LIVE!

H υποβρύχια παράσταση χορού της Αποστολίας Παπαδαμάκη

H υποβρύχια παράσταση χορού της Αποστολίας Παπαδαμάκη Facebook Twitter
Δεν θέλουμε να κάνουμε ένα υποβρύχιο σόου, δεν είμαστε το Cirque du Soleil, ούτε οι ακροβάτες της Kίνας...
0

Πριν από δύο χρόνια, σε μια βάρκα στην Ανάβυσσο, η Αποστολία Παπαδαμάκη συναντήθηκε με μια Γαλλίδα χορογράφο. Η Σοφί Μπουλμπουγιάν ζούσε τότε μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας με την οικογένειά της και η βόλτα αυτή για fun dive γέννησε μια φιλία αλλά και μια ιδέα: να γίνει μια παράσταση κάτω από το νερό. Έτσι περίπου γεννήθηκε το Drops of Breath. Δεκατέσσερις χορευτές κάτω από το νερό, εξ αυτών τρεις με αναπηρία, τέσσερα παιδιά ηλικίας 12-14 ετών, χορευτές που εκπαιδεύτηκαν ώστε να γίνουν δύτες και δύτες που εκπαιδεύτηκαν να γίνουν χορευτές, παρουσιάζουν μια χορογραφία της οποίας η βασική ιδέα είναι η επιστροφή στη μήτρα, τη θάλασσα στη συγκεκριμένη περίπτωση, και στην αναγέννηση, χωρίς το βάρος του υπάρχοντος παρελθόντος μας.


Η Αποστολία Παπαδαμάκη μεγάλωσε μπροστά στη θάλασσα, μέσα στο νερό, στην Αλεξανδρούπολη. Και όταν άρχισε χορό, έψαχνε πάντα έναν τρόπο που στη γη θα είχε την ελευθερία που υπάρχει κάτω από το νερό, χωρίς βαρύτητα. Όταν ξεκίνησε να κάνει καταδύσεις, ανακάλυψε ότι κάτω από το νερό υπάρχει ένα σύμπαν ασύλληπτο και άγνωστο, μια νομοτέλεια στην οποία έπρεπε να υποταχθεί, γιατί στην κατάδυση πρέπει να συμβαδίσεις με τους νόμους του υποβρύχιου σύμπαντος.


«Καθόλου βία, ήρεμη αναπνοή, όχι γρήγορες κινήσεις. Αν κάτσεις εσύ ήσυχος, το ψάρι θα έρθει και θα σε κοιτάξει στα μάτια» λέει η Αποστολία Παπαδαμάκη. «Αρχίζεις, λοιπόν, να νιώθεις μια απέραντη ευγνωμοσύνη και μια απέραντη αγάπη γι' αυτό που λέγεται φυσικό περιβάλλον και κάτω από το νερό δεν έχει ακόμα διαταραχθεί, όσο στην επιφάνεια της γης. Το μόνο που ακούς είναι η αναπνοή σου, ένας κόσμος απολύτως αρμονικός στη σιωπή, και κάθε θόρυβος, ακόμα και μιας βάρκας, μοιάζει με ξένο σώμα».

Είμαστε όλοι ένα. Από τον πρωθυπουργό της χώρας μέχρι τον άστεγο, είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια σύσταση, 70% νερό.


Η έτερη χορογράφος Σοφί Μπουλμπουγιάν στον χορό έχει ασχοληθεί με άτομα με αναπηρία. Πιστεύει στην ισοτιμία και την απασχολεί το ότι δεν μπορούμε όλοι οι άνθρωποι να έχουμε τις ίδιες δυνατότητες. Αυτή ακριβώς υπάρχει κάτω από το νερό. Τρανταχτό παράδειγμα, η περίπτωση της Ειρήνης Κουρούβανη. Χορεύτρια χωρίς πόδια, πρωταθλήτρια Ελλάδας στην ιστιοπλοΐα, στάθηκε κάτω από το νερό για πρώτη φορά στη ζωή της αιωρούμενη στον κάθετο άξονα. Στη γη η Ειρήνη δεν έχει μπορέσει να σταθεί ποτέ στον κάθετο άξονα.

H υποβρύχια παράσταση χορού της Αποστολίας Παπαδαμάκη Facebook Twitter
Αρχίζεις, λοιπόν, να νιώθεις μια απέραντη ευγνωμοσύνη και μια απέραντη αγάπη γι' αυτό που λέγεται φυσικό περιβάλλον και κάτω από το νερό δεν έχει ακόμα διαταραχθεί, όσο στην επιφάνεια της γης...


Αυτή η τρελή ιδέα δεν ήταν αρκετή για την Αποστολία Παπαδαμάκη. «Δεν θέλουμε να κάνουμε ένα υποβρύχιο σόου, δεν είμαστε το Cirque du Soleil, ούτε οι ακροβάτες της Kίνας» λέει. «Πιστεύουμε ότι η βιωματική εμπειρία της κίνησης, είτε κάτω από το νερό, είτε έξω, αποφέρει τεράστια θετικά αποτελέσματα και στους ανθρώπους με αναπηρία και στους ανθρώπους χωρίς αναπηρία. Ζούμε μια εποχή κατεξοχήν εγκεφαλική, όπου παγκόσμια πλέον έχει τεθεί ένα ερώτημα για το πώς θα συνεχίσουμε να ζούμε. Θα ξαναγυρίσουμε στο σώμα; Θα το συμπεριλάβουμε, μαζί με τα συναισθήματα, στη ζωή μας;


Ξεκινήσαμε μια μεγάλη διαδικασία και απευθυνθήκαμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση για μια μεγαλύτερη ομπρέλα που λέγεται "Υποβρύχια καρδιά της Μεσογείου", με κορυφαία εκδήλωση την υποβρύχια παράσταση αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα. Το πρότζεκτ εγκρίθηκε έβδομο ανάμεσα σε 360 άλλα σε μια Ελλάδα που κανένας δεν της έχει εμπιστοσύνη, με τη στήριξη της Γαλλίδας χορογράφου και της ομάδας της στη Γαλλία και της Κύπριας χορογράφου Λίας Χαράκη».

Το θέμα που με απασχολεί σε όλα μου τα έργα είναι ο έρωτας, η γέννηση και ο θάνατος. Σκεφτήκαμε ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως κοινωνικής προέλευσης, αρτιμέλειας, προερχόμαστε από μια μήτρα. Όλοι έχουμε βιώσει την εμπειρία του να επιπλέουμε στο νερό.


Αυτό που κάνει στην ουσία παγκόσμια την πρεμιέρα είναι ότι για πρώτη φορά γίνεται υποβρύχια παράσταση σε ανοιχτή θάλασσα. Την παράσταση μπορεί να τη δει κανείς με τρεις τρόπους: ο πρώτος είναι να καταδυθεί και να τη δει υποβρυχίως. Το δεύτερο είδος κοινού θα τη βλέπει με μάσκα και βατραχοπέδιλα πανοραμικά, στα έξι μέτρα βάθος. Και στην τρίτη κατηγορία θα είναι αυτοί που θέλουν να μείνουν στεγνοί, στο γκαζόν του Grecotel Cape Σούνιο, μπροστά στη θάλασσα, και θα παρακολουθούν σαν μέσα από οθόνη. Οι θεατές από την ακτή θα βλέπουν και όλη την προετοιμασία και την πομπή των χορευτών μέσα από έναν θαλάσσιο διάδρομο προς τον βυθό.

H υποβρύχια παράσταση χορού της Αποστολίας Παπαδαμάκη Facebook Twitter
Το μόνο που ακούς είναι η αναπνοή σου, ένας κόσμος απολύτως αρμονικός στη σιωπή, και κάθε θόρυβος, ακόμα και μιας βάρκας, μοιάζει με ξένο σώμα...


Ένα υποβρύχιο σκηνικό έχει κατασκευαστεί στον βυθό, με κορδέλες που προσομοιάζουν σε αρχαίες κολόνες και δημιουργούν ένα αρχαίο ελληνικό αμφιθέατρο όπου ειδικές θέσεις έχουν στηθεί ημικυκλικά. Οι δύο χορογράφοι διάλεξαν αυτό το κυκλικό σχήμα, το ιδανικό αμφιθέατρο που ενώνει κοινό και ηθοποιούς ή χορευτές και τα κάνει όλα ένα σύμπαν. Ταυτόχρονα, θα υπάρχει μουσική κάτω από το νερό που θα ακούγεται από ειδικά υποβρύχια ηχεία. Ένας εντυπωσιακός τοίχος από φυσαλίδες θα δημιουργεί ένα φυσικό τείχος γι' αυτούς που παρακολουθούν με μάσκες και βατραχοπέδιλα.


«Το νερό είναι η αρχή των πάντων» λέει η Αποστολία Παπαδαμάκη. «Το θέμα που με απασχολεί σε όλα μου τα έργα είναι ο έρωτας, η γέννηση και ο θάνατος. Σκεφτήκαμε ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως κοινωνικής προέλευσης, αρτιμέλειας, προερχόμαστε από μια μήτρα. Όλοι έχουμε βιώσει την εμπειρία του να επιπλέουμε στο νερό. Η θάλασσα είναι για εμάς η μεγάλη μήτρα. Στην ουσία καλούμε στην παράσταση τους χορευτές να ξαναβιώσουν τη γέννησή τους και να μεγαλώσουν ξανά με διαφορετικές αξίες απ' ό,τι τώρα, μαζί με τη φοβερή αίσθηση της ελευθερίας, της μη βαρύτητας και των απέραντων αισθητηριακών εμπειριών, ακόμα και όταν το βλέπεις. Επίσης, το ότι είμαστε όλοι ένα. Από τον πρωθυπουργό της χώρας μέχρι τον άστεγο, είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια σύσταση, 70% νερό. Επίσης, ότι τα κύτταρά μας φέρνουν μια μνήμη που πάει πολύ πίσω. Αυτό με ενδιαφέρει ως βίωμα. Το να κάνω μια εντυπωσιακή παράσταση κάτω από το νερό ειλικρινά δεν μου λέει τίποτα. Η ικανότητα της πλευστότητας είναι μια ολόκληρη φιλοσοφία, αυτό αναζητώ. Την ελευθερία της αναπνοής, του αέρα που πάντα κυκλοφορεί, μας δίνει ζωή και δεν μπορεί κανείς να μας στερήσει σε όποια κατάσταση, κοινωνική, πολιτική, ζούμε το σήμερα».

H υποβρύχια παράσταση χορού της Αποστολίας Παπαδαμάκη Facebook Twitter
H υποβρύχια παράσταση χορού της Αποστολίας Παπαδαμάκη Facebook Twitter
H υποβρύχια παράσταση χορού της Αποστολίας Παπαδαμάκη Facebook Twitter

Info
Διαβάστε περισσότερα για την παράσταση Drops of breath www.dropsofbreath.com

https://www.kickstarter.com/projects/254857582/drops-of-breath

0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ