Βαμπιρικό σάγκα

Βαμπιρικό σάγκα Facebook Twitter
0

Όταν η Anne Rice, δημιουργός των θρυλικών Vampire Chronicles(Alfred A. Knopf) και υπεύθυνη για την αναβίωση της μυθολογίας των βαμπίρ και της μετατροπής τους σε μαζικό φαινόμενο, αποφάσισε να βάλει ταφόπλακα στο δημιούργημά της το 2004 και να αναζητήσει ήρωες που δεν αγαπούσαν ιδιαίτερα το αίμα, το μέλλον των βαμπιρικών σάγκα φάνταζε δυσοίωνο. Πήρε αυτή την απόφαση μετά τη σκληρή κριτική που δέχτηκε από αναγνώστες στο Amazon.com για το Blood Canticleτου 2003. Οι βρικόλακες όμως δεν είχαν πει την τελευταία τους λέξη στη λογοτεχνία του φανταστικού. Μια νέα φουρνιά συγγραφέων επανέφερε και πάλι το μύθο στο προσκήνιο, με απρόσμενο αριθμό πωλήσεων και με ολοένα αυξανόμενους φανατικούς φίλους ανά τον κόσμο.

Αν και δεν ήταν το πρώτο βιβλίο που διαπραγματευόταν το βαμπιρικό μύθο, ο Δράκουλας (1897) του Μπραμ Στόουκερεκτοξεύτηκε στα ύψη ως ανάγνωσμα στη σύγχρονη εποχή χάρη στις κινηματογραφικές του μεταφορές, αποτελώντας αρχέτυπο για τα βιβλία με βρικόλακες που θα ακολουθούσαν. Είχαν προηγηθεί Το Βαμπίρ (1819) του δόκτοραΤζον Πολιντόρι, που γράφτηκε ως αποτέλεσμα του διάσημου δημιουργικού καλοκαιριού του 1816 που πέρασε με το λόρδο Βύρωνα και τη Μαίρη Σέλεϊ, και η Καρμίλα (1872) τουΤζόζεφ Σέρινταν Λε Φανού για μια λεσβία βρικόλακα. Το μυθιστόρημα μετά το Δράκουλα που προχώρησε το είδος ένα βήμα παραπέρα ήταν το Ζωντανός-Θρύλος (1954) του Richard Matheson, μια εσχατολογική ζοφερή ιστορία για το μοναδικό επιζώντα ενός ιού που έχει μετατρέψει όλους τους ανθρώπους της Γης σε αιμοδιψή τέρατα. Ο Matheson ακολούθησε μια μοναδική προσέγγιση όσον αφορά τους «κακούς» βρικόλακες, που γίνεται ορατή στο έργο πολλών μεταγενέστερων συγγραφέων του φανταστικού.

Πέρα από αυτό όμως, πολλά πράγματα άλλαξαν από τότε που ο σατανικός Κόμης κυνηγούσε 19χρονες παρθένες για να τις σαγηνεύσει και να πιει το αθώο αίμα τους. Αν και οι γυναίκες-ηρωίδες του Στόουκερ δεν ήταν ποτέ ακριβώς μονοδιάστατες, στα τέλη του 20ού αιώνα, με την εμφάνιση των επικών σειρών που τα sequels ή prequels δίνουν και παίρνουν, οι λογοτεχνικοί απόγονοι της Μίνα Χάρκερ και της Λούσι Γουέστενρα επέστρεψαν για να πάρουν το αίμα τους πίσω. Υιοθετώντας το ρόλο του Βαν Χέλσινγκ ως θρυλικοί ατρόμητοι κυνηγοί βρικολάκων, μάχονταν και ενίοτε ερωτεύονταν τα απάνθρωπα κτήνη, όπως η πρωταγωνίστρια της Laurell K. Hamiltonτης τρέχουσας σειράς Anita Blake: Vampire Hunter(Ace Books) που φλερτάρει έντονα με την ερωτική λογοτεχνία. Αντίθετα, τα ίδια τα βαμπίρ, στις μοντέρνες μετενσαρκώσεις τους απόκτησαν μια πιο ρομαντική και μαλθακή υπόσταση, ως τραγικοί ήρωες που παλεύουν μάταια με την καταραμένη αθανασία τους, αναζητώντας μάταια την ανθρώπινη επαφή.

Οι αρχές του 21ου αιώνα όμως είδαν και ένα άλλο εκδοτικό φαινόμενο: Ο ακραίος ερωτισμός, που μέχρι τότε ήταν σχεδόν ταυτόσημος με το βαμπιρικό μύθο, άρχισε να προκαλεί δυσαρέσκεια στους αναγνώστες, που προτιμούσαν βιβλία με πιο ξεκάθαρα σεξουαλικά πρότυπα, δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα καινούργιο υποείδος, το «παραφυσικό» ρομάντζο. Σε αυτήν τη φάση δύο καινούργιες σχετικά λογοτεχνικές σειρές έκαναν την εμφάνισή τους, αποκτώντας οπαδούς παγκοσμίως. Πρώτον, το ανάλαφρο σάγκα The Southern Vampire Mysteries(Ace Books) της Charlaine Harrisπου αφηγείται τις περιπέτειες και τα διλήμματα της Sookie Stackhouse, μιας ντροπαλής ξανθιάς σερβιτόρας με τηλεπαθητικές ικανότητες που τα «φτιάχνει» με ένα βρικόλακα 173 χρονών. Τα βιβλία αποδείχτηκαν τόσο δημοφιλή που τράβηξαν την προσοχή του Alan Ball, υπεύθυνου για την παραγωγή του «Six FeetUnder», με αποτέλεσμα να βασίσει την καινούργια του σειρά στο HBO «TrueBlood» σε αυτά.

Η επιτυχία μάλλον ήταν απροσδόκητη και για τη Μορμόνα νοικοκυρά Stephanie Meyer, που η ιδέα για την Τετραλογία του Λυκόφωτος (Little, Brown Books for Young Readers, 2005) της ήρθε στην κυριολεξία την ώρα που κοιμόταν. Ποιος θα το περίμενε ότι τρία χρόνια μετά το πρώτο βιβλίο -που το έγραψε σε διάρκεια τριών μηνών- με τα ερωτικά σκιρτήματα της 17χρονης ηρωίδας της Isabella «Bella» Swan για έναν απέθαντο μυστηριώδη συμμαθητής της η σειρά θα πούλαγε σαν τρελή, θα έμενε στην πεντάδα της λίστας με τα best-seller νεανικής λογοτεχνίας των «New York Times» για 50 εβδομάδες, θα μεταφραζόταν σε 20 γλώσσες και θα γινόταν από τις πιο αναμενόμενες κινηματογραφικές ταινίες για το 2008. Ήδη η τεράστια απήχηση και υστερία που έχει προκαλέσει της δίνει κολακευτικούς χαρακτηρισμούς όπως «η νέα J. Κ. Rowling».

Τι θα έλεγε όμως ο Lestat της Anne Rice, ο πιο ανήθικος και ο μακροβιότερος βρικόλακας (με βάση τη μοναδική του ικανότητα να μην πεθαίνει στα βιβλία) για όλα αυτά; Άγνωστο. Ο κόμης Δράκουλας πάντως, μετά από 111 χρόνια σιωπής, επιστρέφει επίσημα στο λογοτεχνικό τοπίο το 2009, και μάλιστα σε μορφή sequel με την υπογραφή του Dacre Stoker(μακρινού ανιψιού του Bram) και του ντοκιμαvτερίσταIan Holt. Ο τίτλος αυτού The Undeadκαι υπάρχουν φήμες ότι θα γίνει ταινία.

ΟΔράκουλας του Μπραμ Στόουκερ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη-Νέα Σύνορα και από τις εκδόσεις Στοχαστής. Ο Ζωντανός-Θρύλοςαπό τις εκδόσεις Οξύ. Η Καρμίλα του Τζ. Σ. Λε Φανού από τις εκδόσεις Ψηλά Γράμματα και ArsNocturna, ενώ τα δύο πρώτα βιβλία της σειράς της Stephanie MeyerΛυκόφως και Νέα Σελήνη από την Πλάτυπους Εκδοτική.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ