Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέματα;

Τζον Τζ.Μερσχάιμερ  “Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέμματα” Facebook Twitter
Ο Αμερικανός καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο Τζον Τζ. Μερσχάιμερ.
0

ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥΣ ΕΚΦΡΑΣΤΕΣ της ρεαλιστικής σχολής σκέψης στις διεθνείς σχέσεις κι από εκείνους που αντιτάχθηκαν δημοσίως στον πόλεμο κατά του Ιράκ, ο Αμερικανός καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο Τζον Τζ. Μερσχάιμερ μπήκε πρόσφατα και στα στόματα ανθρώπων που αγνοούσαν την ύπαρξή του.

Αφορμή, η αναδημοσίευση από τον Economist ενός παλιότερου άρθρου του στο περιοδικό Foreign Affairs το 2014, γραμμένο μήνες μετά την ρωσική εισβολή στην Κριμαία, εκτενή αποσπάσματα του οποίου δημοσιεύτηκαν κι εδώ, αρχής γενομένης από την Καθημερινή.

Στο συγκεκριμένο άρθρο ο Μερσχάιμερ υποστήριζε πως για εκείνη την κρίση στην Ουκρανία «οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι Ευρωπαίοι σύμμαχοί τους μοιράζονται το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης», θεωρώντας ως ρίζα του προβλήματος τη διεύρυνση του ΝΑΤΟ προς Ανατολάς.

Πολλοί θεώρησαν άστοχη μια τέτοια επιχειρηματολογία σήμερα, τη στιγμή που η Ουκρανία βάλλεται ανελέητα από τα  πυρά του Πούτιν, ενώ άλλοι συνειδητοποίησαν τα όρια που μπορεί να έχει η αρχή της αυτοδιάθεσης και τις περίπλοκες διαδρομές που μας οδήγησαν στο σημείο να φοβόμαστε μια νέα παγκόσμια σύρραξη.

Ανάμεσα στα λιγοστά βιβλία του Μερσχάιμερ που έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά, περιλαμβάνεται και η μελέτη του «Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέμματα» (μετ. Ν. Μπούρη, εκδ.Πατάκη, 2012). Τι κι αν το ψέμα καταδικάζεται συχνά ως αισχρή συμπεριφορά; Η Ιστορία έχει δείξει πως, πολύ συχνά, το ψέμα εκλαμβάνεται κι ως ένα χρήσιμο εργαλείο διακυβέρνησης.

Στη διεθνή σκηνή υπάρχουν πολλών λογιών ψεύδη, όπως πολλές είναι και οι αιτίες, οι αρνητικές πλευρές και τα δυνητικά οφέλη τους.  Η πιο σημαντική διάκριση, πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ανάμεσα σ' αυτά που επιστρατεύουν οι ηγέτες για να παραπλανήσουν άλλες χώρες ώστε να επιβιώσει η δική τους μέσα στο «πανδαιμόνιο των διακρατικών σχέσεων», και σ' εκείνα τα ψέματα που απευθύνουν στους δικούς τους λαούς, τα απείρως περισσότερα και πολύ πιο επικίνδυνα.

Ο Μερσχάιμερ ομολογεί πως όσο κι αν έψαξε δεν εντόπισε παρά μια χούφτα από ξεκάθαρες περιπτώσεις διακρατικής ψευδολογίας. Ανάμεσά τους, οι υπερβολικοί ισχυρισμοί του Χίτλερ για τη δύναμη της Βερμάχτ τη δεκαετία του ΄30 και οι αντίστοιχοι του Χρουτσόφ για τους σοβιετικούς πυραύλους επί Ψυχρού Πολέμου, ενώ δεν παραλείπει ν’ αναφερθεί και στα καθ' ημάς, για το πώς πετύχαμε την είσοδό μας στην Ευρωζώνη.

Ο Μερσχάιμερ ομολογεί πως όσο κι αν έψαξε δεν εντόπισε παρά μια χούφτα από ξεκάθαρες περιπτώσεις διακρατικής ψευδολογίας. Ανάμεσά τους, οι υπερβολικοί ισχυρισμοί του Χίτλερ για τη δύναμη της Βερμάχτ τη δεκαετία του ΄30 και οι αντίστοιχοι του Χρουτσόφ για τους σοβιετικούς πυραύλους επί Ψυχρού Πολέμου, ενώ δεν παραλείπει ν’ αναφερθεί και στα καθ' ημάς, για το πώς πετύχαμε την είσοδό μας στην Ευρωζώνη.

Μερσχάιμερ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζον Τζ. Μερσχάιμερ, Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέματα. Η αλήθεια για το ψέμα στη διεθνή πολιτική σκηνή, Εκδόσεις: Πατάκης

Τη μερίδα του λέοντος στο βιβλίο του κρατούν η πρακτική της «κινδυνολογίας» σε ειρηνικούς καιρούς, που αποσκοπεί στην παραπλάνηση της κοινής γνώμης και των απείθαρχων ελίτ που τη διαμορφώνουν, καθώς και οι «στρατηγικές συγκάλυψης» αμφιλεγόμενων πολιτικών επιλογών σε περιόδους κρίσης, που απευθύνονται τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό μέτωπο μιας χώρας.

Εξού και το βάρος που δίνεται στη μελέτη του για τα ψέματα των Ρούσβελτ, Τζόνσον και Μπους ως προς την εμπλοκή των ΗΠΑ στον Β' παγκόσμιο πόλεμο, τον πόλεμο του Βιετνάμ και την εισβολή στο Ιράκ αντίστοιχα, σ' εκείνα του Κένεντι για τη διευθέτηση της κρίσης των πυραύλων στην Κούβα που αποκαλύφθηκαν με καθυστέρηση τριάντα χρόνων ή στην απόπειρα του Ισραήλ ν' αρνηθεί τη σφαγή άμαχων Παλαιστινίων από τα στρατεύματα του Σαρόν, στην Κίμπια το 1953.

Στο βιβλίο του Μερσχάιμερ γίνεται επίσης λόγος για τους αυτο-δοξαστικούς, αυτο-αθωωτικούς ή ετερο-συκοφαντικούς «εθνικιστικούς μύθους», σ' ένα κεφάλαιο όπου και πάλι ΗΠΑ και Ισραήλ έχουν την τιμητική τους, ενώ δεν λείπουν παραδείγματα κι από τα  λεγόμενα «φιλελεύθερα ψεύδη».

Τέτοιου είδους ήταν η ευνοϊκή παρουσίαση του Στάλιν από τις δυτικές ελίτ για να μη φανεί ότι ΗΠΑ και Βρετανία συνεργάζονται μ' έναν τύραννο για να νικήσουν έναν άλλο, και η απόπειρα να χρεωθεί στους Ναζί η δολοφονία χιλιάδων Πολωνών στο δάσος του Κατίν, ακόμα κι όταν Ρούσβελτ και Τσόρτσιλ πληροφορήθηκαν πως ήταν έργο σοβιετικών στρατευμάτων.

Αν έπρεπε εν τούτοις να κρατήσουμε μία μόνο παράγραφο από τη μελέτη του Μερσχάιμερ, ίσως θα έπρεπε να είναι τούτη: «Εάν η ψευδολογία είναι διάχυτη σε μια δημοκρατία, μπορεί να αλλοτριώσει τους πολίτες σε σημείο που να χάσουν την πίστη τους στη δημοκρατική κυβέρνηση και να είναι διατεθειμένοι να ανεχθούν κάποια μορφή απολυταρχίας. Στο κάτω κάτω είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς πώς γίνεται να επιβιώσει για πολύ μια δημοκρατία στην οποία ο λαός δε σέβεται τους ηγέτες επειδή πιστεύει ότι είναι ένα μάτσο ψεύτες, ούτε σέβεται τους θεσμούς, επειδή πιστεύει ότι είναι βαθιά διεφθαρμένοι».

AΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ