Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Αυτό που συνδέει αυτομάτως το διεθνές κοινό με την ταινία του 1964, είναι η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτήν τη μουσική χρησιμοποίησε το 1976 ο χορογράφος Λόρκα Μασσίν ώστε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο μπαλέτο...
1

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει για μία και μοναδική παράσταση, στις 29 Ιουνίου, στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο), το μπαλέτο σε δύο πράξεις των Μασσίν-Θεοδωράκη, Ζορμπάς.


Αυτό που συνδέει το διεθνές κοινό με την Ελλάδα είναι ο εμβληματικός, κινηματογραφικός ήρωας του Μιχάλη Κακογιάννη, Αλέξης Ζορμπάς, εμπνευσμένος από το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά. Κι αυτό που συνδέει αυτομάτως το διεθνές κοινό με την ταινία του 1964, είναι η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτήν τη μουσική χρησιμοποίησε το 1976 ο χορογράφος Λόρκα Μασσίν ώστε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο μπαλέτο, βασισμένο στην ταινία και στο βιβλίο, με τη συμμετοχή του ίδιου του μουσικοσυνθέτη, ο οποίος, σε εκείνη την πρώτη εκδοχή, βασίστηκε κυρίως στο σάουντρακ που έτσι κι αλλιώς ήταν τρομερά αναγνωρίσιμο και δημοφιλές, αλλά και σε άλλα έργα του που έκρινε ότι συγγένευαν με την ασυγκράτητη προσωπικότητα και το ελεύθερο πνεύμα του Ζορμπά.


Ο Ζορμπάς έμελλε να εξελιχθεί κι έτσι τον Αύγουστο του 1990 ο Θεοδωράκης κλήθηκε εκ νέου από το Φεστιβάλ της Βερόνας να διευθύνει σε πρώτη εκτέλεση μια νέα και πιο ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου του στην Αρένα της Βερόνας, σε μια μνημειώδη χορογραφία του Μασσίν. Εκείνο το καλοκαίρι ο Ζορμπάς αποθεώθηκε από 18.000 θεατές κι έκτοτε η θριαμβευτική του πορεία σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο δεν έχει ανακοπεί, σημειώνοντας παρουσία σε περισσότερες από 30 χώρες, από την Αυστραλία έως τη Βραζιλία. Μόνο στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στην περίφημη παραλία Ιπανέμα, παρουσιάστηκε μπροστά σε ένα κοινό 150.000 ατόμων. Η χορογραφία του Μασσίν συνδυάζει τον κλασικό, τον λαϊκό και τον μοντέρνο χορό, ενώ η συμφωνική μουσική του Θεοδωράκη ανάγει την ελληνική λαϊκή μουσική σε ένα άκουσμα τρομερής δύναμης και διονυσιασμού.

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Ο Ζορμπάς μοιάζει πολύ με τον συνηθισμένο άνθρωπο κι έτσι, κατά έναν τρόπο, ενσαρκώνει τον λαό...


Ο Μασσίν λέει για τον Ζορμπά: «Σχεδόν όλοι ταυτίζονται μαζί του ή, μάλλον, αυτό θα επιθυμούσαν. Έχει μια γοητεία, έχει να προσφέρει πολλά, ενώ ταυτόχρονα είναι αντικειμενικός παρατηρητής. Είναι ο άνθρωπος τον οποίο όλοι μας αναζητούμε σήμερα. Αν όλοι ήμασταν έτσι, η κοινωνία μας θα ήταν διαφορετική. Ο Ζορμπάς μοιάζει πολύ με τον συνηθισμένο άνθρωπο κι έτσι, κατά έναν τρόπο, ενσαρκώνει τον λαό. Δεν επιθυμεί να εξυψωθεί, να ξεπεράσει τους άλλους και τους αγαπά όλους: τη χήρα, την Ορτάνς, τον Αμερικανό, μέχρι ένα σημείο – δεν ενδιαφέρεται καν για τον εαυτό του... Όταν φτάνει η πλήρης καταστροφή, έχει ακόμα το κουράγιο να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, να συνεχίσει και να πάρει τη ζωή όπως είναι. Αυτός είναι, πιθανόν, ο λόγος για τον οποίο η μορφή αυτή συναρπάζει τους ανθρώπους».


Την ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Ηλίας Βουδούρης, ο οποίος έχει επανειλημμένως διευθύνει τον Ζορμπά στην Όπερα της Ρώμης αλλά και στο Ηρώδειο, όπου μία από τις σημαντικές στιγμές ήταν η πανηγυρική συναυλία για τα 70 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη τον Σεπτέμβριο του 1995, με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΡΤ. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε και τη συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Πεκίνου και τη Χορωδία της Εθνικής Όπερας της Κίνας τον Ιούνιο του 2006.


Όμως, η παρουσία που δίνει ξεχωριστό τόνο σε αυτή την ιδιαίτερη βραδιά είναι η συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη, μιας τραγουδίστριας που έχει συνδεθεί απόλυτα με το έργο του Θεοδωράκη. Μπουζούκι παίζουν οι Μανώλης Γιωργοστάθης και Άρης Κούκος. Τη χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Α' Χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Στράτος Παπανούσης (Ζορμπάς), Ντανίλο Ζέκα (Tζων), Μαρία Κουσουνή (Μαρίνα), Αλεξάντερ Νέσκωβ (Μανωλιός) και Σταυρούλα Καμπουράκη (Ορτάνς).

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Η παρουσία που δίνει ξεχωριστό τόνο σε αυτή την ιδιαίτερη βραδιά είναι η συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη

Λόρκα Μασσίν / Μίκης Θεοδωράκης
Ζορμπάς
Mουσική διεύθυνση: Hλίας Βουδούρης
Χορογραφία - Λιμπρέτο: Λόρκα Μασσίν
Πρεμιέρα 29 Ιουνίου 2014
Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο)
Ώρα έναρξης: 21.00
Καλλιτεχνική επίβλεψη: Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά: Σοφία Παντουβάκη
Επιμέλεια κοστουμιών: Xρυσάνθη Ψαροπούλου
Φωτισμοί: Γιάννης Θεοδωρίδης
Διεύθυνση Χορωδίας: Aγαθάγγελος Γεωργακάτος
Tραγουδά η Μαρία Φαραντούρη
Ζορμπάς: Στράτος Παπανούσης
Tζων: Ντανίλο Ζέκα
Mαρίνα: Μαρία Κουσουνή
Mανωλιός: Αλεξάντερ Νέσκωβ
Oρτάνς: Σταυρούλα Καμπουράκη
Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία, οι Α' Χορευτές, οι Σολίστ, oι Κορυφαίοι και το Corps de Βallet της ΕΛΣ

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια