Σφοδρή απογοήτευση: Κριτική για τον «Ορέστη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα

«Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και μετάφραση Γιώργου Χειμωνά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου Facebook Twitter
0

Σε καμία θεατρική παράσταση δεν υπάρχουν ουδέτερα ή περιττά μέρη. Από το υπέρβαρο ή το λιπόσαρκο σώμα ενός ηθοποιού έως το τελευταίο σκηνικό αντικείμενο, –μια φθαρμένη πορσελάνη, μια μισάνοιχτη πόρτα, ακόμη και η σκόνη ή τα  ψίχουλα που μένουν σ' ένα τραπέζι, η τονικότητα των χρωμάτων με το πλήθος  των ψυχικών εντάσεων που απηχούν–, αλλά και μια χειρονομία που επιμένει, ένα ρεφρέν, μια χορδή που σπάει στις έξι ακριβώς το απόγευμα, μια λωρίδα φωτός που μοιάζει να μπαίνει τυχαία από το παράθυρο, όλα, τα πάντα, διαδραματίζουν ζωτικό και κρίσιμο ρόλο συμμετέχοντας σε αυτό που αποκαλούμε θεατρική ατμόσφαιρα. 

Είναι αυτά τα στοιχεία που θα υφάνουν τον πυκνό, πολύσημο ιστό μιας παράστασης. Με αυτά ο σκηνοθέτης θα ντύσει τις ιδέες του, με αυτά θα καταστούν ορατές οι αόρατες δυνάμεις της αγάπης, της ενοχής, του φόβου, και της αγωνίας που ρέουν ανάμεσα στις γραμμές ενός κειμένου, με αυτά θα τραφούν οι εικόνες των ονείρων και των συνειρμών μας, μ’ αυτά θα προσκληθεί ο Θάνατος σε μια παρτίδα σκάκι. Αρκεί, βέβαια, να ενορχηστρωθούν με αίσθηση ρυθμού και γνώση. 

Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται το αρχαίο δράμα σήμερα είναι η μικροαστική νοοτροπία του «πλήρους σετ επίπλων» πεταμένων φύρδην μίγδην σε μια σκηνή, με τα κορίτσια να σερβίρουν σαμπάνιες στο Ματωμένο Δείπνο μιας ψευτομπαρόκ αισθητικής.

Γιατί η Σκηνή είναι μια Επικράτεια όπου όλα «σημαίνουν». Ακόμη και οι διαστάσεις ενός τραπεζιού, το είδος, η μυρωδιά και η παλαιότητα του ξύλου από το οποίο είναι φτιαγμένο, η απαλότητα ή η τραχύτητα ενός υφάσματος, η βραχνάδα μιας φωνής ή η οξύτητα ενός ήχου, όλα επηρεάζουν την αισθητική του αποτελέσματος, όλα μαζί οικοδομούν μια αρχιτεκτονική των «σημείων». Κάθε ένα από αυτά έχει το δικό του ειδικό βάρος και όλα μαζί, συναρμοσμένα, επιφορτίζονται με μια κοινή αποστολή: να κινητοποιήσουν το βλέμμα, τη νοητική και συναισθηματική αντίληψη του θεατή, ώστε να βυθιστεί στις αποχρώσεις και στους κραδασμούς, να οσφρανθεί τις λέξεις, ν’ αγγίξει το δέρμα, να νιώσει την ανάσα των ηθοποιών, να συνδεθεί δηλαδή με το θεατρικό συμβάν σε όλα τα επίπεδα. 

«Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και μετάφραση Γιώργου Χειμωνά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου Facebook Twitter
Υπάρχει άραγε κάποιο προϊόν της τέχνης της επιλοποιίας που δεν τιμήθηκε στην παράσταση αυτή; Φωτ.: Σταύρος Χαμπάκης

Η συναρμογή των σημείων, όμως, δεν είναι απλή υπόθεση. Η δράση, οι λέξεις, το χρώμα, οι γραμμές, ο ρυθμός, τα σώματα καλούνται να συνυπάρξουν με τέτοια ένταση και ακρίβεια, ώστε να επιφέρουν τη μέγιστη παραγωγή νοήματος και απόλαυσης παρασύροντας τον θεατή σε μια κατάσταση διέγερσης και αλληλεπίδρασης. 

Φανταστείτε, λοιπόν, τη σφοδρότητα της απογοήτευσής μας απέναντι στο σκηνικό συνονθύλευμα που κατέλαβε την ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου την περασμένη εβδομάδα στην παράσταση του «Ορέστη».

Αν στο ένα επίπεδο δράσης –στο βάθος πίσω από την ορχήστρα– είχαμε σαλονάκι, βιβλιοθήκη, μπερζέρες, λαμπατέρ, τραπεζάκια για ν’ ακουμπούν τα λαμπατέρ, σκαλάκια, βάζα και καθρέφτη, τότε στο άλλο, στην ορχήστρα δηλαδή, είχαμε ένα σετ τραπεζαρίας. Υπάρχει άραγε κάποιο προϊόν της τέχνης της επιλοποιίας που δεν τιμήθηκε στην παράσταση αυτή; 

«Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και μετάφραση Γιώργου Χειμωνά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου Facebook Twitter
Φωτ.: Σταύρος Χαμπάκης

Επιπλέον, αξίζει να μνημονεύσουμε το παχύ στρώμα λάσπης που κάλυπτε την επιφάνεια της ορχήστρας. Το υλικό αυτό, σύμβολο της Γης, του αρχέγονου, του ενστίκτου, του ασυνείδητου, του ρύπου αλλά και της γονιμότητας, είναι από μόνο του ένα χρυσωρυχείο νοημάτων, διαθέτει τόσο μεγάλη δύναμη ως προς την γέννηση συνειρμών και σκέψεων, ώστε δεν χρειάζεται κανένα διακοσμητικό στοιχείο για να «αναδειχθεί». Ούτε όμορφα στάχυα, ούτε προβολείς μέσα στα στάχυα, ούτε τραπέζια με άσχετες καρέκλες, ούτε τίποτε άλλο που ανούσια προστιθέμενο προώρισται να αφαιρέσει νόημα. Ο ιδιοφυής Ίβο βαν Χόφε το απέδειξε περίτρανα στον δικό του «Ορέστη» (που είδαμε το 2019, στο ίδιο θέατρο), αφήνοντας τη λάσπη γυμνή, χωρίς κεράκια και συμπράγκαλα, έτσι ώστε οι ήρωες, συγκεντρωμένοι κι ανεμπόδιστοι, να επιτελέσουν τις καθόδους και τις ανόδους τους από την καρδιά του σκότους. 

Μονάχα αισθητική σκοτο-δίνη υπήρξε στην παράσταση του Γιάννη Κακλέα, η οποία αυξανόταν μαρτυρικά κάθε λεπτό της ώρας. Οι έρμες κοπέλες του Χορού, ενδεδυμένες με μαύρα μπουστάκια, μινάκια και μποτάκια, πηγαινοέρχονταν ενώπιόν μας αμήχανες, με βλέμμα άδειο, στερημένες από κάθε εσωτερικό κίνητρο, συμμετέχοντας, εν αγνοία τους θα νόμιζε κανείς, σε μια κακόγουστη φάρσα, στην αναβίωση, δηλαδή, ενός θλιβερού έιτις μιούζικαλ σχολικής επινόησης, με βασικά αξεσουάρ –ό,τι βρέθηκε πρόχειρο; ό,τι ταίριαζε με τα ρούχα τους;—βεντάλιες, κηροπήγια και κόκκινες χαρτοπετσέτες.

Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται το αρχαίο δράμα σήμερα είναι η μικροαστική νοοτροπία του «πλήρους σετ επίπλων» πεταμένων φύρδην μίγδην σε μια σκηνή, με τα κορίτσια να σερβίρουν σαμπάνιες στο Ματωμένο Δείπνο μιας ψευτομπαρόκ αισθητικής. Στο θέατρο οι φόρμες λειτουργούν ή δε λειτουργούν ως Έννοιες (ένα παλτό δεν μετατρέπεται αυτομάτως σε «πουκάμισο αδειανό», ούτε ένα τραπεζομάντηλο με κόκκινους λεκέδες προσδίδει αναγκαστικά σαιξπηρικό μεγαλείο σ’ ένα δείπνο). Αν οι δημιουργοί κατορθώσουν να συνδεθούν με την ουσία της πρωταρχικής αναφοράς, τότε η παραπομπή αυτή αναζωογονεί τη σχέση μας με την εστία και τη διαχρονική αξία της. Αντίθετα, εάν Εικόνες-Σημεία-Έννοιες (Πιετά, Αίμα, Δείπνος) χρησιμοποιηθούν προς επίδειξη και κατανάλωση, τότε όχι μόνο δε λειτουργούν υπέρ της παράστασης αλλά, αποσυνδεδεμένα πλήρως από την καταγωγή τους, γελοιοποιούνται. Αντί για συμπύκνωση ύλης, μνήμης και συναισθήματος, έχουμε αραίωση μέχρις διαλύσεως. Και τελικά, μέσα σε τόση φλυαρία, σύγχυση και επιπολαιότητα, μέσα σ’ έναν αχταρμά από σπουδαίες αναφορές και «σημεία» το κέρδος είναι μια Α-σήμαντη παράσταση.

«Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και μετάφραση Γιώργου Χειμωνά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου Facebook Twitter
Διεκπεραιωτικός και ξύλινος ο Πάνος Βλάχος ως Μενέλαος. Φωτ.: Σταύρος Χαμπάκης
«Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και μετάφραση Γιώργου Χειμωνά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου Facebook Twitter
Ένα κούφιο σόου υποκριτικής εκ μέρους του Πυλάδη (Αιμιλιανός Σταματάκης). Φωτ.: Σταύρος Χαμπάκης

Το μόνο θετικό που καταφέραμε να βιώσουμε στη διάρκεια αυτής της αισθητικής παρωδίας –εκτός φυσικά από τη μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά– ήταν συμπόνοια για τους ηθοποιούς. Κυρίως για τον Άρη Σερβετάλη και τη Μαίρη Μηνά, που έδωσαν μάχη για να διασωθούν. Ο πρώτος βρήκε διέξοδο μέσα από το σώμα του: οι χορογραφημένοι «σπασμοί» του, η νευρικότητα και ταραχή των κινήσεών του μετέδωσαν μέχρι ενός σημείου την αγωνία που βιώνει ο Ορέστης υπό το άχθος της επερχόμενης (;) τρέλας, συναίσθημα που δεν υπηρετήθηκε, όμως, από την αβαθή, μονοδιάστατη χροιά της φωνής του. 

Η δεύτερη, συμπαθής και παλλόμενη Ηλέκτρα, γεμάτη από ένα βασανιστικό συναίσθημα που όμως δεν ήξερε τι να το κάνει, πώς να το διοχετεύσει, με αποτέλεσμα να γυροφέρνει ακαθοδήγητη σκορπίζοντας εις μάτην την ενέργειά της. 

Από εκεί και πέρα, ξανά το χάος: μια αδιάφορη Ελένη (Νικολέτα Κοτσαηλίδου), ένας διεκπεραιωτικός, ξύλινος Μενέλαος (Πάνος Βλάχος), ένα κούφιο σόου υποκριτικής εκ μέρους του Πυλάδη (Αιμιλιανός Σταματάκης), και ας σταματήσουμε εδώ, επειδή δεν έχει νόημα οποιοδήποτε περαιτέρω σχόλιο γι’ αυτή την παράσταση που σπατάλησε τον χρόνο και τη σκέψη μας.

«Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και μετάφραση Γιώργου Χειμωνά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου Facebook Twitter
Η Μαίρη Μηνά συμπαθής και παλλόμενη Ηλέκτρα, γεμάτη από ένα βασανιστικό συναίσθημα που όμως δεν ήξερε τι να το κάνει, πώς να το διοχετεύσει, με αποτέλεσμα να γυροφέρνει ακαθοδήγητη σκορπίζοντας εις μάτην την ενέργειά της. Φωτ.: Σταύρος Χαμπάκης

Ορέστης του Ευριπίδη

Σκηνοθεσία/Δραμ. επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς

Σκηνικά: Ηλένια Δουλαδίρη / Γιάννης Κακλέας

Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Κίνηση: Άρης Σερβετάλης

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
 

ΗΘΟΠΟΙΟΙ

ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ (Ορέστης)

ΜΑΙΡΗ ΜΗΝΑ (Ηλέκτρα)

ΠΑΝΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Μενέλαος)

ΑΙΜΙΛΙΑΝΟΣ ΣΤΑΜΑΤΑΚΗΣ (Πυλάδης)

ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΥΧΟΓΥΙΟΣ (Τυνδάρεως)

ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΚΟΤΣΑΗΛΙΔΟΥ (Ωραία Ελένη)

ΖΕΡΟΜ ΚΑΛΟΥΤΑ (Φρύγας)

Σταθμοί & ημερομηνίες περιοδείας

22 Ιουλίου -  ΧΑΝΙΑ- ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ

23 Ιουλίου - ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν.ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

24 Ιουλίου - ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν.ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

26 Ιουλίου - ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ-ΔΗΜΟΥ ΠΑΠΑΓΟΥ- ΧΟΛΑΡΓΟΥ

27 Ιουλίου - ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ-ΔΗΜΟΥ ΠΑΠΑΓΟΥ- ΧΟΛΑΡΓΟΥ

28 Ιουλίου - ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

29 Ιουλίου - ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

31 Ιουλίου - ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

1 Αυγούστου - ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

2 Αυγούστου - ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΥ(ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΟΛΥΜΠΟΥ)

4 Αυγούστου - ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΔΡΟΥ

7 Αυγούστου - ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΗΛΙΔΑΣ (31ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΗΛΙΔΑΣ)

23 Αυγούστου - ΛΑΡΙΣΑ-ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ

24 Αυγούστου - ΒΟΛΟΣ-ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ

25 Αυγούστου - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ

26 Αυγούστου - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ

27 Αυγούστου - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ

29 Αυγούστου - ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΠΑΛΑΙΟ ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ

30 Αυγούστου - ΑΧΑΡΝΕΣ-ΘΕΑΤΡΟ Μ.ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

1 Σεπτεμβρίου - ΑΙΓΑΛΕΩ - ΘΕΑΤΡΟ ''ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ''

2 Σεπτεμβρίου - ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ

3 Σεπτεμβρίου - ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ

4 Σεπτεμβρίου - ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ

6 Σεπτεμβρίου - ΒΡΙΛΛΗΣΙΑ-ΘΕΑΤΡΟ ''ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ''

8 Σεπτεμβρίου - ΝΙΚΑΙΑ-ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

13 Σεπτεμβρίου - ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ-ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Δ. ΚΙΝΤΗΣ

14 Σεπτεμβρίου - ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ-ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Δ. ΚΙΝΤΗΣ

15 Σεπτεμβρίου - ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ ''ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ''

17 Σεπτεμβρίου - ΘΕΑΤΡΟ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ

18 Σεπτεμβρίου - ΘΕΑΤΡΟ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ

19 Σεπτεμβρίου - ΘΕΑΤΡΟ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ

4 Οκτωβρίου - ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ

5 Οκτωβρίου - ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άρης Σερβετάλης: «Ο άνθρωπος έχει ανάγκη την επαφή του με το απόλυτο μυστήριο, που είναι ο Θεός»

Θέατρο / Άρης Σερβετάλης: «Ο άνθρωπος έχει ανάγκη την επαφή του με το απόλυτο μυστήριο, που είναι ο Θεός»

Για τα ανθρώπινα μέτρα, τι συνθήκες που μας ξεπερνούν και την επιβίωση σε έναν τόπο με θλίψη και σκοτάδι αλλά και την ελπίδα της λύτρωσης μιλήσαμε με τον Άρη Σερβετάλη, που θα υποδυθεί τον Ορέστη στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη, την οποία σκηνοθετεί στην Επίδαυρο ο Γιάννης Κακλέας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ιφιγένεια η εν Ταύροις» του Ευριπίδη στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και μετάφραση Γιώργου Ιωάννου

Λουίζα Αρκουμανέα / «Ιφιγένεια η εν Ταύροις»: Πώς επέρχεται η σωτηρία στους ανθρώπους;

Κριτική για την παράσταση «Ιφιγένεια η εν Ταύροις» του Ευριπίδη που παρουσιάστηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και μετάφραση Γιώργου Ιωάννου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Γιώργος Νανούρης: «Εγώ δεν πάω ποτέ να πω “γεια, είμαι ο σκηνοθέτης”»

Θέατρο / Γιώργος Νανούρης: «Εγώ ποτέ δεν πάω να πω “γεια, είμαι ο σκηνοθέτης”»

Ο ηθοποιός Γιώργος Νανούρης κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια ένα σερί «χειροποίητων» σκηνοθετικών επιτυχιών και πλέον δηλώνει έτοιμος –αν και φοβερά αγχωμένος– για την πρώτη του Επίδαυρο, με την «Ιφιγένεια εν Ταύροις» του Ευριπίδη και τρεις αγαπημένους του πρωταγωνιστές (Λένα Παπαληγούρα, Χάρις Αλεξίου, Μιχάλης Σαράντης) να τον συνοδεύουν.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ