Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης. Την αποκωδικοποίηση του οικείου-ως-ξένου ευνοεί η «πολυφωνική» αφήγηση, καθώς οι σχέσεις φωτίζονται από διαφορετικές γωνίες (Έμμα-Τζέρι, Τζέρι-Ρόμπερτ, Έμμα-Ρόμπερτ, Έμμα-Τζέρι-Ρόμπερτ).
0


Είναι γνωστή η δραματουργική καινοτομία του Πίντερ στην «Προδοσία» (1978). Το έργο ξεκινά (ας πούμε) σήμερα και σε εννιά σκηνές διατρέχει την ιστορία μιας «παράνομης» ερωτικής σχέσης. Ο Τζέρι, παντρεμένος με δύο παιδιά, έχει πολύχρονη σχέση με την Έμμα, σύζυγο, με δύο παιδιά κι αυτή, του Ρόμπερτ, στενού φίλου και συνεργάτη του. Η ιστορία ξεκινά δύο χρόνια μετά το τέλος της σχέσης τους (που στην πορεία μαθαίνουμε ότι τελείωσε με τον ήσυχο τρόπο που ο χρόνος τελειώνει τις ερωτικές σχέσεις): η Έμμα ζητά να συναντηθεί με τον Τζέρι, σοκαρισμένη από την αποκάλυψη ότι όλα αυτά τα χρόνια ο σύζυγός της την απατούσε με πολλές γυναίκες. Ο Τζέρι θα σοκαριστεί για κάτι άλλο: η Έμμα του λέει ότι μίλησε στον άνδρα της για τη σχέση τους.


Στη δεύτερη σκηνή o δραματικός χρόνος ακόμη εξελίσσεται κανονικά: λίγες μέρες μετά, ο Τζέρι συναντά τον Ρόμπερτ για να τσεκάρει πού βρίσκεται η φιλική και επαγγελματική τους σχέση. Θα δεχθεί νέο σοκ όταν ο Ρόμπερτ του λέει ότι η Έμμα του είχε μιλήσει για τη σχέση τους προ τετραετίας. Οι απανωτές αποκαλύψεις δεν κλονίζουν τίποτα. Η σκηνή τελειώνει με μια αδιάφορη ερώτηση για τις διακοπές του καλοκαιριού.

Η τελευταία σκηνή του έργου είναι η πιο δυνατή στιγμή της παράστασης. Με μουσική υπόκρουση το «Absolute beginners» του Μπάουι, οι ήρωες οδηγούνται για το φινάλε στην άδεια αίθουσα (οι θεατές κάθονται στα θεωρεία) και στην, επίσης άδεια, σκηνή του θεάτρου.


Ο τίτλος μπορεί να μπλοκάρει την ερμηνεία του έργου. Η πανουργία του Πίντερ είναι ότι αδειάζει από κάθε δραματικό βάρος την έννοια «προδοσία», αφήνοντας τους θεατές να αποφασίσουν αν νοείται «προδοσία» όταν όλοι έχουν προδώσει και προδοθεί. Κανείς δεν προδίδει κανέναν. Ακολουθούμε τις κοινωνικές συμβάσεις και διατηρούμε τις αυταπάτες μας για να μπορέσουμε να ζήσουμε, αλλά ας αφήσουμε το δράμα (μοιάζει να λέει ο συγγραφέας). Ίσως, τελικά, το μπουλβάρ, οι φαρσοκωμωδίες που δόξασαν τις εξωσυζυγικές περιπέτειες για χάρη της διασκέδασης του ευρέος αστικού κοινού, να είναι επί της ουσίας πιο έντιμο από τα σοβαρά έργα που διαχειρίζονται σκοτεινά και βαρύγδουπα ένα τόσο κοινό θέμα.


Είναι όμως έτσι; Μια σειρά επεισοδίων που εξελίσσονται χρονικά προς τα πίσω (από την 3η έως την 9η σκηνή) οδηγεί στην αρχή της ερωτικής ιστορίας του Τζέρι και της Έμμας. Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης. Την αποκωδικοποίηση του οικείου-ως-ξένου ευνοεί η «πολυφωνική» αφήγηση, καθώς οι σχέσεις φωτίζονται από διαφορετικές γωνίες (Έμμα-Τζέρι, Τζέρι-Ρόμπερτ, Έμμα-Ρόμπερτ, Έμμα-Τζέρι-Ρόμπερτ).

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Η πανουργία του Πίντερ είναι ότι αδειάζει από κάθε δραματικό βάρος την έννοια «προδοσία», αφήνοντας τους θεατές να αποφασίσουν αν νοείται «προδοσία» όταν όλοι έχουν προδώσει και προδοθεί...


Ο Γιάννης Μόσχος είχε την καλή ιδέα να μη στήσει την παράστασή του στη σκηνή του θεάτρου, που θα απομυζούσε όλη τη ζωντάνια του έργου. Η σχέση πλατείας-ιταλικής σκηνής υπηρετεί την παράδοση του αστικού θεάτρου που τόσο έξυπνα αποκαθηλώνει ο Πίντερ. Σοφά, λοιπόν, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί την αίθουσα εκδηλώσεων (ως παμπ για την 1η σκηνή), το ενδιάμεσο επίπεδο της μνημειακής κλίμακας του φουαγέ, το grand foyer του επάνω ορόφου. Η τελευταία σκηνή του έργου είναι η πιο δυνατή στιγμή της παράστασης. Με μουσική υπόκρουση το «Absolute beginners» του Μπάουι, οι ήρωες οδηγούνται για το φινάλε στην άδεια αίθουσα (οι θεατές κάθονται στα θεωρεία) και στην, επίσης άδεια, σκηνή του θεάτρου. Ναι, το θέατρο είναι ένας καθρέφτης ή, μάλλον, μια αίθουσα με πολλούς καθρέφτες, όπου καθένας μπορεί να έρθει αντιμέτωπος με τα πολλαπλά είδωλά του.


Ο Νίκος Ψαρράς, η Μαρία Σκουλά και ο Γιώργος Γλάστρας ζωντάνεψαν τα πρόσωπα του έργου, πετυχαίνοντας τις σωστές θερμοκρασίες σε καθεμία από τις σκηνές. Το έργο απαιτεί ιδιοσυγκρασιακό παίξιμο, γιατί τόσο η δομή όσο και οι πληροφορίες που δίνει επ' ουδενί σηκώνουν ψυχολογικές προσεγγίσεις. Ηθοποιοί και κοινό ξέρουν/μαθαίνουν ελάχιστα για τους ήρωες, γιατί στόχος δεν είναι η ταύτιση αλλά η σκέψη.

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης...
Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter


Info:

Προδοσία του Χάρολντ Πίντερ


Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Σκηνικά - Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Βοηθός σκηνογράφος: Νόρα Δεληδήμου
Κίνηση: Ανθή Θεοφιλίδου
Βοηθοί σκηνοθέτες: Μάνος Βαβαδάκης, Μάρω Πέτλη

 

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά):
Γιώργος Γλάστρας (Ρόμπερτ)
Μαρία Σκουλά (Έμμα)
Νίκος Ψαράς ( Τζέρρυ)

 

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά 

Ηρώων Πολυτεχνείου 32, 185 35,
Πειραιάς

 

Μέχρι 19/4

Σάββατο: 18:00
Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη: 21:30

Εισιτήρια: €10- 15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ