Πενήντα αποχρώσεις του μαύρου

Πενήντα αποχρώσεις του μαύρου Facebook Twitter
Η επανεκλογή του Τραμπ και η επέλαση της ακροδεξιάς παγκοσμίως έχουν αποθρασύνει ακόμα κι όσους διατηρούσαν κάποια προσχήματα. Φωτ.: EUROKINISSI
0


ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΙΣΩΣ να διατηρηθεί ανέπαφος ο χώρος με τα συντρίμμια που άφησε πίσω του στην Εθνική Πινακοθήκη ο βουλευτής της «Νίκης» Νίκος Παπαδόπουλος, όχι μόνο ως τόπος εγκλήματος, αλλά ως εικαστική εγκατάσταση, ως αυτούσιο έργο σύγχρονης τέχνης. Ένα έργο απολύτως «εννοιακό» και βαθιά πολιτικό που θα μπορούσε να έχει τίτλο «Ο ύπνος της δημοκρατίας γεννάει τέρατα».

Κατά «σατανικό» τρόπο μάλιστα, το εξωφρενικά αποτρόπαιο performance βανδαλισμού που εκτέλεσε με προσηλωμένη μανία, φαίνεται να ταιριάζει με το δελτίο τύπου της έκθεσης «Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος», η οποία προκάλεσε το σκοταδιστικό αμόκ του χριστιανοταλιμπάν εθνοπατέρα: «Στην έκθεση περιλαμβάνονται έργα καλλιτεχνών που από διαφορετικές αφετηρίες εναγκαλίζονται και εικονίζουν το αλλόκοτο, το υβριδικό, και το γκροτέσκο…».

Τέτοιες εκδηλώσεις ριζοσπαστικού σκοταδισμού και φασιστικής αντίληψης δεν μοιάζουν πλέον και τόσο αλλόκοτες ή γκροτέσκες. Τείνουν να γίνουν ρουτίνα και αναπόσπαστο κομμάτι της επικαιρότητας.

Μόνο που τέτοιες εκδηλώσεις ριζοσπαστικού σκοταδισμού και φασιστικής αντίληψης δεν μοιάζουν πλέον και τόσο αλλόκοτες ή γκροτέσκες. Τείνουν να γίνουν ρουτίνα και αναπόσπαστο κομμάτι της επικαιρότητας. Δεν πρόκειται για αμιγώς ελληνικό φαινόμενο φυσικά. Η επανεκλογή του Τραμπ και η επέλαση της ακροδεξιάς παγκοσμίως έχουν αποθρασύνει ακόμα κι όσους διατηρούσαν κάποια προσχήματα. 

Γνωρίζουμε όμως όλοι πόση εμφιαλωμένη «μαυρίλα» υπάρχει στη χώρα μας και τρομάζει κανείς στη σκέψη ότι τώρα έχει βγει από το μπουκάλι, σαν κακό πνεύμα, και κυκλοφορεί ελεύθερη και εντελώς απενοχοποιημένη. Λίγα 24ωρα πριν από το άγριο ντου του Έλληνα βουλευτή στην Πινακοθήκη με στόχο τα «κόπρανα του διαβόλου», όπως αποκάλεσε τα «επίμαχα» έργα, ένας συνάδελφός του από τη ΝΔ, ο Δημήτρης Κυριαζίδης είχε προτείνει μέσα στο κοινοβούλιο στην Ζωή Κωνσταντοπούλου να κάνει «κανά παιδί».

Κάπου είδα να μεταφέρεται, ως έμμεσος σχολιασμός στην πράξη του βουλευτή της «Νίκης», ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Βασίλη Ραφαηλίδη «Στοιχειώδης αισθητική» (Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου), και παρότι ο συγγραφέας του με είχε τρομοκρατήσει όταν ήμουν μικρός με κάποιες από τις τηλεοπτικές του εμφανίσεις, πάντα με έλκυε και λίγο το γλαφυρό «εθνομηδενιστικό» του στακάτο, που μοιάζει ίσως ακόμα πιο καίριο στις παράξενες και σκοτεινές μέρες που διανύουμε:    

«Επειδή η αισθητική είναι η ηθική του μέλλοντος, επειδή η αισθητική δεν είναι η ηθική του παρόντος, επειδή η ηθική του ελληνικού παρόντος είναι η απάτη, επειδή η αισθητική δεν έχει παρόν εδώ στην Ελλάδα, επειδή στην Ελλάδα παρόν είναι το παρελθόν, επειδή τούτο το παρελθόν δεν έχει μέλλον, επειδή το μέλλον γενικώς είναι αόριστον παντού στον κόσμο πλην της Ελλάδος όπου είναι οριστικόν καθότι θανατερόν, επειδή η τέχνη είναι μια παρηγοριά κι ένα καταφύγιο απ' τη μιζέρια και την αθλιότητα, επειδή η μιζέρια και η αθλιότητα περίσσεψαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, επειδή η πολιτική στερείται αισθητικής διότι στερείται ηθικής, επειδή πολλοί καλλιτέχνες στερούμενοι ουσιαστικής αισθητικής παιδείας επιχειρούν να ασχοληθούν με την πολιτική για να χάσουν και τη λιγοστή αισθητική παιδεία που είχαν, επειδή θέλουμε να τους προφυλάξουμε απ' αυτή τη συμφορά, για όλα αυτά τα επειδή και για πολλά άλλα η ενασχόληση με την τέχνη στην Ελλάδα καθίσταται πρόβλημα επείγον».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ