Ελένη Καπετανάκη: «Μακάρι να μεταφράσουμε όσο περισσότερη αραβική λογοτεχνία μπορούμε»

Ελένη Καπετανάκη: «Μακάρι να μεταφράσουμε όσο περισσότερη αραβική λογοτεχνία μπορούμε» Facebook Twitter
Οι Έλληνες αναγνώστες έχουν στρέψει το βλέμμα προς Ανατολάς. Εικονογράφηση: Ατελιέ LIFO
0

— Καταρχάς, να σας δώσω συγχαρητήρια για το πολύτιμο έργο σας και να σας ρωτήσω πώς ασχοληθήκατε με τη μετάφραση; Ποια ήταν τα πρώτα σας βήματα;
Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Η αραβική γλώσσα μπήκε στη ζωή μου το 2000. Ήταν επιλογή μου, η τρίτη γλώσσα που μάθαινα, ο κόσμος της Ανατολής φάνταζε γοητευτικός στα μάτια μου. Αργότερα, ο Ανταίος Χρυσοστομίδης με έριξε στον μεταφραστικό στίβο και αυτό του το οφείλω.

Όπως έλεγε ο Ronald Broadhurst, σπουδαίος Άγγλος συγγραφέας και μεταφραστής: «Όσο για τους Άραβες, οι οποίοι μου πρόσφεραν μερικές από τις πιο μεγάλες απολαύσεις της ζωής μου, το μόνο που ελπίζω είναι ότι βοήθησα κι εγώ να ξεσκεπαστεί ένα μέρος της μακραίωνης και υπέροχης ιστορίας τους». Αυτό είναι το μότο μου.

portrait
Ελένη Καπετανάκη, μεταφράστρια

— Έχετε μεταφράσει πραγματικά εξαιρετικά μυθιστορήματα, όπως οι «Κόρες της Σελήνης» της Τζόχα Αλχάρθι, η «Πύλη του Ήλιου» του Ελιάς Χούρι, το «Καντήλι της Ουμ Χασίμ» του Γιάκα Χάκι, για να αναφέρω απλώς μερικά. Για ποιο είστε πραγματικά περήφανη;
Είμαι περήφανη για πολλά. Για το ιστορικό βιβλίο «Σαλαντίν: ένας χαρισματικός ηγέτης» του Ιμπν Σαντάντ το θεώρησα έργο ζωής, όπως επίσης την «Πύλη του Ήλιου» του Ελιάς Χούρι που αναφέρατε. Όμως και για άλλα, π.χ. το αριστούργημα του Γκαμάλ αλ Γιτάνι «Μπαρακάτ, ο δίκαιος», που, όταν μου το έδωσε ο Ανταίος Χρυσοστομίδης, το 2008, τα χέρια μου έτρεμαν. Για το πιο σύγχρονο αριστούργημα του Ραμπίε Τζάμπιρ, που βραβεύτηκε με το αραβικό Μπούκερ, με τίτλο «Οι Δρούζοι του Βελιγραδίου», και βέβαια για το «Η ροδιά μονάχα ξέρει» του Ιρακινού Σινάν Αντούν, που το μετέφρασα με μεγάλη συναισθηματική φόρτιση και μου άνοιξε ένα κεφάλαιο για το Ιράκ, που αγάπησα.

Επιθυμώ να συνεχίσω να μεταφράζω ιρακινή λογοτεχνία. Επίσης, ξεχωρίζω τον Λίβυο Τουαρέγκ, τον σπουδαίο Ιμπραχίμ αλ Κούνι, τον φιλόσοφο της ερήμου με τις τρομερές περιγραφές που περνάνε όλες μπροστά απ’ τα μάτια σου και νομίζεις ότι είσαι εκεί, στην έρημο, και κοιμάσαι κάτω απ’ τ’ αστέρια. Από τις εκδόσεις Καστανιώτη, μάλιστα, θα κυκλοφορήσει το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο «Το αίμα της πέτρας», του οποίου έχω τη μετάφραση έχω ολοκληρώσει.

Το παράπονό μου είναι ότι ενώ στις δυτικές αγορές η αραβική λογοτεχνία έχει καταλάβει τη θέση που της αξίζει, στην Ελλάδα είναι ακόμα μακριά απ’ αυτό. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια, που οι μεταφράσεις αυξάνονται, οι αναγνώστες ανταποκρίνονται και ανακαλύπτουν έναν άλλον κόσμο.

— Χαίρομαι πολύ, ειδικά για το «Αίμα της Πέτρας», και θέλω να σας εξομολογηθώ ότι πολλές φορές, σε περιόδους σαν κι αυτή που περνάμε τώρα, η παρηγοριά μου είναι βιβλία όπως «Η Πύλη του Ήλιου» του Ελιάς Χούρι σε δική σας, εξαίσια μετάφραση, που, παρότι μιλάει για τραγικά ιστορικά και πολιτικά γεγονότα, μεταφέρει μια ελπίδα. Το σκέφτεστε κι εσείς;
Η δική μου παρηγοριά είναι δύο βιβλία: το μεγάλο παλαιστινιακό μυθιστόρημα «Η Πύλη του Ήλιου», γιατί, όπως ο συγγραφέας έχει πει, «Η Νάκμπα συνεχίζεται», η μεγάλη συμφορά των Παλαιστινίων δεν έχει τελειώσει, το εθνικό τους τραύμα είναι εδώ. Τα λάθη και η συνειδητοποίηση υπάρχουν. Η ελπίδα επίσης. Και το «Η ροδιά μονάχα ξέρει». Όταν το πρωτοδιάβασα συγκλονίστηκα, καθώς η υπόθεση είναι η ζωή ενός νεαρού Ιρακινού· αναγκάζεται να συνεχίσει τη δουλειά του πατέρα του, που πλένει νεκρούς και τους προετοιμάζει για την ταφή – πράγματα που μας φέρνουν στο μυαλό τα τελευταία πικρά γεγονότα. Ο Τζαουάντ, άσχετα με την έκβαση της ζωής του, είχε όνειρα, ελπίδες. Είχα μεγάλη αγωνία αν θα φανεί σκληρό στους αναγνώστες. Με έκπληξη διαπίστωσα ότι, όσοι το διάβασαν, συγκλονίστηκαν.

Ελένη Καπετανάκη: «Μακάρι να μεταφράσουμε όσο περισσότερη αραβική λογοτεχνία μπορούμε» Facebook Twitter
Φωτ.: © Sarikhani Collection

— Θα συμφωνήσω ότι είναι πολλά τα συγκλονιστικά βιβλία που δεν έχουν ακόμα αναγνωριστεί. Θεωρείτε ότι είναι παραγνωρισμένες λογοτεχνικά και πολιτικά οι αραβόφωνες χώρες από τη Δύση; Πώς και σε ποιο βαθμό;
Από τη Δύση όχι, απ’ την Ελλάδα ίσως. Είναι το παράπονό μου: ενώ στις δυτικές αγορές η αραβική λογοτεχνία έχει καταλάβει τη θέση που της αξίζει, στην Ελλάδα είναι ακόμα μακριά απ’ αυτό. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια που οι μεταφράσεις αυξάνονται, οι αναγνώστες ανταποκρίνονται και ανακαλύπτουν έναν άλλον κόσμο. Αυτό οφείλεται και στους εκδότες, που σταδιακά στρέφονται και προς Ανατολάς. Όχι όλοι, μερικοί μόνο, φωτισμένοι. Οι υπόλοιποι μαθαίνουν κι αυτοί, κι αυτό είναι παρήγορο.

Όπως και να το κάνουμε, το υλικό είναι ανεξερεύνητο και ανεξάντλητο. Υπάρχει μεγάλος πλούτος. Στη Δύση έχουν ανακαλύψει αυτήν τη λογοτεχνία, γι’ αυτό και εκδίδουν, διοργανώνουν εκδηλώσεις, προσκαλούν τους Άραβες συγγραφείς να μιλήσουν για τον πολιτισμό και την ιστορία τους – όχι μόνο οι εκδοτικοί αλλά και μεγάλα δυτικά πανεπιστήμια που διαθέτουν έδρες αραβικής λογοτεχνίας.

— Έχετε, επίσης, μεταφράσει βιβλία για Άραβες ταξιδευτές που βρέθηκαν στον Βορρά, όπως το «Ταξίδι του Ιμπν Φαντλάν», ή για επιφανείς βιβλιοπώλες, όπως η «Περιπλανώμενη βιβλιοθήκη της ερήμου». Μιλήστε μας γι' αυτές τις δυο πτυχές που αγνοούμε στη Δύση.
Το «Ταξίδι του Ιμπν Φαντλάν» θα κυκλοφορήσει γύρω στο Πάσχα. Έχει ήδη αργήσει, φανταστείτε ότι το μετέφρασα το 2017 και τώρα βρήκα εκδότη. Πρόκειται για ένα κοινωνικο-ιστορικό ντοκουμέντο. Έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες, έχουν γίνει εκθέσεις σε μουσεία και έχει γυριστεί ταινία γι’ αυτό. Είναι το ταξίδι που έκανε τον δέκατο αιώνα ο Άχμαντ Ιμπν Φαντλάν, λόγιος από τη Βαγδάτη, μέχρι τις χώρες των Βορείων, διασχίζοντας στέπες, παγωμένους ποταμούς πάνω σε σχεδίες από δέρμα καμήλας και συναντώντας λαούς και εθνότητες των οποίων περιγράφει τις συνήθειες και την καθημερινότητα. Ήταν οι πρώτες καταγραφές των λαών αυτών μέχρι και τους Βούλγαρους του Βόλγα και τους τότε Ρως.

Ο Μαζίντ, πάλι, από την «Περιπλανώμενη βιβλιοθήκη της ερήμου», που είναι λάτρης των βιβλίων και των χειρογράφων, ξεκινάει από την έρημο της Αραβίας και στέκεται σε όλες τις λαμπρές πολιτιστικές πρωτεύουσες του ισλαμικού κόσμου του Μεσαίωνα, προσπαθώντας να σώσει τα βιβλία του από τις ταραχές της εποχής εκείνης που οδηγούσαν στο κάψιμό τους. Διασχίζει, λοιπόν, τη Μέση Ανατολή, κουβαλώντας υπαρξιακά ερωτήματα, και μετέχει σε θεολογικές και φιλοσοφικές συζητήσεις στα μεγάλα τεμένη, και βιώνει τη χρυσή εποχή του Ισλάμ, τις αντιπαλότητες στις σέκτες, τον τρόπο ζωής και τον έρωτα. Βαγδάτη, Βασόρα, Κάιρο, Ιερουσαλήμ και πέρα στην Ανδαλουσία, αυτές είναι οι πόλεις στις οποίες μας ταξιδεύει, με πολλές αναφορές σε ελληνική, αραβική γραμματεία και στις αραβικές προσωπικότητες της εποχής του. Η Ομάιμα Αλχαμίς από τη Σαουδική Αραβία βραβεύτηκε γι’ αυτό το βιβλίο.

— Εκτός από λογοτεχνία, μεταφράζετε και υψηλών απαιτήσεων ιστορικά βιβλία. Θέλετε να μας μιλήσετε για τις Σταυροφορίες με τις οποίες καταπιάνεστε αυτόν τον καιρό;
Στο γραφείο μου έχω δύο ιστορικά βιβλία και δύο περιηγητικά που περιμένουν να μεταφραστούν, κατευθείαν από το αραβικό πρωτότυπο. Διάλεξα λοιπόν και μεταφράζω τώρα έναν λόγιο-ποιητή-πολεμιστή από τη Συρία του 11ου αιώνα –δεν έχω καταλήξει ακόμα στον ελληνικό τίτλο, γι’ αυτό δεν σας τον λέω–, ο οποίος συνέλεξε και κατέγραψε γεγονότα της ζωής του, ιστορικά και καθημερινά, περιέγραψε τους Φράγκους Σταυροφόρους, επίσης έζησε κοντά στον Σαλαντίν, ο οποίος είχε αποστηθίσει μεγάλο μέρος από τα ποιήματά του. Πέθανε 93 χρονών αναλογιζόμενος τη ζωή του και τα μαθήματα που του είχε δώσει. Το χειρόγραφό του βρέθηκε σχεδόν κατεστραμμένο στο Εσκοριάλ της Μαδρίτης.

Γύρισα, λοιπόν, στην αγαπημένη μου ιστορική περίοδο των Σταυροφοριών και στον πιο χαρισματικό ηγέτη, τον Σαλαντίν, που πάντα σκεφτόμουν να ξαναπιάσω.

— Για να μιλήσουμε, όμως, και για τις γυναίκες συγγραφείς, σε αντίθεση με ο,τι πιστεύεται, υπάρχουν σπουδαίες γυναίκες που γράφουν στα αραβικά και τις έχετε αποδώσει στα ελληνικά. Θέλετε να μας μιλήσετε γι' αυτές;
Οπωσδήποτε! Είναι δυνατόν να αγνοήσουμε τη Ναουάλ αλ Σααντάουι, τη Σάχαρ Χαλίφα, την Τζόχα Αλχάρθι και την Ομάιμα Αλχαμίς, που έχουν ήδη κυκλοφορήσει στα ελληνικά; Και πώς να μη μιλήσουμε για την πιο αγαπημένη συγγραφέα του αραβικού κόσμου, την Αχλάμ Μοσταγάνμι από την Αλγερία, που, λίγο πριν από το καλοκαίρι αυτό, θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Καστανιώτη το βιβλίο της «Η μνήμη του σώματος»; Είναι το πρώτο μιας βραβευμένης τριλογίας και έχει πουλήσει ένα εκατομμύριο αντίτυπα.

Εδώ πρέπει να αναφέρω και το δεύτερο βιβλίο της βραβευμένης με το Διεθνές Μπούκερ, Τζόχα Αλχάρθι, με τίτλο «Νερατζιά» που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Gutenberg. Υπάρχουν σπουδαίες γυναίκες συγγραφείς στον αραβικό κόσμο και ευελπιστούμε να φέρουμε κι άλλες, γιατί πραγματικά συνέχεια ανακαλύπτουμε νέες και άξιες συγγραφείς.

— Είχατε κάποια στιγμή αναφερθεί στη ρήση του σοφού Γκαμάλ αλ Γιτάνι που έλεγε ότι ο συγγραφέας «δεν πρέπει να είναι απομονωμένος απ' όσα συμβαίνουν γύρω του. Δεν ζει σε κλουβί γυάλινο». Υπάρχουν βιβλία που σας έχουν κινητοποιήσει να τα μεταφράσετε για την αλήθεια τους;
Ναι, υπάρχει η Ντίμα Ουανούς, ανερχόμενη συγγραφέας από τη Συρία. Εδώ και έναν χρόνο προσπαθώ να βρω εκδότη, αλλά δεν απελπίζομαι. Η Ντίμα μας μιλάει για τον φόβο του φόβου. Δηλαδή, τον φόβο για τον φόβο. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για τη Συρία. Αυτό το βιβλίο το ανακάλυψα στο ξεκίνημα της πανδημίας το 2020 και το βρήκα τότε, λόγω του γενικότερου κλίματος της ζωής μας, βαρύ. Φοβόμουν ήδη και τον κορωνοϊό, οπότε ο φόβος ήταν διπλός για μένα. Όταν το διάβασα μια πιο ήρεμη περίοδο, το βρήκα σπουδαίο και αποφάσισα να το παλέψω. Ξεκίνησα να το μεταφράζω χωρίς να έχω από πριν βρει εκδότη – ο Ελιάς Χούρι έχει πλέξει το εγκώμιο της Ντίμα.

Υπάρχει επίσης ένας συγγραφέας από την Υεμένη που επιθυμώ να μεταφράσω. Από την Υεμένη δεν έχουμε κάνει τίποτα, δεν την έχουμε συστήσει στον Έλληνα αναγνώστη, και αξίζει τον κόπο. Τίποτα δεν ξέρουμε για τη ζωή των ανθρώπων εκεί, πριν και μετά τον καταστροφικό πόλεμο και την πείνα από τα οποία υποφέρουν μέχρι και σήμερα οι Γεμενίτες. Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον.

— Θεωρείτε ότι οι αραβόφωνες χώρες είναι αδικημένες στη Δύση; Υπάρχουν αριστουργήματα που παραμένουν αμετάφραστα στην Ελλάδα ή βιβλία που θα θέλατε να μεταφράσετε και δεν έχουν βρει ακόμα εκδότη;
Έχω ήδη μιλήσει για δύο βιβλία παραπάνω, αλλά θα μπορούσα επίσης να αναφέρω πολλούς κλασικούς και σύγχρονους Άραβες συγγραφείς, γυναίκες και άντρες, που έχουν γράψει αριστουργήματα, τα οποία δεν έχουμε εδώ διαβάσει. Όπως ο Τζάμπρα Ιμπραχίμ Τζάμπρα, ο Χαμπίμπ Σέλμι, ο Τζαμπούρ Ντουαϊχί, ο Ιμπραχίμ Νασράλα, η Ράντουα Αάσουρ, κι άλλοι, ο κατάλογος είναι μακρύς. Στη Δύση, λοιπόν, και κυρίως σε Αγγλία, Γαλλία και ΗΠΑ, οι Άραβες μεταφράζονται. Αρκετοί μάλιστα έχουν διδάξει και διδάσκουν σε δυτικά πανεπιστήμια. Στην Ελλάδα, που είμαστε πιο κοντά τους λόγω της Μεσογείου, το παλεύουμε ακόμη. Μακάρι να μεταφράσουμε όσο περισσότερη αραβική λογοτεχνία μπορούμε. Αυτό ήταν εξαρχής το όραμά μου, αρκεί να υπάρχει κάποιος να τους εκδίδει.

Πρόσφατα διάβασα πως τα 2/3 των στα ελληνικά μεταφρασμένων βιβλίων είναι από τα αγγλικά. Και αναρωτιέμαι: γιατί να είμαστε τόσο «δυτικο-στραμμένοι»; Μήπως ήρθε καιρός να ανακαλύψουμε νέους κόσμους; Το 2009, στο «Μπαρακάτ, ο δίκαιος» έγραφα στο προλογικό σημείωμα της μεταφράστριας: «Το Αλ Ζίνι Μπαρακάτ –αραβικός τίτλος– είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα, πάνω απ’ όλα όμως είναι ένα ταξίδι στ’ όνειρο. Μεταφέρει τον πρόθυμο αναγνώστη σ’ έναν κόσμο σεΐχηδων, μιναρέδων, πολύβουων δρόμων και συνοικιών, χρωμάτων, αρωμάτων και γεύσεων, ξαναστήνοντας έτσι το σκηνικό της ταραγμένης αυτής εποχής στην ιστορία της Αιγύπτου».

Οι Έλληνες αναγνώστες, χαίρομαι να πω, έχουν στρέψει το βλέμμα και προς Ανατολάς. Μόνο κάτι θετικό μπορεί να βγει από την ανακάλυψη ενός πολιτισμού με μακραίωνη ιστορία, ενός κόσμου με έντονο αποτύπωμα στην ευρύτερη περιοχή μας.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζόχα Αλχάρθι: «Και η πιο αυστηρή κοινωνία αφήνει παράθυρα στην ελευθερία»

Βιβλίο / Τζόχα Αλχάρθι: «Και η πιο αυστηρή κοινωνία αφήνει παράθυρα στην ελευθερία»

Με το μυθιστόρημά της «Οι κόρες της Σελήνης» (εκδ Gutenberg) κέρδισε το Booker International του 2019. Ήταν το πρώτο γραμμένο στα αραβικά βιβλίο που πήρε το σπουδαίο λογοτεχνικό βραβείο. Η συγγραφέας εκπλήσσει με μια μοντέρνα, γοητευτική σάγκα που εκτυλίσσεται από το 1880 μέχρι σήμερα σε μια αραβική χώρα που εξελίσσεται ραγδαία. Στο κέντρο του βιβλίου της μερικές υπέροχες γυναίκες, που ίσως ανατρέπουν πολλά μας στερεότυπα.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κατερίνα Σχινά: «Η μετάφραση δεν είναι το φτωχό, εφήμερο αντίγραφο του πρωτοτύπου»

Portraits 2023 / Κατερίνα Σχινά: «Η μετάφραση δεν είναι το φτωχό, εφήμερο αντίγραφο του πρωτοτύπου»

Παραγωγικότατη και φέτος, η κορυφαία «εργάτρια της γλώσσας» είναι ταγμένη στο επίπονο έργο της μετάφρασης, δουλεύοντας πάνω σε μερικές από τις κορυφαίες κυκλοφορίες της πρόσφατης εκδοτικής κίνησης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Κλαίτη Σωτηριάδου: «Ένας καλός μεταφραστής δεν έχει "εγώ"»

Βιβλίο / Κλαίτη Σωτηριάδου: «Ένας καλός μεταφραστής δεν έχει "εγώ"»

Η ποιήτρια, συγγραφέας και μεταφράστρια του Βάργκας Λιόσα, του Κάρλος Φουέντες, της Ιζαμπέλ Αλιέντε, του Πάμπλο Γκουτιέρεθ και του Ερνέστο Σάμπατο ανάμεσα σε άλλους, που το όνομά της συνδέθηκε κυρίως με όλο το λογοτεχνικό έργο του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες μιλά στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ