Γιώτα Γουβέλη

Γιώτα Γουβέλη Facebook Twitter
0
Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης;

Κατ’ εμέ, εκείνος που πλουτίζει τις εμπειρίες του μέσα από τις καταστάσεις και τους χαρακτήρες των ηρώων, με λίγα λόγια εκείνος που αποκτά περισσότερη γνώση για τη ζωή μέσα από τη λογοτεχνία.

Τι κάνετε τα βιβλία που δεν σας αρέσουν;

Πρόσφατα άφησα ένα αδιάφορο μυθιστόρημα στην μπροστινή τσέπη του καθίσματός μου στο καράβι, για να περάσει την ώρα του κι ο επόμενος επιβάτης.

Έχετε μια συγκεκριμένη ρουτίνα στη συγγραφή κειμένων;

Προσπαθώ να εντάξω τη συγγραφή σ’ ένα λογικό ωράριο, αλλά δεν μου βγαίνει συνήθως. Οι ιδέες έχουν την κακή συνήθεια να έρχονται όποτε θέλουν εκείνες, συνήθως τις πιο ακατάλληλες ώρες. Κάπως σαν τα μωρά, θρονιάζονται μέσα σου όποτε τους καπνίσει.

Έχετε μια ιεροτελεστία όταν γράφετε;

Σκιτσάρω σ’ ένα χαρτί το σχεδιάγραμμα της πλοκής, κάτι σαν αλγόριθμο, για ν' ανακαλύψω στη συνέχεια πως τίποτα απ’ αυτά δεν τηρήθηκε στο τελικό πόνημα. Οι ήρωες κι οι καταστάσεις αποφασίζουν για την εξέλιξή τους μόνοι τους, αποκτούν σάρκα και οστά και δεν μπορώ να τους κουμαντάρω όπως είχα αποφασίσει εγώ. Με υπερβαίνουν.

Πίνετε ή τρώτε καθώς γράφετε;

Η απάντηση, δυστυχώς, δεν είναι πολιτικά ορθή, οπότε μην την κάνετε. Καπνίζω σαν φουγάρο.

Ποια είναι η αγαπημένη σας λέξη;

Παιδιά.

Υπάρχει κάτι που θ’ αλλάζατε στο τελευταίο σας βιβλίο;

Όχι, εκείνο μ’ έχει αλλάξει! Όταν γράφω, ξεκαθαρίζω συγχρόνως και τις δικές μου τις σκέψεις μέσα από τις διεργασίες των ηρώων μου, κάτι σαν ξεκαθάρισμα λογαριασμών που μου δίνει περισσότερη αυτογνωσία.

Πώς προκύπτουν τα ονόματα των ηρώων σας;

Στο τελευταίο μου βιβλίο, Το Σκίτσο, το όνομα/παρατσούκλι του κεντρικού ήρωα προέκυψε από τον αρχικό τίτλο που ήταν Σχετικά με τον Αγά. Πιστέψτε με, ο ήρωας αυτός, ο Αγάς, σαν να προσδιοριζόταν απ’ το όνομά του. Η ιδιοσυγκρασία του, οι επιλογές του, η στάση του απέναντι στα ηθικά διλήμματα που αντιμετωπίζει καθορίζουν έναν άντρα με τ’ όνομα Αγαμέμνονας και το παρατσούκλι Αγάς. Είναι περήφανος, έξυπνος, φιλότιμος, αλλά και κωμικά συγχυσμένος, μπερδεμένος, ευάλωτος. Ο έρωτας της ζωής του, η Βάσω, γίνεται Βάσια από τη στιγμή που συναντάει τον Αγά, κι αυτή η μετεξέλιξη του ονόματος αποδίδει τη μετεξέλιξη και της ίδιας της προσωπικότητάς της.

Ποιες είναι οι λογοτεχνικές επιρροές σας;

Όλοι αυτοί οι θεοί που προσκυνούσα στην εφηβεία μου (εκτός από τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ), οι Γάλλοι κι οι Ρώσοι συγγραφείς που φώτισαν τις διάφορες όψεις των ανθρώπινων πραγμάτων, αλλά και η Δίκη του Κάφκα, που θεωρώ πως είναι το αιώνια πρωτοποριακό μυθιστόρημα.

Αν δεν ήσασταν συγγραφέας, τι θα ήσασταν;

Μα, ώσπου να μου προκύψει η συγγραφή ήμουν και είμαι ένα σωρό άλλα πράγματα: μαθηματικός, μαμά, πολίτης σε απόγνωση, φανατικός αναγνώστης κ.λπ., κ.λπ…

Τι θ’ αλλάζατε στον τρόπο γραφής σας;

Η γραφή μου είμαι εγώ κι άλλοτε θέλω ν’ αλλάξω τα πάντα, άλλοτε τίποτε απολύτως.

Τι θ’ αλλάζατε στον εαυτό σας;

Το απάντησα στην προηγούμενη ερώτηση.

Πώς χαλαρώνετε;

Σε μια ξαπλώστρα μπροστά στις Κολυμπήθρες, στην Πάρο.

Με ποιον θα θέλατε να παγιδευτείτε σ’ ένα ασανσέρ;

Με κανέναν, έχω κλειστοφοβία.

Ποιο βιβλίο θα θέλατε να διαβάσετε;

Την Αποκάλυψη, και δεν έχω αξιωθεί ακόμα.

Ποιο βιβλίο έχετε πει ψέματα πως έχετε διαβάσει;

Το Βιβλίο των φανταστικών όντων, του Μπόρχες. Δυο-τρεις μύθους διάβασα μόνο.

Πώς προέκυψε η ιδέα του τελευταίου σας βιβλίου;

Οι ήρωες στο Σκίτσο, ο Αγάς και ο Πάνος, είναι δυο δίδυμοι αδερφοί με διαφορετικές διαδρομές και διαφορετικές ταχύτητες στη ζωή. Το παράδειγμα των διδύμων είναι μια αναλογία στη θεωρία της σχετικότητας κι αυτό ήταν το εναρκτήριο λάκτισμα της πλοκής. Στη συνέχεια, βεβαίως, υπερίσχυσαν τα αιώνια ανθρώπινα θέματα, οι έρωτές τους, η κλίση τους στο σκίτσο, η συμπεριφορά τους απέναντι στη γυναίκα, οι σχέσεις μάνας-γιου, η ηθική, η αλήθεια, με λίγα λόγια οι άνθρωποι μέσα στην ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων δεκαετιών.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ