Βαμπιρικό σάγκα

Βαμπιρικό σάγκα Facebook Twitter
0

Όταν η Anne Rice, δημιουργός των θρυλικών Vampire Chronicles(Alfred A. Knopf) και υπεύθυνη για την αναβίωση της μυθολογίας των βαμπίρ και της μετατροπής τους σε μαζικό φαινόμενο, αποφάσισε να βάλει ταφόπλακα στο δημιούργημά της το 2004 και να αναζητήσει ήρωες που δεν αγαπούσαν ιδιαίτερα το αίμα, το μέλλον των βαμπιρικών σάγκα φάνταζε δυσοίωνο. Πήρε αυτή την απόφαση μετά τη σκληρή κριτική που δέχτηκε από αναγνώστες στο Amazon.com για το Blood Canticleτου 2003. Οι βρικόλακες όμως δεν είχαν πει την τελευταία τους λέξη στη λογοτεχνία του φανταστικού. Μια νέα φουρνιά συγγραφέων επανέφερε και πάλι το μύθο στο προσκήνιο, με απρόσμενο αριθμό πωλήσεων και με ολοένα αυξανόμενους φανατικούς φίλους ανά τον κόσμο.

Αν και δεν ήταν το πρώτο βιβλίο που διαπραγματευόταν το βαμπιρικό μύθο, ο Δράκουλας (1897) του Μπραμ Στόουκερεκτοξεύτηκε στα ύψη ως ανάγνωσμα στη σύγχρονη εποχή χάρη στις κινηματογραφικές του μεταφορές, αποτελώντας αρχέτυπο για τα βιβλία με βρικόλακες που θα ακολουθούσαν. Είχαν προηγηθεί Το Βαμπίρ (1819) του δόκτοραΤζον Πολιντόρι, που γράφτηκε ως αποτέλεσμα του διάσημου δημιουργικού καλοκαιριού του 1816 που πέρασε με το λόρδο Βύρωνα και τη Μαίρη Σέλεϊ, και η Καρμίλα (1872) τουΤζόζεφ Σέρινταν Λε Φανού για μια λεσβία βρικόλακα. Το μυθιστόρημα μετά το Δράκουλα που προχώρησε το είδος ένα βήμα παραπέρα ήταν το Ζωντανός-Θρύλος (1954) του Richard Matheson, μια εσχατολογική ζοφερή ιστορία για το μοναδικό επιζώντα ενός ιού που έχει μετατρέψει όλους τους ανθρώπους της Γης σε αιμοδιψή τέρατα. Ο Matheson ακολούθησε μια μοναδική προσέγγιση όσον αφορά τους «κακούς» βρικόλακες, που γίνεται ορατή στο έργο πολλών μεταγενέστερων συγγραφέων του φανταστικού.

Πέρα από αυτό όμως, πολλά πράγματα άλλαξαν από τότε που ο σατανικός Κόμης κυνηγούσε 19χρονες παρθένες για να τις σαγηνεύσει και να πιει το αθώο αίμα τους. Αν και οι γυναίκες-ηρωίδες του Στόουκερ δεν ήταν ποτέ ακριβώς μονοδιάστατες, στα τέλη του 20ού αιώνα, με την εμφάνιση των επικών σειρών που τα sequels ή prequels δίνουν και παίρνουν, οι λογοτεχνικοί απόγονοι της Μίνα Χάρκερ και της Λούσι Γουέστενρα επέστρεψαν για να πάρουν το αίμα τους πίσω. Υιοθετώντας το ρόλο του Βαν Χέλσινγκ ως θρυλικοί ατρόμητοι κυνηγοί βρικολάκων, μάχονταν και ενίοτε ερωτεύονταν τα απάνθρωπα κτήνη, όπως η πρωταγωνίστρια της Laurell K. Hamiltonτης τρέχουσας σειράς Anita Blake: Vampire Hunter(Ace Books) που φλερτάρει έντονα με την ερωτική λογοτεχνία. Αντίθετα, τα ίδια τα βαμπίρ, στις μοντέρνες μετενσαρκώσεις τους απόκτησαν μια πιο ρομαντική και μαλθακή υπόσταση, ως τραγικοί ήρωες που παλεύουν μάταια με την καταραμένη αθανασία τους, αναζητώντας μάταια την ανθρώπινη επαφή.

Οι αρχές του 21ου αιώνα όμως είδαν και ένα άλλο εκδοτικό φαινόμενο: Ο ακραίος ερωτισμός, που μέχρι τότε ήταν σχεδόν ταυτόσημος με το βαμπιρικό μύθο, άρχισε να προκαλεί δυσαρέσκεια στους αναγνώστες, που προτιμούσαν βιβλία με πιο ξεκάθαρα σεξουαλικά πρότυπα, δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα καινούργιο υποείδος, το «παραφυσικό» ρομάντζο. Σε αυτήν τη φάση δύο καινούργιες σχετικά λογοτεχνικές σειρές έκαναν την εμφάνισή τους, αποκτώντας οπαδούς παγκοσμίως. Πρώτον, το ανάλαφρο σάγκα The Southern Vampire Mysteries(Ace Books) της Charlaine Harrisπου αφηγείται τις περιπέτειες και τα διλήμματα της Sookie Stackhouse, μιας ντροπαλής ξανθιάς σερβιτόρας με τηλεπαθητικές ικανότητες που τα «φτιάχνει» με ένα βρικόλακα 173 χρονών. Τα βιβλία αποδείχτηκαν τόσο δημοφιλή που τράβηξαν την προσοχή του Alan Ball, υπεύθυνου για την παραγωγή του «Six FeetUnder», με αποτέλεσμα να βασίσει την καινούργια του σειρά στο HBO «TrueBlood» σε αυτά.

Η επιτυχία μάλλον ήταν απροσδόκητη και για τη Μορμόνα νοικοκυρά Stephanie Meyer, που η ιδέα για την Τετραλογία του Λυκόφωτος (Little, Brown Books for Young Readers, 2005) της ήρθε στην κυριολεξία την ώρα που κοιμόταν. Ποιος θα το περίμενε ότι τρία χρόνια μετά το πρώτο βιβλίο -που το έγραψε σε διάρκεια τριών μηνών- με τα ερωτικά σκιρτήματα της 17χρονης ηρωίδας της Isabella «Bella» Swan για έναν απέθαντο μυστηριώδη συμμαθητής της η σειρά θα πούλαγε σαν τρελή, θα έμενε στην πεντάδα της λίστας με τα best-seller νεανικής λογοτεχνίας των «New York Times» για 50 εβδομάδες, θα μεταφραζόταν σε 20 γλώσσες και θα γινόταν από τις πιο αναμενόμενες κινηματογραφικές ταινίες για το 2008. Ήδη η τεράστια απήχηση και υστερία που έχει προκαλέσει της δίνει κολακευτικούς χαρακτηρισμούς όπως «η νέα J. Κ. Rowling».

Τι θα έλεγε όμως ο Lestat της Anne Rice, ο πιο ανήθικος και ο μακροβιότερος βρικόλακας (με βάση τη μοναδική του ικανότητα να μην πεθαίνει στα βιβλία) για όλα αυτά; Άγνωστο. Ο κόμης Δράκουλας πάντως, μετά από 111 χρόνια σιωπής, επιστρέφει επίσημα στο λογοτεχνικό τοπίο το 2009, και μάλιστα σε μορφή sequel με την υπογραφή του Dacre Stoker(μακρινού ανιψιού του Bram) και του ντοκιμαvτερίσταIan Holt. Ο τίτλος αυτού The Undeadκαι υπάρχουν φήμες ότι θα γίνει ταινία.

ΟΔράκουλας του Μπραμ Στόουκερ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη-Νέα Σύνορα και από τις εκδόσεις Στοχαστής. Ο Ζωντανός-Θρύλοςαπό τις εκδόσεις Οξύ. Η Καρμίλα του Τζ. Σ. Λε Φανού από τις εκδόσεις Ψηλά Γράμματα και ArsNocturna, ενώ τα δύο πρώτα βιβλία της σειράς της Stephanie MeyerΛυκόφως και Νέα Σελήνη από την Πλάτυπους Εκδοτική.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις Εκδόσεις Αντίποδες το πιο μεγάλο του όφελος είναι ότι ένας άνθρωπος που του άρεσε να είναι χωμένος μες στα βιβλία του, σε μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια, στην πορεία έμαθε να το  μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους ανθρώπους.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM