6 βιβλία από τις Onassis Publications

Βιβλία Ωνάση Facebook Twitter
0

Γιανούλης Χαλεπάς

Δούναι και Λαβείν

O «μεγάλος μοντέρνος» της νεοελληνικής γλυπτικής, Γιανούλης Χαλεπάς, μέσα από μια έκδοση με αφορμή την αναδρομική έκθεση για τη ζωή και το έργο του που συμπεριλαμβάνει 150 γλυπτά, σχέδια, εκμαγεία, καθώς και σπάνιο αρχειακό υλικό το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό. Από την Τήνο, το εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής του πατέρα του, το Σχολείο των Τεχνών στην Αθήνα, την Ακαδημία του Μονάχου και την τεράστια φήμη της «Κοιμωμένης» μέχρι το Ψυχιατρείο της Κέρκυρας μετά τα βασανιστικά μοναχικά χρόνια στην Τήνο, την επάνοδο στη δημιουργία και την καθολική αναγνώριση και παραγωγή των τελευταίων χρόνων της ζωής του, ο Χαλεπάς αποτελεί διαχρονικά ένα σύμβολο ανόδου, πτώσης και αναγέννησης στον χώρο της δημιουργίας. Μέσα από τις σελίδες της έκδοσης ξεδιπλώνεται η μυθιστορηματική ζωή του και αναδεικνύεται ο τρόπος σκέψης και δημιουργίας του, πέρα και έξω από τον μύθο που έχει δημιουργήσει η τραγική μοίρα του.

Ο τίτλος Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν –δάνειο όρων από τα εμπορικά κατάστιχα της πατρικής επιχείρησης– εκφράζει το αμφίδρομο «δίνω και παίρνω» της εικαστικής του πορείας, με αναφορές, δάνεια, επιδράσεις από την παράδοση, σύγχρονούς του καλλιτέχνες αλλά και από την αρχαιότητα, εμμονικές αναζητήσεις σε ζητήματα και αρχές γλυπτικής και νέες δημιουργίες. 
Αγοράστε το βιβλίο εδώ

HackAthens 2019

the (un)common planner

Οι μεταβατικές περίοδοι γεννούν τους δικούς τους κόσμους και τις δικές τους λέξεις. Ο όρος «τα κοινά», τόσο παλιός όσο η αριστοτέλεια φιλοσοφία και το ρωμαϊκό δίκαιο, σήμερα αποκτά νέες διαστάσεις και σημασίες, όπως και συμβολικό περιεχόμενο. Το (Un)common Planner είναι μια υβριδική έκδοση για τα αθηναϊκά κοινά. Πώς φτάσαμε από τους «Αγανακτισμένους» στη φρενίτιδα του Airbnb; Τι σημαίνει να είσαι ιδιοκτήτης; Πού οδηγούνται οι δημόσιοι χώροι υπό το βάρος των συνεχών και ένθετων κρίσεων; Τι μορφή έχει ο χώρος του δημόσιου λόγου στον πραγματικό και στον ψηφιακό κόσμο; Σε ποιον ανήκει η Αθήνα;

Κάτι ανάμεσα σε βιβλίο κριτικής θεωρίας, τετράδιο και εργαλείο συμμετοχικού σχεδιασμού, η έκδοση προσπαθεί, από τη μια, να φωτίσει τους τρόπους με τους οποίους διαρκώς μετασχηματίζονται τα κοινά της πόλης, ενώ από την άλλη επιχειρεί να εμπλέξει τον αναγνώστη σε μια διαδραστική εμπειρία αναστοχασμού και μεταλλαγής της αστικής πραγματικότητας. Έχει τις ρίζες της στη σειρά διαδραστικών εργαστηρίων «HackAthens», όπου καλλιτέχνες και επαγγελματίες από διάφορους χώρους, χρησιμοποιώντας στοιχεία από hackathons, συμμετοχικό σχεδιασμό και θεατρικό παιχνίδι, προσπαθούν να χακάρουν το μέλλον της υβριδικής, πραγματικής και ψηφιακής Αθήνας. 
Αποτελεί τον πρώτο τόμο της σειράς των εκδόσεων του «HackAthens» και θέτει τις βάσεις για τις μελλοντικές μας αναζητήσεις.
Αγοράστε το βιβλίο εδώ

Γιάννης Αγγελάκας

NEKYIA 

Όνειρο ζωής ήταν για τον κορυφαίο δημιουργό της ελληνικής ροκ σκηνής, Γιάννη Αγγελάκα, να καταπιαστεί με την Οδύσσεια του Ομήρου. Στις 21 Δεκεμβρίου του 2023, τη μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου, το όνειρο θα γίνει πραγματικότητα. Σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, η παράσταση Νέκυια, βασισμένη στη ραψωδία λ της Οδύσσειας του Ομήρου, σε μετάφραση του Γεωργίου Ψυχουντάκη, ελεύθερη διασκευή και πρωτότυπους στίχους του ίδιου του Γιάννη Αγγελάκα και της διακεκριμένης δραματουργού Θεοδώρας Καπράλου, και σε σκηνοθεσία του Χρήστου Παπαδόπουλου, θα κάνει πρεμιέρα στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης. «Κατέβα ουρανέ στη γη / τα σκοτεινά μας βάραθρα να φέξεις / να γίνει η αβάσταχτη σιωπή / κραυγή, λυγμός και λέξεις». Έτσι ξεκινά η κατανυκτική, υποβλητική αφήγηση από τον Γιάννη Αγγελάκα, για να καταλήξει στο παρηγορητικό: «Για να ’χουν φως οι νύχτες σας / αυτή ήταν η έννοια μου,/ τι άλλο να προσμένω;».
Το πρωτότυπο κείμενο της μυστικιστικής, ηχοτροπικής κατάβασης στον Άδη που θα γίνει υβριδική παράσταση θα εκδοθεί από τις ONASSIS PUBLICATIONS και θα διατίθεται σύντομα στο φυσικό κατάστημα της Στέγης και σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία.  

Δημήτρης Παπαϊωάννου

The Great Tamer

Μια έκδοση που αποτυπώνει το εικαστικό σύμπαν του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε ένα πολυτελές φωτογραφικό λεύκωμα με τις εντυπωσιακές εικόνες της παράστασης The Great Tamer (Ο Μεγάλος Δαμαστής) και συμπληρώνεται από ένα ποίημα της Anne Carson, βραβευμένης ποιήτριας με τα T.S. Eliot Prize και PEN Award for Poetry in Translation, γραμμένο ειδικά για την περίσταση. Η παράσταση ήταν υποψήφια για Olivier Award, ενώ βρέθηκε και στη λίστα της «Guardian» με τις δέκα καλύτερες παραστάσεις χορού στην Αγγλία το 2018. Το έργο καταπιάνεται με το ερώτημα κατά πόσο η ανθρώπινη ζωή μπορεί να ιδωθεί ως ένα εξερευνητικό ταξίδι, ένα παράδοξο τσίρκο.

Στα τριάντα χρόνια της καριέρας του, ο ζωγράφος, ερμηνευτής, δημιουργός κόμικς, χορογράφος, σκηνοθέτης αλλά και επιμελητής εκθέσεων Δημήτρης Παπαϊωάννου βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά. Ίδρυσε και δημιούργησε τον μύθο της Ομάδας Εδάφους μαζί με την Αγγελική Στελλάτου, ταράζοντας τα νερά της σκηνής του χορού στην Ελλάδα τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Μετά τις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 κέρδισε το στοίχημα της καλλιτεχνικής δημιουργίας με παραστάσεις που προσέλκυσαν ένα κοινό ευρύτερο από αυτό του χορού. Το άνοιγμα στις διεθνείς σκηνές ήρθε τη στιγμή της επιστροφής σε λιτά καλλιτεχνικά μέσα, με την Πρώτη Ύλη και το Still Life. Είναι ο πρώτος καλλιτέχνης διεθνώς που προσκλήθηκε να χορογραφήσει τη θρυλική ομάδα της Pina Bausch, δημιουργώντας το Since she. 
Αγοράστε το βιβλίο εδώ

Λέξεις για τον καιρό

Ένα γλωσσάρι 

Ένα γλωσσάρι για τον καιρό, που χαρτογραφεί όρους για μια πολιτική οικολογία της εμπειρίας και συνοδεύει την έκθεση «Weather Engines» της Στέγης. Προσφέρει οικείους και απρόσμενους όρους τους οποίους πρότειναν και συνέγραψαν καλλιτέχνες, φιλόσοφοι, πανεπιστημιακοί και αρχιτέκτονες. Ο καιρός υπάρχει ως ατμόσφαιρα που μπορεί να μετρηθεί, ως περιβάλλον που μπορεί να κατοικηθεί και ως χρόνος στον οποίο βιώνουμε υγρασία, πίεση, θερμοκρασία και ορατότητα. Ποιοι θα ήταν οι κατάλληλοι όροι για τον καιρό που θα μπορούσαν να καλύψουν αυτή την τριάδα ζητημάτων, μέτρηση, εμπειρία και χρόνο;

Αυτό το γλωσσάρι για τον καιρό είναι ένα εγχειρίδιο πλοήγησης σήμερα στο έδαφος και στον αέρα, στα σώματα και στα περιβάλλοντά μας. Εξετάζει τη σημασία του καιρού ως πραγματικότητας που ορίζεται μέσα από επιστημονικά μοντέλα και τεχνικούς αισθητήρες, ενώ βιώνεται διαφορετικά και ακανόνιστα στα διάφορα μέρη του πλανήτη. Μελετά τον καιρό ως μια οικολογία που λαμβάνει υπόψη τις τεχνολογίες του και τις επιπτώσεις τους, την επιστημονική γλώσσα του και την ποιητική της, τα φαινόμενά του και τις ερμηνείες τους, μέσα από διάφορες προοπτικές, κουλτούρες και γεωγραφίες. Διατίθεται σε ελληνικά και αγγλικά.
Αγοράστε το βιβλίο εδώ 

Ιωάννα Θεοχαροπούλου

Χτίστες, νοικοκυρές και η οικοδόμηση της σύγχρονης Αθήνας

Μια μελέτη για την πολυκατοικία, τον πιο χαρακτηριστικό κτιριακό τύπο της Αθήνας, και τους τρόπους που αυτή έχει περιγραφεί μέσα στον χρόνο. Σε αντιδιαστολή με τον έντονο θαυμασμό που προκαλεί η Ακρόπολη, η σύγχρονη Αθήνα περιγράφεται συνήθως με αρνητικούς όρους – μια άσχημη πόλη, με αδιάφορα κτίρια και ασφυκτική ατμόσφαιρα.

Η παρούσα μελέτη θέτει αυτά τα στερεότυπα υπό αμφισβήτηση και αποτιμά εκ νέου την οικοδομική έκρηξη που καθόρισε τη μορφή της μεταπολεμικής πόλης, εστιάζοντας στον πιο χαρακτηριστικό κτιριακό τύπο της, την πολυκατοικία, και τονίζοντας τα καινοτόμα χαρακτηριστικά αυτού του κτιρίου –κατασκευαζόταν εύκολα και με στοιχειώδη τεχνικά μέσα–, το οποίο έδωσε ώθηση στην οικονομία της μεταπολεμικής πόλης και αποτέλεσε μοχλό για τον μετασχηματισμό της αθηναϊκής κοινωνίας στα μέσα του 20ού αιώνα. Ιδιαίτερα οι εσωτερικοί χώροι των διαμερισμάτων αντανακλούσαν την επιθυμία των νοικοκυρών να υιοθετήσουν τον μοντέρνο τρόπο ζωής που προβαλλόταν μέσα από τις ταινίες και τα περιοδικά της εποχής. Συγχρόνως, οι εργολάβοι και οι χτίστες συμμετείχαν ενεργά στον σχεδιασμό αυτών των εσωτερικών χώρων.

Σε αυτή την αναθεωρημένη έκδοση της πρωτότυπης έρευνάς της η συγγραφέας αντλεί στοιχεία από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, τη θεωρία του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, τις πολιτισμικές σπουδές και την ανθρωπολογία. Το επικαιροποιημένο επίμετρο του βιβλίου διερευνά τον πιθανό ρόλο της πολυκατοικίας στην πόλη του μέλλοντος, μια πόλη που θα ανταποκρίνεται στα περιβαλλοντικά και κοινωνικά αιτήματα του 21ου αιώνα.
Αγοράστε το βιβλίο εδώ

Όλες οι εκδόσεις εκτός απο τη «Νέκυια», που θα εκδοθεί προσεχώς, είναι διαθέσιμες προς πώληση στο onassis shop στο ισόγειο φουαγέ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση (Τετάρτη-Κυριακή, 18:00 - 23:00) και σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Αγγελάκας

Μουσική / Το ταξίδι του Γιάννη Αγγελάκα στον κάτω κόσμο του Ομήρου

«Ονειρεύτηκα μια υποβλητική αφήγηση της Οδύσσειας» δηλώνει ο Γιάννης Αγγελάκας και έρχεται, για πρώτη φορά, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης με ένα υβριδικό θέαμα που δεν είναι συναυλία ούτε παράσταση. Είναι ηχοτροπική κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία;

Βιβλίο / Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία;

Παρότι ο όρος «γυναικεία λογοτεχνία» είναι προβληματικός και σύνθετος, στη διεθνή λογοτεχνική παραγωγή παρατηρείται μια γενικότερη τάση όσον αφορά τις γυναίκες συγγραφείς, που παραπέμπει στο «αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα». Πώς διαμορφώνεται το τοπίο στην πρόσφατη ελληνική παραγωγή;
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ