Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή

Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή Facebook Twitter
Το πρόβλημα της εποχής έχει να κάνει με το πώς μπαίνουμε στα πράγματα. Η μόνη λύση είναι να πάμε σε βάθος και να ζητάμε αυτό μας συγκινεί. Αποφεύγουμε αυτό που μας συγκινεί και μας φέρνει σε δύσκολη θέση απέναντι στα εκφραστικά μας μέσα, απέναντι σε αυτό που μας φοβίζει, να μην κάνουμε απλώς μια αναπαραγωγή του εαυτού μας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

«Δουλεύαμε όλοι μαζί και αυτό είχε να κάνει με μια επιθυμία να προχωρήσουμε σε σχέση με το θέατρο. Δεν επιδιώκαμε να βρούμε έναν σκηνοθέτη ή ένα θέατρο. Απλώς συνέβαινε. Ήταν οι συναντήσεις τέτοιες. Γινόταν μόνο του. Δεν ήταν δύσκολο. Αυτή είναι η διαφορά με το σήμερα. Τα πράγματα ήταν πιο εύκολα, πιο ανοιχτά. Συζητούσαμε. Ήμασταν η τελευταία γενιά που είχε μπαμπάδες. Μπαμπάδες πολύ ισχυρούς. Τώρα είναι σαν να περιμένουμε πάλι έναν μπαμπά, να φοβόμαστε να μεγαλώσουμε, να θέλουμε καθοδήγηση. Ίσως η δική μου γενιά να μην είμαστε και καλοί γονείς. Ίσως φοβόμαστε ότι δεν έχουμε να πούμε κάτι. Ότι δεν είναι κάτι ωραίο και σημαντικό. Για μας πολύ γρήγορα ήρθαν εύκολα τα πράγματα. Ήταν ένα όνειρο, ήμασταν πολύ τυχεροί και τα πήραμε όλα απλόχερα. Και δουλέψαμε σκληρά. Αλλά δουλεύαμε για όλα, ενώ σήμερα δουλεύει ο καθένας γι' αυτό που κάνει. Όμως, τότε υπήρχαν οι άνθρωποι που προκαλούσαν αυτήν τη συζήτηση. Μας άφησαν για να ενηλικιωθούμε και οι σχέσεις πρέπει να είναι ισότιμες πια. Οι νεότεροι από εμάς τολμούν και μιλούν, τολμούν να κάνουν λάθος. Γι' αυτό υπάρχει θαυμασμός για τους νεότερους, ακόμα και από εμάς. Παλιότερα, και αναφέρομαι σε ένα παρελθόν το οποίο δεν είναι πολύ μακρινό, πηγαίναμε να ξεπεράσουμε τα όρια, χωρίς φόβο. Αυτήν τη στιγμή είναι σχεδόν σαν να μην είναι ζητούμενο. Θα μπορούσαμε να αναζητήσουμε την αιτία σε πολλούς λόγους. Ακόμα και στο ότι δεν υπάρχουν εκείνοι οι χώροι οι συγκεκριμένοι που υπήρχαν και λειτουργούσαν ως μοντέλα, ένα κέλυφος, μέσα στο οποίο έμπαινες, ελεύθερος να κάνεις πράγματα. Οι χώροι είχαν όρια κι εσύ ήθελες να τα ξεπεράσεις. Και όλο αυτό γινόταν με όλο το ρίσκο, αλλά και με όλη την προστασία.

Είμαι μέσα σε αυτή την υπόθεση που ονομάζεται "θέατρο" και δεν έχω περιθώριο να είμαι και παρατηρητής, να λυπάμαι ή να στενοχωριέμαι. Σήμερα υπάρχει ένας συμβιβασμός. Ποτέ ο συμβιβασμός δε προχωρούσε τα πράγματα.

Το πρόβλημα της εποχής έχει να κάνει με το πώς μπαίνουμε στα πράγματα. Η μόνη λύση είναι να πάμε σε βάθος και να ζητάμε αυτό μας συγκινεί. Αποφεύγουμε αυτό που μας συγκινεί και μας φέρνει σε δύσκολη θέση απέναντι στα εκφραστικά μας μέσα, απέναντι σε αυτό που μας φοβίζει, να μην κάνουμε απλώς μια αναπαραγωγή του εαυτού μας. Αυτό γινόταν παλιά. Το ένιωθα. Αυτήν τη στιγμή φοβάμαι να ξεπεράσω τα όριά μου. Όσες φορές έχω ξεπεράσει τα όριά μου, ακόμα και χρονικά, δουλεύοντας πολύ, δεν υπάρχει περίπτωση αυτό να μην έχει αποτέλεσμα ουσίας. Και δεν μιλάμε μόνο για το αποτέλεσμα μιας καλής παράστασης.

Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή Facebook Twitter
Η μοναξιά μου έχει να κάνει με τον προσανατολισμό, με τον «στόχο». Και εννοώ με το πώς προχωράμε όλοι μαζί στο θέατρο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Σήμερα μπορεί να δουλεύεις σε πολύ καλές δουλειές, με πολύ καλούς ανθρώπους. Η μοναξιά μου έχει να κάνει με τον προσανατολισμό, με τον «στόχο». Και εννοώ με το πώς προχωράμε όλοι μαζί στο θέατρο. Δεν χρειάζεται να βλέπεις και να λες: «Θέλω να πάω εκεί». Απλώς ανοίγεις και πηγαίνεις προς τα κάπου. Αυτό το κομμάτι είναι θολό αυτήν τη στιγμή. Όπως θολό είναι και το πώς επιβιώνεις. Και πρέπει να βρεις ένα τρόπο να βαδίσεις σε μια δύσκολη κατάσταση, χωρίς να αλλάξει το μέσα και η επιθυμία. Μιλάμε για τη σημερινή ανασφάλεια. Παλιά, γιατί θεωρούσαμε ότι ήμασταν ασφαλείς; Στη δουλειά και στον χώρο αυτό είσαι ανασφαλής έτσι κι αλλιώς. Και δεν είναι κακό να είσαι ανασφαλής. Το θέμα είναι να είσαι απόλυτα εκεί, μέσα σε αυτό, και ευτυχισμένος. Αφού υπάρχει η δυσκολία, ας υπάρχει και το ρίσκο.

Νομίζω ότι δεν μιλάμε. Δεν υπάρχει διάλογος. Γίνεται ένας χαμός γύρω μας και δεν μιλάμε. Ούτε καν στις παρέες μεταξύ μας δεν μιλάμε και συνεχίζουμε όπως συνεχίζει και η ζωή μας. Γιατί δεν ανοίγω τη μοναξιά μου, αφού και άλλοι, σίγουρα, νιώθουν μόνοι τους; Και δεν είμαι σίγουρη ότι ακόμα και τώρα λέω την αλήθεια, ότι είμαι απόλυτα ειλικρινής. Γιατί κι εγώ μπορεί να μην αντέχω να το πω το αληθινό πρόβλημα. Γιατί μπορεί να μην είναι μόνο η κρίση. Ίσως δεν μιλάμε γιατί παλιά δεν χρειαζόταν να μιλάμε πολύ, ο δρόμος υπήρχε.

Είμαι μέσα σε αυτή την υπόθεση που ονομάζεται "θέατρο" και δεν έχω περιθώριο να είμαι και παρατηρητής, να λυπάμαι ή να στενοχωριέμαι. Σήμερα υπάρχει ένας συμβιβασμός. Ποτέ ο συμβιβασμός δε προχωρούσε τα πράγματα. Τα πράγματα σήμερα δεν είναι φωτεινά και δεν χρειάζονται απαραίτητα τα χρήματα μόνο για να συμβεί αυτό. Κανείς δεn μπορεί να πει ότι οι άνθρωποι γύρω μας δεν προσπαθούν. Υπάρχει άπειρη δουλειά και καταναλώνεται άπειρη ενέργεια, είναι τόσo πολλά αυτά που γίνονται. Όμως οι άνθρωποι που ξέρουν τι θέλουν αποτελούν μια εξαίρεση. Αυτό να βρούμε, τι ζητάμε. Να καταλάβουμε τι ζητάμε και τι μας ζητούν. Αλλιώς, είναι σαν να έχουμε πεθάνει. Θα είναι απλώς μια δουλειά και μετά μια άλλη δουλειά και μια άλλη δουλειά. Μπορεί να έφτασε η ώρα της ενηλικίωσης όλων μας».

Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή Facebook Twitter
Νομίζω ότι δεν μιλάμε. Δεν υπάρχει διάλογος. Γίνεται ένας χαμός γύρω μας και δεν μιλάμε. Ούτε καν στις παρέες μεταξύ μας δεν μιλάμε και συνεχίζουμε όπως συνεχίζει και η ζωή μας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Η Μαρία Σκουλά γεννήθηκε το 1971. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 1993. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με τους Λ. Βογιατζή, Κ. Τσιάνο, Γ. Χουβαρδά, Θ. Μοσχόπουλο, Ακ. Καραζήση, Ν. Χατζόπουλο, Β. Γεωργιάδου, Κ. Χένκελ, Μ. Μαρμαρινό, Λ. Μπάουρ, Στ. Τσακίρη, Μ.Φ. Χένινγκ, Έ. Θεοδώρου, Σπ. Ευαγγελάτο, Χ. Φραγκούλη, σε έργα των Σοφοκλή, Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Γκαίτε, Λέσινγκ, Σίλερ, Μπίχνερ, Κλάιστ, Μολιέρου, Τσέρτσιλ, Τσέχοφ, Πίντερ, Τ. Ουίλιαμς, Δ. Κεχαΐδη-Ελ. Χαβιαρά, Γ. Διαλεγμένου, Δ. Δημητριάδη, Ακ. Καραζήση, Λ. Κιτσοπούλου.

 

Η Μαρία Σκουλά αυτή την περίοδο κάνει πρόβες για το έργο «Συγχώρεσέ με» των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο (27/11) σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ