματικό παραλογισμό σε όλες τις απωθητικές μορφές του: ρατσισμός, προκατάληψη και φυσικά εθνικισμός»

«Όταν ήμουν φοιτητής στις αρχές της δεκαετίας του '70, είχα γράψει υπό τη μορφή εργασίας μια «απολογία» της Αυστρο-Ουγγρικής αυτοκρατορίας. Ακόμα πιστεύω ότι ήμουν στο σωστό πνεύμα. Είναι εύκολο να παρουσιάζεται η σταθερότητα ως βαρετή, αφού χαθεί όμως την εκτιμάς βαθιά. Εκτιμώ πολύ το γράψιμο και τις ιδέες του Γιόζεφ Ροτ, Εβραίου συγγραφέα από την Αυστρία, ο οποίος έγραψε «Το εμβατήριο Ραντέτσκυ» και στα βιβλία του συχνά παρουσιάζει τη δυναστεία των Αψβούργων ως υπερασπιστές όλων των μειονοτήτων, συμπεριλαμβανομένων και των Εβραίων...»

Νιλ Τέναντ: «Τα social media προωθούν έναν συναισθηματικό παραλογισμό» Facebook Twitter
Οι Pet Shop Boys στα μέσα των 80's: Αριστερά η καρδιά (Chris Lowe) και δεξιά η ψυχή και το πνεύμα (Neil Tennant) του εξαίρετου Ποπ ντουέτου

«Με παρακινούν να γράψω την αυτοβιογραφία μου αρκετά συχνά και με πολύ δελεαστικές προτάσεις, διάφοροι εκδότες. Δεν είμαι διόλου πεπεισμένος ότι η ζωή μου έχει υπάρξει αρκετά ενδιαφέρουσα. Η αυτοβιογραφία μου είναι αυτό εδώ το βιβλίο».

«Με ρωτούν τι σημαίνουν κάποια τραγούδια, όπως το Rent φερ' ειπείν. Ποτέ δεν είμαι σίγουρος για το νόημα και αυτό το αίνιγμα είναι κάτι που μου αρέσει πάντα στα ποπ τραγούδια. Μπορεί να άκουσα κάποιον κάποτε σε κάποιο γκέι κλαμπ να λέει για κάποιον άλλον «Α, αυτός είναι 'νοικιασμένος' [rent]»... Πάντα υπήρχε ένα στοιχείο πρόκλησης στους στίχους μας. Είναι μια έκφραση «nostalgie de la boue», νοσταλγίας του υπονόμου. Και τους δύο μας έλκυε πάντα το πάθος που κρύβεται στη ζωή του δρόμου»

«Δεν γράφω για τη ζωή μου με τον ευθύ, «βιωματικό» τρόπο που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι, αν όχι όλοι οι καλλιτέχνες στις μέρες μας. Καμιά φορά σκέφτομαι: 'Πού είναι η τέχνη , πού είναι η ποίηση σ' αυτό;' Φοβάμαι ότι δεν με εκφράζει καθόλου αυτός ο τρόπος, δεν είμαι εγώ. Δεν έχει να κάνει με προσωπικές αντωνυμίες, έχει να κάνει με την ποίηση τελικά».

«Συνάντησα πρώτη φορά τον Τζορτζ Μάικλ το 1982 όταν ως δημοσιογράφος ακόμα του Smash Hits, πήρα συνέντευξη από τους Wham. Η τελευταία φορά που τον είδαμε ήταν ακριβώς τριάντα χρόνια αργότερα κατά την τελετή λήξης των Ολυμπιακών του Λονδίνου. Κάποιος από το διπλανό μας καμαρίνι είχε έπαιζε μουσική απίστευτα δυνατά. Ζήτησα από τον μάνατζερ μας να πάει να του ζητήσει να την χαμηλώσει. Μετά από λίγο ανοίγει απότομα η πόρτα και εισβάλλει μέσα ο Τζορτζ - που δεν τον είχαμε δει από τότε που μπήκε φυλακή - φωνάζοντας: «Εσύ ζήτησες να χαμηλώσω τη μουσική»; «Ναι, εγώ» του είπα. Και τότε αυτός ανοίγει τα χέρια και μου λέει: «Έλα να σ' αγκαλιάσω». Και αμέσως γυρνάει πίσω στο καμαρίνι του και βάζει να παίξει το δικό μας το West End Girls – στη διαπασών».

Με στοιχεία από τη  Guardian

 

_____________

Το βιβλίο θα κυκλοφορήσει την 1η Νοεμβρίου, το επίσημο launch όμως θα πραγματοποιηθεί σήμερα Δευτέρα 22 Οκτωβρίου και μπορεί κάποιος να το παρακολουθήσει ζωντανά από την σελίδα στο facebook του εξαιρετικού μουσικού site, The Quietus. Η ζωντανή μετάδοση ξεκινά στις 10 μ.μ. ώρα Ελλάδος.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ