Φωτιά τώρα στου Ρέντη

Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους Facebook Twitter
Η Ίνγκριντ Μπέργκμαν προκάλεσε σάλο στη συντηρητική Αμερική όταν, το 1949, εγκατέλειψε τον Σουηδό οδοντίατρο σύζυγό της και την κόρη της για τον Ιταλό σκηνοθέτη Ρομπέρτο Ροσελίνι.
0

ΟΤΑΝ Η ΙΣΠΑΝΙΔΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ και συγγραφέας Μπεγκόνια Γκόμεζ Ουρζάιθ άφησε τον μικρότερο γιο της στον παιδικό σταθμό για πρώτη φορά, οι φίλοι της τη ρώτησαν αν έκλαψε (εκείνη, όχι το παιδί). «Λιγάκι», ψέλλισε, χωρίς να θέλει να ομολογήσει ότι το συντριπτικά κυρίαρχο συναίσθημα ήταν αυτό της ευγνωμοσύνης και της ανακούφισης.

Για λίγες ευλογημένες ώρες θα ήταν ελεύθερη να συνεχίσει τη δουλειά της, χωρίς κάποια παιδικά χεράκια να τραβούν την πρίζα του φορητού υπολογιστή από τον τοίχο και χωρίς μια μικρή φωνή να επιμένει ότι ήταν ώρα να παίξουν.

Η Ουρζάιθ, η οποία εδρεύει στη Βαρκελώνη, είπε ψέματα επειδή δεν ήθελε να φανεί οτιδήποτε λιγότερο από μια τέλεια μητέρα. Αυτή είναι η Ισπανία, άλλωστε: μια χώρα που εξακολουθεί να καθορίζεται από αυτό που η ίδια αποκαλεί «τη μητρική ειδωλολατρία που επέβαλε η φρανκική, εθνοκαθολική ατζέντα».

Το διαζύγιο δεν ήταν καν νόμιμο μέχρι το 1981. Ωστόσο, παραδέχεται ότι είχε πάντα μια ύπουλη έλξη προς τις ιστορίες γυναικών που εγκαταλείπουν τα παιδιά τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω. Όχι ότι αυτές είναι απαραίτητα εύκολο να βρεθούν, ένα κενό που η ίδια έβαλε σκοπό να καλύψει με αυτό το βιβλίο της που έχει τίτλο «Εκείνες που εγκαταλείπουν».

Η συντηρητική Αμερική σκανδαλίστηκε, με έναν γερουσιαστή να βροντοφωνάζει ότι η Μπέργκμαν αποτελούσε την «ενσάρκωση του κακού». Αν ήξερε τι θα έκανε εκείνη στη συνέχεια, μάλλον δεν θα είχε καν λόγια να εκφράσει την αποστροφή του. Χωρίζοντας από τον Ροσελίνι το 1957, η Μπέργκμαν παρέδωσε τα τρία παιδιά της σε νταντάδες στη Ρώμη, ενώ η ίδια έφυγε για το Παρίσι με τον νέο της σύντροφο.

Το βιβλίο ξεκινάει με τη Βρετανίδα συγγραφέα Μίριελ Σπαρκ, επί μακρόν το πρότυπο των γυναικών που απεχθάνονται και εγκαταλείπουν τα παιδιά τους. Το 1938, η Σπαρκ γέννησε τον Ρόμπιν στην τότε Ροδεσία και, μόλις το επέτρεψαν οι συνθήκες του πολέμου, έφυγε για τη Βρετανία, αφήνοντας το παιδί στην ασφαλή φύλαξη των καλογριών. Τελικά έφερε το αγόρι στην πατρίδα της, μόνο και μόνο για να το αποθέσει στους γονείς της στο Εδιμβούργο, ενώ εκείνη επικεντρωνόταν στην καλλιέργεια της λογοτεχνικής της καριέρας στο Λονδίνο.

Μυθιστορήματα όπως το «Η Δεσποινίς Τζιν Μπρόντι στο άνθος της ηλικίας της» θα μπορούσαν να δημιουργηθούν μόνο σε περιόδους απόλυτης συγκέντρωσης, κάτι που δεν είναι πάντα εφικτό, όταν ένα νήπιο επιμένει να σκαρφαλώνει στην ποδιά σου. Ο εξαρχής διαρρηγμένος δεσμός της Σπαρκ με τον γιο της δημιούργησε τις προϋποθέσεις για μια ζωή αμοιβαίας απέχθειας. Μέχρι και το 1998 ανέφερε ότι έβλεπε τον Ρόμπιν, ο οποίος μεγαλώνοντας έγινε ζωγράφος, με απόλυτη περιφρόνηση: «Ποτέ δεν έκανε τίποτα για μένα, εκτός από το να αποτελεί μια μεγάλη βαρεμάρα».

abandoners
Begoña Gómez Urzaiz, The Abandoners: Of Mothers and Monsters

Η Σπαρκ κατάφερε να μην αποσπάσει την έντονη προσοχή του κοινού με την τερατώδη μητρική συμπεριφορά της επειδή οι συγγραφείς, για μεγάλο μέρος του 20ού αιώνα, δεν ήταν διασημότητες με τη σύγχρονη έννοια.

Διαφορετικό ήταν όμως το ζήτημα για τη διάσημη σταρ του Χόλιγουντ Ίνγκριντ Μπέργκμαν όταν, το 1949, εγκατέλειψε τον Σουηδό οδοντίατρο σύζυγό της και την κόρη της για τον Ιταλό σκηνοθέτη Ρομπέρτο Ροσελίνι. Η συντηρητική Αμερική σκανδαλίστηκε, με έναν γερουσιαστή να βροντοφωνάζει ότι η Μπέργκμαν αποτελούσε την «ενσάρκωση του κακού». Αν ήξερε τι θα έκανε εκείνη στη συνέχεια, μάλλον δεν θα είχε καν λόγια να εκφράσει την αποστροφή του. Χωρίζοντας από τον Ροσελίνι το 1957 (εκείνος είχε αρνηθεί να την αφήσει να συνεχίσει την καριέρα της ως ηθοποιός), η Μπέργκμαν παρέδωσε τα τρία παιδιά της σε νταντάδες στη Ρώμη, ενώ η ίδια έφυγε για το Παρίσι με τον νέο της σύντροφο.

Η λίστα συνεχίζεται με περιπτώσεις διάσημων γυναικών που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους, όπως η Ντόρις Λέσινγκ, η Τζόνι Μίτσελ, η Γκαλά Νταλί και, πιο απροσδόκητα απ' όλες, η Μαρία Μοντεσόρι, η διάσημη Ιταλίδα γιατρός που έκανε καριέρα και περιουσία ως πρότυπη παιδαγωγός και ιδρύτρια των σχολείων που φέρουν ως τίτλο το όνομά της.

Ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον μέρος του βιβλίου είναι ίσως η ενότητα στην οποία η Ουρζάιθ παίρνει συνεντεύξεις από ένα άλλο, πολύ διαφορετικό είδος «απουσών» μητέρων: τις οικονομικές μετανάστριες που αναγκάζονται να εργαστούν στο εξωτερικό προκειμένου να στείλουν χρήματα στα παιδιά τους στην πατρίδα. Είναι από τη Νικαράγουα, την Κολομβία και το Περού, και πηγαίνουν στην Ισπανία για να βρουν συγκριτικά καλά αμειβόμενες δουλειές στην καθαριότητα, τα ξενοδοχεία και την κοινωνική φροντίδα.

Οι γυναίκες αυτές αφηγούνται στο βιβλίο ζοφερές ιστορίες για το πώς μένουν σε επαφή με τα παιδιά τους μέσω WhatsApp και επιστρέφουν μία φορά κάθε τρία χρόνια περίπου, με αποτέλεσμα εκείνα να τους συμπεριφέρονται σαν να είναι ξένες.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

Φωτιά τώρα στου Ρέντη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM