Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Ό,τι ξεχνιέται από έναν, ζωντανεύει στη μνήμη κάποιου άλλου. Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found

«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

0

Το βιβλιοπωλείο Hyper Hypo παρουσιάζει τη νέα του εκδοτική απόπειρα, το βιβλίο του ταλαντούχου φωτογράφου Αντώνη Θεοδωρίδη με τίτλο «Lost Things Found», ένα φωτογραφικό πρότζεκτ περιπλάνησης που ξεκινά περίπου δέκα χρόνια πριν, στην υπαίθρια αγορά του Ελαιώνα στην Αθήνα. Μια ωδή στη διαχρονική γοητεία των αντικειμένων, μια οπτική εξερεύνηση των διαφορετικών και απρόσμενων συνδυασμών τους, ένα παιχνίδι από διαφορετικές αναμνήσεις και ταυτότητες κι ένα ξεδιάντροπο ξεσκέπασμα της ματαιότητας του συλλέγειν – σε έναν χώρο γεμάτο φερέλπιδες και εμμονικούς (ρακο)συλλέκτες. 

«Πάνε τόσα χρόνια από την πρώτη μου επίσκεψη που δεν θυμάμαι τη συγκεκριμένη μέρα που ήρθα για πρώτη φορά. Θυμάμαι όμως πως από παλιά μου άρεσε να περιπλανιέμαι στην περιοχή του Βοτανικού και του Ελαιώνα. Το παζάρι τότε, πριν ακόμη ασφαλτοστρωθεί η Αγίας Άννης, ήταν πιο χαοτικό. Η ίδια περιοχή που τις καθημερινές είναι πλημμυρισμένη με φορτηγά και σκόνη τις Κυριακές αλλάζει και μοιάζει αχανής, άδεια και περίεργα γοητευτική», μου λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, και συμπληρώνει: «Θυμάμαι πάντως ότι το πρώτο αντικείμενο που αγόρασα στο παζάρι ήταν μια παλιά έγχρωμη φωτογραφία ενός ερασιτέχνη bodybuilder να επιδεικνύει το γραμμωμένο του σώμα μπροστά στο παιδικό του κρεβάτι, κάπου στην Ελλάδα της δεκαετίας του ’90». 

Το κυνήγι αντικειμένων στην αγορά του Ελαιώνα αγγίζει σε πολλές περιπτώσεις την εξάρτηση. Οι φανατικοί επισκέπτες της αγοράς επιστρέφουν εκεί με τρόπο εμμονικό, ψάχνοντας κάθε φορά και κάποιον νέο κρυμμένο θησαυρό.

Οι περιπλανήσεις του στην αγορά μετράνε πλέον 10 χρόνια, μέσα στα οποία έχει αλλάξει τόσο το μέσο που χρησιμοποιεί όσο και το φωτογραφικό του ενδιαφέρον. «Παλαιότερα χρησιμοποιούσα φιλμ, κάμερες μεγάλου φορμάτ σε τρίποδο, συνήθως φωτογραφίζοντας πορτρέτα. Κάποια στιγμή ένιωσα πως ο τρόπος που δούλευα με περιορίζει και θέλησα να περνάω απαρατήρητος, να μην επηρεάζω εγώ το τι θα συμβεί γύρω μου. Έτσι φωτογράφιζα γρήγορα και αυθόρμητα και κατέληξα με χιλιάδες φωτογραφίες», μου λέει. «Το κινητό μου είναι η προέκταση του χεριού μου, φωτογραφίζω διαρκώς και χωρίς πολλή σκέψη, όπου και αν βρίσκομαι. Το φορτίζω δύο με τρεις φορές τη μέρα. Αυτό που με γοητεύει στα κινητά είναι πως είναι τόσο διαδεδομένα, τόσο αναγνωρίσιμα, που έχουν καταφέρει να γίνουν αόρατα. Έτσι, κάπως, όταν φωτογραφίζω με εκείνο, νιώθω και εγώ αόρατος». 

 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Υπάρχει ένας αστικός μύθος που λέει πως ό,τι έχεις χάσει ποτέ στην Αθήνα, κάποια στιγμή θα το βρεις στην αγορά του Ελαιώνα. Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found

«Υπάρχει ένας αστικός μύθος που λέει πως ό,τι έχεις χάσει ποτέ στην Αθήνα, κάποια στιγμή θα το βρεις στην αγορά του Ελαιώνα. Συχνά ακούς διηγήσεις για διαμερίσματα που λεηλατήθηκαν για τα τιμαλφή τους, μόλις έφυγαν οι ένοικοί τους. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές πρόκειται απλώς για συνηθισμένες εμπορικές συναλλαγές: παλιά αποθέματα απούλητων ειδών, τρόφιμα, ρούχα, εργαλεία και καθημερινά αντικείμενα που πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές. Οι περισσότεροι άνθρωποι εδώ περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους κερδίζοντας τα προς το ζην. Η απώλεια του ενός γίνεται το κέρδος του άλλου. Ό,τι ξεχνιέται από έναν, ζωντανεύει στη μνήμη κάποιου άλλου».

Το κυνήγι του Ελαιώνα αγγίζει σε πολλές περιπτώσεις την εξάρτηση. Οι φανατικοί επισκέπτες της αγοράς επιστρέφουν εκεί με τρόπο εμμονικό, ψάχνοντας κάθε φορά και κάποιον νέο κρυμμένο θησαυρό. Εκείνος όμως παίζει ένα διαφορετικό παιχνίδι, και η δική του εξάρτηση δεν έχει να κάνει με την ίδια την απόκτηση των αντικειμένων αλλά με την παρατήρησή τους. Είναι η οπτική απόλαυση η οποία τον κάνει να επιστρέφει εκεί. «Είμαι σίγουρα εξαρτημένος! Τόσο το παζάρι όσο και η περιοχή συνολικά με καλούν κάθε Κυριακή και συνήθως ανταποκρίνομαι. Σίγουρα πολλοί το επισκέπτονται τακτικά, συχνά βλέπω γνώριμα πρόσωπα. Ίσως κάποιοι απλά βολτάρουν και ψωνίζουν, κάποιοι αναζητούν μια μεγάλη ευκαιρία ή έναν μικρό θησαυρό. Εμένα με τραβούν οι εικόνες, τέτοιου είδους είναι η εξάρτησή μου. Ακούς συνέχεια, αριστερά και δεξιά, ότι για να βρεις πραγματικές ευκαιρίες πρέπει να ξεκινήσεις το ψάξιμο από τα χαράματα! Ούτε το πιστεύω, ούτε θα το έκανα ποτέ. Επίσης παρατήρησα ότι τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες τοποθετούνται σχεδόν πάντα δίπλα δίπλα».

«Προσωπικά είμαι πολύ λιτός και έχω ελάχιστα αντικείμενα στη ζωή μου. Σκέφτομαι όμως, βλέποντας όλα αυτά τα σεντόνια με πράγματα “από ένα σπίτι που άδειασε”, πως στις μέρες μας πετάμε τα πάντα στα σκουπίδια και έχουμε τελικά στη ζωή μας λιγότερα μικροαντικείμενα από ό,τι η προηγούμενη γενιά, πιθανώς και επειδή το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας έχει μεταφερθεί στον ψηφιακό χώρο». 

 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Φωτ.: Αντώνης Θεοδωρίδης/Lost Things Found
 Στον Ελαιώνα τα ψεύτικα όπλα και οι βιντεοκάμερες πωλούνται πάντα δίπλα δίπλα… Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του φωτογραφικού βιβλίου Lost Things Found

Ο Αντώνης Θεοδωρίδης (γεν. 1984) είναι εικαστικός καλλιτέχνης με επίκεντρο τη φωτογραφία. Είναι υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Master of Fine Arts (MFA) στη Φωτογραφία από το Πανεπιστήμιο του Χάρτφορντ, Κονέκτικατ (ΗΠΑ).

Το νέο βιβλίο του, με τίτλο «Lost Things Found» θα παρουσιαστεί την Τρίτη, 6 Μαΐου, στις 8:00 μ.μ. στο βιβλιοπωλείο Hyper Hypo, Βορέου 10, Αθήνα.

@Hyper.Hypo.Athens.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ