Βαμπιρικό σάγκα

Βαμπιρικό σάγκα Facebook Twitter
0

Όταν η Anne Rice, δημιουργός των θρυλικών Vampire Chronicles(Alfred A. Knopf) και υπεύθυνη για την αναβίωση της μυθολογίας των βαμπίρ και της μετατροπής τους σε μαζικό φαινόμενο, αποφάσισε να βάλει ταφόπλακα στο δημιούργημά της το 2004 και να αναζητήσει ήρωες που δεν αγαπούσαν ιδιαίτερα το αίμα, το μέλλον των βαμπιρικών σάγκα φάνταζε δυσοίωνο. Πήρε αυτή την απόφαση μετά τη σκληρή κριτική που δέχτηκε από αναγνώστες στο Amazon.com για το Blood Canticleτου 2003. Οι βρικόλακες όμως δεν είχαν πει την τελευταία τους λέξη στη λογοτεχνία του φανταστικού. Μια νέα φουρνιά συγγραφέων επανέφερε και πάλι το μύθο στο προσκήνιο, με απρόσμενο αριθμό πωλήσεων και με ολοένα αυξανόμενους φανατικούς φίλους ανά τον κόσμο.

Αν και δεν ήταν το πρώτο βιβλίο που διαπραγματευόταν το βαμπιρικό μύθο, ο Δράκουλας (1897) του Μπραμ Στόουκερεκτοξεύτηκε στα ύψη ως ανάγνωσμα στη σύγχρονη εποχή χάρη στις κινηματογραφικές του μεταφορές, αποτελώντας αρχέτυπο για τα βιβλία με βρικόλακες που θα ακολουθούσαν. Είχαν προηγηθεί Το Βαμπίρ (1819) του δόκτοραΤζον Πολιντόρι, που γράφτηκε ως αποτέλεσμα του διάσημου δημιουργικού καλοκαιριού του 1816 που πέρασε με το λόρδο Βύρωνα και τη Μαίρη Σέλεϊ, και η Καρμίλα (1872) τουΤζόζεφ Σέρινταν Λε Φανού για μια λεσβία βρικόλακα. Το μυθιστόρημα μετά το Δράκουλα που προχώρησε το είδος ένα βήμα παραπέρα ήταν το Ζωντανός-Θρύλος (1954) του Richard Matheson, μια εσχατολογική ζοφερή ιστορία για το μοναδικό επιζώντα ενός ιού που έχει μετατρέψει όλους τους ανθρώπους της Γης σε αιμοδιψή τέρατα. Ο Matheson ακολούθησε μια μοναδική προσέγγιση όσον αφορά τους «κακούς» βρικόλακες, που γίνεται ορατή στο έργο πολλών μεταγενέστερων συγγραφέων του φανταστικού.

Πέρα από αυτό όμως, πολλά πράγματα άλλαξαν από τότε που ο σατανικός Κόμης κυνηγούσε 19χρονες παρθένες για να τις σαγηνεύσει και να πιει το αθώο αίμα τους. Αν και οι γυναίκες-ηρωίδες του Στόουκερ δεν ήταν ποτέ ακριβώς μονοδιάστατες, στα τέλη του 20ού αιώνα, με την εμφάνιση των επικών σειρών που τα sequels ή prequels δίνουν και παίρνουν, οι λογοτεχνικοί απόγονοι της Μίνα Χάρκερ και της Λούσι Γουέστενρα επέστρεψαν για να πάρουν το αίμα τους πίσω. Υιοθετώντας το ρόλο του Βαν Χέλσινγκ ως θρυλικοί ατρόμητοι κυνηγοί βρικολάκων, μάχονταν και ενίοτε ερωτεύονταν τα απάνθρωπα κτήνη, όπως η πρωταγωνίστρια της Laurell K. Hamiltonτης τρέχουσας σειράς Anita Blake: Vampire Hunter(Ace Books) που φλερτάρει έντονα με την ερωτική λογοτεχνία. Αντίθετα, τα ίδια τα βαμπίρ, στις μοντέρνες μετενσαρκώσεις τους απόκτησαν μια πιο ρομαντική και μαλθακή υπόσταση, ως τραγικοί ήρωες που παλεύουν μάταια με την καταραμένη αθανασία τους, αναζητώντας μάταια την ανθρώπινη επαφή.

Οι αρχές του 21ου αιώνα όμως είδαν και ένα άλλο εκδοτικό φαινόμενο: Ο ακραίος ερωτισμός, που μέχρι τότε ήταν σχεδόν ταυτόσημος με το βαμπιρικό μύθο, άρχισε να προκαλεί δυσαρέσκεια στους αναγνώστες, που προτιμούσαν βιβλία με πιο ξεκάθαρα σεξουαλικά πρότυπα, δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα καινούργιο υποείδος, το «παραφυσικό» ρομάντζο. Σε αυτήν τη φάση δύο καινούργιες σχετικά λογοτεχνικές σειρές έκαναν την εμφάνισή τους, αποκτώντας οπαδούς παγκοσμίως. Πρώτον, το ανάλαφρο σάγκα The Southern Vampire Mysteries(Ace Books) της Charlaine Harrisπου αφηγείται τις περιπέτειες και τα διλήμματα της Sookie Stackhouse, μιας ντροπαλής ξανθιάς σερβιτόρας με τηλεπαθητικές ικανότητες που τα «φτιάχνει» με ένα βρικόλακα 173 χρονών. Τα βιβλία αποδείχτηκαν τόσο δημοφιλή που τράβηξαν την προσοχή του Alan Ball, υπεύθυνου για την παραγωγή του «Six FeetUnder», με αποτέλεσμα να βασίσει την καινούργια του σειρά στο HBO «TrueBlood» σε αυτά.

Η επιτυχία μάλλον ήταν απροσδόκητη και για τη Μορμόνα νοικοκυρά Stephanie Meyer, που η ιδέα για την Τετραλογία του Λυκόφωτος (Little, Brown Books for Young Readers, 2005) της ήρθε στην κυριολεξία την ώρα που κοιμόταν. Ποιος θα το περίμενε ότι τρία χρόνια μετά το πρώτο βιβλίο -που το έγραψε σε διάρκεια τριών μηνών- με τα ερωτικά σκιρτήματα της 17χρονης ηρωίδας της Isabella «Bella» Swan για έναν απέθαντο μυστηριώδη συμμαθητής της η σειρά θα πούλαγε σαν τρελή, θα έμενε στην πεντάδα της λίστας με τα best-seller νεανικής λογοτεχνίας των «New York Times» για 50 εβδομάδες, θα μεταφραζόταν σε 20 γλώσσες και θα γινόταν από τις πιο αναμενόμενες κινηματογραφικές ταινίες για το 2008. Ήδη η τεράστια απήχηση και υστερία που έχει προκαλέσει της δίνει κολακευτικούς χαρακτηρισμούς όπως «η νέα J. Κ. Rowling».

Τι θα έλεγε όμως ο Lestat της Anne Rice, ο πιο ανήθικος και ο μακροβιότερος βρικόλακας (με βάση τη μοναδική του ικανότητα να μην πεθαίνει στα βιβλία) για όλα αυτά; Άγνωστο. Ο κόμης Δράκουλας πάντως, μετά από 111 χρόνια σιωπής, επιστρέφει επίσημα στο λογοτεχνικό τοπίο το 2009, και μάλιστα σε μορφή sequel με την υπογραφή του Dacre Stoker(μακρινού ανιψιού του Bram) και του ντοκιμαvτερίσταIan Holt. Ο τίτλος αυτού The Undeadκαι υπάρχουν φήμες ότι θα γίνει ταινία.

ΟΔράκουλας του Μπραμ Στόουκερ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη-Νέα Σύνορα και από τις εκδόσεις Στοχαστής. Ο Ζωντανός-Θρύλοςαπό τις εκδόσεις Οξύ. Η Καρμίλα του Τζ. Σ. Λε Φανού από τις εκδόσεις Ψηλά Γράμματα και ArsNocturna, ενώ τα δύο πρώτα βιβλία της σειράς της Stephanie MeyerΛυκόφως και Νέα Σελήνη από την Πλάτυπους Εκδοτική.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ