Φρεντερίκ Σοπέν: Η παράξενη και αμφιλεγόμενη ερωτική ζωή ενός ρομαντικού συμβόλου

Φρεντερίκ Σοπέν: Η παράξενη και αμφιλεγόμενη ερωτική ζωή ενός ρομαντικού συμβόλου Facebook Twitter
Η μοναδική γνωστή φωτογραφία του Φρεντερίκ Σοπέν από τον Λουί-Ωγκύστ Μπισόν (1849)
0

Υπάρχουν βεβαίως στο βιβλίο «Frederyk Chopin: A Life and Times» του Alan Walker που μόλις κυκλοφόρησε οι γνωστοί λίγο-πολύ σταθμοί της ζωής του: Η παιδική ηλικία και οι πρώτοι του θρίαμβοι στη Βαρσοβία, το πρώτο ταξίδι στη Βιέννη όταν ήταν 19, η δεύτερη (και ως απεδείχθη, τελευταία) αναχώρησή του από τη Βαρσοβία τρεις εβδομάδες μετά την εξέγερση του Νοεμβρίου (1830-1831), τα χρόνια στο Παρίσι με την υγεία του να φθίνει αργά αλλά δραματικά, η σχέση του με τη Γεωργία Σάνδη, οι πολλές ιδιωτικές και λίγες δημόσιες ερμηνείες του στο πιάνο, ο τραγικός θάνατος στα 39 του μόλις, το 1849, που τον βρήκε στο διαμέρισμα της Πλατείας Βαντόμ, τριγυρισμένο από μια χούφτα φίλους ενώ ο προθάλαμος είχε γεμίσει με φωτογράφους, δημοσιογράφους, θλιμμένες κοντέσες και θορυβώδεις κυνηγούς αναμνηστικών σουβενίρ.

Υπάρχουν όμως και ρομαντικές / ερωτικές σχέσεις στο βιβλίο – ή τουλάχιστον οι υπαινιγμοί τέτοιων σχέσεων. Υπάρχουν οι αινιγματικές ερωτικές επιστολές που είχε γράψει κατά την εφηβεία σε φίλο και συμμαθητή του στο ιδιωτικό σχολείο της Βαρσοβίας που ήταν διευθυντής ο πατέρας του Σοπέν.

«Δώσε μου τα χείλη σου, έρωτα αγαπημένε. Είμαι πεπεισμένος ότι μ' αγαπάς ακόμα, κι εγώ σε φοβάμαι όπως πάντα» έγραφε μία από αυτές. Και μια άλλη: «Σήμερα θα ονειρευτείς ότι είμαι στην αγκαλιά σου! Πρέπει να πληρώσεις για τον εφιάλτη που μου προκάλεσες χθες τη νύχτα!».

Πιθανότατα έχει δίκιο ο Walker όταν υπονοεί ότι ο εύθραυστος Σοπέν, που ξεσπούσε σε κρίσεις ακατάσχετου βήχα με το παραμικρό, δεν ήταν και πολύ ζωηρός στο κρεβάτι. Μοιάζει όμως επίσης εύλογη η πιθανότητα να εξελίχθηκε σε πλατωνική η σχέση τους επειδή ο Σοπέν απλά είχε διαφορετικούς σεξουαλικούς προσανατολισμούς.

Δεν είναι καθόλου σίγουρος πώς πρέπει να εκλάβει το περιεχόμενο αυτών των επιστολών ο συγγραφέας της βιογραφίας. Ενώ επιτρέπει την πιθανότητα μιας «περαστικής ομοφυλοφιλικής σχέσης» ανάμεσα στα δύο αγόρια, θεωρεί ότι είναι «πιο πιθανό μάλλον» αυτά τα θερμά γράμματα να ήταν προϊόν «ψυχολογικής σύγχυσης», ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι την ίδια εκείνη περίοδο ο Σοπέν ήταν μαγεμένος από την μέτζο-σοπράνο Κονστάνσια Γκλαντκόφσκα, τα αισθήματα του για την οποία – εικάζει ο Walker – «μετατόπισε» ενδεχομένως ο Σοπέν στον καλύτερο του φίλο.

Φρεντερίκ Σοπέν: Η παράξενη και αμφιλεγόμενη ερωτική ζωή ενός ρομαντικού συμβόλου Facebook Twitter
Περιφορά της καρδιάς του Σοπέν με τιμητικό άγημα, Βαρσοβία 1945. Κατόπιν επιθυμίας του συνθέτη λίγο πριν πεθάνει, η καρδιά του μεταφέρθηκε στην Πολωνία, όπου φυλάσσεται μέχρι και σήμερα

Υπάρχουν ενδείξεις σχέσεων του Σοπέν και με άλλες γυναίκες, η πιο μακρόχρονη όμως ήταν με την «τυπάρα» της εποχής (πούρο διαρκώς στο στόμα, παντελόνια κ.λπ.) Γεωργία Σάνδη.

Για τα περισσότερα από τα εννέα χρόνια που διήρκεσε, η σχέση – όποια κι αν ήταν η φύση της – διεξαγόταν σε χωριστές κρεβατοκάμαρες, κάτι που ήταν ανοιχτό μυστικό.

Πιθανότατα έχει δίκιο ο Walker όταν υπονοεί ότι ο εύθραυστος Σοπέν, που ξεσπούσε σε κρίσεις ακατάσχετου βήχα με το παραμικρό, δεν ήταν και πολύ ζωηρός στο κρεβάτι. Μοιάζει όμως επίσης εύλογη η πιθανότητα να εξελίχθηκε σε πλατωνική η σχέση τους επειδή ο Σοπέν απλά είχε διαφορετικούς σεξουαλικούς προσανατολισμούς.

Όποια κι αν ήταν όμως τα θεμέλια της σχέσης τους, η παράξενη συμβίωση τους σίγουρα υπήρξε πολύ ιδιαίτερη. Τον περισσότερο καιρό οι δύο καλλιτέχνες έμοιαζαν με πλοία που διασχίζουν τη νύχτα, με τη Σάνδη να αναδύεται από τις συγγραφικές αγρύπνιες της «σαν νυχτερίδα που βγαίνει από τη σπηλιά ανοιγοκλείνοντας ενοχλημένη τα βλέφαρα στο διαπεραστικό ηλιόφως», όπως το είχε θέσει ο Μπαλζάκ, ενώ ο Σοπέν έπινε ήδη την πρωινή σοκολάτα του και ετοιμαζόταν να ξεκινήσει την καθημερινή του εργασία.

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ