Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
0
Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter

Ως γυναίκα-μύθος, όχι μόνο στην πατρίδα της, τη Γαλλία, αλλά και στην Αμερική, και παγκοσμίως, η Πιάφ έχει εμπνεύσει ουκ ολίγες ερμηνεύτριες να τραγουδήσουν τα θρυλικά της τραγούδια της, υιοθετώντας συχνά το στυλ της και τον ενδυματολογικό της κώδικα με τα μαύρα ρούχα, ακόμα και τον ιδιότυπο τρόπο που στεκόταν στη σκηνή, ιδίως τα τελευταία χρόνια της ζωής της, που λόγω σοβαρών επιπλοκών της υγείας της σχεδόν διπλωνόταν στα δύο από τον πόνο. Αν υπολογίσουμε και πόσο μικρόσωμη ήταν, διέθετε ίσως τον πιο χαρακτηριστικό σωματότυπο τραγουδίστριας στην ιστορία της μουσικής.

Έχουν γραφτεί τουλάχιστον 20 θεατρικά έργα ή σενάρια για να στηρίξουν ρεσιτάλ βασισμένα στα τραγούδια της, ενώ το αγγλόφωνο μιούζικαλ «Πιάφ» της Παμ Γκεμς που πρωτοπαίχτηκε το 1978 στο Λονδίνο έχει θριαμβεύσει στη Νέα Υόρκη αλλά και σε πάρα πολλές πρωτεύουσες του κόσμου, με σημαντικές ηθοποιούς στον ομώνυμο ρόλο

Το μικρό σπουργίτι, La Môme Piaf, όπως έγινε αργότερα διάσημη –ψευδώνυμο που επινόησε ο άνθρωπος που την ανακάλυψε–, η Εντίθ Τζοβάνα Γκασιόν, γεννημένη το 1915, ξεκίνησε να τραγουδάει στον δρόμο, συμμετέχοντας στα νούμερα του πατέρα της που ήταν ακροβάτης του τσίρκου. Η μητέρα της, ιταλικής και βερβερικής καταγωγής, λυρική τραγουδίστρια, τους εγκατέλειψε αμέσως μετά τη γέννα και η μικρή Εντίθ έμελλε να βρεθεί από τον οίκο ανοχής της γιαγιάς της, όπου μεγάλωσε, και τις φτωχογειτονιές, και πριν καλά-καλά κλείσει τα 20 της, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του κοσμικού Παρισιού και από εκεί στο διεθνές στερέωμα ως η σημαντικότερη τραγουδίστρια της γαλλικής μουσικής σκηνής. Κι αυτό χάρη σε μια στιβαρή και συγχρόνως σπαραχτική φωνή που καθήλωνε τους πάντες αλλά και στα συναρπαστικά της τραγούδια. Η φήμη της έφτασε στα πέρατα του κόσμου, τραγούδησε στα μεγαλύτερα concert halls, κέρδισε μυθικά ποσά, αλλά κινδύνευσε δύο φορές να χάσει τη ζωή της σε τροχαίο, έχασε τον μεγάλο της έρωτα και πέθανε μόλις στα 47 της, στις 10 Οκτωβρίου 1963, στο απόγειο της δόξας της, από καρκίνο. Χιλιάδες Παριζιάνοι ακολούθησαν την κηδεία της, προκαλώντας μποτιλιάρισμα στους δρόμους – ανάμεσά τους και μερικοί από τους διασημότερους διανοούμενους της μεταπολεμικής Γαλλίας. Και πώς να γινόταν διαφορετικά, αφού θρυλικά τραγούδια όπως το «La vie en rose», το «Padam Padam», το «Non, je ne regrette rien» και άλλα πολλά, είναι απόλυτα ταυτισμένα με τη σαγήνη της Πόλης του Φωτός.

Έχουν γραφτεί τουλάχιστον 20 θεατρικά έργα ή σενάρια για να στηρίξουν ρεσιτάλ βασισμένα στα τραγούδια της, ενώ το αγγλόφωνο μιούζικαλ «Πιάφ» της Παμ Γκεμς που πρωτοπαίχτηκε το 1978 στο Λονδίνο έχει θριαμβεύσει στη Νέα Υόρκη αλλά και σε πάρα πολλές πρωτεύουσες του κόσμου, με σημαντικές ηθοποιούς στον ομώνυμο ρόλο.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H αφίσσα της πρώτης παραγωγής του έρ της Παμ Γκεμς με πρωταγωνίστρια την Jane Lapotaire

Παγκόσμια πρώτη έκανε στην πειραματική σκηνή The Other Place της Royal Shakespeare Company, με πρώτη διδάξασα τη Jane Lapotaire, και από κει μεταφέρθηκε στο Γουέστ Έντ. Σύντομα πέρασε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβάνια, για να καταλήξει τον Φεβρουάριο του 1981 στο Μπρόντγουεϊ, στο Plymouth Theater. Το επιστέγασμα της πορείας της ερμηνεύτριας ήταν να κερδίσει το βραβείο Τόνυ καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε μιούζικαλ.

Μία από τις πρώτες χώρες που έσπευσαν να ανεβάσουν το μιούζικαλ ήταν και η Ελλάδα. Αυτό ήταν φυσικό, καθώς τα τραγούδια της Πιάφ μας είναι ιδιαίτερα αγαπητά – η ίδια είχε εμφανιστεί στην Αθήνα και ο τελευταίος της σύζυγος ήταν ο Έλληνας Τεό Σαραπό, κατά κόσμον Θεοφάνης Λαμπουκάς, με το όνομα του οποίου είναι θαμμένη στο Παρίσι, στο κοιμητήριο Père Lachaise. Έτσι, τον Ιούνιο του 1981 η παράσταση ανέβηκε στο Αθηναϊκό Κηποθέατρο του Πεδίου του Άρεως, με ελληνικούς στίχους από τον Άρη Δαβαράκη, σκηνοθεσία του Γιάννη Τσιώλη και την Τάνια Τσανακλίδου στον ρόλο της Πιάφ. Αν και η ερμηνεία της εκθειάστηκε ιδιαίτερα, η παράσταση δεν έβγαλε το καλοκαίρι.

Σε άλλες χώρες το μιούζικαλ είχε καλύτερη τύχη. Στην Αργεντινή, το 1983 η δημοφιλής ηθοποιός Virginia Lago κέρδισε δύο σημαντικά βραβεία για την ερμηνεία της, ενώ στη Βραζιλία η σπουδαία ερμηνεύτρια διάσημων μιούζικαλ Bibi Ferreira όχι μόνο βραβεύτηκε αλλά έπαιζε τον ρόλο μια ολόκληρη δεκαετία. Στη συνέχεια ενέταξε τα τραγούδια της σε διεθνή τουρνέ που έφτασε μέχρι το Lincoln Center της Νέας Υόρκης.

Το 1993, σε μια αναβίωσή του στο Λονδίνο, η μεγάλη κυρία του βρετανικού μιούζικαλ Elaine Page, διάσημη και βραβευμένη για το «Evita» και το «Sunset Boulevard», ερμήνευσε εκ νέου τη μυθική Γαλλίδα και παρέλαβε από την BASCA (ακαδημία τραγουδοποιών, συνθετών και στιχουργών) το βραβείο Gold Badge of Merit, ενώ ήταν υποψήφια για το βραβείο ερμηνείας σε μιούζικαλ «Λόρενς Ολίβιε». Ακριβώς το ίδιο διάστημα, η κορυφαία τραγουδίστρια της τζαζ και του ταγκό Laura Canoura πρωταγωνίστησε σε παραγωγή στην Ουρουγουάη, αποσπώντας το βραβείο Iris de Plata.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
Η Elaine Paige

Το 2000, στην άλλη άκρη του κόσμου, στους Αντίποδες, η Caroline O’Connor έγινε η Αυστραλέζα Εντίθ Πιάφ, για την οποία βραβεύτηκε, και το 2009 η Αργεντινή Elena Roger, αφού πρώτα απέσπασε το βραβείο Λόρενς Ολίβιε, που είχε χάσει η Page, στο Λονδίνο, την επανέλαβε στο Μπουένος Άιρες.

Παράλληλα, στη Γαλλία, το 1974 γυρίστηκε η πρώτη ταινία για τη ζωή της με σκηνοθέτη τον Guy Casaril, πρωταγωνίστρια την Brigitte Ariel και τα τραγούδια ερμηνευμένα από την Betty Mars. Το 1983, δηλαδή 20 χρόνια μετά τον θάνατό της, ο εμπορικότερος σκηνοθέτης της Γαλλίας, ο Κλοντ Λελούς, γύρισε με τη γυναίκα του Évelyne Bouix το δράμα Edith et Marcel, βασισμένο στον θυελλώδη έρωτα της Πιάφ με τον παγκόσμιο πρωταθλητή του μποξ Marcel Cerdan. Ο μεσαίων βαρών πυγμάχος, το καμάρι της Γαλλίας, σκοτώθηκε το 1959 σε αεροπορικό δυστύχημα, οδηγώντας την καλλιτέχνιδα σε νευρικό κλονισμό, καθώς υπήρξε ο έρωτας της ζωής της. Στην ταινία, τον ομώνυμο ρόλο παίζει ο γιος του, επίσης πυγμάχος, Marcel Cerdan jr.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H Brigitte Ariel

Εκείνη όμως που επισκίασε όλες τις προηγούμενες Πιάφ δεν ήταν άλλη από την πρωταγωνίστρια της υπερπαραγωγής του Ολιβιέ Νταάν «La vie en rose» («Ζωή σαν τριαντάφυλλο»), η Μαριόν Κοτιγιάρ. Συμπρωταγωνιστής της είναι ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ στον ρόλο του Louis Leplée, του ανθρώπου που την ανακάλυψε στα 19 της στους δρόμους του Καρτιέ Λατέν, ενώ η κορυφαία ερμηνεύτρια τραγουδιών της Πιάφ, Jil Aigrot, εκτελεί τα φωνητικά για λογαριασμό της ηθοποιού. Η ταινία άνοιξε την αυλαία της 57ης Μπερλινάλε τον Φεβρουάριο του 2007, έγινε τεράστια διεθνής επιτυχία, σάρωσε τα Σεζάρ –όπου η Κοτιγιάρ κέρδισε εκείνο της καλύτερης γυναικείας ερμηνείας–, ενώ στην ίδια κατηγορία κέρδισε και το Όσκαρ, από τις σπάνιες φορές που το έδωσαν σε ξενόφωνη ερμηνεία, τη Χρυσή Σφαίρα όπως και το βρετανικό BAFTA.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H Μαριόν Κοτιγιάρ
 

Τα τελευταία χρόνια η πορεία του μιούζικαλ της Παμ Γκεμς συνεχίζεται σε Ανατολή και Δύση. Στις Φιλιππίνες ανέβηκε με την Pinky Amador, στο Βέλγιο με την Els de Schepper, στη Γερμανία με την Lisbeth List, στο Λέστερ, στην Αγγλία, με τη Frances Ruffele. Και τώρα παρουσιάζεται για μια ακόμα φορά στην Αθήνα, στο Εθνικό Θέατρο, με την εξαιρετική τραγουδίστρια της νέας γενιάς Ελεωνόρα Ζουγανέλη.  

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H Ελεωνόρα Ζουγανέλη
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ