Μια παρατεταμένη άρια

Μια παρατεταμένη άρια Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ-ΙΚΑΡΟ ΜΠΑΜΠΑΣΑΚΗ

 

Η Μαρία μιλάει και λέει: «Και το περίεργο μ’ αυτήν τη δύναμη που έβγαινε απ’ όλους του τους πόρους ήταν πως μ’ έκανε να τον αγαπάω και να θέλω να τον προστατέψω περισσότερο από τότε που δεν είχε καμιά δύναμη. Όχι πως δεν πίστευα στη δύναμή του ούτε πως την αμφισβητούσα. Όχι πως τον έβλεπα ακόμα σαν παιδί. Όχι, έβλεπα μια δύναμη παγιωμένη, γνήσια, με τη δική της μορφή. Έβλεπα κάτι που έδειχνε να μην έχει πίσω του ιστορία, να μην προέρχεται από κάπου». Ο λόγος της είναι μια παρατεταμένη άρια, ένας μελωδικός μονόλογος που δεν χάνει τη χθόνια διάστασή του στιγμή, που δεν στέργει να καταπιαστεί με το επέκεινα, με το θαύμα, με τον ουρανό, με όποια άλλη διάσταση πλην της γήινης. Μάνα είναι. Ό,τι κι αν κάνει, ό,τι κι αν είναι ο γιος της, δεν παύει να είναι το βλαστάρι της, ο μικρός, το παλικάρι της, ο χαϊδεμένος, ο κανακάρης της. Κι αν βρίσκεται αντιμέτωπη με θείες, ιερές, απόκοσμες, εξωπραγματικές πτυχές του, και πάλι εκείνη τον νου της τον έχει στην πιο ιερή απ’ όλες τις ιδιότητες και διαστάσεις, αυτή του γιου, της σάρκας εκ της σαρκός της. Πασχίζει να καταλάβει, αλλά όχι πολύ. Μένει μονάχα στη μονέδα της μάνας. Μάνα η Μαρία, κι ας είναι Θεοτόκος, μένει μάνα.

Πυκνό αριστούργημα. Ο Κολμ Τομπίν (1955) δεν είναι θεολόγος, είναι συγγραφέας.και θηριώδης αναγνώστης. Μέσα στη Διαθήκη της Μαρίας (μτφρ. Αθηνά Δημητριάδου, εκδ. Ίκαρος) κρύβονται, λίαν χωνεμένα, κάμποσα κορυφαία λογοτεχνικά επιτεύγματα, δίχως ίχνος ραφής όμως, χωρίς μεταμοντέρνες φωνασκίες, μες στο αβίαστο κύλισμα του τρομερά βεβιασμένου ψυχολογικά λόγου της Μαρίας. Ο Τομπίν αναρωτιέται για τα όριά μας, τα όρια του εξεγερμένου, τα όρια της μάνας, τα όρια του οπαδού, τα όρια του φονιά, τα όρια του καλού, τα όρια του κακού. Αναρωτιέται για τα πώς και τα γιατί του σώματος, για τα πώς και τα γιατί του πνεύματος, για τα πώς και τα γιατί της αγάπης. Αλλά, σαν γνήσιος απόγονος των συμπατριωτών του που αναστάτωσαν και ανανέωσαν τη λογοτεχνία, του Τζέιμς Τζόις και, κυρίως, του Σάμιουελ Μπέκετ, αναρωτιέται για τα όρια, για τα πώς, για τα γιατί της Γλώσσας. Σιωπή και ομιλία, αυτοί είναι οι δύο πόλοι. Όλος ο Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν κρύβεται περίτεχνα στις πτυχώσεις των προτάσεων της Μαρίας. Και μαζί, όλες οι αλληλοσυγκρουόμενες θεωρίες και πρακτικές για το νόημα της λογοτεχνίας και της τέχνης μετά το πέρασμα των ρηξικέλευθων που μόλις προανέφερα, αλλά και του Marcel Duchamp, του Paul Celan, του Mark Rothko, όλων όσοι διακονούν την τέχνη στα όρια της τέχνης, όλων όσοι μοχθούν να εκφράσουν το ανέκφραστο, να πουν το ανείπωτο, να κάνουν τέχνη μες στα ερείπια της τέχνης (ιδίως μετά το Άουσβιτς και τη Χιροσίμα), να μιλήσουν μετά το τέλος της ομιλίας που έχει γίνει πια ένας ακατάσχετος βόμβος, μια θλιβερή και ολέθρια ακατάσχετη πολυφωνία/κακοφωνία. Ο Τομπίν, μέσω της Μαρίας, επιμένει στην αλήθεια των λέξεων, στην αλήθεια ως έσχατη καταφυγή, στην αλήθεια ως καθημερινή αναπόφευκτη πρακτική ελλείψει άλλου νοήματος, και όταν πια τίποτα δεν μοιάζει να έχει νόημα: «Λέω την αλήθεια όχι επειδή θα κάνει τη νύχτα μέρα ή θα προσδώσει αέναη ομορφιά και παρηγοριά στις μέρες μας, στις δικές μας ημέρες, των γερόντων. Μιλάω απλώς και μόνο επειδή μπορώ να μιλήσω, επειδή είναι πολλά αυτά που συνέβησαν και επειδή ίσως δεν θα μου δοθεί ξανά η ευκαιρία». Και, στο τέλος: «Κι εγώ ψιθυρίζω λόγια, ξέροντας ότι τα λόγια μόνο μετράνε, και χαμογελώ καθώς τα απευθύνω στις σκιές των θεών τούτου του τόπου που αργοπετούν από πάνω μου θέλοντας να με παρατηρήσουν και να με ακούσουν».

Το καθήκον του συγγραφέα. Στις μόλις 107 σελίδες του αριστουργήματός του, που έχει μεταφράσει δυναμικότατα η Αθηνά Δημητριάδου, ο Ιρλανδός δημιουργός στοχάζεται, ξανά και ξανά, και πάντα μέσω της Μαρίας, για το καθήκον του συγγραφέα σήμερα. Η βιρτουοζιτέ είναι ξεπερασμένη και κουραστική, η ατέρμονη διδακτικότητα κατέστη αφερέγγυα, και βέβαια βαρετή, όλες οι ιστορίες έχουν πια ειπωθεί. Σωσμός αχνοφέγγει μονάχα στην κεκαλυμμένη γειτνίαση και ερωτοτροπία με το ιερό, με τη φιλοσοφία, με τον βαθύ στοχασμό, χωρίς να φαίνεται, χωρίς να κάνει θόρυβο, χωρίς να γίνεται θέμα. Σωσμός αναλάμπει στην εκ νέου διευθέτηση του απέραντου αρχείου. Και στο πλέγμα των αντινομιών και των αντιφάσεων. Να είσαι βαθύτατα απαισιόδοξος για να μπορείς να ελπίζεις. Να έχεις δάκρυα για να μπορείς να χαμογελάς. Να ζεις στη σιωπή για να μιλάς κρίσιμα. Να έχεις πεθάνει για να γλεντάς τη ζωή. Στη σελίδα 66, η Μαρία, ήτοι ο Τομπίν, προσδιορίζει με πονεμένη σοφή σαφήνεια το σαράκι του συγγραφέα, το καθήκον του: «Μόνον εμείς θα είμαστε εκείνοι που θα κοιτάζουν τον ουρανό τις νύχτες του μέλλοντος και προτού δουν το λαμπύρισμα θα βλέπουν σκοτάδι».

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM