Ο Σταύρος Τσακίρης σκηνοθετεί έναν θίασο αρίστων στην Επίδαυρο

Ο Σταύρος Τσακίρης σκηνοθετεί έναν θίασο αρίστων στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Οι τραγωδίες αφορούν όλους τους ανθρώπους σε όλη τη γη, γιατί δεν χρειάζονται αντιστοιχίες με το παρόν. Είναι ο καθρέφτης όποιων τις παρουσιάζουν ή τις παρακολουθούν σε κάθε μέρος τη στιγμή που αυτές συμβαίνουν. ©Πάτροκλος Σκαφιδάς
0

— Πώς αποφασίσατε να ανεβάσετε φέτος στην Επίδαυρο τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ»;

Ποτέ δεν κυνήγησα τα έργα, πάντα με ενδιέφερε το ίδιο το θέατρο και η ζωντανή του παρουσία μέσα στην κοινότητα. Και οι ογδόντα έξι παραγωγές για των οποίων τη σκηνοθεσία είχα την ευθύνη αποτελούν βαγόνια στο ίδιο συρμό. Έρευνα, μαθητεία, επικοινωνία και εκμυστήρευση ήταν πάντα τα μότο μου. Πολλές φορές έχω δοκιμάσει δύο και περισσότερες σκηνοθετικές απόπειρες στο ίδιο έργο. Παρουσίασα τον Οιδίποδα επί Κολωνώ το '98, πάλι στην Επίδαυρο, με πολύ σημαντικό θίασο και επικεφαλής τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Το ταξίδι στον κόσμο της τραγωδίας είναι μια αναμέτρηση με το είδος και όχι η έμπνευση από το θέμα του εκάστοτε έργου. Παρ' όλα αυτά, έχω επιπλέον λόγους γι' αυτό το κείμενο. Τώρα, την εποχή της σύγχυσης και μετά από περιπέτειες με την υγεία μου, αλλά και με τον ερχομό των παιδιών μου, αγάπησα αυτό το έργο όχι για τα μυστικά του αλλά για τη διαύγειά του. Μου δίνει κουράγιο κι ελπίδα.


— Όταν προτείνατε το έργο στον Κώστα Καζάκο, θυμάστε ποια ήταν η πρώτη τους αντίδραση;

Με ρώτησε: «Τι ενδιαφέρον έχει ένας θυμωμένος άνθρωπος;». Απάντησα: «Τολμά να είναι δίκαιος. Η φυσική δικαιοσύνη απαιτεί να σταθείς έξω από τους ανθρώπινους νόμους γιατί κατοικεί στα βάθη της συνείδησης». Μου απάντησε: «Θέλει κουράγιο για να κατανοήσεις την ανθρώπινη μοίρα έξω από τον φόβο και ν' αποδεχτείς τη γήινη νομοτέλειά μας». Κι έτσι αρχίσαμε πριν από δύο χρόνια.


— Ποιος είναι για εσάς ο χαρακτήρας του Οιδίποδα;Πού και πώς τον συναντάμε στις μέρες μας;

Οι τραγωδίες αφορούν όλους τους ανθρώπους σε όλη τη γη, γιατί δεν χρειάζονται αντιστοιχίες με το παρόν. Είναι ο καθρέφτης όποιων τις παρουσιάζουν ή τις παρακολουθούν σε κάθε μέρος τη στιγμή που αυτές συμβαίνουν. Η ανθρώπινη διάνοια δεν έχει απαντήσει ακόμη στα ζητούμενα που τίθενται απ' αυτά τα κείμενα κι αυτό είναι πολύ γοητευτικό. Και η αναγνώριση της ανεπάρκειας είναι ζωοποιός και ελπιδοφόρα. Αυτή πλάθει το σήμερα και κάθε σήμερα. Ο χαρακτήρας του Οιδίποδα είναι η κάθε ανθρώπινη ύπαρξη που συνειδητοποιεί το σισύφειο δράμα της καθημερινότητας και βαδίζει με γαλήνη στο μοναδικό δραματικό γεγονός ενός βίου, την τελευτή του.

Το θέατρο συντελείται από τρεις αδιάρρηκτους πόλους που συνεργούν «τ' αυτά» την ώρα της παράστασης: το κείμενο, τους ηθοποιούς και το κοινό. Όσο υψηλότερης ποιότητας είναι αυτοί οι συντελεστές, τόσο η συνάντηση γίνεται εκλεκτότερη.


— Έχετε επιλέξει έναν θίασο αρίστων. Πόσο σημαντικό είναι αυτό για έναν σκηνοθέτη; Πόσο διευκολύνει το όραμά του;

Είναι αυτονόητο. Ο σκηνοθέτης είναι ένας συγγραφέας που γράφει με δανεικές λέξεις και κλεμμένα αισθήματα. Το θέατρο συντελείται από τρεις αδιάρρηκτους πόλους που συνεργούν «τ' αυτά» την ώρα της παράστασης: το κείμενο, τους ηθοποιούς και το κοινό. Όσο υψηλότερης ποιότητας είναι αυτοί οι συντελεστές, τόσο η συνάντηση γίνεται εκλεκτότερη. Η σκηνοθεσία πρέπει να αρκείται στον ρόλο μιας ευαίσθητης βελόνας που καταγράφει τις αυξομειώσεις των εντάσεων και ρυθμίζει τις διορθωτικές κινήσεις για την επίτευξη μεγαλύτερης απόλαυσης των συνεργούντων. Η τωρινή μου τύχη δεν εξαντλείται μόνο στην εμπιστοσύνη τόσων και τόσο σπουδαίων ηθοποιών αλλά και των τόσο σημαντικών συντελεστών που πρόσφεραν όλοι τα καλύτερα.

Ο Σταύρος Τσακίρης σκηνοθετεί έναν θίασο αρίστων στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης είναι ένας συγγραφέας που γράφει με δανεικές λέξεις και κλεμμένα αισθήματα. ©Πάτροκλος Σκαφιδάς


— Η μουσική έχει εξέχοντα ρόλο στην παράστασή σας. Πείτε μας δυο λόγια γι' αυτό.

Με τον Μίνωα Μάτσα έχουμε αρχίσει ένα κοινό ταξίδι εδώ και κάποια χρόνια. Είναι μια διαρκής συνομιλία πάνω στη σκηνική χρήση της μουσικής σε όλα τα είδη. Στην προκειμένη περίπτωση, βάλαμε ως στόχο να κατανοήσουμε πώς θα μπορούσε η μουσική να είναι προέκταση του δραματικού κειμένου σε μια αφηγηματική φόρμα. Από το υλικό που προέκυψε χρησιμοποιήσαμε μόνο ένα μέρος. Είναι ένα στοίχημα που μένει ακόμη ενεργό.


— Πώς είναι η συνεργασία σας με τον Κώστα Καζάκο;

Ο πιο σπουδαίος αθλητής αλλά και ο πρωτάρης την εποχή των προπονήσεων έχουν ένα «αντίπαλο», τον υπάλληλο που μεταφέρει και τοποθετεί τα εμπόδια. Ο αθλητής τρέχει τα απλά τετρακόσια μέτρα σε ικανοποιητικό χρόνο. Ο υπάλληλος τοποθετεί το πρώτο εμπόδιο και η επίδοση πέφτει. Σε λίγο όμως επανέρχεται, γιατί ο αθλητής κατέβαλε πιο μεγάλο κόπο. Ο υπάλληλος τοποθετεί το δεύτερο εμπόδιο και η επίδοση του αθλητή πέφτει ξανά. Επανέρχεται. Αυτό συμβαίνει συνέχεια μέχρι που ο υπάλληλος έχει γεμίσει όλο το στάδιο με εμπόδια και ο αθλητής αναγκάζεται να κάνει ένα άλμα τετρακοσίων μέτρων για να φτάσει στον τερματισμό με την ίδια θαυμαστή επίδοση. Έγινε το θαύμα που ζήταγε το απαιτητικό κοινό. Μέχρι τότε οι σχέσεις του αθλητή με τον υπάλληλο περνούν όλα τα στάδια της συνύπαρξης.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά

Θέατρο / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, στο νέο του θεατρικό έργο «Blue Train», κοιτάζει τη γενιά του, ταξιδεύοντας μέσα από ματαιώσεις και χαμένες βεβαιότητες, ψάχνοντας έναν δρόμο ελευθερίας και αμοιβαιότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ