Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς Facebook Twitter
Το βιβλίο Το «Πρότυπο Βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα - Όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880) είναι σταθερά το κείμενο αναφοράς σε όλες τις εργασίες, τις μελέτες και τους διαλόγους που αναφέρονται στο έθνος-κράτος και στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας.
0


ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ
για τις απαρχές του ελληνικού εθνικισμού –ή των εθνικισμών, όπως θα έλεγε ο Έρικ Χομπσμπάουμ – που δεν έχουν αναφορές στο έργο της Έλλης Σκοπετέα, μιας ιστορικού που επαναπροσδιόρισε τον σχετικό διάλογο στη μεταπολιτευτική ιστοριογραφία. Οι σχετικές παραπομπές στην ιδεολογική σύγκρουση της Ανατολής με τη Δύση, η θέση της Ευρώπης ως σημείου αναφοράς αλλά και παρατηρητή, οι μετα-αναγνώσεις των κυρίαρχων ιδεολογιών που διαμόρφωσαν τα ανάλογα αφηγήματα για τον ελλιπή εκσυγχρονισμό του ελληνικού κράτους και για τον ανέφικτο αλυτρωτισμό έχουν ως βάση έναν διάλογο που άνοιξε με τις εθνοκεντρικές σχολές ιστοριογραφίας του 19ου αιώνα και παραμένει ανοιχτός μέχρι τις μέρες μας. Ακόμα και σήμερα, στις όποιες θεωρητικές διενέξεις και στα βασικά χαρακτηριστικά αυτού του discours βλέπουμε ζωντανά τα ίχνη των καίριων επισημάνσεων που τόλμησε να καταθέσει η πανεπιστημιακός Έλλη Σκοπετέα με τα κορυφαία έργα της, που θα είχαν συνέχεια αν δεν έφευγε πρόωρα από τη ζωή το 2002 από καρκίνο. Το έργο της, όμως, και ο ζωντανός της λόγος που κατάργησε με θάρρος την ξύλινη γλώσσα των απρόσιτων επιστημονικών κειμένων, φέρνοντας νέο αέρα στη διαμόρφωση της καινοφανούς τότε ιστορίας των ιδεών στον ελληνικό χώρο, την κατέστησαν άκρως σημαντική στον χώρο της ιστοριογραφίας. Εξού και ότι το βιβλίο της Το «Πρότυπο Βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα - Όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880) είναι σταθερά το κείμενο αναφοράς σε όλες τις εργασίες, τις μελέτες και τους διαλόγους που αναφέρονται στο έθνος-κράτος και στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας. Το «μεγαλειώδες», «ανυπέρβλητο» και «μοναδικό», όπως έχει χαρακτηριστικά περιγραφεί, αυτό βιβλίο, που ουσιαστικά συνιστά τη διδακτορική διατριβή της και πρωτοκυκλοφόρησε το 1988 από τις εκδόσεις Πολύτυπο, εξακολουθεί να συμπεριλαμβάνεται σταθερά στις βιβλιογραφικές λίστες των πανεπιστημιακών τμημάτων, και όχι μόνο.

Δεν είναι μόνο οι ανατρεπτικές μέχρι σήμερα ιδέες της Σκοπετέα, οι οποίες έχουν διαμορφώσει μια ολόκληρη σχολή ιστοριογραφίας που αντιπαρατίθεται στην κλασική εθνοκεντρική ανάγνωση του 19ου αιώνα, αλλά και η εύστοχη γλώσσα που ξεπερνά τα όρια της επιστημονικής ορθότητας και αντλεί από την ιστορία των ιδεών και τη λογοτεχνία.

Ως εκ τούτου, η επανακυκλοφορία του σε φροντισμένη επιτέλους έκδοση από τη σειρά «Αιχμές» των εκδόσεων Νήσος ήταν ένα αίτημα χρόνων της πανεπιστημιακής και αναγνωστικής κοινότητας. Η έκδοση συνοδεύεται από έναν κατατοπιστικό πρόλογο της καθηγήτριας Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας και πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου, Χριστίνας Κουλούρη, η οποία επισημαίνει πως «το γεγονός ότι η ανάλυση της Σκοπετέα εξακολουθεί να είναι επίκαιρη μετά από τόσες δεκαετίες υπογραμμίζει την πρωτοτυπία και τη διεισδυτικότητα της ματιάς της». Ο λόγος δεν είναι μόνο οι ανατρεπτικές μέχρι σήμερα ιδέες της, οι οποίες, ωστόσο, έχουν διαμορφώσει μια ολόκληρη σχολή ιστοριογραφίας που αντιπαρατίθεται στην κλασική εθνοκεντρική ανάγνωση του 19ου αιώνα, αλλά και η εύστοχη γλώσσα που ξεπερνά τα όρια της επιστημονικής ορθότητας και αντλεί από την ιστορία των ιδεών και τη λογοτεχνία, παραπέμποντας στις ανοιχτές θεωρητικές συζητήσεις της βρετανικής σχολής των ιστορικών που με επικεφαλής τον Έρικ ξεπερνούσε τα αγγλοσαξονικά όρια του θετικισμού. Ο ίδιος ο Χομπσμπάουμ δεχόταν επιρροές από τις κοινωνικοπολιτικές προσεγγίσεις της σχολής των Annales, ήταν, άλλωστε, από τους καίριους μελετητές των φαινομένων του εθνικισμού, έχοντας επισημάνει με το βρετανικό του χιούμορ πως οι «ιστορικοί είναι για τον εθνικισμό ό,τι είναι οι καλλιεργητές της παπαρούνας για τους ηρωινομανείς: παρέχουμε τις βασικές πρώτες ύλες για την αγορά» – μιλούσε για εθνικισμούς, αναφερόμενος στο φαινόμενο στον πληθυντικό, αφού συνδέονταν είτε με τα επαναστατικά κινήματα του 1848 είτε με τα ρομαντικά, εθνοκεντρικά οράματα που σφράγισαν τον 20ό αιώνα με τα τραγικά ακόμα και σήμερα φαινόμενα των εθνικών εκκαθαρίσεων. Με αντίστοιχα βρετανική ειρωνεία και φλεγματικό ταμπεραμέντο η Σκοπετέα επισημαίνει πως δεν μπορεί κανείς να μιλήσει μονοσήμαντα για τον εθνικισμό, εξετάζοντας ένα ιστορικό γεγονός έξω από το πλαίσιο διαμόρφωσης των κυρίαρχων ιδεολογιών, ούτε να διαχωρίσει τα ιδεολογικά φαινόμενα από τα κυρίαρχα πολιτικά γεγονότα, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «αν, π.χ., ο φαύλος Κωλέττης της πολιτικής ιστορίας και ο αγνός οραματιστής της “ιστορίας των ιδεών” επιμένουν να αποτελούν δύο διαφορετικά πρόσωπα, γι’ αυτό δεν πρέπει να φταίει ο Κωλέττης».

ΕΛΛΗ ΣΚΟΠΕΤΕΑ Το «πρότυπο βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα Εκδόσεις Νήσος Σελ. 478 του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880)
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Έλλη Σκοπετέα, Το «πρότυπο βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα, Όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880), Σελ. 478, Εκδόσεις Νήσος
 

Επομένως δεν πίστευε σε καμία περίπτωση, όπως άλλοι ιστορικοί, ότι ο Διαφωτισμός, που επηρέασε ως κίνημα τους διαμορφωτές της ελληνικής ταυτότητας, σταματά με την ίδρυση του ελληνικού κράτους ούτε ότι είναι ενιαίες, γραμμικές ή ξεκάθαρες οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις που θέλουν το ελληνικό κράτος να ταυτίζεται με την προοδευτική και απελευθερωτική λογική των πρώτων οραματιστών του. Αντικείμενο της τολμηρής τότε κριτικής της ήταν, εν προκειμένω, η σχολή του Κ.Θ. Δημαρά, στον οποίο αντιτάχθηκε με τόλμη, όπως και στο ιδεολογικό σχήμα του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου, ο οποίος επιπλέον εξέλαβε το Βυζάντιο ως τον κατεξοχήν συνδετικό πόλο μεταξύ του νεότερου, υπό διαμόρφωση, ελληνικού κράτους και της αρχαιότητας, την οποία υποστήριζαν οι εκφραστές του παραδοσιακού ρομαντισμού στην ιστοριογραφία.

Η ανάγκη να ιδρυθεί κράτος ήταν ως εκ τούτου αναπόφευκτα συνδεδεμένη με ένα εθνικό αφήγημα που ήταν κυρίαρχο τον 19ο αιώνα, μόνο που αυτό δεν ήταν ούτε συνεκτικό ούτε ενιαίο: από τους οπαδούς της εκσυγχρονιστικής λογικής, που ήθελαν την Ελλάδα να βαδίζει στα ευρωπαϊκά πρότυπα και να είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη βασιλεία, την κυβέρνηση και τη δικαιοσύνη, μέχρι τους οπαδούς της «απελευθέρωσης» των κατοίκων της ευρύτερης, εκτός των συνόρων της τότε Ελλάδας, άρα με τους οπαδούς της Μεγάλης Ιδέας, εμφανίστηκαν διαφοροποιήσεις και εσωτερικές συγκρούσεις που αποδεικνύουν ότι οι εσωτερικές ρωγμές ήταν σαφείς από νωρίς. Πρόκειται, άλλωστε, για ένα εξουσιαστικό πλέγμα που δεν αφορούσε μόνο τους κρατούντες αλλά και παράλληλα κέντρα εξουσίας καθώς και συγκεκριμένες έξεις, όπως συνήθιζε να λέει η Σκοπετέα, οι οποίες αφορούσαν την πάντοτε προβληματική υπό διαμόρφωση «ελλαδική» ή «ελληνική», ανάλογα με την οριοθέτηση εντός ή εκτός συνόρων, ταυτότητα. Πολύ γρήγορα, άλλωστε, τα ραγδαία γεγονότα που ακολούθησαν το ξέσπασμα του λεγόμενου εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα άρχισαν να ξεπερνούν ακόμα και αυτούς που τα στήριξαν. Για παράδειγμα, η εκσυγχρονιστική βάση που συνδεόταν με τον βασιλιά σύντομα άρχισε να αμφισβητεί την επάρκεια του γένους και την απελευθερωτική προοπτική –βλέπε σχετικές θέσεις Φαλμεράιερ– γι’ αυτό και οι οπαδοί της βασιλείας ήδη από την εποχή του Γεωργίου αμφέβαλλαν για το κατά πόσο οι Έλληνες συγκέντρωναν τα προσόντα που όριζε ο αγώνας για εθνική ανεξαρτησία. Μελετώντας κατεξοχήν τα δημοσιεύματα στον Τύπο της εποχής εκείνης, η Σκοπετέα εντοπίζει τα κρούσματα αμφισβήτησης σε μια ανθελληνική δημοσιογραφία που «αποκτούσε έτσι μια όψη στενά συνδεδεμένη με την ασφυχτική παρουσία της ευρωπαϊκής διπλωματίας μέσα στο Βασίλειο». Αυτό ήταν προφανές, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο βιβλίο της, τόσο στην περίπτωση του Κριμαϊκού Πολέμου όσο και στη σφαγή στο Δήλεσι, που η Ελλάδα βρέθηκε από εκφραστής της εθνεγερσίας να απολογείται για άλλου είδους σφάλματα. Δεν ήταν, ωστόσο, η πρώτη φορά ούτε η μόνη, αφού έκτοτε το αφήγημα για το κατά πόσο «δεν δύναται να αξιώσει η Ελλάς» τις προσδοκίες των Δυτικών επαναλαμβάνεται.

Εξετάζοντας, επομένως, την επιτακτική αναγκαιότητα της κατασκευής ενός ενιαίου αφηγήματος που προσπαθούσε να αντλήσει καρπούς είτε από το αρχαιοελληνικό, είτε από το βυζαντινό παρελθόν, είτε από τις ρωγμές και τις αντιθέσεις που εμφανίστηκαν στους κόλπους του εκάστοτε αφηγήματος, η Σκοπετέα φωτίζει όχι μόνο τις κεντρικές θέσεις αλλά και τα «εκκωφαντικά παράσιτα», όπως συνήθιζε να τα αποκαλεί, στη διαμόρφωση ενός συνεκτικού ιδεολογικού λόγου. Αυτό δεν μπορεί να μη σχετίζεται με μια «αιφνίδια πολυφωνία στον ελλαδικό χώρο», σύμφωνα με τα λόγια της, που «είναι συγχρόνως μια θορυβώδης έκφραση της ρήξης της συνέχειας στην πνευματική κίνηση, ρήξης που συντελέστηκε με την επανάσταση». Τα εκρηκτικά αποτελέσματα που έφερε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα η επανάσταση προκάλεσε τέτοιες γεωγραφικές μετατοπίσεις που άλλαξαν ουσιαστικά και συμβολικά τον κοινωνικό χάρτη της Ελλάδας και τις φωνές που τον εξέφραζαν. Αυτό το νέο μωσαϊκό, με νέα κοινωνικά μορφώματα να διεκδικούν την ένταξή τους στο νεοσύστατο ελληνικό κράτους –βλέπε νεήλυδες– συνοδεύτηκε αντίστοιχα από άλλες διεκδικήσεις και αντιθέσεις. Πρόκειται για ρήξεις που εμφανίστηκαν ακόμα και στους κόλπους αυτών που προκάλεσαν την επανάσταση – π.χ. ο Κοραής υποστήριξε ότι η επανάσταση έγινε είκοσι χρόνια νωρίτερα από ό,τι έπρεπε. Αυτές είναι που μελετά η Σκοπετέα μέσα από τα δημοσιεύματα στον Τύπο της εποχής, εξετάζοντας τις ιδεολογικές αντιθέσεις στους κόλπους των θιασωτών του Βασιλείου από τη μια και της Μεγάλης Ιδέας από την άλλη, τονίζοντας πως «αν η κριτική του “προτύπου Βασιλείου” διεκτραγωδούσε την αδυναμία εκπλήρωσης του εφικτού, η κριτική της Μεγάλης Ιδέας διεκτραγωδούσε την αδυναμία εκπλήρωσης του ανέφικτου”» – μια φράση που υπογραμμίζει με έμφαση ως κομβική και η Χριστίνα Κουλούρη στην εισαγωγή της.

Επομένως, είναι σημαντικό που σε εποχές κατά τις οποίες η ιστοριογραφία ήταν ακόμα συνδεδεμένη με κραταιές συνεκτικές αφηγήσεις εθνοκεντρικών οραμάτων και συγκεκριμένων διπόλων η Σκοπετέα έβαλε το λιθαράκι για μια κοινωνικά εστιασμένη ιστοριογραφία που δεν διαχώριζε τα ιδεολογικά προτάγματα από τα πολιτικά γεγονότα και τολμούσε να ερμηνεύσει τις διαρκείς αλλαγές και ρήξεις, εστιάζοντας στην ερμηνευτική προσέγγιση των ετερόκλητων πολλές φορές όρων που περιέγραφαν την βαρύτητά τους. Δεδομένου ότι το ανατολικό ζήτημα προκάλεσε πολλαπλούς ιδεολογικούς πολέμους που συνδέονταν με την επανάσταση την οποία θα μπορούσε, όπως επισημαίνει η Σκοπετέα, να πει κανείς ότι “ξεκίνησαν Γραικοί, συνέχισαν Έλληνες και ολοκλήρωσαν Ελλαδίτες”, είναι αντίστοιχα πολύπλοκα τα ζητήματα που καλείται να εξετάσει ο/η ιστορικός ακόμα και σήμερα. Εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί ότι στο βιβλίο της δεν αρκείται στην κριτική της επιστημονικής αυθαιρεσίας των ιστορικών αλλά περνάει και σε αυτή των νομικών, αμφισβητώντας τον τρόπο που θεσπίστηκε στην Ελλάδα η θεωρία του δικαίου.

Εξακτινώνοντας, επομένως, την κριτική της στον τρόπο που διαρθρώνεται επιστημονικά η θεωρία την εποχή που άρχισαν να ξεπροβάλλουν οι ανατρεπτικές θέσεις του Λιοτάρ, η Σκοπετέα, χωρίς να είναι μεταμοντέρνα, τολμάει να καταθέσει μια συνεκτική μελέτη, αγνοώντας επιδεικτικά την εγκυρότητα της κυρίαρχης βιβλιογραφίας και συνομιλώντας εποικοδομητικά και άμεσα με τη γλώσσα των πηγών. «Το “αιρετικό” στοιχείο, ωστόσο, αυτής της μεθόδου, που μοιάζει σε πρώτη ανάγνωση θετικιστική, έγκειται στο γεγονός ότι η συγγραφέας δεν αντιμετωπίζει τις πηγές ως φορείς “αλήθειας”, δεν θεωρεί ότι κυριολεκτούν ούτε ότι αποδίδουν συγκροτημένα διανοητικά σχήματα», καταλήγει στον πρόλογό της η Χριστίνα Κουλούρη. Σε αυτόν τον άκρως τον τολμηρό δρόμο η σπουδαία ιστορικός εμφάνισε ξεχωριστή επιστημονική επάρκεια, κερδίζοντας αναγνώριση που μπορεί να είχε τις βάσεις της στον ακαδημαϊκό κύκλο της Θεσσαλονίκης αλλά σύντομα επεκτάθηκε σε όλη τη βαλκανική επικράτεια και στους ιστοριογραφικούς κύκλους σε όλη την Ευρώπη. Σε έναν χώρο που ακόμα συγκρούεται για τα απόλυτα πολλές φορές ερμηνευτικά όρια, το ανοιχτό πνεύμα της Σκοπετέα, που ξεπερνούσε επιστημονικούς κλάδους και προκαταλήψεις, μοιάζει σήμερα, αν μη τι άλλο, μοντέρνο, ανατρεπτικό και, κυρίως, απαραίτητο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έρικ Χομπσμπάουμ: Τι είναι ο εθνικισμός και οι διαφορετικές εκδοχές του

Βιβλίο / Έρικ Χομπσμπάουμ: Τι είναι ο εθνικισμός και οι διαφορετικές εκδοχές του

Σε όλη του τη διαδρομή ο ιστορικός Έρικ Χομπσμπάουμ ασχολήθηκε εκτενώς με το φαινόμενο του εθνικισμού, για πρώτη φορά όμως κυκλοφορούν αναλυτικά κείμενά του για τις διαφορετικές εκδοχές του φαινομένου σε έναν πολύτιμο τόμο με τίτλο «Για τον εθνικισμό».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρύσα Μαλτέζου: «Οι Έλληνες έχουμε φιλότιμο, αλλά μας ελκύει αφάνταστα το ραχάτι»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Χρύσα Μαλτέζου (1941-2025): «Για τον Θεό, δεν ρέει το αίμα του Περικλή στις φλέβες μας»

Η σημαντική Ελληνίδα ιστορικός και πρώην διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας έφυγε σήμερα από τη ζωή. Αυτή είναι η ζωή της όπως την αφηγήθηκε στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γίνεται ένας κοσμοπολίτης να είναι ταυτόχρονα εθνικιστής;

Βιβλίο / Γίνεται ένας κοσμοπολίτης να είναι ταυτόχρονα εθνικιστής;

Μια συζήτηση για τον εθνικισμό του χθες και του σήμερα, τις ρίζες, τα παρακλάδια και την εξέλιξή του στην Ελλάδα και διεθνώς με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ιστορικού Παρασκευά Ματάλα «Κοσμοπολίτες εθνικιστές – Ο Μωρίς Μπαρρές και οι ανά τον κόσμο “μαθητές” του» (εκδ. ΠΕΚ).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΛΑ - dev

Βιβλίο / Λέσχη Ανάγνωσης: 27 βιβλία για την Ευρώπη

Εμβληματικά βιβλία που αποκαλύπτουν νέες πτυχές για την ιστορία της Ευρώπης, λογοτεχνία και ποίηση που εμπνεύστηκαν από τις περιπέτειες των ανθρώπων της, δοκίμια και ιδέες που γεννήθηκαν στη Γηραιά Ήπειρο. Ένα ταξίδι ανάγνωσης από τον Έρικ Χομπσμπάουμ και τον Μαρκ Μαζάουερ μέχρι τα συγκλονιστικά βιβλία του Πρίμο Λέβι και του Τσέλαν.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ