Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Αυτό που συνδέει αυτομάτως το διεθνές κοινό με την ταινία του 1964, είναι η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτήν τη μουσική χρησιμοποίησε το 1976 ο χορογράφος Λόρκα Μασσίν ώστε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο μπαλέτο...
1

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει για μία και μοναδική παράσταση, στις 29 Ιουνίου, στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο), το μπαλέτο σε δύο πράξεις των Μασσίν-Θεοδωράκη, Ζορμπάς.


Αυτό που συνδέει το διεθνές κοινό με την Ελλάδα είναι ο εμβληματικός, κινηματογραφικός ήρωας του Μιχάλη Κακογιάννη, Αλέξης Ζορμπάς, εμπνευσμένος από το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά. Κι αυτό που συνδέει αυτομάτως το διεθνές κοινό με την ταινία του 1964, είναι η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτήν τη μουσική χρησιμοποίησε το 1976 ο χορογράφος Λόρκα Μασσίν ώστε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο μπαλέτο, βασισμένο στην ταινία και στο βιβλίο, με τη συμμετοχή του ίδιου του μουσικοσυνθέτη, ο οποίος, σε εκείνη την πρώτη εκδοχή, βασίστηκε κυρίως στο σάουντρακ που έτσι κι αλλιώς ήταν τρομερά αναγνωρίσιμο και δημοφιλές, αλλά και σε άλλα έργα του που έκρινε ότι συγγένευαν με την ασυγκράτητη προσωπικότητα και το ελεύθερο πνεύμα του Ζορμπά.


Ο Ζορμπάς έμελλε να εξελιχθεί κι έτσι τον Αύγουστο του 1990 ο Θεοδωράκης κλήθηκε εκ νέου από το Φεστιβάλ της Βερόνας να διευθύνει σε πρώτη εκτέλεση μια νέα και πιο ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου του στην Αρένα της Βερόνας, σε μια μνημειώδη χορογραφία του Μασσίν. Εκείνο το καλοκαίρι ο Ζορμπάς αποθεώθηκε από 18.000 θεατές κι έκτοτε η θριαμβευτική του πορεία σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο δεν έχει ανακοπεί, σημειώνοντας παρουσία σε περισσότερες από 30 χώρες, από την Αυστραλία έως τη Βραζιλία. Μόνο στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στην περίφημη παραλία Ιπανέμα, παρουσιάστηκε μπροστά σε ένα κοινό 150.000 ατόμων. Η χορογραφία του Μασσίν συνδυάζει τον κλασικό, τον λαϊκό και τον μοντέρνο χορό, ενώ η συμφωνική μουσική του Θεοδωράκη ανάγει την ελληνική λαϊκή μουσική σε ένα άκουσμα τρομερής δύναμης και διονυσιασμού.

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Ο Ζορμπάς μοιάζει πολύ με τον συνηθισμένο άνθρωπο κι έτσι, κατά έναν τρόπο, ενσαρκώνει τον λαό...


Ο Μασσίν λέει για τον Ζορμπά: «Σχεδόν όλοι ταυτίζονται μαζί του ή, μάλλον, αυτό θα επιθυμούσαν. Έχει μια γοητεία, έχει να προσφέρει πολλά, ενώ ταυτόχρονα είναι αντικειμενικός παρατηρητής. Είναι ο άνθρωπος τον οποίο όλοι μας αναζητούμε σήμερα. Αν όλοι ήμασταν έτσι, η κοινωνία μας θα ήταν διαφορετική. Ο Ζορμπάς μοιάζει πολύ με τον συνηθισμένο άνθρωπο κι έτσι, κατά έναν τρόπο, ενσαρκώνει τον λαό. Δεν επιθυμεί να εξυψωθεί, να ξεπεράσει τους άλλους και τους αγαπά όλους: τη χήρα, την Ορτάνς, τον Αμερικανό, μέχρι ένα σημείο – δεν ενδιαφέρεται καν για τον εαυτό του... Όταν φτάνει η πλήρης καταστροφή, έχει ακόμα το κουράγιο να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, να συνεχίσει και να πάρει τη ζωή όπως είναι. Αυτός είναι, πιθανόν, ο λόγος για τον οποίο η μορφή αυτή συναρπάζει τους ανθρώπους».


Την ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Ηλίας Βουδούρης, ο οποίος έχει επανειλημμένως διευθύνει τον Ζορμπά στην Όπερα της Ρώμης αλλά και στο Ηρώδειο, όπου μία από τις σημαντικές στιγμές ήταν η πανηγυρική συναυλία για τα 70 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη τον Σεπτέμβριο του 1995, με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΡΤ. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε και τη συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Πεκίνου και τη Χορωδία της Εθνικής Όπερας της Κίνας τον Ιούνιο του 2006.


Όμως, η παρουσία που δίνει ξεχωριστό τόνο σε αυτή την ιδιαίτερη βραδιά είναι η συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη, μιας τραγουδίστριας που έχει συνδεθεί απόλυτα με το έργο του Θεοδωράκη. Μπουζούκι παίζουν οι Μανώλης Γιωργοστάθης και Άρης Κούκος. Τη χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Α' Χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Στράτος Παπανούσης (Ζορμπάς), Ντανίλο Ζέκα (Tζων), Μαρία Κουσουνή (Μαρίνα), Αλεξάντερ Νέσκωβ (Μανωλιός) και Σταυρούλα Καμπουράκη (Ορτάνς).

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Η παρουσία που δίνει ξεχωριστό τόνο σε αυτή την ιδιαίτερη βραδιά είναι η συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη

Λόρκα Μασσίν / Μίκης Θεοδωράκης
Ζορμπάς
Mουσική διεύθυνση: Hλίας Βουδούρης
Χορογραφία - Λιμπρέτο: Λόρκα Μασσίν
Πρεμιέρα 29 Ιουνίου 2014
Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο)
Ώρα έναρξης: 21.00
Καλλιτεχνική επίβλεψη: Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά: Σοφία Παντουβάκη
Επιμέλεια κοστουμιών: Xρυσάνθη Ψαροπούλου
Φωτισμοί: Γιάννης Θεοδωρίδης
Διεύθυνση Χορωδίας: Aγαθάγγελος Γεωργακάτος
Tραγουδά η Μαρία Φαραντούρη
Ζορμπάς: Στράτος Παπανούσης
Tζων: Ντανίλο Ζέκα
Mαρίνα: Μαρία Κουσουνή
Mανωλιός: Αλεξάντερ Νέσκωβ
Oρτάνς: Σταυρούλα Καμπουράκη
Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία, οι Α' Χορευτές, οι Σολίστ, oι Κορυφαίοι και το Corps de Βallet της ΕΛΣ

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια