ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Η καθαρή κίνηση των συμπτώσεων

Η καθαρή κίνηση των συμπτώσεων Facebook Twitter
0

Η τουρκική ομάδα σύγχρονου χορού ZTDP είναι ανεξάρτητη από κρατικές επιχορηγήσεις, συνεπώς χαίρει απόλυτης ελευθερίας όσον αφορά την καλλιτεχνική έκφραση κι ανήκει σε μια σπουδαία κυρία του μπαλέτου, με θητεία στις κορυφαίες ομάδες του μοντέρνου αμερικανικού χορού. Πρόκειται για τη Ζεϊνέπ Τανμπάι, η οποία έρχεται στην Αθήνα με τους χορευτές της για να παρουσιάσει το Αraz, που σημαίνει «σύμπτωμα», αλλά, όπως εξηγεί στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, και πολλά άλλα.

Προέρχεστε από τον χώρο του κλασικού μπαλέτου. Τι ήταν αυτό που επηρέασε καθοριστικά τη μοντέρνα αισθητική των χορογραφιών σας; Πού βασίζετε αυτό που συνήθως αποκαλείται «καθαρή κίνηση» και «καθαρό κορμί» στη σκηνή;

Όλες οι τεχνικές και τα στυλ από τα οποία πέρασα ως εκπαιδευόμενη χορεύτρια διαμόρφωσαν το προσωπικό μου στυλ και την αισθητική μου, ακόμα και το γεγονός ότι γεννήθηκα κι έλαβα τα πρώτα μου μαθήματα μπαλέτου στην Άγκυρα. Συνέχισα την εκπαίδευσή μου στον κλασικό και μοντέρνο χορό στη Νέα Υόρκη και βρέθηκα να συμμετέχω σε έργα των Μπαλανσίν, Γκράχαμ και Ελίζα Μόντε. Επιστρέφοντας στην πατρίδα μου, ίδρυσα τη δική μου ομάδα μοντέρνου χορού κι έκτοτε ζω και χορογραφώ στην Κωνσταντινούπολη. Όλα αυτά τα δεδομένα είχαν αντίκτυπο στον τρόπο που χορεύω. Οι έννοιες «καθαρή κίνηση» και «καθαρά σώματα» είναι η αντίδρασή μου στο inter-action στον χορό. Υπάρχουν πάρα πολλά παράταιρα στοιχεία στον χορό σήμερα. Σκηνογραφία, κοστούμια, τεχνολογία, παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο, πιο πολύ ακόμα από τον ίδιο τον χορό. Πολλά πράγματα χρησιμοποιούνται αναίτια, όπως και πολλά λόγια μπαίνουν κάτω από τον τίτλο ή καλούνται να εξηγήσουν στο πρόγραμμα το θέμα της χορογραφίας. Γι’ αυτό και την πρώτη μου χορογραφία, αφότου έφυγα από τη Μάρθα Γκράχαμ, την ονόμασα Nothing. Από τότε ξεκίνησε να με απασχολεί η ιδέα της «καθαρής κίνησης». Παρ’ όλα αυτά, ήμουν ακόμα προσκολλημένη στο σώμα του χορευτή και στην τεχνική. Η ιδέα του «καθαρού, ανθρώπινου σώματος» ξεκίνησε ν’ αναπτύσσεται από μόνη της, με την ίδρυση της ομάδας μου, πολύ απλά γιατί δεν είχα στη διάθεσή μου «τέλειους» χορευτές με την «τέλεια» τεχνική! Όταν άρχισα να χορογραφώ γι’ αυτούς, συνειδητοποίησα ότι δεν ήθελα να δω πάνω στη σκηνή «τέλειους» χορευτές. Πιο πολύ μ’ ενδιέφερε να δω ανθρώπους που λένε κάτι μέσα από την κίνηση.

Βρίσκετε την ελευθερία της κίνησης μέσα από την κατάργηση και την αποδόμηση των αυστηρών κανόνων του κλασικού μπαλέτου ή μέσα από την ανεμπόδιστη χρήση του χώρου της σκηνής;

Βρίσκω την ελευθερία της κίνησης μέσα από την ακύρωση και την αποδόμηση οποιουδήποτε πράγματος πιάνει χώρο επί σκηνής! Ζούμε σ’ έναν καταναλωτικό κόσμο, στον οποίο μας προσφέρονται τα πάντα, όχι μόνο για να τ’ αγοράσουμε αλλά και για να τα δούμε, να τ' ακούσουμε, ακόμα και να τα αισθανθούμε. Οι άνθρωποι καμιά φορά αποζητούν το κάτι παραπάνω. Στο τέλος, θα έχουμε παντού το Χόλιγουντ. Νιώθω ότι οι καλλιτέχνες είναι και αυτοί μέρος της κατάστασης. Γι’ αυτόν το λόγο νομίζω ότι ο χορός μου θυμίζει την Ισιδώρα Ντάνκαν. Κι εκείνη δεν ξεκίνησε από την καθαρή κίνηση και την καθαρότητα του σώματος επί σκηνής;

Συνηθίζετε να λέτε ότι προτιμάτε την κίνηση από τις λέξεις. Στη θεματολογία σας επηρεαστήκατε από άλλες μορφές τέχνης ή αποκλειστικά από τα βιώματά σας;

Πράγματι, προτιμώ την κίνηση από τις λέξεις. Η κίνηση δεν ψεύδεται ποτέ. Θέλω να εκφράζομαι μέσα από την κίνηση. Μ’ ενδιαφέρει να επικεντρώνω τον χορό μου στον άνθρωπο και στη σχέση του με τη ζωή ή μέσ’ στη ζωή, την ανθρώπινη φύση, τις ανθρώπινες σχέσεις. Ενδιαφέρομαι για τα στοιχεία εκείνα που απαρτίζουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες χάθηκε η ανθρωπότητα. Με αφορά, επίσης, η έφεση του ανθρώπου στην ωμότητα, τη βία και τη σκληρότητα. Εμπνέομαι απ’ όλο τον κόσμο κι από την ίδια τη ζωή, από την ιστορική μνήμη μέχρι τα σύγχρονα γεγονότα.

Χωρίζετε το «Αraz» σε δεκατέσσερις μικρές ιστορίες και κάνετε έντονη χρήση του light design, οριοθετώντας τον χώρο. Ποια ήταν τα ερεθίσματά σας για τη δημιουργία αυτής της χορογραφίας;

Το Αraz είναι για το «άλλο», για τους ανθρώπους εκείνους που η εξουσία τούς εξωθεί ν’ απαρτίζουν τους «άλλους», εκείνους για τους οποίους παίρνονται αποφάσεις. Όταν γίνεσαι ο «άλλος», σε κάθε πλευρά της ζωής σου υπάρχουν κόκκινες γραμμές, όρια, αγωνία και το άγνωστο. Γι’ αυτό χώρισα τη σκηνή με διαφορετικές κόκκινες γραμμές και χρησιμοποίησα δέκα διαφορετικά φωτεινά σχήματα ως όρια: μικρά, μεσαία, μεγάλα τετράγωνα, κάθετους και οριζόντιους διαδρόμους. Όλη η ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα απ’ αυτούς τους φωτισμούς. Και κάθε φως ανοίγει ένα παράθυρο σε μια μικρή ιστορία, που με τη σειρά της είναι μέρος μιας άλλης.

Γιατί το ονομάσατε «Αraz» (σύμπτωμα);

Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε ένα χωριό στη Βαν της ανατολικής Τουρκίας που το έλεγαν Araz κι εκεί ζούσαν Αρμένιοι και Κούρδοι. Σήμερα λέγεται Οζλουτζέ. Ό,τι και ν’ αλλάξει η εξουσία, η αλήθεια θα παρα- μένει η ίδια. Το Araz είναι γι’ αυτές τις αλήθειες.

0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ