Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους Facebook Twitter
Η Ίνγκριντ Μπέργκμαν προκάλεσε σάλο στη συντηρητική Αμερική όταν, το 1949, εγκατέλειψε τον Σουηδό οδοντίατρο σύζυγό της και την κόρη της για τον Ιταλό σκηνοθέτη Ρομπέρτο Ροσελίνι.
0

ΟΤΑΝ Η ΙΣΠΑΝΙΔΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ και συγγραφέας Μπεγκόνια Γκόμεζ Ουρζάιθ άφησε τον μικρότερο γιο της στον παιδικό σταθμό για πρώτη φορά, οι φίλοι της τη ρώτησαν αν έκλαψε (εκείνη, όχι το παιδί). «Λιγάκι», ψέλλισε, χωρίς να θέλει να ομολογήσει ότι το συντριπτικά κυρίαρχο συναίσθημα ήταν αυτό της ευγνωμοσύνης και της ανακούφισης.

Για λίγες ευλογημένες ώρες θα ήταν ελεύθερη να συνεχίσει τη δουλειά της, χωρίς κάποια παιδικά χεράκια να τραβούν την πρίζα του φορητού υπολογιστή από τον τοίχο και χωρίς μια μικρή φωνή να επιμένει ότι ήταν ώρα να παίξουν.

Η Ουρζάιθ, η οποία εδρεύει στη Βαρκελώνη, είπε ψέματα επειδή δεν ήθελε να φανεί οτιδήποτε λιγότερο από μια τέλεια μητέρα. Αυτή είναι η Ισπανία, άλλωστε: μια χώρα που εξακολουθεί να καθορίζεται από αυτό που η ίδια αποκαλεί «τη μητρική ειδωλολατρία που επέβαλε η φρανκική, εθνοκαθολική ατζέντα».

Το διαζύγιο δεν ήταν καν νόμιμο μέχρι το 1981. Ωστόσο, παραδέχεται ότι είχε πάντα μια ύπουλη έλξη προς τις ιστορίες γυναικών που εγκαταλείπουν τα παιδιά τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω. Όχι ότι αυτές είναι απαραίτητα εύκολο να βρεθούν, ένα κενό που η ίδια έβαλε σκοπό να καλύψει με αυτό το βιβλίο της που έχει τίτλο «Εκείνες που εγκαταλείπουν».

Η συντηρητική Αμερική σκανδαλίστηκε, με έναν γερουσιαστή να βροντοφωνάζει ότι η Μπέργκμαν αποτελούσε την «ενσάρκωση του κακού». Αν ήξερε τι θα έκανε εκείνη στη συνέχεια, μάλλον δεν θα είχε καν λόγια να εκφράσει την αποστροφή του. Χωρίζοντας από τον Ροσελίνι το 1957, η Μπέργκμαν παρέδωσε τα τρία παιδιά της σε νταντάδες στη Ρώμη, ενώ η ίδια έφυγε για το Παρίσι με τον νέο της σύντροφο.

Το βιβλίο ξεκινάει με τη Βρετανίδα συγγραφέα Μίριελ Σπαρκ, επί μακρόν το πρότυπο των γυναικών που απεχθάνονται και εγκαταλείπουν τα παιδιά τους. Το 1938, η Σπαρκ γέννησε τον Ρόμπιν στην τότε Ροδεσία και, μόλις το επέτρεψαν οι συνθήκες του πολέμου, έφυγε για τη Βρετανία, αφήνοντας το παιδί στην ασφαλή φύλαξη των καλογριών. Τελικά έφερε το αγόρι στην πατρίδα της, μόνο και μόνο για να το αποθέσει στους γονείς της στο Εδιμβούργο, ενώ εκείνη επικεντρωνόταν στην καλλιέργεια της λογοτεχνικής της καριέρας στο Λονδίνο.

Μυθιστορήματα όπως το «Η Δεσποινίς Τζιν Μπρόντι στο άνθος της ηλικίας της» θα μπορούσαν να δημιουργηθούν μόνο σε περιόδους απόλυτης συγκέντρωσης, κάτι που δεν είναι πάντα εφικτό, όταν ένα νήπιο επιμένει να σκαρφαλώνει στην ποδιά σου. Ο εξαρχής διαρρηγμένος δεσμός της Σπαρκ με τον γιο της δημιούργησε τις προϋποθέσεις για μια ζωή αμοιβαίας απέχθειας. Μέχρι και το 1998 ανέφερε ότι έβλεπε τον Ρόμπιν, ο οποίος μεγαλώνοντας έγινε ζωγράφος, με απόλυτη περιφρόνηση: «Ποτέ δεν έκανε τίποτα για μένα, εκτός από το να αποτελεί μια μεγάλη βαρεμάρα».

abandoners
Begoña Gómez Urzaiz, The Abandoners: Of Mothers and Monsters

Η Σπαρκ κατάφερε να μην αποσπάσει την έντονη προσοχή του κοινού με την τερατώδη μητρική συμπεριφορά της επειδή οι συγγραφείς, για μεγάλο μέρος του 20ού αιώνα, δεν ήταν διασημότητες με τη σύγχρονη έννοια.

Διαφορετικό ήταν όμως το ζήτημα για τη διάσημη σταρ του Χόλιγουντ Ίνγκριντ Μπέργκμαν όταν, το 1949, εγκατέλειψε τον Σουηδό οδοντίατρο σύζυγό της και την κόρη της για τον Ιταλό σκηνοθέτη Ρομπέρτο Ροσελίνι. Η συντηρητική Αμερική σκανδαλίστηκε, με έναν γερουσιαστή να βροντοφωνάζει ότι η Μπέργκμαν αποτελούσε την «ενσάρκωση του κακού». Αν ήξερε τι θα έκανε εκείνη στη συνέχεια, μάλλον δεν θα είχε καν λόγια να εκφράσει την αποστροφή του. Χωρίζοντας από τον Ροσελίνι το 1957 (εκείνος είχε αρνηθεί να την αφήσει να συνεχίσει την καριέρα της ως ηθοποιός), η Μπέργκμαν παρέδωσε τα τρία παιδιά της σε νταντάδες στη Ρώμη, ενώ η ίδια έφυγε για το Παρίσι με τον νέο της σύντροφο.

Η λίστα συνεχίζεται με περιπτώσεις διάσημων γυναικών που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους, όπως η Ντόρις Λέσινγκ, η Τζόνι Μίτσελ, η Γκαλά Νταλί και, πιο απροσδόκητα απ' όλες, η Μαρία Μοντεσόρι, η διάσημη Ιταλίδα γιατρός που έκανε καριέρα και περιουσία ως πρότυπη παιδαγωγός και ιδρύτρια των σχολείων που φέρουν ως τίτλο το όνομά της.

Ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον μέρος του βιβλίου είναι ίσως η ενότητα στην οποία η Ουρζάιθ παίρνει συνεντεύξεις από ένα άλλο, πολύ διαφορετικό είδος «απουσών» μητέρων: τις οικονομικές μετανάστριες που αναγκάζονται να εργαστούν στο εξωτερικό προκειμένου να στείλουν χρήματα στα παιδιά τους στην πατρίδα. Είναι από τη Νικαράγουα, την Κολομβία και το Περού, και πηγαίνουν στην Ισπανία για να βρουν συγκριτικά καλά αμειβόμενες δουλειές στην καθαριότητα, τα ξενοδοχεία και την κοινωνική φροντίδα.

Οι γυναίκες αυτές αφηγούνται στο βιβλίο ζοφερές ιστορίες για το πώς μένουν σε επαφή με τα παιδιά τους μέσω WhatsApp και επιστρέφουν μία φορά κάθε τρία χρόνια περίπου, με αποτέλεσμα εκείνα να τους συμπεριφέρονται σαν να είναι ξένες.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ