Η ακραία ζέστη ήρθε για να μείνει: Γιατί δεν την φοβόμαστε περισσότερο;

Η ακραία ζέστη ήρθε για να μείνει: Γιατί δεν την φοβόμαστε περισσότερο; Facebook Twitter
Ο κίνδυνος του εφησυχασμού διαπερνά το βιβλίο, το ύφος του οποίου είναι απειλητικό αν και σαφώς όχι κινδυνολογικό, δεδομένου ότι πολλά από αυτά που περιγράφει συμβαίνουν ήδη. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0


ΟΠΩΣ ΚΑΘΙΣΤΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ
σαφές από τον τίτλο του ήδη –  “The Heat Will Kill You First” – το τρομακτικό βιβλίο του δημοσιογράφου Jeff Goodell, ο οποίος γράφει για την κλιματική αλλαγή εδώ και μια δεκαετία, η αντίληψη ότι σε συνθήκες ακραίας ζέστης μπορούμε απλά να ανεβάσουμε το κλιματιστικό, συνιστά έναν πολύ επικίνδυνο τρόπο ζωής.

Ο πλανήτης καίγεται κι ο χρόνος μας τελειώνει. Ένας θερμότερος κόσμος θέτει σε κίνδυνο τους πιο ευάλωτους – τους ηλικιωμένους, τους ασθενείς, τους φτωχούς. Και οι φαινομενικά άτρωτοι που πιστεύουν ότι οι πόροι τους θα τους γλιτώσουν, κοροϊδεύουν τους εαυτούς τους. Οι υψηλές θερμοκρασίες γίνονται όλο και «πιο δημοκρατικές», γράφει ο Goodell. «Όλα τα έμβια όντα μοιράζονται την ίδια μοίρα. Αν η θερμοκρασία στην οποία έχουν συνηθίσει αυξηθεί πάρα πολύ και πολύ γρήγορα, απλώς πεθαίνουν».

Η υπερθέρμανση του πλανήτη και η άνοδος της στάθμης της θάλασσας συνδέονται, με καταστροφικές συνέπειες - οι παγετώνες λιώνουν και οι ωκεανοί θερμαίνονται, προκαλώντας άνοδο των υδάτων. Και αυτές οι αλυσιδωτές καταστροφές έχουν τον ίδιο ένοχο: εμάς. «Η Γη θερμαίνεται όλο και περισσότερο λόγω της καύσης των ορυκτών καυσίμων», γράφει. «Όσο περισσότερο πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακα καίμε, τόσο περισσότερο ο πλανήτης υπερθερμαίνεται».

Η έλλειψη δράσης, όπως και η ζέστη η ίδια, είναι αργόσυρτη και θανατηφόρα. Όπως είχε πει τότε ένας εκπρόσωπος ΜΚΟ για τέτοιους θανάτους: «Είναι εξοργιστικό, με αργό και βίαιο τρόπο».

Σε κάποιο σημείο του βιβλίου περιγράφει το ταξίδι του στην έρημο της Σονόρα που καλύπτει τις νοτιοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ, μαζί με έναν εθελοντή που αφήνει τρόφιμα και νερό στους μετανάστες, χιλιάδες από τους οποίους έχουν πεθάνει προσπαθώντας να διασχίσουν το θανατηφόρο πέρασμα στα σύνορα με το Μεξικό. Μετά από μια ώρα πεζοπορίας, ο Goodell ήταν εξουθενωμένος, επιχειρώντας να βρεθεί στη θέση του ανθρώπου που «θέλει τόσο πολύ να έρθει στην Αμερική ώστε να περπατά για πέντε ή έξι ημέρες σ’ αυτό το στοιχειωμένο νεκροταφείο της κάψας».

portrait
Το βιβλίο The Heat Will Kill You First του Jeff Goodell.

Ο ίδιος μετακόμισε από τη σχετική δροσιά της βόρειας Νέας Υόρκης στο Όστιν του Τέξας, όταν ερωτεύτηκε μια γυναίκα που ζούσε στην πολιτεία την οποία αποκαλεί «κοιλιά του θηρίου». Εκείνη περνούσε μερικές μέρες στη Νέα Υόρκη επειδή στο Τέξας στα τέλη Αυγούστου «η ζέστη είναι αφόρητη». Ο Goodell μεταμορφώθηκε από τύπος που μισούσε τον κλιματισμό σε κάποιον που εξαρτάται (απρόθυμα) από αυτόν.

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε; Ο Goodell συνομιλεί με έναν επιστήμονα που προσπαθεί να συνδέσει με μεγαλύτερη σαφήνεια την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ώστε να μπορέσουμε να αποδώσουμε ευθύνες, εντοπίζοντας ποιος (ή ποια εταιρεία) ευθύνεται, ας πούμε, για ένα συγκεκριμένο κύμα καύσωνα. Μια εταιρεία στο Παρίσι πρότεινε ταράτσες στις στέγες προκειμένου να αντιμετωπιστεί το λεγόμενο «φαινόμενο του τηγανιού» που προκαλείται από τις εμβληματικές στέγες ψευδαργύρου της πόλης.

Αλλά η προσπάθεια προσαρμογής στον κατακλυσμό δεν είναι αρκετή. Ο Goodell θυμάται το κύμα καύσωνα του 2003 στο Παρίσι, όταν τόσοι πολλοί άνθρωποι πέθαναν τόσο γρήγορα κάτω από τις καυτές στέγες ψευδαργύρου ώστε τα νεκροτομεία γέμισαν και η πόλη αγωνιζόταν να βρει χώρους για να αποθηκεύσει όλα τα πτώματα. Το Παρίσι είχε χτιστεί σε μια περιοχή που θεωρούνταν επί μακρόν εύκρατη ζώνη και έτσι δεν ανέπτυξε ποτέ μια «κλιματική κουλτούρα». Ωστόσο ο Goodell εκφράζει τον φόβο ότι η υιοθέτηση μιας κλιματικής κουλτούρας, φοβάται, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα οι θανάτοι από την ακραία ζέστη να γίνουν «τραγωδίες ρουτίνας που αποδεχόμαστε στην καθημερινή μας ζωή».

Ο κίνδυνος του εφησυχασμού διαπερνά το βιβλίο, το ύφος του οποίου είναι απειλητικό αν και σαφώς όχι κινδυνολογικό, δεδομένου ότι πολλά από αυτά που περιγράφει συμβαίνουν ήδη. Υπάρχουν πολλές φρικιαστικές σκηνές, όπως ο θάνατος του Σεμπάστιαν Πέρεζ, ενός μετανάστη από τη Γουατεμάλα, ο οποίος κατέρρευσε ενώ εργαζόταν σε ένα ανοιχτό χωράφι κατά τη διάρκεια του καύσωνα στο Όρεγκον το 2021, καθώς η θερμοκρασία ανέβηκε στους 42 βαθμούς Κελσίου.

Για μια δεκαετία οι επιτροπές συμπαράστασης των αγροτών προσπαθούσαν να πείσουν την κυβέρνηση της πολιτείας του Όρεγκον να εφαρμόσει κανόνες για τη ζέστη – τελικά η πολιτεία ανακοίνωσε κανόνες έκτακτης ανάγκης για τους εργάτες υπαίθρου λίγες εβδομάδες μετά τον θάνατο του Πέρεζ. Η έλλειψη δράσης, όπως και η ζέστη η ίδια, είναι αργόσυρτη και θανατηφόρα. Όπως είχε πει τότε ένας εκπρόσωπος ΜΚΟ για τέτοιους θανάτους: «Είναι εξοργιστικό, με αργό και βίαιο τρόπο».

Με στοιχεία από The New York Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ