Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος

Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
1
Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
Στόχος των συντελεστών είναι η Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος να αποτελέσει ένα αφιέρωμα φτιαγμένο από τους ίδιους τους Λημνιούς για τον τόπο τους

Με πρόθεση να αναδείξει τον ιδιότυπο χαρακτήρα του τόπου καταγωγής του και να φέρει σε επαφή με την ιστορία της Λήμνου τους κατοίκους, αλλά και τους επισκέπτες της, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, με όχημα την Ομάδα ΩΣΜΩΣΙΣ,  δημιουργεί και παρουσιάζει in situ την παράσταση Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος. Ενταγμένη στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχαίας Ηφαιστίας, η παράσταση ανοίγει φέτος τον κύκλο εκδηλώσεων θεάτρου της διοργάνωσης και παρουσιάζεται στις 19 Αυγούστου, σε ένα από τα αρχαιότερα θέατρα του ελληνικού κόσμου, το λίθινο θέατρο της Ηφαιστίας.

Η παράσταση, έχει προκύψει μετά από εργαστήριο διάρκειας ενός μηνα με κατοίκους τους νησιού, πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ερευνητικής δουλειάς της Ομάδας ΩΣΜΩΣΙΣ με στόχο τη σύνθεση και τη δημιουργία ενός πρωτότυπου σπονδυλωτού θεατρικού θεάματος με θέμα τη Λήμνο. Ειδικότερα, η παράσταση φιλοδοξεί να μεταφέρει στη σκηνή του αρχαίου θεάτρου κομμάτια της ζωής, της ιστορίας, αλλά και της προφορικής και γραπτής παράδοσης του νησιού με εργαλεία τις αφηγήσεις και τις μνήμες των κατοίκων, την παραδοσιακή μουσική και τους χορούς της Λήμνου. Υπό αυτό το πρίσμα, στόχος των συντελεστών είναι η Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος να αποτελέσει ένα αφιέρωμα φτιαγμένο από τους ίδιους τους Λημνιούς για τον τόπο τους. Μια παράσταση, η οποία εκτός από γεγονός καλλιτεχνικό, αξιώνει και το χαρακτήρα ενός καλέσματος προς τους κατοίκους να συμμετάσχουν ενεργά και να διεκδικήσουν την παρουσίαση ποιοτικών θεαμάτων στο θέατρο της αρχαίας Ηφαιστίας.

Για την παράσταση μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Ευριπίδη Λασκαρίδη

Πως αποφάσισες να κάνεις μια δουλειά για τη Λήμνο, τον τόπο σου,  αντί να κάνεις ένα έργο "κανονικό”;

 Πριν τρία χρόνια είχαμε δώσει με την Όλια Λαζαρίδου μία παράσταση στους Μήλους του Κοντιά (ένα από τα ομορφότερα χωριά της Λήμνου) και από την αντίδραση του κοινού ένοιωσα πως υπήρχε ανάγκη για μία τέχνη ήσυχη, χωρίς τελάληδες, ταιριαστή στο ύφος του νησιού . Ακολούθησε ένα, αποκαλυπτικό για την ομάδα μας, δεκαήμερο εργαστήρι με 25 κάτοικους του νησιού και τότε επιβεβιώθηκε η σκέψη πως μια σειρά τέτοιων εργαστηρίων ήταν επιτακτική. Μετά από εμάς ήρθε ο Σίμος Κακάλας με την ομάδα του και ο κύκλος αυτός κλείνει με την ΦΙΛΤΑΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΟ ΛΗΜΝΟ που ανεβάζει 35 Λημνιούς στη σκηνή της Αρχαίας Ηφαστίας να μιλήσουν για το νησί τους.

Πόσα ήξερες εσύ  μέχρι τώρα για τον τόπο σου και από ποιές πηγές άντλησες το υλικό σου;

Νόμιζα ότι ήξερα πολλά, και τελικά ήξερα πολύ λίγα. Διαβάσαμε πολλά μα όσο μιλάμε με τους ντόπιους βλέπουμε πως διαβάσαμε πολύ λίγα. Προφανώς το ταξίδι αυτό δεν τελειώνει με την παράσταση αλλά μ’ αυτή ξεκινά. Αποκαλυπτικό κείμενο το Περί Λήμνου του Νίκου Πεντζίκη και καθοριστικής σημασίας η πρώιμη συνάντησή μας με τον Λημνιό αρχαιολόγο και συγγραφέα Χρήστο Μπουλώτη.

Η εμπειρία σου με τους εθελοντές και τους ερασιτέχνες. Τι έμαθες από αυτούς;

Δεν ξέρω τι καταλαβαίνω ακριβώς ως προς την διαφορά ερασιτέχνη και επαγγελματία, βλέπω όμως ότι συμβαίνει κάποιοι άνθρωποι ν’ ανεβαίνουν στη σκηνή και η τέχνη να αποκαλύπτεται αυτόματα και άκοπα σε όποιον έχει μάτια να τη δει εκείνη τη στιγμή. Το αν αυτό μπορεί να επαναληφθεί ή όχι με αφορά όλο και λιγότερο χωρίς να έχω απαλλαγεί δυστυχώς από την αγωνία επίλυσης του προβλήματος.  

Τι άνθρωποι έφτασαν σε αυτή την δουλειά και ποιο είναι το πιο εντυπωσιακό που είδες;

Έχουμε 40 τουλάχιστον συνεργάτες σε αυτή τη δουλειά, από 7 έως 77 ετών. Ο καθένας τους είναι ένας κόσμος ολόκληρος, για ποιον να πρωτομιλήσεις! Μπορώ να σου μιλάω για ώρες... Το πιο εντυπωσιακό θα μπορούσα να  πω ήταν στις συνεντεύξεις μας η συνάντησή μας με τον Γιώργο, έναν νεότατο σπουδαστή εθνολογίας που από μωρό έως τώρα εκτρέφει ζώα, πλέκει καλαθάκια (τυριβόλια) και μελετά το κάθε τι στο χωριό του και στις πρόβες είχα την τύχη να γνωρίσω την πιο συγκινητική αφηγήτρια που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου, την Αφροδίτη. 

  

Ποιά θα είναι η μοφή της παράστασης και τι ακριβώς θέλεις να δείξεις με αυτή;

Η παράσταση είναι σπονδυλωτή, κάθε σκηνή ευελπιστεί να είναι και ένα μικρό ποίημα, ή ένα μικρό ανέκδοτο. Δεν πάμε να τα χωρέσουμε όλα, και να θέλαμε δεν θα μπορούσαμε. Δεν πάμε να διδάξουμε τίποτα. Μυρωδιές και αισθήσεις προσπαθούμε να χωρέσουμε, να θυμίζουν το νησί μας ή αυτό που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως νησί μας. Όλα τα υλικά που συνθέτουμε έχουν άμεση σχέση με τη Λήμνο, θα ήταν ωραίο να αναζητά ο θεατής και μετά την παράσταση τη λύση στο ψηφιδωτό που θα του έχουμε προσφέρει. 

Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
 

_______________

Η ομάδα που δούλεψε για την παράσταση είναι:

 Ομάδα ΩΣΜΩΣΙΣ

Σύλληψη - σκηνοθεσία: Ευριπίδης Λασκαρίδης

Ερμηνευτική επιμέλεια : Τατιάνα Μπρε

Δραματουργική επιμέλεια : Αλέξανδρος Μιστριώτης

Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Κασσαβέτης

Σκηνικά - κοστούμια: Θωμάς Σφούνης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μάνος Πρωτόπαπας

Μας βοήθησαν στην έρευνά μας πολύ - όσο ήμασταν ακόμη Αθήνα - η Ρηνιώ Κυριαζή και ο Ευθύμης Θέου.

Στη σκηνή εμφανίζονται (με αλφαβητική σειρά): Λευτέρης Αμπελώμος, Βασιλεία Βαρτεβανίαν, Σοφία Βρακατσέλη, Φραγκούλα Γεωργούση, Μαριάννα Γραμμάτου, Μαρία Γιαννού, Κυριάκος Δανιήλ, Νίτσα Δώρα, Επαμεινώνδας Καζώλης, Αχιλλεας Καλτσούνης (λύρα), Σταυρούλα Καμνή, Αφροδίτη Κανδήλη, Αθανασία Καριακλή, Γιώργος Καριακλής, Δέσποινα Κελλάρη, Γιώργος Κιουρανάκης, Θοδωρής Κιουρανάκης, Άντζελα Κονιδάρη, Μαρία Κουμιανού, Δέσποινα Λάζου, Γιάννης Ματσούκας, Δημητρης Μαυράκης (σλιάβερ - κιθάρα), Φώτης Μιχαλίδης, Μαρία-Αλίκη Μπατζάκη, Εμμανουέλα Μπουκουβάλα, Φανή Παϊτάκη, Φώτης Παϊτάκης, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Έλβα Πελεκάνου, Βαγγέλης Σαλακούμας, Ειρήνη Σιάτρα, Ελένη Τσιγιαννή, Γιώργος Τσουβαλάς, Παναγιώτης Χατζόγλου (λύρα), Παναγιώτα Χαψή.

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια