Το «λάθος κεφάλι» που γεννά τις σωστές ιστορίες

Λίνα Ρόκου, λάθος κεφάλι, εκδόσεις Ίκαρος Facebook Twitter
Στις ιστορίες της Λίνας Ρόκου δεν υπάρχει γραμμική αφηγηματική ροή κυρίως γιατί ποτέ κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το τέλος και την αρχή μιας ιστορίας, η οποία έχει την τάση να αυτονομείται ή να είναι αρκούντως ελεύθερη, όπως τα πλάσματα της φαντασίας του ανθρώπου που γράφει.
0


ΕΝΑ ΚΟΥΝΕΛΙ ΦΑΙΝΟΤΑΝ
να ορίζει το έργο του εικαστικού καλλιτέχνη Γιόζεφ Μπόις από νωρίς, όπως όταν το 1965, που στη δράση «πώς να εξηγήσετε τις εικόνες σε έναν νεκρό λαγό», ήθελε να δείξει το τεράστιο χάσμα μεταξύ της θεωρίας της τέχνης και αυτής της πράξης της ζωής – πόσο περιττές μπορούν να μοιάζουν, αλήθεια, οι λέξεις μπροστά στην αστείρευτη ενέργεια του βίου; Ή όπως τότε που ο καλλιτέχνης έλιωνε το χρυσό στέμμα του Ιβάν του Τρομερού για να καταγράψει την επιβλητική εικόνα ενός λαγού που απλώς ήθελε την ειρήνη. Αυτός ο συνειρμός έρχεται αυτόματα στον νου όταν βλέπεις να εισβάλει στο νέο μυθιστόρημα της Λίνας Ρόκου ο Τζεφ Μπους –μια σύνθεση των ονομάτων του καλλιτέχνη και του πολιτικού– για να δείξει την απρόβλεπτη εξέλιξη που μπορεί να προκαλέσει οποιοδήποτε πλάσμα γεννάει το «λάθος κεφάλι» του συγγραφέα.

Αυτό, τουλάχιστον, συμβαίνει με όλα τα παράξενα πλάσματα που γεννάει η φαντασία της Ρόκου: από έναν περίεργο γάτο που φέρει το όνομα ενός ποντικού, την κοκκινομάλα Αλίκη και τον μυστηριώδη Μαρίνο Παντόφλα, τον γιατρό, μέχρι, φυσικά, το ζευγάρι συγγραφέων Παύλο Μ και Καρίνα, οι οποίοι έχουν αναλάβει να δημιουργήσουν από κοινού μια ιστορία που δεν θα μοιάζει με καμία άλλη. Για τον σκοπό αυτό αποφασίζουν να συγκατοικήσουν, αυτός, ένας καταξιωμένος λογοτέχνης, και αυτή, μια συγγραφέας που έχει γράψει μόλις ένα βιβλίο, ζώντας από κοινού μια κατάσταση ταυτόχρονα ακυρωμένης έμπνευσης και υπερδιέγερσης, υπερβολικής αυτοπεποίθησης και απόλυτης ανασφάλειας, ευρωστίας και αρρώστιας, ικανής να τους οδηγήσει ακόμα και στον θάνατο. Πρόκειται, μάλλον, για την κατάσταση στην οποία περιέρχεται κάθε συγγραφέας που φέρει στο «λάθος κεφάλι» του όλα τα πλάσματα και τις εκφάνσεις του κόσμου, έτοιμα να τα αραδιάσει ως αποκυήματα της φαντασίας του αλλά και ως συμπεράσματα της πραγματικής του ζωής. 

H Ρόκου που θέτει τα ερωτήματα για τους όρους του παιχνιδιού που είναι η γραφή, το οποίο δεν ξέρει ποτέ κανείς πώς θα τελειώσει, ίσως γιατί κανείς συγγραφέας δεν κατέχει ποτέ το προνομιακό σημείο, όντας ταυτόχρονα θύμα και θύτης.

Σε μια τέτοια δυναμική εντροπία που στήνει η Ρόκου, αντί για μια κανονική εξιστόρηση ξέρουμε ότι, όπως και στο προηγούμενο βιβλίο της, «Το τέλος της πείνας», δεν υπάρχει γραμμική αφηγηματική ροή κυρίως γιατί ποτέ κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το τέλος και την αρχή μιας ιστορίας, η οποία έχει την τάση να αυτονομείται ή να είναι αρκούντως ελεύθερη, όπως τα πλάσματα της φαντασίας του ανθρώπου που γράφει. Όταν γράφεις, άλλωστε, ανήκεις σε έναν διαφορετικό χωρόχρονο, όπου το φανταστικό αντικαθιστά το πραγματικό μέσα από μια διαρκή αλληλεπίδραση με την ελευθερία που επιτρέπει η παιγνιώδης διάσταση της γραφής· «γιατί θα παίζαμε γράφοντας και θα γράφαμε παίζοντας», όπως υποστηρίζει η Καρίνα σε κάποιο σημείο του βιβλίου. Αυτή η πρωτόλεια και απόλυτη συνθήκη της γραφής φαίνεται να απασχολεί εκ νέου τη Ρόκου που θέτει τα ερωτήματα για τους όρους του παιχνιδιού που είναι η γραφή, το οποίο δεν ξέρει ποτέ κανείς πώς θα τελειώσει, ίσως γιατί κανείς συγγραφέας δεν κατέχει ποτέ το προνομιακό σημείο, όντας ταυτόχρονα θύμα και θύτης.

Λίνα Ρόκου λάθος κεφάλι Σελ. 206 Εκδόσεις Ίκαρος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Λίνα Ρόκου, λάθος κεφάλι, Σελ. 206, Εκδόσεις Νήσος

Αντίστοιχα, πάλι, το συγγραφικό ζευγάρι Παύλου Μ και Καρίνας αντιστρέφει τους ρόλους μέντορα και μούσας, καταργώντας τις στερεοτυπικές υποδηλώσεις που θα έθεταν, αφού γίνονται οι φορείς μιας κατάστασης όπου κυρίαρχοι δεν είναι ποτέ αυτοί που συνθέτουν την ιστορία αλλά τα πλάσματα που τη στοιχειώνουν: εν προκειμένω όλοι αυτοί που παρελαύνουν ως δευτεραγωνιστές, απειλώντας να πάρουν τα ηνία. Οι ιστορίες σε ρουφάνε έτσι κι αλλιώς σαν μια απέραντη μαγική σκούπα που ρουφάει προσδοκίες, απωθημένα και αναμνήσεις για να γεννήσουν κάτι καινούργιο που καταργεί τις αρχές της θνητότητας και της αυτονομίας του συγγραφέα. Κυρίως, όμως, τα νέα αυτά πλάσματα της φαντασίας καταργούν την αρχή και το τέλος των πραγμάτων γιατί η αρχή έχει πολλά κεφάλια πολύ πιο επικίνδυνα, που «έχουν δόντια κοφτερά που μπήγονται στη σάρκα μας πέντε λεπτά πριν ξυπνήσουμε, ποτίζοντας τα σεντόνια με ιδρώτα, γιατί ο ιδρώτας του ύπνου δεν είναι τίποτε άλλο παρά διάφανο αίμα, κι έχουν φρύδια, κι ας μην έχουν μάτια. Δεν έχουν μάτια γιατί τα κλείσαμε όταν φοβηθήκαμε, ζορίζαμε τα βλέφαρα κι εκείνα μπήκαν προς τα μέσα και χάθηκαν». Μέχρι να αποκτήσουν ολοκληρωμένη ανθρώπινη υπόσταση, τα πλάσματα που εμπλέκονται στη γραφή θα έχουν διανύσει τα δικά τους απειροστικά χιλιόμετρα και θα αφουγκράζονται αυταπάτες, εξουσιαστικές κυριαρχίες και διαψεύσεις, άμεσα συνυφασμένες με τις ζωές των ανθρώπων. Ωστόσο, η δικαίωση της αιωνιότητας, μοιάζει να μας λέει εμμέσως πλην σαφώς η συγγραφέας, δεν έρχεται απ’ όλα αυτά αλλά από την αγάπη, από τη διαπίστωση ότι εξακολουθείς να παραμένεις ζωντανός ακριβώς επειδή κάποιος από τρυφερότητα σε θυμήθηκε και σε ανέστησε μέσα από τις λέξεις. Ενδεχομένως να είναι αυτό το άγραφο μότο με το οποίο μάχεται μέσα από τη μοντέρνα αλληγορική ιστορία, που διαβάζεται ως υπαρξιακό θρίλερ η Λίνα Ρόκου.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM