Ψεύτρες αγάπες του Ζενέ*

Ψεύτρες αγάπες του Ζενέ* Facebook Twitter
Η συγκίνηση που γεννάται παρατηρώντας τον κόπο των δυο γυναικών επί σκηνής (δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο για τον Ντίνο Παπαγεωργίου και τις στερεοτυπικές φόρμες «Κυρίας» που υιοθετεί) αδυνατεί, δυστυχώς, να αναπληρώσει το κενό αυτό. Φωτ.: Αντωνία Κάντα
0

Η Κυρία θα στηθεί μπροστά στις ολάνθιστες γλαδιόλες και θα θαυμάσει το είδωλό της στον τρίπτυχο καθρέφτη. Γονατιστή δίπλα της, η Κλερ θα ισιώσει προσεκτικά τον ποδόγυρο του άλικου φορέματός της. «Επιθυμώ η Κυρία να είναι όμορφη», θα πει και θα φτύσει πάνω στις λουστρινένιες γόβες που μόλις βοήθησε την Κυρία να φορέσει. Η αηδιαστική χειρονομία θα προκαλέσει το μένος της τελευταίας: πώς τολμά η δυσώδης δούλα να εναποθέτει το βρομερό σάλιο της στα πανάκριβα υποδήματά της; Η Κλερ θα σκουπίσει βιαστικά τη φτυσιά με τη λευκή ποδιά της και θα ζητήσει συγγνώμη, σκύβοντας το κεφάλι.

«Σας αγαπώ», θα ψελλίσει ταπεινά, «θα έκανα τα πάντα για σας». Αλλά η εξομολόγησή της δεν θ’ απαλύνει τον εκνευρισμό της Κυρίας, που θα συνεχίσει έξαλλη να την ταπεινώνει: για το βδελυρό άγγιγμά της, τα χέρια της που βρομάνε νεροχύτη, την οσμή των σαπισμένων δοντιών της, τα πάρε-δώσε της με τον γαλατά της γειτονιάς – ο κατάλογος μοιάζει ατελείωτος. Το μένος της Κυρίας, η δριμύτητα αλλά και η ποταπότητα των κατηγοριών της, θα γκρεμίσουν σιγά σιγά το επικάλυμμα ταπεινοφροσύνης της Κλερ. «Ναι, Κυρία, όμορφη Κυρία μου. Νομίζετε ότι τα πάντα θα σας επιτρέπονται μέχρι τέλους; Δεν σας φοβόμαστε πλέον. Είμαστε τυλιγμένες... στο μίσος μας για σας. Παίρνουμε μορφή. Μη γελάτε! Προσευχηθείτε! Έχετε φάει τα ψωμιά σας, αγαπητή μου!» θα καγχάσει αφηνιασμένη, σφίγγοντας ηδονικά τις παλάμες της γύρω από τον λαιμό του μισητού ινδάλματός της.

Έτσι αρχίζει το έργο του Ζενέ, αλλά, προπαντός, έτσι αρχίζει το παιχνίδι της παραπλάνησής μας. Από την πρώτη στιγμή πέφτουμε στην παγίδα του: ο συγγραφέας μάς αφήνει να πιστέψουμε ότι κατανοούμε τα τεκταινόμενα, ότι έχουμε τον έλεγχο των δεδομένων. Ότι η γυναίκα με την ακριβή τουαλέτα είναι η Κυρία και η άλλη, η γονατισμένη με την ποδιά είναι η υπηρέτρια, η «δούλα», και πως όλη η σκηνή αυτή αναπαριστά μια παράξενη, ελαφρώς παλιομοδίτικη σκηνή υποταγής και ανυποταγής, στο όριο της παρωδίας και της πραγματικότητας. Όμως τελικά, ακόμη κι αν διαισθανθούμε, παραξενεμένοι από τον αλλόκοτα γλαφυρό τρόπο ομιλίας των γυναικών, πως βρισκόμαστε μακριά από τη χώρα της κανονικότητας, ακόμα και τότε δεν θα έχουμε συλλάβει το μέγεθος της «απάτης» που διαπράττεται εις βάρος μας. 

Οι δούλες βάφονται, ντύνονται, ακκίζονται, υποδύονται, δραματοποιούν, κάθε φορά με ακούραστη προσήλωση στη λεπτομέρεια, στην απόχρωση των λέξεων και των υφασμάτων, σε όλα τα μικρά αντικείμενα και αξεσουάρ που θα στοιχειοθετήσουν όσο το δυνατό πειστικότερα τον κόσμο της αμοιβαία καταστροφικής απόλαυσής τους.

Γιατί μόλις χτυπήσει το ξυπνητήρι, θα τελειώσουν όλα. Οι μάσκες θα πέσουν – ή τουλάχιστον έτσι θα νομίσουμε. Μόλις χτυπήσει το ξυπνητήρι θα καταλάβουμε πως η «Κυρία» δεν είναι «Κυρία» και η «Κλερ» δεν είναι η «Κλερ» αλλά η πρώτη είναι η Κλερ και η δεύτερη είναι η Σολάνζ, δυο δούλες ανυπέρβλητα αφοσιωμένες στη φαντασίωσή τους, για την αναπαράσταση της οποίας επιδίδονται καθημερινά, όποτε απουσιάζει η κυρία τους δηλαδή, σε αμέτρητες πρόβες, διορθώσεις και αναπροσαρμογές. Βάφονται, ντύνονται, ακκίζονται, υποδύονται, δραματοποιούν, κάθε φορά με ακούραστη προσήλωση στη λεπτομέρεια, στην απόχρωση των λέξεων και των υφασμάτων, σε όλα τα μικρά αντικείμενα και αξεσουάρ που θα στοιχειοθετήσουν όσο το δυνατό πειστικότερα τον κόσμο της αμοιβαία καταστροφικής απόλαυσής τους.

Ψεύτρες αγάπες του Ζενέ* Facebook Twitter
Ακριβώς επειδή απουσιάζει μια σθεναρή (σωματική, ηχητική κ.ο.κ.) δραματουργία, δεν οικοδομείται ποτέ η γλώσσα ενός «άλλου» κόσμου: το «ψέμα» τους δεν γίνεται ποτέ «αληθινό». Φωτ.: Αντωνία Κάντα

Τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται: ό,τι είδους εντύπωση κι αν προκαλείται αρχικά, σταδιακά εξανεμίζεται. Ακόμα και η αληθινή Κυρία, μετά από λίγο, μοιάζει κι εκείνη ψεύτικη, ιμιτασιόν, αξεχώριστη ως προς τη νοοτροπία ή την ομιλία από τις δούλες της. Δεν υπάρχουν χαρακτήρες, με την κλασική έννοια, υπάρχουν μόνο ρόλοι-μέσα-στους-ρόλους: διαθλάσεις, προβολές, ταυτίσεις, μια φρενήρης σύγχυση ταυτοτήτων που προκαλείται από την απόλυτη εμβύθιση στο φαντασιακό. Ποτέ δεν είμαστε σίγουροι ποια κομμάτια είναι «παιγμένα» και ποια «ειλικρινή» (έτσι τα διαχωρίζει ο ίδιος ο Ζενέ) – το αντιλαμβανόμαστε εκ των υστέρων.

Καταργημένες διπλά –από τη ζωή τους και από τον συγγραφέα τους («Έτσι ήλπιζα να επιτύχω την κατάργηση των χαρακτήρων... και να τους αντικαταστήσω με σύμβολα», έγραφε ο Ζενέ για το έργο του), οι δούλες, μέσα από το παιδιάστικο «παίζω την Κυρία», πασχίζουν επίμονα να σφυρηλατήσουν μια ταυτότητα (Michel Corvin), να προσδώσουν μορφή και σχήμα στην άβυσσο εντός τους. Η θεατρική τελετουργία που επινοούν τούς χαρίζει όχι απλώς μια διαφυγή από τη λίγδα της κουζίνας και την αποφορά της σοφίτας τους αλλά τους προσφέρει σκοπό, νόημα, τη δυνατότητα άρνησης του (σιχαμερού, όπως πιστεύουν) εαυτού τους, διευκολύνοντας τη λαθραία εγκατάστασή τους στο μη-πραγματικό, εκεί όπου η ολοένα αναβαλλόμενη δολοφονία της Κυρίας τις μετατρέπει –δυνητικά πάντοτε, αυτό είναι όλο το ζήτημα– σε φημισμένες φόνισσες.

Πώς να εισέλθουμε σε αυτό το κρυπτικό σύμπαν;

Πώς να προσανατολιστούμε μέσα σε αυτό «το δωμάτιο με τα κάτοπτρα», όπου όλα είναι «αντανακλάσεις σ’ έναν καθρέφτη, όνειρα μέσα σε όνειρο» (Μάρτιν Έσλιν); Ο ρεαλισμός προφανώς δεν θα μας σώσει και ο Σάββας Στρούμπος το αντιλήφθηκε καθαρά αυτό: έστειλε τις Δούλες σε μια αργή, τελετουργικής φύσεως, αναρρίχηση που τις κατευθύνει ολοένα πλησιέστερα στην αρχή του τέλους. Διάθεση μινιμαλιστική (ένα γάντι και μια ουρά τουαλέτας τα μόνα αξεσουάρ), φωνές πληθωρικές και ανταριασμένες, κινήσεις αυστηρές, στυλιζαρισμένες. Η Κυρία παραδίδει εμφατικά το «γάντι» και το «έργο» αρχίζει. 

Ψεύτρες αγάπες του Ζενέ* Facebook Twitter
Φωτ.: Αντωνία Κάντα

Ανακουφιστικά αναδύεται η συνειδητοποίηση ότι ετούτες οι Δούλες δεν θα κινηθούν, όπως συνήθως γίνεται, μέσα σε μια κρεβατοκάμαρα ούτε θα αναπαραστήσουν τις σκηνικές οδηγίες του συγγραφέα. Δεν θα απενεργοποιήσουν ξυπνητήρια, δεν θα ανοίξουν ντουλάπες, δεν θα χαϊδέψουν γουναρικά, δεν θα σερβίρουν φλιτζάνια με τίλιο. Αντ’ αυτού, θα επιχειρήσουν να αφηγηθούν την ύπαρξή τους –την αέναη δέση και λύση της εμμονής τους– μέσα από φόρμες, κραδασμούς, στάσεις, κραυγές, μετατοπίσεις και επαναφορές.

Οι δύο νεαρές ηθοποιοί (Έλλι Ιγγλίζ και Μυρτώ Ροζάκη) αφιερώνονται ολόψυχα στον σκοπό αυτόν. Κελαρυστά, τσιριχτά, τραγουδιστά, ανεβοκατεβαίνουν τις κλίμακες, εκφέροντας τον λόγο με επιτηδευμένη ειρωνεία, χαιρεκακία, απέχθεια, τσαχπινιά, αψηφισιά, παραφορά: όχι ψυχολογικά στερεωμένες αλλά ξεχυμένες σαν λαγωνικά που αναζητούν τις σωστές συχνότητες, εκείνες που θα ξεκλειδώσουν τις θύρες εισόδου στον σαγηνευτικό εφιάλτη τους.

«Ο ρυθμός αφηγείται», έχει πει ο Θόδωρος Τερζόπουλος και, πράγματι, όταν αποχωρούμε από τις ασφάλειες του δραματικού θεάτρου, των «ρόλων» και της ψυχολογικής προσέγγισης, όταν επιλέγουμε τη στατικότητα, τη σωματικότητα και την αποπροσωποποίηση, τότε έχουμε ακόμη περισσότερο ανάγκη από τον ρυθμό (των τονισμών, των κινήσεων, των βλεμμάτων, των ήχων κ.ο.κ.) να μας καθοδηγήσει μέσα από τη μάζα του λόγου, να δημιουργήσει κρεσέντο και ντεκρεσέντο, διακοπές, ολισθήσεις και περιδινήσεις που θα νοηματοδοτήσουν τη διαδρομή μας.

Κι όμως, παρόλο που τίποτε δεν αφήνεται στην τύχη του, παρόλο που έχουμε ενώπιόν μας ένα θέαμα υπολογισμένο με λεπτολογία, παρόλη την εξαντλητική προσπάθεια των ηθοποιών, δεν καταφέρνουμε να δούμε τις Δούλες να βυθίζονται στα σκοτάδια της συγχώνευσής τους.  

Ψεύτρες αγάπες του Ζενέ* Facebook Twitter
Φωτ.: Αντωνία Κάντα

Θα έλεγε κανείς πως τα σώματα και οι φωνές των ηθοποιών πασχίζουν να γίνουν άλλα, να αφηγηθούν μια ιστορία, φωτεινή και τρομακτική, πέρα από τις λέξεις· στην πράξη όμως δεν διαθέτουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την επίτευξη του σκοπού αυτού, κι έτσι αρκούνται στη μονότονη επανάληψη των περιορισμένης εμβέλειας ευρημάτων τους. Ακριβώς επειδή απουσιάζει μια σθεναρή (σωματική, ηχητική κ.ο.κ.) δραματουργία, δεν οικοδομείται ποτέ η γλώσσα ενός «άλλου» κόσμου: το «ψέμα» τους δεν γίνεται ποτέ «αληθινό». Το πρόβλημα δεν είναι πως διατυμπανίζουν ότι παίζουν –«στα έργα του Ζενέ κάθε ηθοποιός πρέπει να υποδύεται ένα πρόσωπο που υποδύεται ένα πρόσωπο», λέει ο Σαρτρ, ως εκ τούτου το κείμενο επιζητά την εξεζητημένη επιτήδευση– αλλά ότι ο τρόπος τους, τα τεχνάσματά τους, οι ακκισμοί τους δεν συμπαρασύρουν ποτέ τον θεατή στο δωμάτιο με τους καθρέφτες: τον αφήνουν μετέωρο στον ανιαρό προθάλαμο, να περιμένει...

Η συγκίνηση που γεννάται παρατηρώντας τον κόπο των δυο γυναικών επί σκηνής (δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο για τον Ντίνο Παπαγεωργίου και τις στερεοτυπικές φόρμες «Κυρίας» που υιοθετεί) αδυνατεί, δυστυχώς, να αναπληρώσει το κενό αυτό.

* Η φράση είναι από τον «Άγιο Ζενέ» του Σαρτρ, μτφρ.: Αλεξάνδρα Παπαθανασοπούλου

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ