Γιώτα Γουβέλη

Γιώτα Γουβέλη Facebook Twitter
0
Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης;

Κατ’ εμέ, εκείνος που πλουτίζει τις εμπειρίες του μέσα από τις καταστάσεις και τους χαρακτήρες των ηρώων, με λίγα λόγια εκείνος που αποκτά περισσότερη γνώση για τη ζωή μέσα από τη λογοτεχνία.

Τι κάνετε τα βιβλία που δεν σας αρέσουν;

Πρόσφατα άφησα ένα αδιάφορο μυθιστόρημα στην μπροστινή τσέπη του καθίσματός μου στο καράβι, για να περάσει την ώρα του κι ο επόμενος επιβάτης.

Έχετε μια συγκεκριμένη ρουτίνα στη συγγραφή κειμένων;

Προσπαθώ να εντάξω τη συγγραφή σ’ ένα λογικό ωράριο, αλλά δεν μου βγαίνει συνήθως. Οι ιδέες έχουν την κακή συνήθεια να έρχονται όποτε θέλουν εκείνες, συνήθως τις πιο ακατάλληλες ώρες. Κάπως σαν τα μωρά, θρονιάζονται μέσα σου όποτε τους καπνίσει.

Έχετε μια ιεροτελεστία όταν γράφετε;

Σκιτσάρω σ’ ένα χαρτί το σχεδιάγραμμα της πλοκής, κάτι σαν αλγόριθμο, για ν' ανακαλύψω στη συνέχεια πως τίποτα απ’ αυτά δεν τηρήθηκε στο τελικό πόνημα. Οι ήρωες κι οι καταστάσεις αποφασίζουν για την εξέλιξή τους μόνοι τους, αποκτούν σάρκα και οστά και δεν μπορώ να τους κουμαντάρω όπως είχα αποφασίσει εγώ. Με υπερβαίνουν.

Πίνετε ή τρώτε καθώς γράφετε;

Η απάντηση, δυστυχώς, δεν είναι πολιτικά ορθή, οπότε μην την κάνετε. Καπνίζω σαν φουγάρο.

Ποια είναι η αγαπημένη σας λέξη;

Παιδιά.

Υπάρχει κάτι που θ’ αλλάζατε στο τελευταίο σας βιβλίο;

Όχι, εκείνο μ’ έχει αλλάξει! Όταν γράφω, ξεκαθαρίζω συγχρόνως και τις δικές μου τις σκέψεις μέσα από τις διεργασίες των ηρώων μου, κάτι σαν ξεκαθάρισμα λογαριασμών που μου δίνει περισσότερη αυτογνωσία.

Πώς προκύπτουν τα ονόματα των ηρώων σας;

Στο τελευταίο μου βιβλίο, Το Σκίτσο, το όνομα/παρατσούκλι του κεντρικού ήρωα προέκυψε από τον αρχικό τίτλο που ήταν Σχετικά με τον Αγά. Πιστέψτε με, ο ήρωας αυτός, ο Αγάς, σαν να προσδιοριζόταν απ’ το όνομά του. Η ιδιοσυγκρασία του, οι επιλογές του, η στάση του απέναντι στα ηθικά διλήμματα που αντιμετωπίζει καθορίζουν έναν άντρα με τ’ όνομα Αγαμέμνονας και το παρατσούκλι Αγάς. Είναι περήφανος, έξυπνος, φιλότιμος, αλλά και κωμικά συγχυσμένος, μπερδεμένος, ευάλωτος. Ο έρωτας της ζωής του, η Βάσω, γίνεται Βάσια από τη στιγμή που συναντάει τον Αγά, κι αυτή η μετεξέλιξη του ονόματος αποδίδει τη μετεξέλιξη και της ίδιας της προσωπικότητάς της.

Ποιες είναι οι λογοτεχνικές επιρροές σας;

Όλοι αυτοί οι θεοί που προσκυνούσα στην εφηβεία μου (εκτός από τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ), οι Γάλλοι κι οι Ρώσοι συγγραφείς που φώτισαν τις διάφορες όψεις των ανθρώπινων πραγμάτων, αλλά και η Δίκη του Κάφκα, που θεωρώ πως είναι το αιώνια πρωτοποριακό μυθιστόρημα.

Αν δεν ήσασταν συγγραφέας, τι θα ήσασταν;

Μα, ώσπου να μου προκύψει η συγγραφή ήμουν και είμαι ένα σωρό άλλα πράγματα: μαθηματικός, μαμά, πολίτης σε απόγνωση, φανατικός αναγνώστης κ.λπ., κ.λπ…

Τι θ’ αλλάζατε στον τρόπο γραφής σας;

Η γραφή μου είμαι εγώ κι άλλοτε θέλω ν’ αλλάξω τα πάντα, άλλοτε τίποτε απολύτως.

Τι θ’ αλλάζατε στον εαυτό σας;

Το απάντησα στην προηγούμενη ερώτηση.

Πώς χαλαρώνετε;

Σε μια ξαπλώστρα μπροστά στις Κολυμπήθρες, στην Πάρο.

Με ποιον θα θέλατε να παγιδευτείτε σ’ ένα ασανσέρ;

Με κανέναν, έχω κλειστοφοβία.

Ποιο βιβλίο θα θέλατε να διαβάσετε;

Την Αποκάλυψη, και δεν έχω αξιωθεί ακόμα.

Ποιο βιβλίο έχετε πει ψέματα πως έχετε διαβάσει;

Το Βιβλίο των φανταστικών όντων, του Μπόρχες. Δυο-τρεις μύθους διάβασα μόνο.

Πώς προέκυψε η ιδέα του τελευταίου σας βιβλίου;

Οι ήρωες στο Σκίτσο, ο Αγάς και ο Πάνος, είναι δυο δίδυμοι αδερφοί με διαφορετικές διαδρομές και διαφορετικές ταχύτητες στη ζωή. Το παράδειγμα των διδύμων είναι μια αναλογία στη θεωρία της σχετικότητας κι αυτό ήταν το εναρκτήριο λάκτισμα της πλοκής. Στη συνέχεια, βεβαίως, υπερίσχυσαν τα αιώνια ανθρώπινα θέματα, οι έρωτές τους, η κλίση τους στο σκίτσο, η συμπεριφορά τους απέναντι στη γυναίκα, οι σχέσεις μάνας-γιου, η ηθική, η αλήθεια, με λίγα λόγια οι άνθρωποι μέσα στην ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων δεκαετιών.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια, στοιχεία που ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσο πολύ ανάγκη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ