Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Ό,τι ξεχνιέται από έναν, ζωντανεύει στη μνήμη κάποιου άλλου. Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found

«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

0

Το βιβλιοπωλείο Hyper Hypo παρουσιάζει τη νέα του εκδοτική απόπειρα, το βιβλίο του ταλαντούχου φωτογράφου Αντώνη Θεοδωρίδη με τίτλο «Lost Things Found», ένα φωτογραφικό πρότζεκτ περιπλάνησης που ξεκινά περίπου δέκα χρόνια πριν, στην υπαίθρια αγορά του Ελαιώνα στην Αθήνα. Μια ωδή στη διαχρονική γοητεία των αντικειμένων, μια οπτική εξερεύνηση των διαφορετικών και απρόσμενων συνδυασμών τους, ένα παιχνίδι από διαφορετικές αναμνήσεις και ταυτότητες κι ένα ξεδιάντροπο ξεσκέπασμα της ματαιότητας του συλλέγειν – σε έναν χώρο γεμάτο φερέλπιδες και εμμονικούς (ρακο)συλλέκτες. 

«Πάνε τόσα χρόνια από την πρώτη μου επίσκεψη που δεν θυμάμαι τη συγκεκριμένη μέρα που ήρθα για πρώτη φορά. Θυμάμαι όμως πως από παλιά μου άρεσε να περιπλανιέμαι στην περιοχή του Βοτανικού και του Ελαιώνα. Το παζάρι τότε, πριν ακόμη ασφαλτοστρωθεί η Αγίας Άννης, ήταν πιο χαοτικό. Η ίδια περιοχή που τις καθημερινές είναι πλημμυρισμένη με φορτηγά και σκόνη τις Κυριακές αλλάζει και μοιάζει αχανής, άδεια και περίεργα γοητευτική», μου λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, και συμπληρώνει: «Θυμάμαι πάντως ότι το πρώτο αντικείμενο που αγόρασα στο παζάρι ήταν μια παλιά έγχρωμη φωτογραφία ενός ερασιτέχνη bodybuilder να επιδεικνύει το γραμμωμένο του σώμα μπροστά στο παιδικό του κρεβάτι, κάπου στην Ελλάδα της δεκαετίας του ’90». 

Το κυνήγι αντικειμένων στην αγορά του Ελαιώνα αγγίζει σε πολλές περιπτώσεις την εξάρτηση. Οι φανατικοί επισκέπτες της αγοράς επιστρέφουν εκεί με τρόπο εμμονικό, ψάχνοντας κάθε φορά και κάποιον νέο κρυμμένο θησαυρό.

Οι περιπλανήσεις του στην αγορά μετράνε πλέον 10 χρόνια, μέσα στα οποία έχει αλλάξει τόσο το μέσο που χρησιμοποιεί όσο και το φωτογραφικό του ενδιαφέρον. «Παλαιότερα χρησιμοποιούσα φιλμ, κάμερες μεγάλου φορμάτ σε τρίποδο, συνήθως φωτογραφίζοντας πορτρέτα. Κάποια στιγμή ένιωσα πως ο τρόπος που δούλευα με περιορίζει και θέλησα να περνάω απαρατήρητος, να μην επηρεάζω εγώ το τι θα συμβεί γύρω μου. Έτσι φωτογράφιζα γρήγορα και αυθόρμητα και κατέληξα με χιλιάδες φωτογραφίες», μου λέει. «Το κινητό μου είναι η προέκταση του χεριού μου, φωτογραφίζω διαρκώς και χωρίς πολλή σκέψη, όπου και αν βρίσκομαι. Το φορτίζω δύο με τρεις φορές τη μέρα. Αυτό που με γοητεύει στα κινητά είναι πως είναι τόσο διαδεδομένα, τόσο αναγνωρίσιμα, που έχουν καταφέρει να γίνουν αόρατα. Έτσι, κάπως, όταν φωτογραφίζω με εκείνο, νιώθω και εγώ αόρατος». 

 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Υπάρχει ένας αστικός μύθος που λέει πως ό,τι έχεις χάσει ποτέ στην Αθήνα, κάποια στιγμή θα το βρεις στην αγορά του Ελαιώνα. Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found

«Υπάρχει ένας αστικός μύθος που λέει πως ό,τι έχεις χάσει ποτέ στην Αθήνα, κάποια στιγμή θα το βρεις στην αγορά του Ελαιώνα. Συχνά ακούς διηγήσεις για διαμερίσματα που λεηλατήθηκαν για τα τιμαλφή τους, μόλις έφυγαν οι ένοικοί τους. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές πρόκειται απλώς για συνηθισμένες εμπορικές συναλλαγές: παλιά αποθέματα απούλητων ειδών, τρόφιμα, ρούχα, εργαλεία και καθημερινά αντικείμενα που πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές. Οι περισσότεροι άνθρωποι εδώ περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους κερδίζοντας τα προς το ζην. Η απώλεια του ενός γίνεται το κέρδος του άλλου. Ό,τι ξεχνιέται από έναν, ζωντανεύει στη μνήμη κάποιου άλλου».

Το κυνήγι του Ελαιώνα αγγίζει σε πολλές περιπτώσεις την εξάρτηση. Οι φανατικοί επισκέπτες της αγοράς επιστρέφουν εκεί με τρόπο εμμονικό, ψάχνοντας κάθε φορά και κάποιον νέο κρυμμένο θησαυρό. Εκείνος όμως παίζει ένα διαφορετικό παιχνίδι, και η δική του εξάρτηση δεν έχει να κάνει με την ίδια την απόκτηση των αντικειμένων αλλά με την παρατήρησή τους. Είναι η οπτική απόλαυση η οποία τον κάνει να επιστρέφει εκεί. «Είμαι σίγουρα εξαρτημένος! Τόσο το παζάρι όσο και η περιοχή συνολικά με καλούν κάθε Κυριακή και συνήθως ανταποκρίνομαι. Σίγουρα πολλοί το επισκέπτονται τακτικά, συχνά βλέπω γνώριμα πρόσωπα. Ίσως κάποιοι απλά βολτάρουν και ψωνίζουν, κάποιοι αναζητούν μια μεγάλη ευκαιρία ή έναν μικρό θησαυρό. Εμένα με τραβούν οι εικόνες, τέτοιου είδους είναι η εξάρτησή μου. Ακούς συνέχεια, αριστερά και δεξιά, ότι για να βρεις πραγματικές ευκαιρίες πρέπει να ξεκινήσεις το ψάξιμο από τα χαράματα! Ούτε το πιστεύω, ούτε θα το έκανα ποτέ. Επίσης παρατήρησα ότι τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες τοποθετούνται σχεδόν πάντα δίπλα δίπλα».

«Προσωπικά είμαι πολύ λιτός και έχω ελάχιστα αντικείμενα στη ζωή μου. Σκέφτομαι όμως, βλέποντας όλα αυτά τα σεντόνια με πράγματα “από ένα σπίτι που άδειασε”, πως στις μέρες μας πετάμε τα πάντα στα σκουπίδια και έχουμε τελικά στη ζωή μας λιγότερα μικροαντικείμενα από ό,τι η προηγούμενη γενιά, πιθανώς και επειδή το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας έχει μεταφερθεί στον ψηφιακό χώρο». 

 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του φωτογραφικού βιβλίου Lost Things Found

Ο Αντώνης Θεοδωρίδης (γεν. 1984) είναι εικαστικός καλλιτέχνης με επίκεντρο τη φωτογραφία. Είναι υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Master of Fine Arts (MFA) στη Φωτογραφία από το Πανεπιστήμιο του Χάρτφορντ, Κονέκτικατ (ΗΠΑ).

Το νέο βιβλίο του, με τίτλο «Lost Things Found» θα παρουσιαστεί την Τρίτη, 6 Μαΐου, στις 8:00 μ.μ. στο βιβλιοπωλείο Hyper Hypo, Βορέου 10, Αθήνα.

@Hyper.Hypo.Athens.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ