Η επιταχυνόμενη ακροδεξιά στροφή του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η επιταχυνόμενη ακροδεξιά στροφή του Μάριο Βάργκας Λιόσα Facebook Twitter
Πριν από λίγα χρόνια, στο αποκορύφωμα του κινήματος #MeToo, είχε δηλώσει ότι «σήμερα, ο φεμινισμός είναι ο πιο αφοσιωμένος εχθρός της λογοτεχνίας» ενώ το 2010 είχε πλέξει το εγκώμιο του αμερικανικού Tea Party.
0

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΕΡΟΥΒΙΑΝΟΣ συγγραφέας Μάριο Βάργκας Λιόσα είναι περισσότερο γνωστός ανά την υφήλιο για τα μυθιστορήματά του, για την καθοριστική συμβολή του στη λατινοαμερικανική λογοτεχνική έκρηξη της δεκαετίας του '60 και για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας του 2010.

Ορισμένοι μπορεί επίσης να έχουν ακούσει, πιο πρόσφατα, για τη ρομαντική εμπλοκή και τον χωρισμό του με την Ισπανο-φιλιππινέζα κοσμική κυρία Ιζαμπέλ Πράισλερ (πρώην σύζυγο του Χούλιο Ιγκλέσιας) καθώς και για τη νοσηλεία του αυτόν τον μήνα στο νοσοκομείο εξαιτίας του Covid (σύμφωνα με τον γιο του, ήδη αναρρώνει στο σπίτι).

Αλλά στη Λατινική Αμερική και την Ισπανία βρίσκεται πιο συχνά στις επικαιρότητα εξαιτίας των ολοένα και πιο ακροδεξιών πολιτικών του θέσεων.

Ο Βάργκας Λιόσα έχει ασπαστεί τον νεοφιλελευθερισμό εδώ και δεκαετίες, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει σοκάρει πολλούς με την υποστήριξή του στα ανερχόμενα ακροδεξιά, αυταρχικά κινήματα της Λατινικής Αμερικής και της Ισπανίας.

Τον Μάιο, στην Γκουανταλαχάρα, μιλώντας στην απονομή ενός λογοτεχνικού βραβείου που φέρει το όνομά του, του Bienal de Novela Mario Vargas Llosa, εξήρε την προεδρία της Ντίνα Μπολουάρτε στο Περού ενώ στην ίδια ομιλία δεν παρέλειψε να καταδικάσει την «κουλτούρα ακύρωσης» [cancel culture] της σύγχρονης αριστεράς.

Κατά τη διάρκεια των περσινών προεδρικών εκλογών στη Βραζιλία, υποστήριξε δημοσίως τον Μπολσονάρο ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε εκφράσει τη στήριξή του στον υποψήφιο Πρόεδρο της Χιλής Χοσέ Αντόνιο Καστ ο οποίος αντιτίθεται στον ομόφυλο γάμο και στο δικαίωμα της άμβλωσης και απαιτεί «μηδενική ανοχή στην παράνομη μετανάστευση».

Πριν από λίγα χρόνια, στο αποκορύφωμα του κινήματος #MeToo, είχε δηλώσει ότι «σήμερα, ο φεμινισμός είναι ο πιο αφοσιωμένος εχθρός της λογοτεχνίας» ενώ το 2010 είχε πλέξει το εγκώμιο του αμερικανικού Tea Party, στα «σπλάχνα» του οποίου βρισκόταν, όπως έλεγε, «κάτι υγιές, ρεαλιστικό, δημοκρατικό και βαθιά ελευθεριακό».

Κατά τη διάρκεια των περσινών προεδρικών εκλογών στη Βραζιλία, υποστήριξε δημοσίως τον Μπολσονάρο ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε εκφράσει τη στήριξή του στον υποψήφιο Πρόεδρο της Χιλής Χοσέ Αντόνιο Καστ ο οποίος αντιτίθεται στον ομόφυλο γάμο και στο δικαίωμα της άμβλωσης και απαιτεί «μηδενική ανοχή στην παράνομη μετανάστευση».

Τέτοιες δηλώσεις θα είχαν σίγουρα τρομοκρατήσει τον νεαρό Βάργκας Λιόσα που το 1967, στα τριάντα του, παραλαμβάνοντας το βραβείο Rómulo Gallegos, ένα από τα πιο σημαντικά λογοτεχνικά βραβεία στον ισπανόφωνο κόσμο, είχε πει ότι «λογοτεχνία σημαίνει αντικομφορμισμός και επανάσταση».

Το 1974, μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες διαμονής στο Παρίσι, το Λονδίνο και τη Βαρκελώνη, ο Βάργκας Λιόσα επέστρεψε στο Περού και, σοκάροντας πολλούς θαυμαστές του στον λογοτεχνικό κόσμο, δήλωσε την προσήλωσή του στον νεοφιλελευθερισμό, εκθειάζοντας την έμφαση που έδινε στα ατομικά δικαιώματα, την ελεύθερη αγορά και τη μικρό κράτος, παρά το γεγονός ότι ο νεοφιλελευθερισμός είχε εφαρμοστεί δυναμικά από στρατιωτικά καθεστώτα σε όλη τη Λατινική Αμερική (ο Λιόσα είχε γίνει φανατικός θαυμαστής της οικονομικής πολιτικής της Βρετανίδας πρωθυπουργού Μάργκαρετ Θάτσερ).

Στα τέλη της δεκαετίας του '80, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και ίδρυσε ένα πολιτικό κόμμα, το Movimiento Libertad (Κίνημα Ελευθερίας), αντιτιθέμενος στην προσπάθεια του Προέδρου Άλαν Γκαρσία να εθνικοποιήσει το τραπεζικό σύστημα. Στις εκλογές του 1990, έβαλε υποψηφιότητα για Πρόεδρος της χώρας του εναντίον του αυταρχικού Αλμπέρτο Φουτζιμόρι, βασίζοντας την καμπάνια του σε πρόγραμμα αυστηρής λιτότητας και στην ιδιωτικοποίηση των κρατικών βιομηχανιών. Παρά την ήττα του, δύο δεκαετίες αργότερα, το 2021, θα στήριζε την προεδρική υποψηφιότητα της Κέικο Φουτζιμόρι, κόρης και πολιτικής κληρονόμου του πρώην αντιπάλου του.

Απογοητευμένος από τις νίκες των υποψηφίων στους οποίους έχει αντιταχθεί, ο Βάργκας Λιόσα έχει επανειλημμένα επιπλήξει τους ψηφοφόρους της Λατινικής Αμερικής για τις επιλογές τους. «Αυτό που έχει σημασία στις εκλογές δεν είναι αν είναι ελεύθερες, αλλά να επιλέγεις σωστά», είχε πει το 2021.

Πρόσφατα, μπορούσε να τον δει κανείς να διαδηλώνει στη Μαδρίτη υπό τη σημαία του συντηρητικού Λαϊκού Κόμματος, εγκρίνοντας τη συμμαχία του με το ακροδεξιό Vox ενάντια στην «προοδευτική δικτατορία».  

Πώς εξηγείται αυτή η επιταχυνόμενη μεταμόρφωση; Μια θεωρία είναι ότι αποτελεί απλώς μια αντανάκλαση της αυξημένης πολιτικής και ιδεολογικής πόλωσης στην περιοχή. «Ο Βάργκας Λιόσα στηρίζει πλέον ολοκληρωτικά δεξιά κινήματα», λέει ο Χουάν Ντε Κάστρο, καθηγητής σύγχρονης λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, που έχει δημοσιεύσει πολλές μελέτες για το έργο του Περουβιανού συγγραφέα. «Δείχνει μια στροφή, αυτή των νεοφιλελεύθερων που υποστηρίζουν πλέον σκληροπυρηνικούς ηγέτες. Ο Βάργκας Λιόσα ακολουθεί αυτές τις αντιδραστικές τάσεις».

Σε κάθε περίπτωση, ο Μάριο Βάργκας Λιόσα «έζησε κάνοντας το αντίθετο από αυτό που περίμεναν από εκείνον», λέει ο Περουβιανός συγγραφέας Σαντιάγκο Ρονκαλιόλο. «Αυτός είναι ο λόγος που σε εποχές όπου οι συγγραφείς δεν έχουν πλέον σημασία, ασχολούμαστε διαρκώς μαζί του».

Με στοιχεία από The New Yorker

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ