Η ακραία ζέστη ήρθε για να μείνει: Γιατί δεν την φοβόμαστε περισσότερο;

Η ακραία ζέστη ήρθε για να μείνει: Γιατί δεν την φοβόμαστε περισσότερο; Facebook Twitter
Ο κίνδυνος του εφησυχασμού διαπερνά το βιβλίο, το ύφος του οποίου είναι απειλητικό αν και σαφώς όχι κινδυνολογικό, δεδομένου ότι πολλά από αυτά που περιγράφει συμβαίνουν ήδη. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0


ΟΠΩΣ ΚΑΘΙΣΤΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ
σαφές από τον τίτλο του ήδη –  “The Heat Will Kill You First” – το τρομακτικό βιβλίο του δημοσιογράφου Jeff Goodell, ο οποίος γράφει για την κλιματική αλλαγή εδώ και μια δεκαετία, η αντίληψη ότι σε συνθήκες ακραίας ζέστης μπορούμε απλά να ανεβάσουμε το κλιματιστικό, συνιστά έναν πολύ επικίνδυνο τρόπο ζωής.

Ο πλανήτης καίγεται κι ο χρόνος μας τελειώνει. Ένας θερμότερος κόσμος θέτει σε κίνδυνο τους πιο ευάλωτους – τους ηλικιωμένους, τους ασθενείς, τους φτωχούς. Και οι φαινομενικά άτρωτοι που πιστεύουν ότι οι πόροι τους θα τους γλιτώσουν, κοροϊδεύουν τους εαυτούς τους. Οι υψηλές θερμοκρασίες γίνονται όλο και «πιο δημοκρατικές», γράφει ο Goodell. «Όλα τα έμβια όντα μοιράζονται την ίδια μοίρα. Αν η θερμοκρασία στην οποία έχουν συνηθίσει αυξηθεί πάρα πολύ και πολύ γρήγορα, απλώς πεθαίνουν».

Η υπερθέρμανση του πλανήτη και η άνοδος της στάθμης της θάλασσας συνδέονται, με καταστροφικές συνέπειες - οι παγετώνες λιώνουν και οι ωκεανοί θερμαίνονται, προκαλώντας άνοδο των υδάτων. Και αυτές οι αλυσιδωτές καταστροφές έχουν τον ίδιο ένοχο: εμάς. «Η Γη θερμαίνεται όλο και περισσότερο λόγω της καύσης των ορυκτών καυσίμων», γράφει. «Όσο περισσότερο πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακα καίμε, τόσο περισσότερο ο πλανήτης υπερθερμαίνεται».

Η έλλειψη δράσης, όπως και η ζέστη η ίδια, είναι αργόσυρτη και θανατηφόρα. Όπως είχε πει τότε ένας εκπρόσωπος ΜΚΟ για τέτοιους θανάτους: «Είναι εξοργιστικό, με αργό και βίαιο τρόπο».

Σε κάποιο σημείο του βιβλίου περιγράφει το ταξίδι του στην έρημο της Σονόρα που καλύπτει τις νοτιοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ, μαζί με έναν εθελοντή που αφήνει τρόφιμα και νερό στους μετανάστες, χιλιάδες από τους οποίους έχουν πεθάνει προσπαθώντας να διασχίσουν το θανατηφόρο πέρασμα στα σύνορα με το Μεξικό. Μετά από μια ώρα πεζοπορίας, ο Goodell ήταν εξουθενωμένος, επιχειρώντας να βρεθεί στη θέση του ανθρώπου που «θέλει τόσο πολύ να έρθει στην Αμερική ώστε να περπατά για πέντε ή έξι ημέρες σ’ αυτό το στοιχειωμένο νεκροταφείο της κάψας».

portrait
Το βιβλίο The Heat Will Kill You First του Jeff Goodell.

Ο ίδιος μετακόμισε από τη σχετική δροσιά της βόρειας Νέας Υόρκης στο Όστιν του Τέξας, όταν ερωτεύτηκε μια γυναίκα που ζούσε στην πολιτεία την οποία αποκαλεί «κοιλιά του θηρίου». Εκείνη περνούσε μερικές μέρες στη Νέα Υόρκη επειδή στο Τέξας στα τέλη Αυγούστου «η ζέστη είναι αφόρητη». Ο Goodell μεταμορφώθηκε από τύπος που μισούσε τον κλιματισμό σε κάποιον που εξαρτάται (απρόθυμα) από αυτόν.

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε; Ο Goodell συνομιλεί με έναν επιστήμονα που προσπαθεί να συνδέσει με μεγαλύτερη σαφήνεια την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ώστε να μπορέσουμε να αποδώσουμε ευθύνες, εντοπίζοντας ποιος (ή ποια εταιρεία) ευθύνεται, ας πούμε, για ένα συγκεκριμένο κύμα καύσωνα. Μια εταιρεία στο Παρίσι πρότεινε ταράτσες στις στέγες προκειμένου να αντιμετωπιστεί το λεγόμενο «φαινόμενο του τηγανιού» που προκαλείται από τις εμβληματικές στέγες ψευδαργύρου της πόλης.

Αλλά η προσπάθεια προσαρμογής στον κατακλυσμό δεν είναι αρκετή. Ο Goodell θυμάται το κύμα καύσωνα του 2003 στο Παρίσι, όταν τόσοι πολλοί άνθρωποι πέθαναν τόσο γρήγορα κάτω από τις καυτές στέγες ψευδαργύρου ώστε τα νεκροτομεία γέμισαν και η πόλη αγωνιζόταν να βρει χώρους για να αποθηκεύσει όλα τα πτώματα. Το Παρίσι είχε χτιστεί σε μια περιοχή που θεωρούνταν επί μακρόν εύκρατη ζώνη και έτσι δεν ανέπτυξε ποτέ μια «κλιματική κουλτούρα». Ωστόσο ο Goodell εκφράζει τον φόβο ότι η υιοθέτηση μιας κλιματικής κουλτούρας, φοβάται, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα οι θανάτοι από την ακραία ζέστη να γίνουν «τραγωδίες ρουτίνας που αποδεχόμαστε στην καθημερινή μας ζωή».

Ο κίνδυνος του εφησυχασμού διαπερνά το βιβλίο, το ύφος του οποίου είναι απειλητικό αν και σαφώς όχι κινδυνολογικό, δεδομένου ότι πολλά από αυτά που περιγράφει συμβαίνουν ήδη. Υπάρχουν πολλές φρικιαστικές σκηνές, όπως ο θάνατος του Σεμπάστιαν Πέρεζ, ενός μετανάστη από τη Γουατεμάλα, ο οποίος κατέρρευσε ενώ εργαζόταν σε ένα ανοιχτό χωράφι κατά τη διάρκεια του καύσωνα στο Όρεγκον το 2021, καθώς η θερμοκρασία ανέβηκε στους 42 βαθμούς Κελσίου.

Για μια δεκαετία οι επιτροπές συμπαράστασης των αγροτών προσπαθούσαν να πείσουν την κυβέρνηση της πολιτείας του Όρεγκον να εφαρμόσει κανόνες για τη ζέστη – τελικά η πολιτεία ανακοίνωσε κανόνες έκτακτης ανάγκης για τους εργάτες υπαίθρου λίγες εβδομάδες μετά τον θάνατο του Πέρεζ. Η έλλειψη δράσης, όπως και η ζέστη η ίδια, είναι αργόσυρτη και θανατηφόρα. Όπως είχε πει τότε ένας εκπρόσωπος ΜΚΟ για τέτοιους θανάτους: «Είναι εξοργιστικό, με αργό και βίαιο τρόπο».

Με στοιχεία από The New York Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ