Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
0

Όταν έγινε η Μεγάλη Έκλειψη ο ήλιος χάθηκε για τέσσερα λεπτά. Μέσα σε αυτά τα λεπτά οι μισοί κάτοικοι της Γης εξαφανίστηκαν. Κανένας δεν ήξερε τι απέγιναν όλοι αυτοί οι άνθρωποι. Διακτινίστηκαν στο Διάστημα; Μεταφέρθηκαν σε έναν άλλο πλανήτη; Έγιναν εξωγήινοι; 

Οι εναπομείναντες βυθίστηκαν στο πένθος. Έψαχναν τρόπους να αντιμετωπίσουν την αναπάντεχη απώλεια, ενώ παράλληλα συνέχιζαν να ελπίζουν ότι οι εξαφανισμένοι θα επέστρεφαν μια μέρα.

Σε κάθε γειτονιά άνοιξε ένα Κέντρο Φροντίδας και Παρηγοριάς που πρόσφερε στους επισκέπτες τη δυνατότητα, μέσω προηγμένης τεχνολογίας, να στείλουν ένα μήνυμα στο αγαπημένο τους πρόσωπο με την (πιθανή; Απίθανη;) προοπτική ότι θα το λάβει εκεί όπου βρίσκεται. 

Άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών και των εθνικοτήτων παρελαύνουν από αυτόν τον «θάλαμο μηνυμάτων» για να μοιραστούν με τους απόντες οικείους τους στιγμές από την καθημερινότητά τους ή σπαράγματα από την τραυματισμένη τους καρδιά, χωρίς να γνωρίζουν αν τα λόγια αγάπης και τα παράπονά τους θα φτάσουν ποτέ στον αποδέκτη τους ή θα χαθούν διά παντός στο Διάστημα. Ή, ακόμη χειρότερα, όπως τελικά συνέβη, αν το υπερβολικό φορτίο της θλίψης τους θα αναστείλει την κίνηση των πλανητών, εμποδίζοντας το ενδεχόμενο μιας νέας έκλειψης που θα μπορούσε πιθανότατα (γιατί αυτή, κατέληξαν, ήταν η μόνη λύση) να φέρει πίσω τους αγνοούμενους. 

Το θέατρο ενσαρκώνει, δεν «κουτσομπολεύει». Δεν υπακούει στη λογική τού «μείνετε συντονισμένοι για τις εξελίξεις». Επιδιώκει την αισθαντικότητα των πραγμάτων, το βίωμα του «εδώ και τώρα», όχι τη μηρυκαστική επεξήγησή του.

Με μια ενδιαφέρουσα ιδέα που θυμίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας αρχίζει η «Αδελφοσύνη» της Caroline Guiela Nguyen. Στην πορεία, η Γαλλοβιετναμέζα σκηνοθέτις επιχειρεί να διερευνήσει «από πού έρχεται ο πόνος», αν είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια ύλη με τα άστρα και πώς συσπειρωνόμαστε ως κοινότητα απέναντι σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση αγωνίας, προσμονής και οδύνης που απειλεί να αφανίσει τον ψυχικό μας πυρήνα.

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Άνδρες και γυναίκες, όλων των ηλικιών και των εθνικοτήτων, παρελαύνουν από αυτόν τον «θάλαμο μηνυμάτων» για να μοιραστούν με τους απόντες οικείους τους στιγμές από την καθημερινότητά τους ή σπαράγματα από την τραυματισμένη τους καρδιά. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Το υπέδαφος θα μπορούσε να αποδειχθεί εξαιρετικά γόνιμο δραματουργικά και σκηνοθετικά. Δυστυχώς, πολύ νωρίς καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει εκ μέρους της σκηνοθέτιδος ούτε η πρόθεση ούτε η ικανότητα να καλλιεργηθούν θεατρικά οι έννοιες της απώλειας, της απουσίας, του εργασίας του πένθους ή της συλλογικής εγρήγορσης απέναντι στο ανεξήγητο, στο μοιραίο, στο απερινόητο.

Μια ασταμάτητη ροή κοινοτοπιών αρχίζει να μας κυκλώνει. Έχασα την κόρη μου, έχασα τη μαμά μου, τώρα ο μπαμπάς μου κλαίει όλη μέρα, σε μισώ μαμά, που είσαι μαμά, ε, όλοι τραβάμε ζόρια, έλα έλα, μπες στον «κύκλο της πίστης», εκεί θα συναντήσεις αυτόν που έχεις χάσει, αρκεί να πιστέψεις αληθινά. Κι αυτός που έμεινε χωρίς σύζυγο και τώρα δεν ξέρει να μαγειρεύει; Ε, ας μάθει να φτιάχνει πίτσα, τι πιο εύκολο από τα «τέσσερα τυριά»...

«Ίσως να φταίω εγώ», λεει το κοριτσάκι που δεν ζωγράφισε σωστά τα μάτια της μαμάς της στο σχολείο. Αχ, κι αυτή η αφηρημένη υπάλληλος ξέχασε όλα τα μηνύματα σε ένα σπίτι, δεν θα τη μαλώσεις; «Έτσι είναι η ζωή, πρέπει να βρούμε λύσεις». «Θέλεις στ’ αλήθεια να σταματήσεις να ζεις;», «Πώς να εξηγήσω στην οκτάχρονη κόρη μου γιατί δεν γύρισε η μαμά της;» Α, να, ο ΜΕΜΟ θα μας σώσει, ο προηγμένος Memory Organizer θα σβήσει από τον εγκέφαλο τις αναμνήσεις μας κι έτσι θα ελαφρύνουν τα σώματά μας και θα ξανατεθεί σε λειτουργία το Σύμπαν και θα γίνει η Δεύτερη Έκλειψη.

Τελικά; Ναι, είναι γεγονός, τα καταφέραμε. Θα γίνει αύριο. Πόσα χρόνια περιμέναμε; Πόσα χρόνια έχουν περάσει; Εκατόν είκοσι πέντε... Γι’ αυτό και όταν θα έρθουν οι αγαπημένοι μας, θα μπορέσουμε να τους δούμε μόνο για λίγα λεπτά. Μετά θα γίνουμε σκόνη.

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Δυστυχώς, πολύ νωρίς καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει εκ μέρους της σκηνοθέτιδος ούτε η πρόθεση ούτε η ικανότητα να καλλιεργηθούν θεατρικά οι έννοιες της απώλειας, της απουσίας, του εργασίας του πένθους ή της συλλογικής εγρήγορσης απέναντι στο ανεξήγητο, στο μοιραίο, στο απερινόητο. Φωτ.: Jean Louis Fernandez

Πόσοι διαφορετικοί χρόνοι υπάρχουν και πώς βιώνεται καθένας από αυτούς; Πώς εναρμονίζεται ο κοσμικός χρόνος με τον ανθρώπινο; Τι παθαίνει το σώμα που συστέλλεται από θλίψη; Πώς εκτρέπεται και πώς ανασυντάσσεται; Πώς μετατρέπεται η σκέψη σε ύλη; 

Το θέατρο ενσαρκώνει, δεν «κουτσομπολεύει». Δεν υπακούει στη λογική τού «μείνετε συντονισμένοι για τις εξελίξεις». Επιδιώκει την αισθαντικότητα των πραγμάτων, το βίωμα του «εδώ και τώρα», όχι τη μηρυκαστική επεξήγησή του. Αναζητά τον «θόρυβο του βάθους» (Περέκ) και όχι τα χαζοχαρούμενα τιτιβίσματα της επιφάνειας.

Τα γλυκερά οικογενειακά μικρο-δράματα των ηρώων της «Αδελφοσύνης» μας κρατούν καθηλωμένους σε μια παιδαριώδη κατάσταση, σε ένα υποτυπώδες συναίσθημα, σε μια εξωτερική εκτόνωση, σε μια περιγραφική υστερία, μονίμως στο ίδιο πλάνο, στην ίδια εξαντλητική επανάληψη αδιάφορων δράσεων και διαλόγων ποπ-κορν. 

Ουδέποτε σημειώνονται αλλαγές στις εντάσεις, στην ατμόσφαιρα, στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου ή του ρυθμού. Ουδέποτε επιστρατεύονται τα υλικά του θεάτρου προκειμένου να αναδειχθεί το πλέγμα των διασυνδέσεων που ενώνει το σώμα με τα άλλα σώματα και με το Σύμπαν.

Δεν αρκούν τα βίντεο με άστρα και πλανήτες στις οθόνες για να περάσει το «μήνυμα». Πώς συντίθενται οι ταχύτητες και οι συγκινήσεις μεταξύ εντελώς διαφορετικών ατόμων; Πώς αλλοιώνεται το φως και πώς συστέλλεται ο χρόνος όταν συνομιλείς με έναν νεκρό; Τι απογίνονται τα μόρια που δεν φτάνουν έγκαιρα ή φτάνουν, όταν όλα έχουν τελειώσει; Πώς περνάνε μέσα από καταχνιές, κενά και τρύπες;

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Ουδέποτε σημειώνονται αλλαγές στις εντάσεις, στην ατμόσφαιρα, στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου ή του ρυθμού. Ουδέποτε επιστρατεύονται τα υλικά του θεάτρου προκειμένου να αναδειχθεί το πλέγμα των διασυνδέσεων που ενώνει το σώμα με τα άλλα σώματα και με το Σύμπαν. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Τρεις ολόκληρες ώρες για να ΜΗ διερευνηθεί τίποτα. Τρεις ολόκληρες ώρες «κουτσομπολιού». Ήρθε, δεν ήρθε, έγινε, δεν έγινε, θα γίνει. Ένα ανούσιο, άρρυθμο και ψευτο-συναισθηματικό ονειροπόλημα, το οποίο, παρά τις συμπαθείς ερμηνείες των ηθοποιών, δεν προσφέρει καμία συγκίνηση αλλά και, γενικότερα, κανενός είδους ερέθισμα (αισθητικό, νοητικό ή άλλο) στον θεατή.  

Η μουσική δεν είναι προνόμιο του ανθρώπου. Το σύμπαν, ο κόσμος, είναι επίσης φτιαγμένος από ρεφρέν, λέει ο Μεσσιάν. Μόνο που εμείς προχθές, παρακολουθώντας την «Αδελφοσύνη», δεν ακούσαμε ούτε μία νότα.

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Ένα ανούσιο, άρρυθμο και ψευτο-συναισθηματικό ονειροπόλημα, το οποίο, παρά τις συμπαθείς ερμηνείες των ηθοποιών, δεν προσφέρει καμία συγκίνηση. Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ