Γιάννης Μακριδάκης: «Ομότεχνος νιώθω μόνο με τους ανθρώπους του χωραφιού»

Γιάννης Μακριδάκης: «Ομότεχνος νιώθω μόνο με τους ανθρώπους του χωραφιού» Facebook Twitter
Ήμουνα μαθηματικός, μετά έκανα το Κέντρο Χιακών Μελετών, μετά συγγραφέας και τώρα πάω προς τη γη. Θεωρώ πως αυτά είναι σκαλοπάτια προς την ολοκλήρωση. Φωτ.: Βαγγέλης Ευαγγελίου
0

«Να, εδώ: το πληγώνεις και δακρύζει». Προς στιγμήν, μπερδεύομαι. Είναι έτσι διαλεγμένες οι λέξεις του, που νομίζεις ότι σου μιλάει για ζώο, πουλί ή άνθρωπο. Μα στεκόμαστε μπροστά σ' ένα μαστιχόδεντρο, μου δείχνει τις χαρακιές στα κλαδιά του και μου εξηγεί πώς βγάζει το μαστίχι.

Είναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι τον Γιάννη Μακριδάκη στο νησί του, τη Χίο. Με ξεναγεί γαλήνιος στα δέντρα του και στο μποστάνι του, στα Μαστιχοχώρια και στη Βολισσό, κι αφήνομαι στη γοητεία του προφορικού του λόγου.

Προσπαθεί να με πείσει ότι δεν είναι πια συγγραφέας και καταλαβαίνω τι εννοεί, όπως θα καταλάβουν κι όσοι αγαπούν τα βιβλία του.

— Χαθήκαμε. Χρόνια έχεις να περάσεις απ' την Αθήνα.
Χάθηκα απ' την Αθήνα γιατί έχω καινούριες ασχολίες. Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι πάρα πολύ συνειδητά και με αφοσίωση με τα μαστίχια, τους σκίνους. Μ' αρέσει αυτή η νέα μου ενασχόληση.

— Μα πάντα συγγραφέας-φυσικός καλλιεργητής δεν δήλωνες;
Ναι, έτσι δήλωνα τον καιρό που δήλωνα και στην Εφορία συγγραφέας και είχα το περιβολάκι μου στη Βολισσό και παρήγα τα λαχανικά μου. Τώρα έχω μπει πιο βαθιά στην αγροτική παραγωγή. Ασχολούμαι μ' αυτή την παγκόσμια μοναδικότητα του νησιού, το μαστίχι, μοιράζω τη ζωή μου μεταξύ Βολισσού και Μαστιχοχωρίων, Καλλιμασιάς, όπου έχω τα δέντρα μου, τους σκίνους μου, και απασχολούμαι αποκλειστικά ως αγρότης. Έχει φύγει το «συγγραφέας» από την Εφορία.

— Πόσον καιρό συμβαίνει αυτό;
Τα τελευταία δύο χρόνια.

— Τα τελευταία δύο χρόνια έβγαλες δύο βιβλία.
Μετά το «Ενάμισι δευτερόλεπτο φως» σταμάτησα την ιδιότητα του συγγραφέα. Το τελευταίο, τα «Απόνερα της Σοφίας», το έγραψα όντας αγρότης.

Ο πυρήνας για να αλλάξει ο κόσμος είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι μικροκοινωνίες. Και στη λογοτεχνία εκεί το έριξα το βάρος μου, περιγράφοντας μικροκοινότητες που μπορούσαν να έχουν παγκόσμιο ενδιαφέρον. Αν ξέρεις πολύ καλά τον τόπο σου, ξέρεις όλη τη γη. Αν ψάχνεις βαθιά μέσα σου, νιώθεις όλη την ανθρωπότητα. Αυτή είναι η ιδεολογία η δικιά μου.

— Γι' αυτό γίνεσαι εκεί τόσο σκληρός με τους συγγραφείς ή, τουλάχιστον, με έναν τύπο συγγραφέα;
Δεν νομίζω γι' αυτό. Ίσως επειδή απομακρύνθηκα από τον χώρο των ανθρώπων του πνεύματος, των γραμμάτων και των τεχνών, ένιωσα πιο έτοιμος να γράψω όσα για χρόνια βίωνα μέσα σ' αυτόν. Συνειδητοποίησα κάποια στιγμή ότι αυτός ο χώρος δεν μου ταιριάζει καθόλου. Υπάρχει μια αυξημένη εγωπάθεια και ένας αυτοσκοπός να ονομάζεσαι συγγραφέας, να παίρνεις βραβεία, να έχεις κοινωνικές επαφές με ομοτέχνους, με σινάφια, να λες καλά λόγια, να δέχεσαι καλά λόγια, να μπαίνεις σε επιτροπές. Όλα αυτά δεν μου ταίριαξαν και σηκώθηκα κι έφυγα.

— Θεωρείς ότι υπήρξες μέρος αυτού του συστήματος;
Μέρος του δεν υπήρξα, μπήκα όμως. Μπήκα, το είδα, το βίωσα λίγο, έκανα κάποιες δοκιμές, αλλά δεν μου ταίριαξε καθόλου και βγήκα. Και στράφηκα τελείως προς τη φύση, όταν μπήκαν στη ζωή μου τα μαστιχόδεντρα. Παρότι γεννήθηκα στη Χίο, δεν είχα ασχοληθεί ποτέ μ' αυτά. Τώρα νιώθω ότι δεν το είχα κάνει γιατί έλεγα ότι θα το κάνω όταν έρθει η ώρα του.

Ζω στη Χίο μισόν αιώνα, ασχολούμαι ενεργά με το νησί τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια, λαογραφία, ανθρωπολογία, φύση, παράδοση, περιβάλλον, και δεν είχα αγγίξει το μαστίχι, γιατί ένιωθα ότι δεν ήμουν έτοιμος. Και ξαφνικά ήρθε η στιγμή που ανακάλυψα τον εαυτό μου ξανά μέσα απ' αυτό και είδα να μου ανοίγεται μια πορεία ως μαστιχοπαραγωγού, που με απαλλάσσει τελείως από όλα αυτά τα βάρη που μου δημιουργούσε η ιδιότητα του συγγραφέα και η συναναστροφή μου με το σινάφι το συγγραφικό.

Ένιωσα ξαφνικά ελεύθερος, ότι μπορώ να συναναστρέφομαι με τα δέντρα μου, χωρίς να μπαίνω σε διαδικασίες εγωισμών, ανταγωνισμών, φιλοφρονήσεων, όλα αυτά που με κούραζαν τόσα χρόνια. Ένιωσα πιο αυτόνομος, πιο αυτάρκης, ότι πατάω πιο γερά στα πόδια μου. 

Γιάννης Μακριδάκης: «Ομότεχνος νιώθω μόνο με τους ανθρώπους τού χωραφιού» Facebook Twitter
Εμένα απόλυτα περήφανο με κάνει το ότι έχω γραφτεί στον Συνεταιρισμό Μαστιχοπαραγωγών Καλλιμασιάς, και ανήκω στη μεγάλη Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου. Αυτό είναι τιμή. Το να υπηρετώ ένα δέντρο, ένα προϊόν παγκοσμίου μοναδικότητας, που είναι εγγεγραμμένο στον κατάλογο της Unesco ως άυλη πολιτισμική κληρονομιά της ανθρωπότητας. Κι αυτό το υπηρετώ με τη ζωή μου, με την εργασία μου. Φωτ.: Βαγγέλης Ευαγγελίου

— Πώς τα κατάφερες να φθαρείς; Δεν έμενες καν μόνιμα στην Αθήνα, για να συναναστρέφεσαι το σινάφι.
Το ότι ζεις στην επαρχία δεν σημαίνει ότι δεν έχεις ίντερνετ, δεν έχεις Facebook, δεν βλέπεις τι συμβαίνει. Κι όταν έχεις την ιδιότητα του συγγραφέα, καταλαβαίνεις πιο πολλά για τον χώρο αυτόν απ' ό,τι κάποιος που δεν ανήκει σ' αυτόν το χώρο. Εντάξει, δεν χρειάζεται να λέμε πολλά. Τόσα χρόνια το έβλεπα ότι όλο αυτό δεν μου ταιριάζει, και είχα πάει στο περιθώριό του.

Μόλις ανακάλυψα το μαστίχι, έφυγα και απ' το περιθώριό του. Δεν νιώθω ομότεχνος με κανέναν. Ομότεχνος νιώθω μόνο με τους ανθρώπους του χωραφιού. Πάντα, από μικρό παιδί, με απωθούσε ο ανταγωνισμός. Δεν μπορούσα να συνυπάρξω σε περιβάλλοντα όπου υπήρχαν ανταγωνισμοί. Άμα δυο-τρία αγόρια ήθελαν το ίδιο κορίτσι, εγώ έφευγα. Αλλά και μόνο αν γράψεις, σε βάζει το σύστημα σε ένα παιχνιδάκι ανταγωνισμού το οποίο θρέφει ανθρώπους που είναι πέριξ των συγγραφέων και έχουν αυτοσκοπό να ζουν μέσα από τα έργα των άλλων. Δηλαδή, γράφεις ένα βιβλίο, εσύ δεν έχεις καμία ανταγωνιστική διάθεση, δεν έχεις καμία φιλοδοξία, ματαιοδοξία να προταθείς για να βραβευθείς, και σε βάζουνε μέσα σε λίστες, μέσα σε διαδικασίες, κρίσεις, συγκρίσεις, διακρίσεις.

Όλο αυτό με έπνιγε. Δεν θέλω να με αφορά τίποτα. Δεν το θέτω εγώ το βιβλίο μου ως αντικείμενο υπό κρίση ή υπό σύγκριση ή υπό βράβευση. Υπήρχε κάποτε το Βραβείο Αναγνωστών, εκείνο το άθλιο βραβείο του ΕΚΕΒΙ, που οι συγγραφείς στέλνανε μέιλ σε φίλους και συγγενείς, «ψηφίστε το βιβλίο μου». Ήξερα ότι συνέβαινε αυτό, γιατί κι εγώ λάμβανα μηνύματα από άλλους, «ψήφισε το βιβλίο μου».

Αυτό το βραβείο του ΕΚΕΒΙ ήταν το βραβείο αναξιοπρέπειας του συγγραφέα. Και τους έστειλα μέιλ να αφαιρέσουνε το βιβλίο μου απ' τη μικρή λίστα. Ήταν η πρώτη φορά που ένιωσα χάλια μέσα σ' αυτό το σινάφι. Αυτό ήταν το πρώτο καμπανάκι, το πρώτο σήμα ότι δεν μ' αρέσει αυτός ο χώρος.

Γι' αυτό ποτέ μου δεν εντάχθηκα σε καμία εταιρεία συγγραφέων, αν και είχα προτάσεις συνεχώς. Λες και αυτό θα μου έδινε αξία! Εμένα απόλυτα περήφανο με κάνει το ότι έχω γραφτεί στον Συνεταιρισμό Μαστιχοπαραγωγών Καλλιμασιάς και ανήκω στη μεγάλη Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου. Αυτό είναι τιμή. Το να υπηρετώ ένα δέντρο, ένα προϊόν παγκοσμίου μοναδικότητας, που είναι εγγεγραμμένο στον κατάλογο της Unesco ως άυλη πολιτισμική κληρονομιά της ανθρωπότητας. Κι αυτό το υπηρετώ με τη ζωή μου, με την εργασία μου. 

— Το μαστίχι, ως προϊόν, τι σου δίνει; Γιατί το αγάπησες τόσο;
Με κάνει να νιώθω σαν εκείνους τους χρυσοθήρες με τα κόσκινα στην άκρη του ποταμού, που διαβάζαμε στον «Μικρό Σερίφη», στον «Μικρό Καουμπόι». Έφτασα στο σημείο να είμαι κάτω από τα μαστιχόδεντρα και να ταξιδεύει ο νους μου στην εφηβεία μου, που διάβαζα «Τζιμ Άνταμς», και να είμαι τώρα εγώ ο χρυσοθήρας του «Μικρού Σερίφη». Κάπως έτσι βρίσκω κι εγώ τα μαστιχάκια μέσα στο ασπρόχωμα. Νομίζω ότι από τότε μπήκε μέσα στο κεφάλι μου υποσυνείδητα ότι εγώ μια μέρα θα γίνω μαστιχοπαραγωγός, για να κάνω τον χρυσοθήρα.

Επίσης το μαστίχι έχει αυτήν τη λεπτή ευωδία που μυρίζουν πια τα ρούχα μου, τα μαλλιά μου, το δέρμα μου. Όταν ξεκίνησα τον επαγγελματικό μου βίο, στα δεκαπέντε μου χρόνια, παρακαλώ, τα καλοκαίρια δούλευα στα βυρσοδεψεία, στα ταμπάκικα, και έπλενα τα πετσιά στα ασβεστερά και τα κρέμαγα στα στεγνωτήρια και μύριζα ταμπακίλα. Από ταμπάκης λοιπόν έγινα μαστιχοπαραγωγός. Από τη βρόμα και τη δυσωδία των πετσιών, πήγα στην ευωδία αυτού του διαμαντιού. Ασχολούμαι με το μαστιχάκι γιατί το λατρεύω, είναι για μένα πολύτιμο. 

— Μπορεί να είναι απλά ένας ενθουσιασμός αυτό που ζεις τώρα και κάποια στιγμή να κοπάσει.
Μπορεί να είναι κι έτσι, αλλά μπήκα ήδη στον τρίτο χρόνο και νιώθω ακόμα πολύ δοσμένος σ' αυτό. Βλέποντας τον εαυτό μου να αλλάζει κατεύθυνση στη ζωή κάθε 10-12 χρόνια, παρατηρώ ότι πάντα αλλάζω σταδιακά, όχι απότομα, δηλαδή κρατάω την προηγούμενη ιδιότητα ένα-δυο χρόνια μετά την έναρξη της επόμενης. Τώρα περνάω στην τέταρτη φάση. Ήμουνα μαθηματικός, μετά έκανα το Κέντρο Χιακών Μελετών, μετά συγγραφέας και τώρα πάω προς τη γη. Θεωρώ πως αυτά είναι σκαλοπάτια προς την ολοκλήρωση. 

— Αυτό σημαίνει ότι δεν θα ξαναγράψεις πια;
Όχι, δεν σημαίνει αυτό. Ήδη, όντας αγρότης, έγραψα ένα βιβλίο, τα «Απόνερα της Σοφίας». Η σχέση μου με το γράψιμο δεν πεθαίνει, δεν φθείρεται από τη σχέση μου με τον χώρο. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Θα ξαναγράψω, σίγουρα θα ξαναγράψω.

Έχει πάψει όμως να μ' ενδιαφέρει το πότε, δεν το σκέφτομαι καν. Και μπορεί έτσι να απελευθερωθώ κι άλλο συγγραφικά. Έχω υλικό μες στο κεφάλι μου, απλά τώρα φτιάχνω τα χωράφια μου, δεν έχω τη διάθεση να κάτσω να δομήσω συγγραφικό λόγο. Ξέρω όμως ότι όταν έρθει αυτή η διάθεση, θα είναι ακατανίκητη. Τα βιβλία που έγραψα, τα έγραψα επειδή δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς. 

— Πάντως εγώ επιμένω: θεωρώ ότι δεν λεκιάστηκες τόσο ώστε να φύγεις τρέχοντας.
Δεν έφυγα τρέχοντας. Έφυγα σιγά-σιγά. Στην αρχή είδα κάποιες αναξιοπρεπείς κινήσεις κι έφυγα, αλλά απελευθερώθηκα μόλις αφοσιώθηκα στο μαστίχι. Εκεί είπα ότι δεν έχω κανέναν ανάγκη. Έχω τον εαυτό μου και τα δέντρα μου. 

— Αντιμετώπισες κακές συμπεριφορές από ανθρώπους των γραμμάτων;
Όχι, δεν αντιμετώπισα κακές, αντιμετώπισα αναξιοπρεπείς και φτηνές συμπεριφορές. Κάτι που μπορεί να πει κανείς ότι σημάδεψε την πορεία μου στον χώρο είναι και μια αγωγή που δέχτηκα από άνθρωπο του θεάτρου, αλλά πέρασε αυτό, βγήκε η απόφαση, απορρίφθηκε η αγωγή ως ουσιαστικά αβάσιμη.

Γιάννης Μακριδάκης: «Ομότεχνος νιώθω μόνο με τους ανθρώπους τού χωραφιού» Facebook Twitter
Έχω φύγει από πολλά στοιχεία τού εαυτού μου που παλιά είτε με άγχωναν, είτε με βάραιναν, είτε δεν μου άρεσαν. Πολλές φορές, άνθρωπος είσαι, υποκύπτεις στη ματαιοδοξία σου, γράφεις κάτι, περιαυτολογείς. Μα όλα αυτά τελειώσαν. Φωτ.: Βαγγέλης Ευαγγελίου

— Όλα όσα έκανες ως συγγραφέας, τα λογοτεχνικά εργαστήρια, τις επισκέψεις σε σχολεία και βιβλιοθήκες, θα τα σταματήσεις κι αυτά;
Αυτά τα έκανα γιατί μου άρεσε να έχω επαφή με αναγνώστες, με παιδιά και με ανθρώπους που ένιωθα πως μπορώ να τους βοηθήσω να ξεκλειδώσουν και να γράψουν. Και ακόμα με έλκει η ιδέα μια φορά τον χρόνο, μια εβδομάδα, να μαζεύω πάλι ανθρώπους και να μιλάμε για λογοτεχνία και να κάνουμε εργαστήρια. Γιατί εκεί είσαι με ανθρώπους αγνούς, που δεν έχουν τριφτεί με το κύκλωμα. Και περνάμε ωραία. Παίρνω κι εγώ πολλά απ' αυτούς, παίρνουν κι αυτοί από μένα. Πέρσι τον Σεπτέμβρη το έκανα στην Ικαρία. Φέτος ίσως το ξανακάνω.

Τον Σεπτέμβρη υπάρχει ένα κενό ανάμεσα στο μάζεμα του μαστιχιού και τη διαδικασία του καθαρισμού. Αλλά και τα καλοκαίρια θα συνεχίσω να κάνω λογοτεχνικές περιηγήσεις στα σημεία του νησιού που ενέπνευσαν τα έργα μου. Αυτό μου το ζήτησαν κάποτε αναγνώστες που έρχονταν στη Χίο διακοπές επειδή είχαν διαβάσει κάποιο βιβλίο μου. Έρχονταν και με έβρισκαν ή μου έγραφαν μέιλ και μου ζητούσαν να τους δείξω κάποια μέρη για τα οποία είχαν διαβάσει. Οπότε σιγά σιγά το οργάνωσα ως καλοκαιρινό πρόγραμμα, ανταποδοτικό προς τους αναγνώστες.

Το καλοκαίρι, λοιπόν, λογοτεχνικές περιηγήσεις και τον Σεπτέμβρη εργαστήρια. Κι αν κάποια στιγμή μού έρθει μια ιδέα να γράψω, θα γράψω. Μ' αυτό τον τρόπο η ζυγαριά ανάμεσα στη γη και τη λογοτεχνία βρίσκει την ισορροπία της. 

— Πέρα απ' τη γη και τη λογοτεχνία όμως, έχεις τόσες δραστηριότητες και με το ΕΠΠΟΧΙ, σαν τον περίπατο που κάναμε το πρωί στη Φτωχειά Προκυμαία. Δεν έχω καταλάβει βέβαια τι ακριβώς είναι το ΕΠΠΟΧΙ. Είναι κάπως η συνέχεια του Κέντρου Χιακών Μελετών, του «Πελινναίου»;
Είναι ακριβώς η συνέχεια του «Πελινναίου», σε δεύτερο στάδιο, πιο επιτελικό. Το «Πελινναίο» ήταν ένα περιοδικό για το νησί, γράφαμε άρθρα. Επειδή για πάνω από δέκα χρόνια έριξα το βάρος στο λογοτεχνικό πεδίο, είχα παραμελήσει το νησί.

Από τον κορωνοϊό και μετά, που ασχολούμαι με τη μαστιχοκαλλιέργεια και αρχίζω να ισορροπώ μεταξύ λογοτεχνίας και γης, νιώθω ότι θέλω να ασχοληθώ πάλι με το νησί. Επικεντρώνομαι να φτιάξω, να συντονίσω μια συλλογικότητα ανθρώπων, που την ονομάσαμε Επιμελητείον Περιβάλλοντος και Πολιτισμού Χίου, ΕΠΠΟΧΙ. Μια συλλογικότητα που παράγει δημιουργικές σκέψεις και δράσεις για τον τόπο.

Έχουμε πάρα πολλά προγράμματα ανοιχτά. Έχουμε το πρόγραμμα καταγραφής προφορικής ιστορίας, έχουμε το πρόγραμμα «Ανοιχτό Μουσείο Χίου», στο πλαίσιο του οποίου σε διάφορα σημεία της πόλης και του νησιού βάζουμε QR code που το σκανάρουν οι περαστικοί και μαθαίνουν την ιστορία του σημείου που βρίσκονται. Δημιουργούμε έτσι ένα δίκτυο σημείων που δίνουν ιστορικές, ανθρωπολογικές, κοινωνιολογικές, περιβαλλοντικές πληροφορίες για τον τόπο.

Έχουμε ακόμα μια ομάδα ενεργή που ασχολείται με το περιβάλλον, που παράγει πολιτικό λόγο για την ανάπτυξη, για την προστασία του φυσικού κεφαλαίου και της πολιτισμικής ταυτότητας του τόπου, και κάνουμε και περιπάτους για τη γνωριμία με το νησί.

Το ΕΠΠΟΧΙ υπάρχει μόνο τους τελευταίους τρεις-τέσσερις μήνες, αλλά εγώ ένιωσα ότι οι παλιοί μου συνεργάτες και κάποιοι νέοι ήταν ήδη έτοιμοι. Περίμεναν απλά ένα «τσαφ» για να πάνε παρακάτω. Κάνουμε πράγματα που έχουν ακουστεί πολύ στην κοινωνία, συμμετέχει πάρα πολύς κόσμος στα δρώμενα. 

Ακόμα, το ΕΠΠΟΧΙ συνδράμει με όλες του τις δυνάμεις στην προσπάθεια που κάνουν ντόπιοι ερευνητές και φορείς για την ένταξη της Χίου στο δίκτυο Γεωπάρκων της Unesco. Επειδή το νησί έχει μια πολύ σπουδαία γεωλογική ιδιαιτερότητα και είναι παγκοσμίως γνωστό γι' αυτήν στους κύκλους των επιστημόνων της γεωλογίας, θεωρούμε ότι πληροί τις προϋποθέσεις να ενταχθεί.

Αν το πετύχουμε, η Χίος θα έχει το εξής καταπληκτικό: θα είναι μια κουκίδα γης μέσα στη θάλασσα που θα έχει πάνω της τρεις εγγεγραμμένες, προστατευόμενες στον κατάλογο της Unesco περιπτώσεις: τη Νέα Μονή, ως μνημείο, το μαστίχι και το πολιτισμικό κεφάλαιο γύρω από αυτό και όλο το νησί ως Γεωπάρκο. Αυτό είναι κάτι συναρπαστικό, αλλά θέλει δουλειά.

— Όλα αυτά βέβαια γίνονται εξωθεσμικά. Τώρα που ρίζωσες στη Χίο, μήπως ήρθε η ώρα να ασχοληθείς και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Ο λόγος που συστάθηκε το ΕΠΠΟΧΙ είναι για να αναδείξει τις κοινωνικές δυνάμεις που υπάρχουν στη Χίο και ενστερνίζονται και υπηρετούν τις αξίες που πρεσβεύει το ΕΠΠΟΧΙ και να καλέσει κι άλλους ανθρώπους μ' αυτές τις αξίες, κι έτσι γλυκά-γλυκά να φέρει την ώρα που όλα αυτά θα γίνουν θεσμικά.

Εγώ μες στο κεφάλι μου δεν έχω καμιά διάθεση ούτε ανταγωνισμού ούτε εκβιασμού των πραγμάτων. Η φιλοσοφία μου είναι: δούλευε με τον τρόπο που δουλεύεις, οργάνωνε και συντόνιζε τους ανθρώπους που δουλεύουν, και όλοι εσείς μαζί θα επηρεάσετε το κοινωνικό σύνολο τόσο πολύ που το ίδιο το κοινωνικό σύνολο θα σας φέρει σε θεσμική θέση. Αν δεν γίνει, δεν θα στεναχωρηθούμε, δεν είναι αυτοσκοπός. Αν όμως γίνει, θα το αναλάβουμε. Προς το παρόν, ως Γιάννης και όχι ως ΕΠΠΟΧΙ, γιατί δεν μπορώ να μιλήσω εξ ονόματος των ανθρώπων με τους οποίους συνεργάζομαι, θεωρώ ότι στη Χίο, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο μόνος χώρος με τον οποίο έχουμε μια αγαστή συνεργασία και μια απόλυτα ταυτισμένη αντίληψη για τα πράγματα είναι ο χώρος της Λαϊκής Συσπείρωσης, του ΚΚΕ.

Αυτό είναι αποδεδειγμένο σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Όποια ζητήματα περιβαλλοντικά θέτουμε, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο τα θέτει και η Λαϊκή Συσπείρωση. Βλέπω ότι υπάρχει μια σύγκλιση εκεί. Νομίζω ότι είμαι θετικά διακείμενος στο να θέσω τις πολιτικές μου δυνάμεις στη διάθεση της Λαϊκής Συσπείρωσης στην αυτοδιοίκηση. Το έχουμε συζητήσει και είμαι ανοιχτός σ' αυτό. Θα θέσω τον εαυτό μου στη διάθεσή τους. 

— Δεν φοβάσαι μήπως δυσαρεστήσεις μια μερίδα αναγνωστών σου αν συμπορευτείς με ένα συγκεκριμένο κόμμα;
Έχω τα μαστιχόδεντρα, δεν με πιάνει τίποτα! Είμαι ελεύθερος κι απ' αυτό, δεν έχω κανένα βαρίδι τέτοιο, ιδεολογικό ή πολιτικό ή οτιδήποτε. Είπα και προηγουμένως ότι είμαι ελεύθερος σε σχέση με τη λογοτεχνία, με το σινάφι, με τη συγγραφική ιδιότητα.

— Άλλο όμως το σινάφι, άλλο οι αναγνώστες σου. Δεν πήρες κανένα κρατικό βραβείο, για να τσιμπήσει το κοινό από κει. Τα κίνητρά του ήταν και είναι άδολα.
Για να σου δώσει το κοινό αγνή αγάπη, όπως λες, θα πρέπει πριν να έχει πάρει αλήθεια. Αυτοί οι άνθρωποι που νιώθουν ότι έχουν πάρει αλήθεια από μένα και με ακολουθούν δεν θα αμφισβητήσουν την όποια απόφασή μου, γιατί βγαίνει από μέσα μου. Αν αγαπάς κάποιον, αγαπάς και τις αποφάσεις του.

Γιάννης Μακριδάκης: «Ομότεχνος νιώθω μόνο με τους ανθρώπους τού χωραφιού» Facebook Twitter
Ένιωσα ξαφνικά ελεύθερος, ότι μπορώ να συναναστρέφομαι με τα δέντρα μου, χωρίς να μπαίνω σε διαδικασίες εγωισμών, ανταγωνισμών, φιλοφρονήσεων, όλα αυτά που με κούραζαν τόσα χρόνια. Ένιωσα πιο αυτόνομος, πιο αυτάρκης, ότι πατάω πιο γερά στα πόδια μου. Φωτ.: Βαγγέλης Ευαγγελίου

— Στην κεντρική πολιτική σκηνή θα σκεφτόσουν να κατέβεις;
Αυτό προς το παρόν δεν με έλκει. Ο πυρήνας για ν' αλλάξει ο κόσμος είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι μικροκοινωνίες. Και στη λογοτεχνία εκεί το έριξα το βάρος μου, περιγράφοντας μικροκοινότητες που μπορούσαν να έχουν παγκόσμιο ενδιαφέρον. Αν ξέρεις πολύ καλά τον τόπο σου, ξέρεις όλη τη γη. Αν ψάχνεις βαθιά μέσα σου, νιώθεις όλη την ανθρωπότητα. Αυτή είναι η ιδεολογία η δικιά μου.

Βεβαίως, αν όλα αυτά που κάνουμε αλλάξουν την εποχή και η εποχή μάς ζητήσει η ίδια να βγούμε στο προσκήνιο, δεν αποκλείω τίποτα. Αλλά δεν θα πάμε να κονταροχτυπηθούμε ανταγωνιστικά για να πάρουμε ψήφους. Τα τελευταία χρόνια η ελευθερία μου συνίσταται στο ότι έχω ελευθερωθεί και από το εγώ μου και από τη φιλοδοξία μου.

Έχω φύγει από πολλά στοιχεία του εαυτού μου που παλιά είτε με άγχωναν, είτε με βάραιναν, είτε δεν μου άρεσαν. Πολλές φορές, άνθρωπος είσαι, υποκύπτεις στη ματαιοδοξία σου, γράφεις κάτι, περιαυτολογείς. Μα όλα αυτά τελειώσαν.

— Όλα αυτά τελειώσαν ίσως κι επειδή έφυγες απ' τα social media. Αυτά γιγαντώνουν το εγώ, θρέφουν τον φθόνο.
Συμφωνώ απόλυτα. Έφυγα απ' το Facebook πριν τρία χρόνια, αλλά τον τελευταίο χρόνο η κοπελιά μου έφτιαξε μια σελίδα, Makridakis Books, και τη διαχειριζόταν εκείνη. Κάποια στιγμή άρχισα να τη διαχειρίζομαι κι εγώ και να γράφω και είδα ότι αυτό πήγε να με ξαναρίξει στη λούμπα, και τη διέγραψα. Δεν είναι για μένα αυτά τα πράματα. Μου φαίνονται ανώριμα και δεν είναι αντάξια της ζωής. Και τώρα νιώθω πιο γενναιόδωρος με τους ανθρώπους εδώ, στη Χίο. 

— Γιατί τόση αγάπη για τη Χίο; Είναι τοπικισμός;
Είναι έμπνευση. Οι νησιώτες το έχουν πιο πολύ από τους Στερεοελλαδίτες αυτό, γιατί όταν είσαι νησιώτης έχεις όρια και νιώθεις ότι σπίτι σου είναι αυτός ο βράχος μέσα στη θάλασσα. Ενώ αν είσαι από τη Σπάρτη, τα Τρίκαλα, την Καρδίτσα, τι να πεις; Ο νομός μου; Εκεί είναι ασαφή τα όρια. Εδώ μας θέτει όρια η θάλασσα.

Προσωπικά, εγώ δεν την ήξερα τη Χίο μέχρι που έφυγα 18 χρονών για να σπουδάσω. Γεννήθηκα σε μια γειτονιά της πόλης μεσοαστική. Ο πατέρας μου ήταν καπετάνιος και όταν ξεμπάρκαρε είχε μια βάρκα και πήγαινα μαζί του για ψάρεμα. Πηγαίναμε μόνο καμιά εκδρομή στη βόρεια Χίο, στο χωριό της γιαγιάς μου, ή τις Απόκριες στη νότια Χίο, σε χωριά που είχαν καρναβάλι. Δεν ήξερα τίποτα άλλο απ' το νησί. Μόνο όταν έφυγα για να σπουδάσω και γυρνούσα ως φοιτητής άρχισα να το ανακαλύπτω. Και μου έδωσε έμπνευση.

Γι' αυτό έκανα και το «Πελινναίο», το περιοδικό. Μέσα από όλα αυτά ήρθε η λογοτεχνία. Αν δεν ήτανε η Χίος, δεν θα 'μουνα εγώ, θα 'μουνα κάτι άλλο. Και δεν θέλω πια να ταξιδεύω. Έχω να φύγω απ' το νησί πάνω από τρία χρόνια. Αν φύγω, πάω Ικαρία, που είναι απέναντι. 

απονερα της Σοφιας
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γιάννης Μακριδάκης, Τα απόνερα της Σοφίας, εκδόσεις Βιβλιοπωλείο της Εστίας

— Παρ' όλα αυτά, τα «Απόνερα της Σοφίας» είναι το πιο αθηναϊκό σου μυθιστόρημα.
Ναι, είδες;

— Ένα πλήγμα, μια επίθεση στην Αθήνα;
Δεν το έγραψα μ' αυτόν το σκοπό, αλλά με ενέπνευσαν αυτά που δεν θέλω να βλέπω.

— Εκεί έχεις όμως και κάποιες από τις πιο δροσερές σελίδες που έχουν γραφτεί γι' αυτήν. Εννοώ εκείνες όπου μας συστήνεις τα δέντρα των δρόμων.
Όποτε ήμουν στην Αθήνα και βρισκόμουν μακριά απ' τη φύση, πάντα έβρισκα παρηγοριά και ενδιαφέρον στο να επικοινωνώ με τα δέντρα. Έκανα άπειρες αναγνωριστικές, καταγραφικές βόλτες στους αθηναϊκούς δρόμους, χαρτογραφώντας τα δέντρα.

Σ' αυτές τις σελίδες που είπες, τα δέντρα είναι κανονικά χαρτογραφημένα, εκτός κι αν τώρα έκοψαν κάποια. Τον καιρό που το έκανα δεν ήξερα ότι θα το χρησιμοποιούσα σε βιβλίο. Ξυπνούσα το πρωί, έβγαινα στους δρόμους και κατέγραφα τα δέντρα σ' ένα τετράδιο. Ανέτρεξα σ' αυτό όταν έγραφα το βιβλίο. Και είπα, να, καθετί που κάνεις μπορεί κάποτε να αποτελέσει μέρος μιας σύνθεσης. Τίποτα δεν είναι χαμένος χρόνος στην τέχνη.  

— Με τον Ζαχαρία Μελιτάκη, τον ήρωα του βιβλίου, έχεις κάποιο κοινό;
Το μόνο κοινό είναι ότι φτιάχνουμε κι οι δύο χαρουπόμελο. Δεν έχω καμία άλλη σχέση μαζί του. Δεν μ' έβαζε ο πατέρας μου όταν ήμουν μικρός να γράφω, ούτε είχε καμία σχέση ο ίδιος με τη λογοτεχνία.

Με ρωτάνε αν είναι αυτοβιογραφικό. Όχι, δεν είναι. Είναι εμπνευσμένο από τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα της λογοτεχνίας. Νιώθω ότι σαν να προανήγγειλε αυτό το βιβλίο ότι εγώ από δω και πέρα θα ασχοληθώ με το χαρουπόμελο και τα μαστίχια μου και ξεχάστε αυτά που ξέρατε. Είναι μια δεύτερη ευκαιρία που μου δίνει η ζωή. 

Τα βιβλία του Γιάννη Μακριδάκη κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Βιβλιοπωλείο της Εστίας. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM