Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
0

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
Μια σουρεαλιστική πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο (!) ανοίγει την αυλαία στο Θέατρο του Νέου Κόσμου... Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

ΕΦΟΡΟΣ
Ξύπνιες κυρίες είσαστε, την ξέρω τη φυλή σας
µόλις εµένα µυριστεί ξεχνάει την οφειλή σας
στο δύστυχο τον κορβανά παρά όλα τα µέτρα
κανείς δε νοιάζεται να δει πόσο µεγάλη πέτρα
έχουµε για να κουβαλούν γενιές ως και χιλιάδες
όλη για τα δισέγγονα τη σπρώχνετε, κυράδες.


Μια σουρεαλιστική πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο (!)
ανοίγει την αυλαία στο Θέατρο του Νέου Κόσμου την 1η Οκτωβρίου. Μιά  σύγχρονη κωμωδία για την κρίση και την επίδραση της στους απλούς ανθρώπους. Ένας φοροεισπράκτορας με αποστολή να συλλέξει την παραμικρή σταγόνα ΦΠΑ που θα βρεθεί στο δρόμο του, εξοπλισμένος με όλο το κουράγιο που του δίνει το αξίωμα και οι σπουδές του, συναντά δυο αδερφές άνεργες,  με ένα αδήλωτο στην εφορία μωρό, που καταφέρνουν μετά από περιπέτειες να επιζήσουν στη φύση. Μια συνάντηση που ανατρέπει κάθε δεδομένο. 

 

Η λογοτεχνική αξία του δεκαπεντασύλλαβου είναι αξεπέραστη. Και νομίζω πολύ οικία για όλους μας. Εμπεριέχει την μουσικότητα της γλώσσας μας και πατάει γερά στην παράδοσή μας.

Το έργο έχει γράψει η Μαρία Τρανού, θεατρική συγγραφέας και ποιήτρια. Έργα της έχουν παρουσιαστεί στο Λονδίνο , τη Βαρκελώνη και την Ελλάδα, ενώ το 2006 απέσπασε το 1ο Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου για παιδιά. Το σκηνοθετεί η  Κλεώνη Φλέσσα, σκηνοθέτης του κινηματογράφου και του θεάτρου με διεθνείς και ελληνικές βραβεύσεις και διακρίσεις για το έργο της.

  

Εµάς λες δε νοιαζόµαστε εµάς καλά στολίζεις
τις πέτρες χρέη µια χαρά σ' εµάς τα υπολογίζεις
τι πλούτη εµείς είχαµε τι προκοπή τι προίκα
ζόρι είχαµε µεις πάντοτε, τη βγάζαµε µε σύκα
και µε ραπάνια και ζωχούς άντε καµιά πατάτα
σεις είστε που από τα παλιά τα κάνατε σαλάτα.
Ποιος ξέρει που τι τάξατε τι µπίζνες µε πατέντα
και µεις να υποφέρουµε αλλά ποτέ κουβέντα.

 

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Την συναντήσαμε για να μας μιλήσει για το έργο που σκηνοθετεί

 

Τι πραγματεύεται η παράσταση ;

«O έφορος και οι Κόρες» είναι μια έμμετρη σουρεαλιστική πολύ σύγχρονη κωμωδία για την κρίση και την επίδραση της στους απλούς ανθρώπους. Ένας φοροεισπράκτορας με αποστολή να συλλέξει την παραμικρή σταγόνα ΦΠΑ που θα βρεθεί στο δρόμο του, εξοπλισμένος με όλο το κουράγιο που του δίνει το αξίωμα και οι σπουδές του, συναντά δυο άνεργες αδερφές με ένα αδήλωτο στην εφορία μωρό, που καταφέρνουν μετά από περιπέτειες να επιζήσουν στη φύση. Μια συνάντηση που ανατρέπει κάθε δεδομένο, με διαλόγους γεμάτους χιούμορ.Το κυνήγι των μαγισσών αρχίζει. Ο έφορος μέσα από απίθανους μακιαβελικούς συλλογισμούς  ασκεί την εξουσία του στις κόρες.  Αλλά όλα είναι πιθανόν να συμβούν στο δάσος. Και όλα ανατρέπονται όταν η αναμέτρηση του έφορου με τις κόρες κορυφώνεται στις ολόφωτες ράχες της ελληνικής φύσης όπου τα ζώα ανενόχλητα βιώνουν το δικό τους κόσμο επηρεάζοντας άθελα τους την ζωή των ηρώων..    

   

Γιατί να ανέβει αυτό το έργο σήμερα;

Γιατί είναι ένα έργο σύγχρονο, πολύ έξυπνο, ανατρεπτικό και σουρεαλιστικό ταυτόχρονα. Ο Έφορος και οι κόρες  είναι μια κωμωδία που αναδεικνύει πολύ εύστοχα το παιχνίδι της εξουσίας  απέναντι σε κάθε πολίτη, μιας εξουσίας που πιστεύει ότι εκ προοιμίου είσαι ένοχος.  Ότι εσύ φταις για όλα τα δεινά σου. Γιατί σήμερα ζούμε τον παραλογισμό της εξουσίας, ενός κράτους που καταστρέφει κάθε κοινωνικό θεσμό και συμπεριφέρεται με αυταρχισμό και απροκάλυπτο θράσος.

 

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
Ο Έφορος και οι κόρες είναι μια κωμωδία που αναδεικνύει πολύ εύστοχα το παιχνίδι της εξουσίας απέναντι σε κάθε πολίτη, μιας εξουσίας που πιστεύει ότι εκ προοιμίου είσαι ένοχος. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

Ποια είναι η αξία του Δεκαπεντασυλλάβου σήμερα;

Η λογοτεχνική αξία του δεκαπεντασύλλαβου είναι αξεπέραστη. Και νομίζω πολύ οικία για όλους μας. Εμπεριέχει την μουσικότητα της γλώσσας μας και πατάει γερά στην παράδοσή μας. Το ότι η Μαρία Τρανού έγραψε αυτό το τόσο σύγχρονο έργο σε Δεκαπεντασύλλαβο με εξέπληξε κατ’ αρχάς και ταυτόχρονα με γοήτευσε. Μου θύμισε τον Μπόστ. Όλα μπορούν να είναι σύγχρονα όταν η ματιά σου είναι φρέσκια και εμπεριέχει τον παλμό της εποχής. Όπως  σε κάθε τέχνη δεν υπάρχουν όρια. Τίποτα δεν είναι ξεπερασμένο και στην τέχνη της λογοτεχνίας

Πως είναι να στήνεις μια παράσταση εξ ολοκλήρου σ’ αυτόν το ρυθμό

Η γοητεία ενός κειμένου που οι λέξεις ξεπηδούσαν σαν χείμαρρος μπρος μου με έκανε να θέλω να αναμετρηθώ μαζί του. Αυτό που καθόρησε τον τρόπο προσέγγισης μου ήταν το σουρεαλιστικό στοιχείο που αναδεικνύεται από το κείμενο. Στην πορεία αναλύοντας με τους ηθοποιούς μου και τους συνεργάτες, τον Θοδωρή Οικονόμου μουσικό, Σεσίλ Μικρούτσικου χορογράφο και Άρτεμη Φλέσσα σκηνογράφο το κείμενο και ανακαλύπτοντας τις αρετές του, βρέθηκε ο εσωτερικός ρυθμός της παράστασης. 

 


 

 

Ιnfo: 

Ο έφορος και οι Κόρες

Σκηνοθεσία: Κλεώνη Φλέσσα 

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου

Σκηνικά - κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα

Φωτισμούς: Περικλής Μαθιέλης

Εικαστικός: Θοδωρής Κωβαίος

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

Ηθοποιοί: Κυριαζή Ιζαμπέλα,  Μανώλη Σοφία,  Σιλβέστρος Κώστας,  Τσιγκριστάρης Βασίλης

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ