Απεργία την Πρωτομαγιά

Η κριτική της εβδομάδας + η επίθεση της Amazon

Facebook Twitter
0

Ξεκινάμε με την κριτική της εβδομάδας, από την Άννα Κουτσιλοπούλου:

To Δωμάτιο

Emma Donoghue, εκδόσεις Ψυχογιός

The Evil that Men do

Η πολυσυζητημένη υπόθεση του Αυστριακού Josef Fritzl, του πατέρα-τύραννου-βιαστή, ενέμπνευσε την Ιρλανδή συγγραφέα να διηγηθεί μία κλειστοφοβική ιστορία αγάπης, μια ιστορία από εκείνες που γίνονται καθηλωτικές, όχι για τη βαναυσότητα του θέματος που πραγματεύονται, αλλά για την ανατριχιαστική τους διείσδυση στην ανθρώπινη φύση.

Ο Τζακ μένει με τη μαμά του κλεισμένος σε ένα δωμάτιο χωρίς παράθυρα και μία πόρτα που παραμένει ερμητικά κλειστή, εκτός από τις νύχτες που ο γερο-Νικ επισκέπτεται τη μαμά. Ο Τζακ είναι μόλις πέντε χρονών, αλλά έχει φτιάξει ήδη τον μικρόκοσμό του, με επίκεντρο τη Μα, και κάποια αντικείμενα, προσωποποιημένα, σχεδόν ζωντανά, που συντροφεύουν όλη τη γνώση και τη φαντασία που διαθέτει το παιδί.

Ο Τζακ αφηγείται τη ζωή στο Δωμάτιο ως τη ζωή που ξέρει, αγαπά και νιώθει άνετα μέσα της. Η στοργή, οι ατελείωτες ιστορίες και η δημιουργική ενασχόληση της μητέρας του μαζί του έχουν δημιουργήσει για τον μικρό ένα «υγιές» περιβάλλον, μέσα στο οποίο μαθαίνει να λειτουργεί φυσιολογικά. Προς αποφυγή spoiler, θα αφήσω τώρα την υπόθεση του βιβλίου στην ησυχία της.

Το «Δωμάτιο» εξιστορείται μέσα από την αστείρευτη λεξιπλασία του μικρού Τζακ. Η κλειστοφοβική διάθεση που δημιουργείται στον αναγνώστη προέρχεται από την επίγνωση της προσωπική μας ελευθερία, όχι από την αντίληψη της πραγματικότητας του Τζακ. Αυτό ακριβώς είναι ένα από τα βασικά θέματα που αγγίζει με εξονυχιστική λεπτομέρεια η Donoghue. Κι έπειτα, με πόση αφοσίωση σκιαγραφεί κάθε παιδική ανάγκη, που δεν είναι τίποτα άλλο, εκτός από το απόλυτο «θέλω» για αγάπη και τρυφερότητα από έναν ενήλικο.

Τελικά, αυτό που πετυχαίνει η Donoghue είναι, μέσα από την πιο διαστρεβλωμένη εκδοχή της πραγματικότητας, να σε κάνει να νοσταλγήσεις, λίγο αρρωστημένα και πολύ ενοχικά, την πληρότητα του ενδομήτριου κόσμου, τόσο προστατευμένου και πλήρη, που συχνά μας καθορίζει απόλυτα και για πάντα.

Άννα Κουτσιλοπούλου

Το μπαράζ της Amazon

Έχω ένα kindle από τα περασμένα Χριστούγεννα, και από τότε είμαι βαθιά ερωτευμένη μαζί του.

Φαντάζομαι ότι ακούγομαι σχεδόν ρετρό, ειδικά τώρα χρονιά που όλοι λένε για το συναρπαστικό iPad, πως στριφογυρίζει και τι φοβερή εμπειρία είναι, αλλά ας μην κάνουμε συγκρίσεις: το kindle είναι για να διαβάζεις βιβλία, τέλος. Το iPad είναι… για όλα τα υπόλοιπα;

Το kindle είναι ελαφρύ, είναι λεπτό, έχει καταπληκτική οθόνη για διάβασμα, έχει ευχάριστη αφή, όχι, δεν είναι touch screen, έχει ατελείωτη μπαταρία (μιλάμε για εβδομάδες, αν όχι για μήνες) και η αναγνωστική του εμπειρία μοιάζει τρομερά με το παραδοσιακό βιβλίο, τόσο πολύ, που κερδίζει όποιον το βλέπει στο πρώτο δευτερόλεπτο. Έχει ενσωματωμένο λεξικό, έχει δυνατότητα σελιδοδεικτών και σημειώσεων, συνδέεται με το ίντερνετ (κάπως πρωτόγονα, είναι η αλήθεια) και παίζει μουσική. Είναι φανερό ότι έχει σχεδιαστεί από ανθρώπους που ξέρουν σε βάθος τι σημαίνει βιβλίο.

Η ολοένα αυξημένη δημοτικότητα του iPad έκανε τους φανατικούς του kindle να ανησυχούν μήπως η Amazon εγκαταλείψει το θέμα και στραφεί στα tablets. Θα ήταν τεράστιο πλήγμα για μένα προσωπικά (έχω συνηθίσει να φεύγω από το σπίτι με πενήντα αδιάβαστα βιβλία σε μέγεθος τετραδίου μέσα σε μία συσκευή που αντέχει την ταλαιπωρία) και το θέμα του χρώματος και του βίντεο με άφηνε αδιάφορη. Τελικά  δεν ήμουν η μόνη, κάθε άλλο: η Amazon χθες παρουσίασε τις νέες σειρές kindle που καλύπτουν όλα τα γούστα: του γκατζετάκια που θέλει κίνηση, χρώμα και το γουάου,  και του αναγνώστη που απλώς θέλει να τον αφήσουν ήσυχο να διαβάζει τα βιβλία του και οι οθόνες αφής τον εκνευρίζουν –άσε που αφήνουν και δαχτυλιές.

Οπότε έχουμε και λέμε: ξαναβγαίνει το παραδοσιακό kindle, με τα κουμπάκια του και με όλα, ακόμα πιο ελαφρύ, ακόμα πιο λεπτό, σε απίστευτα χαμηλή τιμή (79 δολάρια). Επιπλέον, βγαίνει το kindle touch με οθόνη αφής και wi-fi (99 δολάρια) και το kindle touch 3G με..3G (149 δολάρια).

Το αστέρι της σειράς βέβαια είναι το kindle fire, που ορμάει ευθέως στο iPad, αφού κάνει τα ίδια κόλπα (και τρέχει flash!) με λιγότερο χώρο (8 Giga) αλλά στη συγκλονιστική τιμή των 199 δολαρίων.

Ο στόχος της Amazon είναι να πουλήσει τις συσκευές της σε όσους περισσότερους ανθρώπους γίνεται, χωρίς τον ψυχαναγκασμό της πρωτοπορίας. Μένει να δούμε πόσοι είμαστε σ’ αυτό τον κόσμο.

Περισσότερα εδώ κι εδώ

Βιβλίο
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ