Ο γάμος ως κόλαση - και η κόλαση ως κωμωδία

CHECK Καμία υποχώρηση, καμία αποχώρηση, καμία γιατρειά Facebook Twitter
Μάγος, κοζάκος, παλαβός, ο Σίμος Κακάλας και η κωμική παντοδυναμία του χτίζουν και γκρεμίζουν ταυτόχρονα τον αλαζόνα, ανασφαλή αλλά και τόσο διασκεδαστικό στις εμμονές του Λοχαγού που εκτελεί τις κυριολεκτικές και μεταφορικές πτώσεις του με ακάθεκτη μαεστρία. 
0

Στα τέλη του 19ου αιώνα το αστικό σπίτι έχει μετατραπεί ήδη σε φυλακή και ο γάμος σε κόλαση.

Ο Ίψεν πρώτος μάς έδειξε ότι ο μόνος τρόπος να δραπετεύσει κάποιος ή, μάλλον, κάποια είναι να επιχειρήσει ηρωική έξοδο, θυσιάζοντας τα χέρια και τα πόδια της: γιατί, τι άλλο κάνει η Νόρα αφήνοντας πίσω τα παιδιά της; Όσο για την Έντα Γκάμπλερ, πετυχαίνει την απελευθέρωση φυτεύοντας αυτοβούλως μια σφαίρα στον όμορφο κρόταφό της.

Και τι δεν πρέπει να σκοτώσουν οι γυναίκες προκειμένου να γλιτώσουν από την ασφυξία της ψευτοτακτοποιημένης ζωής που μαραίνεται αθέατη στα μεγαλοαστικά σπιτικά τους... Για τον Στρίντμπεργκ, όμως, δεν υποφέρουν μονάχα οι γυναίκες μέσα στον γάμο αλλά και οι άνδρες: αν στον «Πατέρα» η Λάουρα αποδεικνύεται πιο δυνατή, αφανίζοντας πνευματικά και σωματικά τον σύζυγό της, στον «Χορό του θανάτου» η εξόντωση των δύο συζύγων πραγματοποιείται σε κλίμα απόλυτης αμοιβαιότητας: καμία υποχώρηση, καμία αποχώρηση, καμία γιατρειά – εκατέρωθεν. 

Εγκλωβισμένοι σ’ ένα παλιό οχυρό, στο νησί που αποκαλείται χαϊδευτικά «Μικρή Κόλαση», ο Έντγκαρ και η Άλις έχουν απομονωθεί από τους πάντες και τα πάντα: ούτε καν οι υπηρέτριες δεν τους ανέχονται και παραιτούνται η μία μετά την άλλη. Το ζευγάρι παίζει χαρτιά, στέλνει τηλεγραφήματα, θυμάται τα παλιά (είχαν και καλές στιγμές, παραδέχονται), κατηγορούν και ταπεινώνουν ο ένας τον άλλον. 

Επιτηδευμένες πόζες, παράξενα βαδίσματα, πλονζόν στα πατώματα, βουτιές από τα έπιπλα, τρεξίματα, συρσίματα κ.ο.κ. Πότε παλιακοί θεατρίνοι και πότε μοντέρνοι, σουρεαλιστικοί χορευτές, οι ηθοποιοί δημιουργούν μια συναρπαστική αίσθηση απρόβλεπτου και αντι-κανονικού, αιφνιδιάζοντάς μας δίχως σταματημό.

Φαγητό δεν υπάρχει. Ο λογαριασμός του χασάπη μένει απλήρωτος. Τι θα προσφέρουν στον επισκέπτη τους; «Αχ, μακάρι να έπιανε φωτιά το σπίτι», εύχεται η Άλις. Αντ’ αυτού, ο Λοχαγός πέφτει σε κώμα. Δεν βλέπει, δεν ακούει τίποτα. «Δόξα τω Θεώ, πέθανε!» αναφωνεί περιχαρής εκείνη. Ο ασθενής, όμως, συνέρχεται και η παράσταση του γάμου τους αρχίζει από την αρχή. Αυτήν τη φορά, για ποικιλία, παρασύρουν στη μικρή κόλασή τους τον ξάδερφο Κουρτ. Κι ενώ αρχικά ετούτος ο ξένος –έχουν να τον δουν δεκαπέντε χρόνια– μοιάζει να προσφέρει μια ευπρόσδεκτη ανακούφιση, στην πορεία θα βουλιάξει μαζί τους. Τον προσβάλλουν, τον προκαλούν, τον σαγηνεύουν. Έναν σύμμαχο αναζητούν σε αυτόν τον πόλεμο δίχως τέλος. 

Καμία υποχώρηση, καμία αποχώρηση, καμία γιατρειά Facebook Twitter
Γυναίκα-αράχνη, ύαινα, οχιά, η Άλις της Τοπαλίδου στοιχειοθετεί όψεις της μοιραίας θηλυκότητας με εντυπωσιακή αυστηρότητα και αυτοκυριαρχία, γνωρίζοντας καλά πότε να δομεί και πότε να αποδομεί τον εαυτό της.

Κάποτε ονειρεύονταν τον χωρισμό. Δεν τα κατάφεραν, όσο κι αν το προσπάθησαν. «Είμαστε αλυσοδεμένοι μεταξύ μας, δεν μπορούμε να σπάσουμε τα δεσμά μας... Τώρα πια μόνον ο θάνατος θα μας χωρίσει, γι’ αυτό τον περιμένουμε ως λυτρωτή», λέει η Άλις. Το αδιέξοδό τους παρουσιάζεται με όρους οντολογικούς, κι αυτή είναι ίσως μια (ακόμη) δραματουργική καινοτομία του Στρίντμπεργκ: η σύζευξη ως υπαρξιακή καταδίκη, πέρα από κάθε κοινωνική, πολιτική ή ψυχολογική εξήγηση.

Σκάβοντας στο ασυνείδητο, ο συγγραφέας ανασύρει το «παράλογο» –γεμάτο παραμορφώσεις και non sequitur– υλικό του, με το οποίο πλέκει την υφή του έργου του: η «τρέλα» ορίζει την ατμόσφαιρα, τους διαλόγους, τις μεταπτώσεις διάθεσης και ύφους, τα αστραπιαία (τόσο μοντέρνα) άλματα από το δράμα στην κωμωδία και τούμπαλιν. 

Ο αέρας δυναμώνει, οι τηλεφωνήτριες κρυφακούνε, οι τοίχοι μυρίζουν δηλητήριο. Δεν υπάρχει τίποτα ν’ αγοράσεις στο νησί. Κι ο Λοχαγός που έχει πρόβλημα με την καρδιά του πρέπει να πίνει μόνο γάλα, λέει ο Κουρτ. 

«Το όνειρο είναι ασυνάρτητο, ζευγαρώνει απτόητο τις χειρότερες αντιφάσεις, επιτρέπει το ανέφικτο, αψηφά την εξόχως επιδραστική γνώση μας κατά την ημέρα, μας παρουσιάζει ηθικά αναίσθητους», γράφει ο Φρόιντ στην «Ερμηνεία των ονείρων». Ίσως όχι τυχαία, ο «Χορός του θανάτου» γράφτηκε έναν χρόνο μετά. 

Καμία υποχώρηση, καμία αποχώρηση, καμία γιατρειά Facebook Twitter
Ο Σίμος Κακάλας και ο Χάρης Φραγκούλης σε σκηνή της παράστασης.

Γιατί είναι πράγματι σαν να επιχειρούμε μια καταβύθιση στο ασυνείδητο, την πηγή των ονείρων, έτσι όπως οδηγούμαστε στα έγκατα του Μεγάρου Μουσικής, για να συναντήσουμε τον κόσμο του Στρίντμπεργκ μέσα από το αναζωογονητικό βλέμμα του Γιάννη Χουβαρδά.

Με το που εισερχόμαστε στην αίθουσα, ο Έντγκαρ και η Άλις είναι ήδη εκεί, ο καθένας στη «νησίδα» του. Βαριεστημένοι, βουλιαγμένοι, εκτοξεύουν τραπουλόχαρτα στον αέρα και αναβοσβήνουν τα λαμπατέρ.

«Θέλεις να μου παίξεις κάτι;» ρωτά ο Σίμος Κακάλας με ένα μείγμα κυνισμού, ανίας και ελαφράς κοροϊδίας. «Τι να σου παίξω; Το ρεπερτόριό μου δεν σου αρέσει», απαντά απτόητη η Έλενα Τοπαλίδου με ατσάλινη βαμπ απάθεια. 

Η πόρτα τρίζει και κλείνει εκκωφαντικά, σαν παραμυθένιο ηχητικό απομεινάρι από το κάστρο της Ωραίας και του Τέρατος. Μια νέα παρτίδα αρχίζει... Οι δύο δαιμόνιοι παίκτες επιδίδονται με περισσή ζέση σε έναν ακόμη γύρο χλευασμών και αλληλοαμφισβητήσεων· ο ειρωνικός οίστρος των ηθοποιών εξυψώνει τον διάλογο σε εξαίσιο λεκτικό πινγκ πονγκ. Δεν είναι, όμως, μόνο η ομιλία τους που ακροβατεί στα ύψη και στα βάθη του φλεγματικού χιούμορ· είναι και τα σώματα που ενσαρκώνουν ευρηματικά τις νοητικές πιρουέτες των δύο αντιπάλων. Επιτηδευμένες πόζες, παράξενα βαδίσματα, πλονζόν στα πατώματα, βουτιές από τα έπιπλα, τρεξίματα, συρσίματα κ.ο.κ. Πότε παλιακοί θεατρίνοι και πότε μοντέρνοι, σουρεαλιστικοί χορευτές, οι ηθοποιοί δημιουργούν μια συναρπαστική αίσθηση απρόβλεπτου και αντικανονικού, αιφνιδιάζοντάς μας δίχως σταματημό. Οι σχέσεις αιτιότητας καταργούνται σε αυτήν εδώ την αλλόκοτη διάσταση. Ποτέ δεν αντιστοιχεί ακριβώς (σύμφωνα με τη λογική αλληλουχία δηλαδή) το νόημα των φράσεων στη δόνηση των εκτάσεων: καμία εξήγηση, καμία εικονογράφηση, μόνο ελεύθερη συνειρμική παραφορά και ασύντακτη (συμ)περιφορά που μας έλκουν στον στρόβιλό τους. 

Καμία υποχώρηση, καμία αποχώρηση, καμία γιατρειά Facebook Twitter
Ο Χάρης Φραγκούλης θα χαράξει αστραφτερά την πορεία του ήρωά του: ανυποψίαστος θα πέσει στην παγίδα τους και καλοπροαίρετα θα πασχίσει να απαλύνει το μίσος τους.

Στον ίδιο αυτόν στρόβιλο θα παρασυρθεί και ο Χάρης Φραγκούλης άμα τη εμφανίσει του: αθώος, διστακτικός και αμάθητος στις τακτικές αλληλοϋπονόμευσης του ζεύγους, ο Κουρτ θα σταθεί έκπληκτος μπροστά σε όσα εκτυλίσσονται γύρω του. Ο ηθοποιός θα χαράξει αστραφτερά την πορεία του ήρωά του: ανυποψίαστος θα πέσει στην παγίδα τους και καλοπροαίρετα θα πασχίσει να απαλύνει το μίσος τους. Είναι, όμως, χαμένος από χέρι: ανήμπορος ν’ αντισταθεί στην ερωτική επίθεση της αφηνιασμένης Άλις, απροετοίμαστος ν’ αντικρίσει την κτηνώδη όψη του, θα βρεθεί πανικόβλητος στο χείλος της αβύσσου, όπου θα παραδοθεί σε ξέσπασμα οργής και απελπισίας.   

Γυναίκα-αράχνη, ύαινα, οχιά, η Άλις της Τοπαλίδου στοιχειοθετεί όψεις της μοιραίας θηλυκότητας με εντυπωσιακή αυστηρότητα και αυτοκυριαρχία, γνωρίζοντας καλά πότε να δομεί και πότε να αποδομεί τον εαυτό της. Καθισμένη δεσποτικά στον καναπέ με τα μάτια δεμένα, θυμίζει αμυδρά τη «Γυναίκα με το γουρούνι» του Φελισιέν Ροπς: ιδού η ανεξιχνίαστη, απροσπέλαστη γυναικεία δύναμη που τόσο τρόμαζε τον Στρίντμπεργκ...

Μάγος, κοζάκος, παλαβός, ο Σίμος Κακάλας και η κωμική παντοδυναμία του χτίζουν και γκρεμίζουν ταυτόχρονα τον αλαζόνα, ανασφαλή αλλά και τόσο διασκεδαστικό στις εμμονές του Λοχαγό που εκτελεί τις κυριολεκτικές και μεταφορικές πτώσεις του με ακάθεκτη μαεστρία. 

Καμία υποχώρηση, καμία αποχώρηση, καμία γιατρειά Facebook Twitter
Παρόλο που η αίσθηση του απρόσμενου εξατμίζεται σταδιακά, προκαλώντας ελαφριά κόπωση, το τελευταίο μέρος της παράστασης, όπου αυξάνονται οι τριγωνικές εντάσεις, μας αποζημιώνει γενναιόδωρα.

Εξαιρετικά υποβλητική η σκηνογραφία της Θάλειας Μέλισσα: μυστηριώδης και γυμνή ταυτόχρονα, η σκοτεινή σκηνή καμώνεται, από τη μια, πως ανήκει στους ήρωες, ενώ, από την άλλη, διατηρεί ατόφια την ταυτότητά της –με όλα τα καλώδια και τους πίνακες ηλεκτρικού σε κοινή θέα–, συνενώνοντας έτσι αβίαστα το θέατρο με το «θέατρο».

Παρόλο που η αίσθηση του απρόσμενου εξατμίζεται σταδιακά, προκαλώντας ελαφριά κόπωση, το τελευταίο μέρος της παράστασης, όπου αυξάνονται οι τριγωνικές εντάσεις, μας αποζημιώνει γενναιόδωρα. Αποχωρώντας από την αίθουσα, αφήνουμε τους συζύγους πίσω μας, καθηλωμένους στη μικρή τους κόλαση, από την οποία δεν θα βγούνε ποτέ. Ένας κύκλος έκλεισε, ένας νέος αρχίζει...

Τρεις εξαιρετικές ερμηνείες και μια πυκνή, δυναμική σκηνοθεσία ενορχηστρώνουν εντυπωσιακά τον απολαυστικό τούτο επιθανάτιο χορό που μας επαναφέρει στη ζωή. Αν η τελευταία είναι σοβαρή ή αστεία, δεν έχουμε ιδέα, όπως αναφωνεί ένας από τους ήρωες – κι εμείς μαζί του. 

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ