«Lapse»: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι στο ΚΠΙΣΝ

Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Lapse. Φωτο: Lars Jan
0

«Μια προοπτική του Google Earth με την οποία έχουμε εξοικειωθεί τόσο πολύ, που κατοικείται από μία μόνο φιγούρα, που κοιτάζει πίσω, αιωρείται, ταξιδεύει, είναι. Ηδονοβλεπτική εξερεύνηση, θέαση από το μάτι του drone, δορυφορικά κολλημένη ψευδο-επιστήμη. Παρασυρόμενος, επιπλέων, παρασυρόμενος, διαφυγή, ο νεκρός ποταμός του Γάγγη, διάβαση της Στυγός, έξω στη θάλασσα. Στην απομόνωση, πνιγμός, θαλάσσια περάσματα, ηλεκτρικά πορτοκαλί σωσίβια, ασημένιες κουβέρτες έκτακτης ανάγκης. Ελευθερία, πλευστότητα, επιμονή, παιχνίδι. Ακούγοντας τους ήχους γύρω μου. Ένα ποτάμι από ήχους. Στη ροή».

Έτσι ερμηνεύει ποιητικά ο Lars Jan την οπτικοποίηση μέσω της φιγούρας μιας γυναίκας που επιπλέει για εκατοντάδες χιλιόμετρα στον ποταμό Αχελώο, παρασυρμένη/βυθισμένη και απομονωμένη στη ροή μιας αέναης κινητικότητας.

Πρόκειται για το «Lapse» που αποτελεί μια εμπειρία εμβύθισης σε ένα οπτικοακουστικό περιβάλλον το οποίο διαμορφώνεται από το ταξίδι ενός ατόμου, καθώς αυτό διανύει μεγάλες αποστάσεις στον χωροχρόνο.

Θα παρουσιάζεται από τις 25 Ιουλίου μέχρι και τις 14 Αυγούστου στο ΚΠΙΣΝ, στο Αριστερό Παρασκήνιο της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για το έργο δύο καλλιτεχνών της σύγχρονης γενιάς που ενώνεται σε μια υποβλητική οπτικοακουστική εγκατάσταση η οποία εκμηδενίζει τον χρόνο και τις αποστάσεις, δημιουργώντας ένα ταξίδι-εμπειρία για τον επισκέπτη. Συνύπαρξη φωτός, εικόνας και ήχου που διαρρηγνύει τα όρια του ρεαλισμού και «ερμηνεύει» τη ζωή μέσα από τους ήχους που μας περιβάλλουν.

Επιτυγχάνεται με τη χρήση μιας πρωτοποριακής τεχνικής audio time-lapse που υλοποιείται στην πρωτότυπη αυτή εγκατάσταση, με το κοινό να γίνεται μέρος μιας ιδιαίτερης εμπειρίας η οποία αντλεί τα υλικά της από το τυχαίο, το αέναο και το συλλογικό ασυνείδητο.

Συνύπαρξη φωτός, εικόνας και ήχου που διαρρηγνύει τα όρια του ρεαλισμού και «ερμηνεύει» τη ζωή μέσα από τους ήχους που μας περιβάλλουν. Επιτυγχάνεται με τη χρήση μιας πρωτοποριακής τεχνικής audio time-lapse και υλοποιείται, στην πρωτότυπη αυτή εγκατάσταση, με το κοινό να γίνεται μέρος μιας ιδιαίτερης εμπειρίας που αντλεί τα υλικά της από το τυχαίο, το αέναο και το συλλογικό ασυνείδητο.

«Η ιδέα του "Lapse" ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια και βάλε. Συγκεκριμένα, όταν άρχισα να κάνω διάφορες δοκιμές προσπαθώντας να βρω μια τεχνική που να αναπαράγει τον ήχο, όπως αντίστοιχα η τεχνική του time lapse αναπαράγει την εικόνα στο βίντεο. Μια τεχνική με την οποία θα μπορούσες να ακούσεις τον ήχο μιας ολόκληρης μέρας σου σε μερικά λεπτά, χωρίς να επιταχύνεις και να αλλοιώσεις τον ήχο.

Έτσι πειραματίστηκα πολλές ώρες με συνθέσεις που περιλάμβαναν δευτερόλεπτα ήχων από συγκεκριμένα διαστήματα ηχογραφήσεων με σκοπό να πλησιάσω τη δημιουργία ενός ήχου που ήταν ακόμα στη φαντασία μου. Ο ήχος που παράγεται με αυτή την τεχνική του audio time-lapse είναι οικείος, την ίδια στιγμή το μυαλό σου βιώνει τις συνδέσεις στον χρόνο αλλά και τη συνέχειά του. Ένας ήχος μνήμης και όχι πραγματικότητας.

Αμέσως μετά τις πρώτες επιτυχημένες δοκιμές ξεκίνησε η ιδέα για ένα έργο που σχετίζεται με την αλληλεπίδραση των ανθρώπων, το αστικό περιβάλλον, το τυχαίο, την ποίηση, τον χρόνο και τη μουσική που παράγουμε όλοι μαζί χωρίς να το συνειδητοποιούμε», λέει ο Σταύρος Γασπαράτος.

«Καθώς αρχίσαμε να σχεδιάζουμε την εγκατάσταση, εγώ ξεκίνησα να ηχογραφώ με τον τελικό εξοπλισμό που είχα σχεδιάσει. Ο στόχος ήταν να ηχογραφήσω όσο περισσότερες ώρες, διαδρομές και πόλεις του κόσμου μπορούσα. Έτσι ηχογραφήθηκαν γύρω στις 300 ώρες τρισδιάστατου ήχου (με την τεχνική Ambisonics) σε πάνω από 30 πόλεις στον κόσμο, σε Αθήνα, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Ντουμπάι, Μέξικο Σίτι, Βερολίνο, Λονδίνο, Σόφια, Βουκουρεστι, Σανγκάη κ.α.».

Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Lapse. Φωτο: Lars Jan

Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στον νομό Ευρυτανίας (Γεφύρι Τέμπλα, Λίμνη Κρεμαστών) και στον νομό Αιτωλοακαρνανίας (Μπαμπαλιό, Κατοχή, Δέλτα Αχελώου).

Ο Jan είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους καλλιτέχνες της γενιάς του στη σκηνοθεσία πολυμεσικών έργων και μεγάλων εγκαταστάσεων και είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται έργο του στην Ελλάδα. Η εγκατάσταση οδηγεί τον θεατή σε ένα έντονο ηχοτοπίο της αστικής ζωής.

Από το 2019 μέχρι και σήμερα ο Σταύρος Γασπαράτος έχει ταξιδέψει στις μεγαλύτερες και πιο πολύβουες μητροπόλεις του κόσμου (Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Μέξικο Σίτι, Βερολίνο, Παρίσι, Λονδίνο, Βουκουρέστι, Τόκιο, Σανγκάη, Ντουμπάι κ.λπ.), έχει καταγράψει ηχητικές διαδρομές και τοπία με ηχογράφηση 360 μοιρών και έχει επεξεργαστεί το υλικό με μια ιδιαίτερη τεχνική που ονομάζεται time-lapse audio technique.

Σε αυτήν ο ήχος συμπυκνώνεται χρονικά, χωρίς όμως να υφίσταται καμία αλλοίωση. Προκύπτει, έτσι, ένα πολυδιάστατο ηχητικό μονοπάτι, όπου καθετί περιφερειακό γίνεται επίκεντρο σε μια προσπάθεια επανάκτησης της συγκέντρωσης της ακοής μέσα στην πόλη.

Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Lapse. Φωτο: Lars Jan

«Τον Φεβρουάριο/Μάρτιο του 2020, έχοντας ολοκληρώσει το μεγαλύτερο μέρος των ηχογραφήσεων και γυρισμάτων, και έχοντας σχεδιάσει με τον Lars την εγκατάσταση στο χαρτί, βρεθήκαμε για ένα μεγάλο workshop στο Λος Άντζελες. Εκεί βάλαμε για πρώτη φορά όλα τα υλικά σε μικρή κλίμακα να επικοινωνήσουν και τη στιγμή που ήμασταν ενθουσιασμένοι, καθώς φτάναμε στο τέλος, ήρθε η πανδημία.

Μερικές βδομάδες αργότερα βρέθηκα να συνεχίζω τη δουλειά μόνος, εν μέσω lockdown, στο στούντιό μου στην Αθήνα, γνωρίζοντας ότι η πρεμιέρα μας θα μετακινούνταν χρονικά. Ωστόσο, αυτή η δεύτερη περίοδος δουλειάς έφερε κάτι νέο στο πρότζεκτ. Ήταν συγκλονιστικό να δουλεύω την τελική σύνθεση απομονωμένος σε μια πόλη-φάντασμα, ακούγοντας τις ηχογραφήσεις από πολύβουες πόλεις και χιλιάδες ανθρώπους ανά τον κόσμο να φωνάζουν, να ζουν και να αλληλεπιδρούν σε απόσταση αναπνοής.

Ξαφνικά, μετά από όσα ζήσαμε, το πρότζεκτ αυτό μας αφορούσε πολύ περισσότερο απ' ό,τι πριν, όπως μας απασχόλησε το μαζί, το μόνος, ο αποκλεισμός, το χάος, η ομορφιά και η ασχήμια της πόλης.

To "Lapse" είναι τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής μου. Εμπεριέχει πολλά από τα πράγματα που με αφορούν αυτή την περίοδο στη μουσική, στον ήχο αλλά και στη ζωή μου. Ήταν για μένα μια εμπειρία εισόδου σε έναν κόσμο που την ίδια στιγμή σε συνδέει με το πριν και το τώρα. Ένας χωροχρόνος όπου ανά πάσα στιγμή νιώθεις το κέντρο του ή το απόλυτο τίποτα. Αυτό ελπίζω να νιώσει και ο επισκέπτης», λέει ο Σταύρος Γασπαράτος.

Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Lapse. Φωτο: Lars Jan

Το «Lapse» δεν επιδιώκει να αναπαραστήσει τον κόσμο με ακρίβεια αλλά να φωτίσει προσωπικές διαδρομές και όλα εκείνα που εκτυλίσσονται γύρω μας για να δείξει πως, συλλογικά, είμαστε μέρος μιας «συμφωνίας», μιας σύνθεσης όλων των θραυσμάτων της καθημερινότητας.

Ο Σταύρος Γασπαράτος είναι και sound artist. Εκτός από τα ατομικά έργα του, συνθέτει μουσική για χορό, θέατρο και κινηματογράφο σε συνεργασία με σκηνοθέτες και καλλιτέχνες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Η μουσική του έχει εκτελεστεί σε όλα τα μεγάλα ελληνικά θέατρα και τους συναυλιακούς χώρους, όπως και στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Βερολίνο, το Μόναχο, το Ντίσελντορφ, το Τορόντο, το Κάσελ, τη Σόφια, το Άμστερνταμ, το Παρίσι, τη Νάπολη, το Μακάο κ.α.

Είναι ένας από τους σημαντικότερους και πιο παραγωγικούς συνθέτες της νέας ελληνικής γενιάς, καθώς έχει συνθέσει μουσική για περισσότερες από 150 παραγωγές.

Η μουσική του είναι μινιμαλιστική, πειραματική και instrumental, ενώ συνθέτει και site specific εγκαταστάσεις ήχου. Από το 2017 είναι καλλιτεχνικός συντονιστής του Εργαστηρίου Transmedia της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ενώ το 2019 διορίστηκε μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Lapse. Φωτο: Lars Jan

Με κίνητρο το πάθος του να εφαρμόσει τις ερευνητικές του μελέτες και τις τεχνολογικές του δεξιότητες, ο Γασπαράτος έχει εντρυφήσει ιδιαίτερα σε site specific projects, όπως οι εγκαταστάσεις ήχου και οι συνεργατικές, in situ παραστάσεις.

Τέτοια έργα έχει υλοποιήσει σε όλη τη μακρά συνεργασία του με τη Maria Hassabi, με την οποία έχει παρουσιάσει δουλειά στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο, καθώς και με τους Jonah Bokaer, Alexandra Waierstall και Manuela Hartel.

Μεταξύ των πιο αξιοσημείωτων έργων του είναι η ηχητική εγκατάσταση για την τελετή έναρξης του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης (Αθήνα, 2009), το «Triple Echo» (2017), μια εγκατάσταση ήχου που του είχε αναθέσει το Onassis Cultural Center στη Νέα Υόρκη, το «Metamorposis» και μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση ήχου που παρουσιάστηκε το 2017 στο Glass House (Connecticut, USA), ενώ το πιο καινοτόμο έργο του παραμένει το  «Expanded Piano», μια συναυλία-ηχητική εγκατάσταση που επαναπροσδιορίζει τη χρήση του ίδιου του οργάνου και έκανε πρεμιέρα στο EMPAC NY το 2014.

Ο Lars Jan είναι σκηνοθέτης, εικαστικός καλλιτέχνης και συγγραφέας με έδρα το Λος Άντζελες. Είναι ιδρυτής της Early Morning Opera, ενός ερευνητικού κέντρου που στρέφεται στα σημεία τομής μεταξύ διαφορετικών μορφών τέχνης και τα έργα του εξερευνούν τις αναπτυσσόμενες τεχνολογίες, το ζωντανό κοινό και αλλά και τη μη ταξινομήσιμη εμπειρία. 

Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Lapse. Φωτο: Lars Jan

Τα πρωτότυπα έργα του Jan, συμπεριλαμβανομένων των «Holoscenes», «The White Album», «The Institute of Memory (TIMe)» και «Abacus», έχουν παρουσιαστεί από το Whitney Museum, το Sundance Film Festival, το BAM Next Wave Festival, το Times Square Arts, το Under the Radar Festival, το REDCAT, το Wexner Center, το PICA TBA Festival, το ICA Boston, το CAP UCLA, το EMPAC, το Toronto Nuit Blanche Festival, το London's Burning, το NYU Abu Dhabi, το Istanbul Modern και το Sydney Festival μέχρι το Festival TransAmeriques.

Επιλέχθηκε για την τρίτη Audemars Piguet Art Commission όπου εξέθεσε το «Slow-Moving Luminaries», ένα καθηλωτικό κινητό περίπτερο σε ένα στρέμμα της προκυμαίας κατά τη διάρκεια της Art Basel Miami Beach. Είναι μέλος του διδακτικού προσωπικού του CalArts και μέλος των United States Artist, Creative Capital και TED Senior Fellow.

Το έργο αποτελεί ανάθεση του SNF Nostos του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Κατά τον αρχικό σχεδιασμό θα παρουσιαζόταν το 2019, αλλά η έκθεσή του αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας του Covid-19.

Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Ο Σταύρος Γασπαράτος
Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι Facebook Twitter
Ο Lars Jan. Φωτο: Kawai Matthews

LAPSE

Συν-δημιουργία, μουσική σύνθεση & σχεδιασμός ηχητικής εγκατάστασης: Σταύρος Γασπαράτος
Συν-δημιουργία, σκηνοθεσία κινηματογραφικού υλικού & σχεδιασμός οπτικής εγκατάστασης: Lars Jan
Σχεδιασμός παραγωγής: Κωνσταντίνος Σακκάς
Ελεύθερη είσοδος
Καθημερινά, 25/07-14/08* | 18:00-22:00
Αριστερό Παρασκήνιο της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος, ΕΛΣ
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)
Λεωφ. Συγγρού 364
*Τη Δευτέρα 01/08 η εγκατάσταση δεν θα είναι επισκέψιμη από το κοινό.

 
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ονάσις αιρ

Εικαστικά / Οι καλλιτέχνες του Onassis AiR παρουσιάζουν την έρευνά τους στο πρώτο Open Day

Η μετακίνηση του Onassis AiR στις νέες εγκαταστάσεις φέρνει κοντά καλλιτέχνες κάθε γενιάς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη, που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια δημιουργικών διαδικασιών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πού οφείλεται το booming της τέχνης στην Αθήνα;

Εικαστικά / Δεκάδες νέες γκαλερί στην Αθήνα – Πού οφείλεται το booming της τέχνης;

Από την Κυψέλη, τον Νέο Κόσμο και το Κουκάκι μέχρι τον Πειραιά, μια έκρηξη δημιουργίας καλλιτεχνικών χώρων τα τελευταία χρόνια βάζει την Αθήνα πολύ ψηλά στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη.
M. HULOT
ΤΕΤΑΡΤΗ Inner Sanctum: Ο Κώστας Πράπογλου για την έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Εικαστικά / 36 καλλιτέχνες συμμετέχουν σε μια νέα έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου μάς ξεναγεί στην έκθεση «reality check κεφάλαιο ΙΙ: inner sanctum» που φιλοξενείται σε ένα από τα μεγαλύτερα εγκαταλελειμμένα κτίρια του συγκροτήματος του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Εικαστικά / Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας, μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Η επιμελήτρια του υβριδικού, εικαστικού προγράμματος «Sheltered Gardens», που άνοιξε τις πόρτες του στον Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους στις 22 Σεπτεμβρίου, μιλά για τη σύνδεση της σύγχρονης τέχνης με το κείμενο και τη λογοτεχνία, αλλά και το πώς το μη-εικαστικό υλικό μπορεί να συνυπάρχει και να συνδιαλέγεται με σύγχρονα εικαστικά έργα.
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΣΑΚΚΑ
Ρένα Παπασπύρου και Νίνα Παπακωνσταντίνου στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων

Εκθέσεις / Ένας εικαστικός κομήτης περνάει πάνω απ' την Αθήνα

Δυο γυναίκες εικαστικοί, η Ρένα Παπασπύρου και η Νίνα Παπακωνσταντίνου, με «Το πέρασμα του κομήτη: Επεισόδια και εικόνες στην ύλη» και τα «Phantoms» παρουσιάζουν σημαντικά σύνολα της δουλειάς τους στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους» στο Μουσείο Β&Ε Γουλανδρή

Εικαστικά / Η επιρροή του Φώτη Κόντογλου στην ελληνική τέχνη σε μια έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή τιμά τον εμβληματικό καλλιτέχνη από το Αϊβαλί με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ειρήνη Γερουλάνου: «Το μουσείο Μπενάκη ίσως να μην υπήρχε σήμερα αν δεν ήταν ο Άγγελος Δεληβορριάς»

Εικαστικά / Ειρήνη Γερουλάνου: Ο Άγγελος Δεληβορριάς όπως τον έζησα

Με αφορμή τη σημερινή συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, η πρόεδρος της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη μιλά στη LiFO για τον αναμορφωτή του μουσείου, Άγγελο Δεληβορριά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Εικαστικά / Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους, τον μεγαλύτερο σε έκταση στην Ελλάδα αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, περισσότεροι από 35 διεθνείς καλλιτέχνες, συγγραφείς και performers ενώνονται μέσα σε ένα μεγαλειώδες τοπίο της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μουσείο Μπενάκη: Σπάνια εκθέματα από τη μεγάλη έκθεση για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Εικαστικά / Μουσείο Μπενάκη: Σπάνια εκθέματα από τη μεγάλη έκθεση για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών ζωντανεύουν το χρονικό της ιστορικής περιόδου μέσα από την έκθεση «Μικρά Ασία: Λάμψη - Καταστροφή - Ξεριζωμός - Δημιουργία».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ