Η Αλεξάνδρεια που έθρεψε μύθους και άλλαξε τον κόσμο – Αυτή είναι η ιστορία της

Η Αλεξάνδρεια που έθρεψε μύθους και άλλαξε τον κόσμο Facebook Twitter
Philip Galle, ο Φάρος της Αλεξάνδρειας, 1572
0

«ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ να πλάσουμε ξανά τη σκέψη ενός ανθρώπου είναι να ανασυγκροτήσουμε τη βιβλιοθήκη του» γράφει η Μαργκερίτ Γιουρσενάρ στο Αδριανού Απομνημονεύματα και σε αντίστοιχο πνεύμα φαίνεται να κινείται η ανάλυση του Βρετανοαιγύπτιου ιστορικού, πανεπιστημιακού και αναλυτή Ισλάμ Ισά για την πόλη που τον έθρεψε και στοίχειωσε τα όνειρά του. Διαρθρώνοντας την αφήγησή του γύρω από την ιδανική, σχεδόν φαντασιωτική εικόνα της Αλεξάνδρειας ως ατελεύτητης πηγής γνώσης, ο συγγραφέας στο βιβλίο του Αλεξάνδρεια, η πόλη που άλλαξε τον κόσμο αναλύει την ιστορία της πόλης όχι μόνο ως πεδίου διαρκών διενέξεων και εξουσίας αλλά και ως μιας μηχανής παραγωγής μύθων και πολιτισμού. Ως εκ τούτου, η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας δεν συνιστά μόνο ένα άτυπο σημείο αναφοράς αλλά μια περίτρανη απόδειξη ότι ήταν κατεξοχήν η πόλη που κατέκτησε την οικουμένη όχι με τα όπλα αλλά με τη γνώση: γύρω από αυτή την μπορχεσιανή εικόνα της παγκόσμιας βιβλιοθήκης, που χωρούσε σχεδόν όλα τα αντίγραφα του κόσμου, κινήθηκαν οι μεγάλοι εφευρέτες και λόγιοι που έζησαν στην Αλεξάνδρεια, εδώ κατοχυρώθηκε η υπεροχή του Ομήρου, οι επιστήμες και η φιλοσοφία, μετά την Αθήνα της κλασικής αρχαιότητας.

Σαν να υπήρχε μια γενεαλογική προϋπόθεση στην πόλη που ίδρυσε ο Αλέξανδρος ως απόλυτη ενσάρκωση του μυθικού, οικουμενικού και πολυπολιτισμικού του οράματος. «Το όραμα για την Αλεξάνδρεια ήταν ιδεαλιστικό. Προοριζόταν να γίνει παγκόσμια πρωτεύουσα, χωνευτήρι πολιτισμών, υπερσύγχρονη μητρόπολη.

Αντίστοιχα, πάλι, η ελευθερία που εξέφρασε αυτό το ανοιχτό σε νέες προσεγγίσεις πολύπτυχο επιστημονικό κέντρο που ήταν η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας δημιούργησε προσδοκίες και φαντασιώσεις που βρήκαν στην πόλη που αγκαλιάζει σαν χάδι τη θάλασσα της Μεσογείου την απόλυτη εκπλήρωσή τους. «Η Αλεξάνδρεια ήταν σίγουρα μια προέκταση αυτής της δραστήριας κατασκευής μύθων. Η ιστορία για την ίδρυσή της συνοδεύεται, όπως και ο ιδρυτής της, από πολυάριθμους θρύλους, οι οποίοι άρχισαν να δημιουργούνται την εποχή του Αλεξάνδρου και διευρύνθηκαν με την πάροδο του χρόνου, υποχρεώνοντάς μας να παλεύουμε με αμφιβολίες και αντιφάσεις», γράφει με απόλυτη ακρίβεια ο Ισλάμ Ισά, ισορροπώντας ανάμεσα στις διαφορετικές αφηγήσεις, σεβόμενος ταυτόχρονα το παγανιστικό παρελθόν αλλά και το χριστιανικό, εβραϊκό και μουσουλμανικό στοιχείο που έδειχναν να αντιμάχονται διαρκώς για την επικράτηση σε μια πόλη που ποτέ δεν τα πήγε καλά με τις μονοδοξίες, για να θυμηθούμε τον όρο που καθιέρωσε η Πολύμνια Αθανασιάδη.

Islam Issa Αλεξάνδρεια, η πόλη που άλλαξε τον κόσμο Μτφρ.: Μενέλαος Αστερίου Σελ.: 626 Εκδόσεις Πεδίο
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Islam Issa, Αλεξάνδρεια, η πόλη που άλλαξε τον κόσμο, Μτφρ.: Μενέλαος Αστερίου, Σελ.: 626, Εκδόσεις Πεδίο

Γι’ αυτό ο Βρετανοαιγύπτιος συγγραφέας στις 600 ωραία μεταφρασμένες από τον Μενέλαο Αστερίου και άκρως απολαυστικές σελίδες του βιβλίου σκόπιμα δεν θέλει να δώσει έμφαση σε μία μόνο πτυχή της πολύπλευρης ιστορίας της πόλης, αναλύοντας τις διαφορετικές επιρροές και δοξασίες και παίρνοντας αποστάσεις από τον οριενταλιστικού τύπου αποικιοκρατικό εξωραϊσμό της πόλης από τον δυτικό κόσμο. Σε αντίθεση, δηλαδή, με την ιστοριογραφία του 19ου αιώνα και την πρόσληψη της Αλεξάνδρειας από συγγραφείς όπως ο Ντάρελ και ο Φόρστερ, που εξέλαβαν την πόλη ως το τελευταίο προπύργιο του αστικού εκδυτικισμού στην Ανατολή, ο Ισά αναδεικνύει μεν το πολυπολιτισμικό παρελθόν αλλά το συνδέει με το πολυθρησκευτικό παρόν, τις σύγχρονες αραβικές επιρροές, την επικράτηση του καφέ, με τον οποίο έπαθαν μανία οι σύγχρονοι Αλεξανδρινοί, την κουλτούρα του σκακιού, των ουσιών και του ναργιλέ.

Εξαίρει τις αρετές των δυο πρώτων Πτολεμαίων αλλά καταγράφει με μελανά χρώματα τον απολυταρχισμό των διαδόχων τους, όπως αντίστοιχα αναφέρεται στην αρμονική συνύπαρξη των διαφορετικών θρησκευτικών οντοτήτων χωρίς να αποκρύπτει τις θηριωδίες που έγιναν, όπως οι διαρκείς διώξεις των Εβραίων. Επίσης, στο πλαίσιο της ανοιχτής ματιάς του, ο συγγραφέας παραδέχεται μεν τη μεγάλη συμβολή της ηγετικής μορφής του Καβαλιώτη Μοχάμεντ Αλί (Μεχμέτ Αλή) στον εκσυγχρονισμό της πόλης και στην απαλλαγή της από τα βρετανικά δεσμά αλλά ταυτόχρονα αποκαλύπτει τη σκανδαλώδη ανοχή του προς τις αρχαιοκαπηλικού τύπου βλέψεις των ξένων κατακτητών. Δεδομένου λοιπόν ότι υπήρξαν θετικά και αρνητικά αποτυπώματα από κάθε ηγεμονικό πέρασμα, ο Βρετανοαιγύπτιος συγγραφέας παραπέμπει όχι μόνο στα ανδραγαθήματα αλλά και στα μεγάλα εγκλήματα που έγιναν στο όνομα της επιβολής της εξουσίας και των θρησκειών.

Η πλήρης «βιογραφία» της Αλεξάνδρειας, της πόλης που άλλαξε τον κόσμο Facebook Twitter
Αυτή η μεγάλη ενεπίγραφη στήλη του 311 ΠΚΧ, γνωστή ως Στήλη του Σατράπη, μπορεί να υπερηφανεύεται για την πρώτη καταγραφή του όρου «Αλεξάνδρεια» στην αιγυπτιακή γλώσσα. Σηματοδοτεί την επίσημη υιοθέτηση του ονόματος της πόλης, την επιβεβαίωση για την ιδιότητά της ως πρωτεύουσας αλλά και την άμεση σύνδεσή της με τον Μέγα Αλέξανδρο, ο οποίος είχε θέσει τον θεμέλιο λίθο της δύο δεκαετίες νωρίτερα.

Ωστόσο, πέρα από κάθε ρεαλιστικά οδυνηρό γεγονός, ο ανοιχτός χαρακτήρας και η μυστικιστική ταυτότητα της πόλης έθρεψαν ατελείωτους μύθους και δοξασίες που λειτουργούσαν ως διαρκές αντίβαρο. Σαν να υπήρχε μια γενεαλογική προϋπόθεση στην πόλη που ίδρυσε ο Αλέξανδρος ως απόλυτη ενσάρκωση του μυθικού, οικουμενικού και πολυπολιτισμικού του οράματος. «Το όραμα για την Αλεξάνδρεια ήταν ιδεαλιστικό. Προοριζόταν να γίνει παγκόσμια πρωτεύουσα, χωνευτήρι πολιτισμών, υπερσύγχρονη μητρόπολη. Αντί να δημιουργήσει μια αυτοκρατορία η οποία θα επέβαλλε τις δικές της πεποιθήσεις (σε αυτή την περίπτωση μπορεί να αναμενόταν ο Αλέξανδρος να προχωρούσε στον εξελληνισμό του ντόπιου πληθυσμού), η Αλεξάνδρεια ήταν η πόλις που ιδρύθηκε στη βάση της αντίληψης ότι ήταν εφικτή η εναρμόνιση διαφορετικών πολιτισμών και ανθρώπων» γράφει ο Ισά.

Σε αυτήν τη σχεδόν μυθολογική ενατένιση και λόγω της άμεσης σχέσης που είχε με τον Όμηρο, ήταν εύλογο το νησί Φάρος με το εντυπωσιακό μετέπειτα μνημειώδες οικοδόμημα –«το άγαλμα της Ελευθερίας της εποχής»− να είναι ένας από τους λόγους που ο Αλέξανδρος προτίμησε να ιδρύσει εδώ την ιδανική πόλη του. Η νήσος στην οποία αναφερόταν ο Όμηρος είχε άλλη βαρύτητα στις συνειδήσεις των κατοίκων της, καθώς σε αυτόν, μας θυμίζει ο Ισά, παρέπεμπαν πάντα οι λόγιοι της εποχής, ενώ στη Βιβλιοθήκη υπήρχε ολόκληρο δωμάτιο-τμήμα προς τιμήν του.

Η πλήρης «βιογραφία» της Αλεξάνδρειας, της πόλης που άλλαξε τον κόσμο Facebook Twitter
Δύτης ανακαλύπτει μια αρχαία σφίγγα που αναπαύεται στον βυθό της Αλεξάνδρειας. Μόνο το 1% των αντικειμένων της πτολεμαϊκής και ρωμαϊκής Αλεξάνδρειας που βρίσκονται κάτω από τη θάλασσα έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.

Η Αλεξάνδρεια που οραματίστηκαν ο μέγας ιδρυτής της και ο Πτολεμαίος ο Α’ είναι, επομένως, αυτή η απόλυτη ιδεολογικοποίηση της συμπαντικής κατάκτησης της γνώσης, κάτι που εξέφραζε με ακρίβεια η συμβολική σημασία των διαφόρων μνημείων: ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου −το περίφημο Σήμα− του οποίου χάνονται τα ίχνη στο βάθος των χρόνων, ο Φάρος, ένα από τα θαύματα του κόσμου, η Βιβλιοθήκη που ο συγγραφέας θέλει μάλλον να καίγεται από λάθος κίνηση των Ρωμαίων, όταν ο Ιούλιος Καίσαρας έκαψε τον ρωμαϊκό του στόλο και η φωτιά μεταδόθηκε στη βιβλιοθήκη, το Σεραπείο, που καταστράφηκε από τους χριστιανούς. Ωστόσο, η σπουδαιότητα της Βιβλιοθήκης ως κέντρου της παγκόσμιας γνώσης δεν οφειλόταν μόνο στους παπύρους, τα πρωτότυπα και τα αντίγραφα όλων των γραπτών έργων που βρίσκονταν στο εσωτερικό της αλλά και στους σπουδαίους λόγιους που συνδέθηκαν με την ιστορία της.

Πρωτοπόροι στη θεωρία −αστρονομία, βιολογία, γεωγραφία και μαθηματικά−, οι επιστήμονες που αξιοποίησαν τον γνωστικό πλούτο της Βιβλιοθήκης προχώρησαν σε εφευρέσεις που άλλαξαν κυριολεκτικά τον κόσμο, όπως είναι και ο χαρακτηριστικός υπότιτλος του βιβλίου του Ισά: από τον σπουδαίο αστρονόμο Κλαύδιο Πτολεμαίο μέχρι τον Ερατοσθένη που υπολόγισε με ακρίβεια την περιφέρεια της Γης αλλά και τον Ηρόφιλο και τον Ερασίστρατο, οι οποίοι ήταν οι πρώτοι που άσκησαν τη συστηματική ανατομία, η Αλεξάνδρεια αποδείχθηκε η πόλη των επιστημών και της πρωτοπορίας.

Ταυτόχρονα ήταν η πόλη που ανέδειξε όσο καμία άλλη την αυτονομία και τη σκέψη των γυναικών: από τη Μαρία την Ιουδαία, μαθηματικό και αλχημίστρια, η οποία εκτός των άλλων εφηύρε έναν μηχανισμό με αποστακτήρα και κλίβανο, το λεγόμενο σήμερα «μπεν μαρί», έως την Αρσινόη με το κόκκινο στέμμα με κέρατα κριαριού, φτερά πουλιού και ένα σύμβολο ηλιακού δίσκου αλλά και το έμβλημα της ιερής κόμπρας που θα λάτρευε αργότερα η Κλεοπάτρα. Κυρίαρχη ήταν επίσης η μορφή της περίφημης φιλοσόφου και γραμματικού Αγαλλίδας και φυσικά της πλέον διαβασμένης, διπλωμάτισσας, πολύγλωσσης, απόλυτης ηγέτιδας της πόλης, Κλεοπάτρας. Αυτή, ωστόσο, που άλλαξε την πορεία της Αλεξάνδρειας, δεν ήταν, όπως νομίζεται, η πιο σημαντική Κλεοπάτρα από όλες, ως η τελευταία των Πτολεμαίων, αλλά η φιλόσοφος Υπατία, με τη φρικτή δολοφονία της από τους χριστιανούς. Ο συγγραφέας μάλιστα θεωρεί ότι ο τραγικός της θάνατος σήμανε συμβολικά το τέλος της ανεκτικότητας και του ριζοσπαστικού χαρακτήρα της πόλης.

Η πλήρης «βιογραφία» της Αλεξάνδρειας, της πόλης που άλλαξε τον κόσμο Facebook Twitter
Μεταφορά ενός πρώιμου αγάλματος Πτολεμαίου στους πολυσύχναστους δρόμους της Αλεξάνδρειας, περιτριγυρισμένου από τα εμβληματικά κιτρινόμαυρα ταξί. Αυτό το άγαλμα βρισκόταν κάποτε στη βάση του περίφημου Φάρου.

Ωστόσο, η Αλεξάνδρεια ήταν μια πόλη που, παρά τα δραματικά γεγονότα και τις καταστροφές, όπως ο μεγάλος σεισμός το 365 μ.Χ. που κατέστρεψε ένα μεγάλο μέρος της και πολύ σημαντικά μνημεία και αρχαιότητες, πάντοτε έβρισκε τον τρόπο να αναγεννηθεί από τις στάχτες της αφού, όπως επισημαίνει συμπερασματικά ο Ισά, έχει μύθο καταγωγής και επιβολής στο συλλογικό φαντασιακό των ανθρώπων. Αυτό, όμως, που τον προβληματίζει είναι το κρίσιμο για όλες τις πόλεις ζήτημα του επαναπροσδιορισμού της ταυτότητάς της στον βαθμό που είναι δύσκολο να αποκωδικοποιηθεί η τεράστια πολιτιστική κληρονομιά και να υπερισχύσει ο ένας πολιτισμός έναντι του άλλου.

«Η πόλη είναι γεμάτη όμορφα πράγματα και προμαχώνες» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ισά ότι έγραφε ο Ιμπν-Μπατούτα, για να συμπληρώσει πως είναι «ένας τόπος που συνδυάζει την Ανατολή και τη Δύση, τη θρησκεία και την επιστήμη, την παράδοση και την ανανέωση, τον μύθο και την πραγματικότητα». Για του λόγου το αληθές, επικαλείται στοχαστές και ποιητές που ήξεραν ότι η Αλεξάνδρεια δεν είναι σαν καμία άλλη, αποθεώνοντας τη δημιουργική αντιφατικότητά της. Λογικό είναι στις αναφορές του Ισά κεντρικό ρόλο να διαδραματίζει ο αλεξανδρινός Καβάφης αφού, όπως και για εκείνον, «για τον Καβάφη, η Αλεξάνδρεια του παρελθόντος και η Αλεξάνδρεια του παρόντος είναι εντυπωσιακά όμοιες. Φαντάζεται την πόλη μέσα από τα μάτια Ελλήνων Βυζαντινών που μετανάστευσαν από την Κωνσταντινούπολη στο μέσο της χρονικής απόστασης ανάμεσα στην ίδρυση της Αλεξάνδρειας και τη δική του ζωή: “Πάντα η Αλεξάνδρεια είναι […] /Όσο κι αν έπαθεν απ’ τους πολέμους βλάβη,/όσο κι αν μίκραινε, πάντα θαυμάσια χώρα”».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σε περιμένω εκεί που μένω ― ένα πολυπόστ του Στάθη Τσαγκαρουσιάνου

Ημερολόγιο / Σε περιμένω εκεί που μένω ― ένα πολυπόστ του Στάθη Τσαγκαρουσιάνου

H σημασία τού να ΜΗΝ είσαι πρωταγωνίστρια, η εφοπλίστρια Καδιώ Σιγάλα, οι γυμνοί φαντάροι ravers των '90s, ένα γράμμα του Ρούπερτ Μπρουκ, η βαλπούργεια φάση μου, ένα συγκλονιστικό ατελές ποίημα του Καβάφη, Mom'n'graves και άλλες εμμονές...
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ