Golden Boy

Golden Boy Facebook Twitter
0

Ποια είναι η συνεισφορά μιας επανέκδοσης σε ένα βιβλίο άκρως επιτυχημένο;

Ακριβώς λόγω της επιτυχίας του, έκρινα ότι του άξιζε μια επανέκδοση τεχνικά και εικαστικά υποδειγματική. Το Σοφό Παιδί που κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2008 είναι ακριβώς όπως το ονειρευόμουν όταν το έγραφα, το 1989.

Γιατί δεν αλλάξατε ούτε κόμμα στο κείμενο;

Θα μου φαινόταν πολύ άχαρο να επιχειρώ στα 42 μου να κάνω λίφτινγκ σε ό,τι έγραφα στα 24. Το Σοφό Παιδί πρέπει να παραμείνει παιδί, με όλες τις ελκυστικές αδυναμίες που αυτό συνεπάγεται.

Γράφετε πως αγωνιάτε αν το βιβλίο, μέσω της επανέκδοσής του, θα αποδειχθεί ανθεκτικό. Από τη στιγμή που ο χρόνος το έχει ήδη δικαιώσει, γιατί αυτή η αγωνία τώρα σε σχέση με την επανέκδοση;

Επανεκδιδόμενο το Σοφό Παιδί ελπίζω να διαβαστεί ως καινούργιο. Ο χρόνος το έχει πράγματι δικαιώσει, έως σήμερα. Το ζήτημα είναι τι θα κάνει από εδώ και στο εξής...

Πιστεύετε στους κύκλους; Εννοώ αν το Σοφό Παιδί ήταν η αρχή της επαγγελματικής σας καριέρας, η επανέκδοση τώρα μπορεί να σημαίνει το κλείσιμο μιας φάσης;

Βρίσκομαι γενικά σε μία μεταβατική εποχή. Τον Ιούνιο πέθανε η μαμά μου και ενάμιση ακριβώς μήνα αργότερα γεννήθηκε ο γιός μου. Καταλαβαίνετε ότι οι συνθήκες της ζωής μου άλλαξαν δραματικά, ενδεχομένως και εγώ μαζί τους...

Το έργο που εντός ολίγου ολοκληρώνω και πρόκειται να εκδοθεί την άνοιξη του 2009 είναι το πρώτο μου που δεν διαδραματίζεται στη σημερινή Ελλάδα αλλά κατά τον 8ο π.Χ. αιώνα. Πρόκειται δηλαδή για ένα προϊστορικό μυθιστόρημα, με τίτλο Τήνελλος. Τρέφω μεγάλες προσδοκίες για τον Τήνελλο...

Σε τι εξυπηρετεί τον αναγνώστη η παράθεση των κριτικών για το βιβλίο;

Του δίνει το κλίμα της εποχής κατά την οποία το βιβλίο πρωτοκυκλοφόρησε. Δεν είναι, για παράδειγμα, ενδιαφέρον ότι ο κορυφαίος των δημοτικιστών Γιάννης Ψυχάρης είχε δημοσιεύσει στη δεκαετία του 1920 ένα σημείωμα για τον Καβάφη με τίτλο «Ένας Καραγκιόζης»;

Στον πρόλογο λέτε πως όταν γράφατε το βιβλίο είχατε άγνοια του λογοτεχνικού κινδύνου. Ποιός είναι τελικά αυτός ο κίνδυνος και πότε πραγματικά τον αντιμετωπίσατε;

Είναι το έργο να χάσει την ισορροπία του - ο συγγραφέας να καταλήξει να πελαγοδρομεί, δίχως να είναι καν ο ίδιος σίγουρος για το πού θέλει να καταλήξει. Όταν έγραφα το Σοφό Παιδί διέτρεχα κατεξοχήν αυτόν τον κίνδυνο, επειδή δεν ήξερα, όχι τι να πω, αλλά τι να πρωτοπώ. Λαχταρούσα να περιλάβω στις σελίδες του τους πάντες και τα πάντα, σάμπως και μόλις το τελείωνα θα μου κόβονταν τα χέρια... Τα επόμενα έξι μυθιστορήματά μου είναι σαφώς πιο αρχιτεκτονημένα.

Τον τίτλο τον εμπνευστήκατε κάνοντας ντους; Θα ήθελα να μου εξηγήσετε -αν έχετε την καλοσύνη- ποια ήταν η σύμπτωση και η διαδικασία που σας οδήγησε στην επιλογή του τίτλου αυτήν ακριβώς τη χρονική στιγμή;

Δεν αποτελώ -φαντάζομαι- την εξαίρεση: Οι περισσότεροι από εμάς, όρθιοι στο ντουζ, απολαμβάνουμε το νερό που τρέχει επάνω μας κι αφήνουμε τη σκέψη μας ελεύθερη. Λουόμενος έχεις ελπίδα να ξεδιαλύνεις τα αξεδιάλυτα. Οι τίτλοι όλων των βιβλίων μου μού έχουν έρθει -ως εκ θαύματος σχεδόν- σε μιά τέτοια φάση. Πηδάω πανευτυχής έξω από την μπανιέρα και γράφω τον τίτλο που μόλις σκαρφίστηκα με μεγάλα γράμματα και με το ειδικό κραγιόν που έχω πάντα πρόχειρο στον καθρέφτη του μπάνιου!

Τι σας λείπει σήμερα από την εποχή του Σοφού Παιδιού;

Η ορμητικότητα και η αφέλεια που τότε με χαρακτήριζε. Η ακράδαντη πεποίθηση πως καθένας που συναντάμε έχει κάτι πρωτότυπο να μας αποκαλύψει. Η πρώτη μου νεότης δηλαδή. Και, πάνω από όλα, οι δικοί μου άνθρωποι, που έχουν στο μεταξύ φύγει από τη ζωή...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM