«Κλυταιμνήστρα» των tg STAN στην Ελευσίνα: Γιατί είναι σημαντικό να ακουστεί η φωνή της;

Κλυταιμνήστρα από τους tg STAN / Λίγες ώρες πριν την παγκόσμια πρεμιέρα Facebook Twitter
Οι τέσσερις γυναίκες που ερμηνεύουν εναλλάξ την Κλυταιμνήστρα (εδώ η Μαρία Σκουλά) είναι σαν να «αναλαμβάνουν» η καθεμιά τους να «φωτίσει», να αποδώσει διαφορετικές πλευρές του «τυράννου» και της τοξικής πατριαρχίας. Φωτ.: John Stathis
0

Θα πεις κανείς, μα έχει σημασία; Κι όμως, πριν ξεκινήσει η παράσταση σκεφτόμουν πόσο υποβλητικό είναι το φόντο, το παλαιό ελαιουργείο της Ελευσίνας, τη στιγμή μάλιστα που κατά την έναρξη της το μόνο σκηνικό ήταν απλωμένο χώμα που κάλυπτε την ορχήστρα, επάνω από την οποία λίγο αργότερα θα απλωνόταν ένας κόκκινος τάπητας, όπου θα διαδραματιζόταν το σημαντικότερο μέρος του έργου. 

Ποιο είναι όμως το έργο με τίτλο «Κλυταιμνήστρα» που ανεβάζει η ομάδα tg STAN (τα αρχικά της οποίας σημαίνουν «Stop Thinking About Names»/Σταματήστε να Σκέφτεστε τα Ονόματα), μια φημισμένη φλαμανδική θεατρική κολεκτίβα από το Βέλγιο; Γιατί μετατοπίζει τη γνωστή ιστορία, δηλαδή το πρώτο μέρος της τριλογίας «Ορέστεια» του Αισχύλου, από τον βασιλιά των Μυκηνών και του Άργους, Αγαμέμνονα, στη γυναίκα του;

Ήρθε η ώρα να δικαιωθεί ή μήπως να επανεξεταστεί η ιστορία του στρατηλάτη των Ελλήνων που εκστράτευσε εναντίον της Τροίας; Και δίπλα του ο κάθε στρατηλάτης από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας, που κατασφαγιάζει, προκαλεί το αιματοκύλισμα χιλιάδων ανθρώπων στο όνομα μιας ψευδούς αφορμής (όπως της αρπαγής μιας γυναίκας, στην περίπτωση των Ελλήνων, της Ελένης, γυναίκας του Μενελάου, αδελφού του Αγαμέμνονα, που την έκλεψε ο Πάρις, πριγκιπόπουλο της Τροίας), ενώ στην πραγματικότητα η εκστρατεία (όπως κάθε πολεμική επιχείρηση) γίνεται εξαιτίας της δίψας για κατακτήσεις, για χρυσάφι, για εξουσία, ένα ανεξέλεγκτο πάθος και μια απληστία για χρήμα και δύναμη. 

Το εγχείρημα δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί, αν δεν ήταν η καταλυτική παρουσία των Ελλήνων ηθοποιών. Κανείς δεν ξέρει καλύτερα αυτούς τους αρχαίους μύθους, σαν παραμύθια εγγεγραμμένα στο πετσί μας, από τους Έλληνες. Δεν θα μπορούσε αυτή η παράσταση να πάρει νόημα, ακόμα και με αυτή τη σύγχρονη προσέγγιση, αν δεν υπήρχαν οι Σκουλά, Μολέσκη και Αντωνόπουλος.

Η ομάδα tg STAN λειτουργεί με δημοκρατικές αρχές κι έτσι όλοι συμμετέχουν στις αποφάσεις, από την επιλογή του κειμένου, τα σκηνικά και τον φωτισμό μέχρι τα κοστούμια και τις αφίσες, θέτοντας τον performer στο επίκεντρο. Ο ηθοποιός είναι ταυτόχρονα ερμηνευτής και δημιουργός. 

Στην «ελληνική» τους παράσταση έχουν προστεθεί τρεις Έλληνες ηθοποιοί, η Μαρία Σκουλά, ο Αντώνης Αντωνόπουλος και η Ελένη Μολέσκη. Μία απολύτως συνειδητή απόφαση εκ μέρους της ομάδας και της γυναίκας που υπογράφει και τη σκηνοθεσία, της Jolente De Keersmaeker, που αποτελεί ιδρυτικό μέλος της. 

Κλυταιμνήστρα από τους tg STAN / Λίγες ώρες πριν την παγκόσμια πρεμιέρα Facebook Twitter
Ως θεατρική γλώσσα προφανώς η ομάδα και η σκηνοθέτις ακολουθούν έναν παγιωμένο και πολύ δικό τους τρόπο. Φωτ.: John Stathis

Ασφαλώς και πρόκειται για μια πρωτοποριακή παράσταση καθώς τη χαρακτηρίζουν δύο στοιχεία. Βασίζεται πάρα πολύ στην κίνηση, εξίσου με τον λόγο, και η σύνθεση των κειμένων υπηρετεί τη θέση που εξαρχής πήραν οι ηθοποιοί ως προς το τι θέλουν να «φωτίσουν» μέσα από αυτή. Έτσι, παρόλο του ότι η αφετηρία είναι η τραγωδία «Αγαμέμνων» του Αισχύλου, με ένα ιδιαίτερα επιδέξιο τρόπο μεταγγίζουν φράσεις, στίχους, κείμενα από άλλα έργα που έχουν εμπνευστεί από το αρχαίο δράμα, όπως από την αγγλική  μετάφραση/διασκευή του ποιητή Ted Hughes, αλλά κυρίως με σημαντικό κομμάτι από το έργο του Αυστριακού συγγραφέα Gustav Ernst, «Λουτρό Αίματος». 

Η παράσταση ξεκινάει με ένα κορίτσι που αλωνίζει τη σκηνή. Άραγε είναι ένα φάντασμα του παρελθόντος που στοιχειώνει την ιστορία, είναι η Ιφιγένεια, ο φόνος της οποίας προκάλεσε το μίσος της Κλυταιμνήστρας για τον άντρα της που αιματοκύλισε την Τροία και επιστρέφει θριαμβευτής; Ο φύλακας που για χρόνια του έχει ανατεθεί να περιμένει το μήνυμα της φωτιάς ότι οι Έλληνες κατέκτησαν την πλούσια πολιτεία της απέναντι όχθης, επιτέλους ήρθε η ώρα να μεταφέρει το χαρμόσυνο νέο. Και η παράσταση ξεκινάει. 

Ο φύλακας όσο το έργο ξεδιπλώνεται λειτουργεί, τρόπον τινά, ως χορός, σχολιάζει, εξεγείρεται, καταγγέλλει, θέτει ερωτήματα. Ο λόγος του άλλοτε στα ελληνικά και άλλοτε στα αγγλικά αφηγείται μια πολύ παλιά ιστορία που όσο προχωράει αποκαλύπτεται συγχρόνως και απελπιστικά σύγχρονη. Μια ιστορία της οποίας παραλλαγές μπορεί κανείς να διακρίνει σε όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου. Η επαναλαμβανόμενη ιστορία αλαζονείας κάθε εποχής, κάθε ανδροκρατούμενης κοινωνίας, κάθε εξουσίας που στοχεύει στην αήθη και ληστρική υφαρπαγή ενός αδύναμου λαού. 

Κλυταιμνήστρα από τους tg STAN / Λίγες ώρες πριν την παγκόσμια πρεμιέρα Facebook Twitter
Η ομάδα tg STAN λειτουργεί με δημοκρατικές αρχές κι έτσι όλοι συμμετέχουν στις αποφάσεις, από την επιλογή του κειμένου, τα σκηνικά και τον φωτισμό μέχρι τα κοστούμια και τις αφίσες. Φωτ.: John Stathis

Η παράσταση σταδιακά μέσα από τον λόγο εξελίσσεται σε μια απολύτως πολιτική θέση. Από την περιγραφή της δόλιας θυσίας της Ιφιγένειας μέχρι την εμφάνιση του Αγαμέμνονα, ο λόγος σταδιακά γίνεται όλο και πιο καταγγελτικός, πυροδοτεί όλο και περισσότερη οργή, αναπόφευκτα μέσα από την ερμηνευτική οπτική του σήμερα. 

Οι τέσσερις γυναίκες που ερμηνεύουν εναλλάξ την Κλυταιμνήστρα, οι Μαρία Σκουλά, Synne Enoksen, Sara Haeck και Ελένη Μολέσκη, είναι σαν να «αναλαμβάνουν» η καθεμιά τους να «φωτίσει», να αποδώσει διαφορετικές πλευρές του «τυράννου» και της τοξικής πατριαρχίας. 

Ο Αίγισθος είναι ανύπαρκτος, ίσως δεν υπάρχει λόγος να εμφανιστεί, η Κλυταιμνήστρα είναι σαν να έχει μείνει ανέγγιχτη τα δέκα χρόνια της απουσίας του Αγαμέμνονα, τα χρόνια της πολιορκίας της Τροίας. Ίσως και όχι, δεν μαθαίνουμε. 

Αντιθέτως ο Αγαμέμνονας, όπως ομολογεί ο ίδιος, δεν θα μπορούσε ως «ο κυρίαρχος των εθνών» να μείνει άπραγος. Η παράσταση αποκαλύπτεται πλήρως όταν εκείνος καταφθάνει (επάνω σε ένα ξύλινο άλογο που θυμίζει τα ξύλινα αλογάκια των παιδιών ή τον Δούρειο Ίππο) και του στρώνουν έναν τάπητα στο χρώμα της πορφύρας. Τι είναι αυτό το κατακόκκινο υπερμέγεθες ύφασμα; Το αίμα που χύθηκε στην Τροία ή το αίμα μέσα στο οποίο θα πνιγεί ο ίδιος; Μπαίνει στην μπανιέρα ανυποψίαστος και μεγαλοπρεπής (ή μεγαλομανής) ο εξαιρετικός Stijn Van Opstal, κι αρχίζει το μαρτύριο του. 

Κλυταιμνήστρα από τους tg STAN / Λίγες ώρες πριν την παγκόσμια πρεμιέρα Facebook Twitter
Η Κλυταιμνήστρα τον θέλει να πνιγεί μέσα στο ίδιο του το αίμα. Φωτ.: John Stathis

Η Κλυταιμνήστρα τον θέλει να πνιγεί μέσα στο ίδιο του το αίμα, του βυθίζει ξανά και ξανά το κεφάλι μέσα στο λουτρό αίματος για να τον κάνει να καταλάβει, να κατανοήσει το μέγεθος της υποκρισίας του. Να ακουστούν οι  πρακτικές που ακολουθούν αιώνες τώρα όλοι οι εξουσιαστές.

«Γύρνα πίσω στην αρχαία Ελλάδα, δεν σε έχουμε ανάγκη» του φωνάζει ο χορός! Η Κλυταιμνήστρα του υπενθυμίζει όλα του τα εγκλήματα, όλες τους τις αιματοχυσίες, όλους τους βιασμούς ανυπεράσπιστων γυναικών, όλα τα του τα ψέματα, τη θυσία της κόρης του με δόλο, τάχαμου για την τιμή της χώρας, της οικογένειας, της Ελένης. 

Ήταν όλα εν γνώσει του, τα πίστευε, τα κατασκεύασε ο ίδιος; Η Κλυταιμνήστρα τού λέει κάτι ακόμα πιο οδυνηρό: «Σκότωσες την Ιφιγένεια που είχες μέσα σου για να μπορέσεις να σκοτώσεις όλα τα υπόλοιπα». 

Σε παράλληλο χρόνο και δράση η προφήτισσα Κασσάνδρα, που έφερε τρόπαιο από την Τροία, παρεμβάλλεται από μακριά. Την ερμηνεύει στη δική του γλώσσα, τα φιλιππινέζικα, ο χορευτής Joshua Serafin. 

Κλυταιμνήστρα από τους tg STAN / Λίγες ώρες πριν την παγκόσμια πρεμιέρα Facebook Twitter
Ελένη Μολέσκη. Φωτ.: John Stathis

Ως θεατρική γλώσσα προφανώς η ομάδα και η σκηνοθέτις ακολουθούν έναν παγιωμένο και πολύ δικό τους τρόπο. Συχνά μεταγράφουν κλασικά έργα, προσαρμόζοντας τα στα σημερινά αιτήματα. Έτσι έγινε και με την «Κλυταιμνήστρα». 

Ωστόσο το εγχείρημα δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί, αν δεν ήταν η καταλυτική παρουσία των Ελλήνων ηθοποιών. Κανείς δεν ξέρει καλύτερα αυτούς τους αρχαίους μύθους, σαν παραμύθια εγγεγραμμένα στο πετσί μας, από τους Έλληνες. Δεν θα μπορούσε αυτή η παράσταση να πάρει νόημα, ακόμα και με αυτή τη σύγχρονη προσέγγιση, αν δεν υπήρχαν οι Σκουλά, Μολέσκη και Αντωνόπουλος. Αν δεν αποτελούσε μια πρόταση της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, το Μυστήριο 35 του «Αισχύλου project», με αποτέλεσμα η παγκόσμια πρεμιέρα της παράστασης να πραγματοποιηθεί στη γενέτειρα του αρχαίου ποιητή. 

Και κάτι τελευταίο που μου ήρθε καθώς παρακολουθούσα τη γενική πρόβα, μία μέρα πριν από την πρεμιέρα, ανασύροντας από τη μνήμη μου μια φράση που για χρόνια έμεινε ανεξίτηλη στην μνήμη μου. Όταν ο Ζυλ Ντασέν γύριζε στο μακρινό 1977 την ταινία «Κραυγή Γυναικών», εμπνευσμένη από τη «Μήδεια», είχε πει σε συνέντευξή του, απευθυνόμενος στον δημοσιογράφο: «Σε μια γενιά ή δυο, άνθρωποι σαν εσένα και εμένα θα ‘ναι εξοφλημένοι. Οι γυναίκες θα εξουσιάζουν τον κόσμο και δεν μπορεί να τα καταφέρουν χειρότερα απ’ ό,τι εμείς».

Γιατί είναι σημαντικό να ακουστεί σήμερα η φωνή της Κλυταιμνήστρας; Οι συντελεστές της παράστασης απαντούν ΕΔΩ.

«Κλυταιμνήστρα» από τους tg STAN
Παγκόσμια πρεμιέρα
Κείμενα: «Αγαμέμνων» (Ορέστεια) του Αισχύλου, «Agamemnon» (The Oresteia) από τον Ted Hughes και «Λουτρό Αίματος» (Blutbad) από τον Gustav ErnstΚείμενο παράστασης: η ομάδα
Μετάφραση πρωτότυπων κειμένων: «Αγαμέμνων» του Αισχύλου: Νίκος Φλέσσας, «Αγαμέμνων» σε μετάφραση Ted Hughes και «Λουτρό Αίματος» του Gustav Ernst: Νίκος Φλεσσας και Αντώνης Αντωνόπουλος, «Λουτρό Αίματος» μετάφραση στα αγγλικά: Martine Bom
Ιδέα – σκηνοθεσία: Jolente De Keersmaeker
Σκηνογραφία και φωτισμοί: Thomas Walgrave 
Ενδυματολόγος: Rachid Laachir  
Βοηθός ενδυματολόγου: Katrien Baetslé
Σύμβουλος χορογραφίας: Youness Khoukhou  
Μουσική σύλληψη: Frank Vercruyssen
Τεχνική παραγωγή: Tom Van Aken και Iwan Van Vlierberghe
Συμπαραγωγή: 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης & tg STAN
Παίζουν: Αντώνης Αντωνόπουλος, Adriana Bakker, Synne Elve Enoksen, Sara Haeck, Ελένη Μολέσκη, Joshua Serafin, Mαρία Σκουλά, Stijn Van Opstal

Σάββατο 23 & Κυριακή 24 Ιουλίου 2022
Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου
Ώρα έναρξης: 21:00
Διάρκεια: 140 λεπτά
Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 16 ετών
Ο χώρος είναι προσβάσιμος σε ΑμΕΑ
Η παράσταση έχει υπέρτιτλους στα ελληνικά και τα αγγλικά
Τιμές εισιτηρίων: 15€, 8€ (μαθητικό, φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65, πολύτεκνοι), είσοδος δωρεάν για ΑμεΑ
Προπώληση εισιτηρίων μέσω ticketservices.gr

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ

Θέατρο / Η «Κλυταιμνήστρα» της πρωτοποριακής βελγικής ομάδας tg STAN σε παγκόσμια πρεμιέρα στην Ελευσίνα

Οι συντελεστές της παράστασης που εντάσσεται στο «Αισχύλου πρότζεκτ» της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης εξηγούν αυτό το μοναδικό εγχείρημα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»

Θέατρο / «Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»: Backstage στην παράσταση του καλοκαιριού

Η LiFO βρέθηκε στα παρασκήνια της τελευταίας παράστασης του έργου «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι», που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής στο Φεστιβάλ Αθηνών και μέσα σε τέσσερα βράδια έγινε το απόλυτο θεατρικό viral της χρονιάς, ειδικά ανάμεσα στο νεαρό κοινό.
M. HULOT
Δήμητρα Βλαγκοπούλου: Η γυναίκα κρίνεται σκληρότερα από τον άντρα για τα πάντα

Θέατρο / Δήμητρα Βλαγκοπούλου: Η γυναίκα κρίνεται σκληρότερα από τον άντρα για τα πάντα

Η βραβευμένη ηθοποιός, πρωταγωνίστρια στο έργο «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι» που ανεβαίνει στο Φεστιβάλ Αθηνών, μιλάει για το έργο, τις γυναίκες στο θέατρο και τη διαδρομή της.
THE LIFO TEAM
Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι

Εικαστικά / «Lapse»: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι στο ΚΠΙΣΝ

Tο «Lapse» αποτελεί μια εμπειρία εμβύθισης σε ένα οπτικοακουστικό περιβάλλον το οποίο διαμορφώνεται από το ταξίδι ενός ατόμου, καθώς αυτό διανύει μεγάλες αποστάσεις στον χωροχρόνο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ