Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της επετειακής «Νόρμα»

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Το να τραγουδάς «Νόρμα» στις 10 το πρωί δεν είναι και το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο, ακόμα και για έμπειρους, επαγγελματίες τραγουδιστές της όπερας. Ωστόσο δεν υπήρχε άλλη επιλογή για την ομάδα καλλιτεχνών που ετοιμάζει μια παράσταση του κορυφαίου έργου του Βιντσέντζο Μπελίνι με το λιμπρέτο του Φελίτσε Ρομάνι, σε συνεργασία με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, με αφορμή το Έτος Κάλλας και τα 100 χρόνια από τη γέννηση της θρυλικής τραγουδίστριας.

Βρεθήκαμε στο Στούντιο 4 του Ραδιομεγάρου της Αγίας Παρασκευής, όπου οι άξιοι μουσικοί και τραγουδιστές έδιναν σε μια τόσο άβολη ώρα της μέρας τον καλύτερό τους εαυτό εν όψει των δύο παραστάσεων που θα δοθούν στο τέλος του Αυγούστου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Μια ιδέα που ξεκίνησε από τον Τομ Βολφ, τον σκηνοθέτη του περίφημου ντοκιμαντέρ «Maria by Callas» και της παράστασης «Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις» με τη Μόνικα Μπελούτσι.

Ο Τομ Βολφ έχει αφιερωθεί πλήρως τα τελευταία χρόνια στην κληρονομιά της θρυλικής σοπράνο και, ως πρόεδρος του Ιδρύματος Μαρία Κάλλας, δεν παύει να δραστηριοποιείται σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τη διαιώνιση και τη δικαίωση του μεγάλου ονόματός της.

Ο Τομ Βολφ έχει αφιερωθεί πλήρως τα τελευταία χρόνια στην κληρονομιά της θρυλικής σοπράνο και, ως πρόεδρος του Ιδρύματος Μαρία Κάλλας, δεν παύει να δραστηριοποιείται σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τη διαιώνιση και τη δικαίωση του μεγάλου ονόματός της. Έχει εκδώσει τρία βιβλία –ένα λεύκωμα και τις επιστολές της−, έχει οργανώσει εκθέσεις –στο Παρίσι και στο Μονακό−, στήνει το μουσείο που θα είναι αφιερωμένο σε εκείνη στο Παρίσι, στηρίζει τις προσπάθειες του μουσείου στο σπίτι όπου έζησε τα νεανικά της χρόνια στην Αθήνα.

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Τομ Βολφ: «Προσωπικά, δεν θα είχα ανακαλύψει την όπερα αν δεν είχε υπάρξει η Κάλλας. Όπως και δεν θα είχα ερωτευτεί το μπελκάντο, ούτε θα σκηνοθετούσα αυτήν τη στιγμή τη “Νόρμα”. Όλα μπλέκονται δημιουργικά και αποτελούν μέρος της φήμης της». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η δική του επετειακή «Νόρμα» θα μπορούσε να παρουσιαστεί και στην Επίδαυρο, όπου η Κάλλας παρουσίασε −ουσιαστικά επανέλαβε− με την Εθνική Λυρική Σκηνή τη μεγάλη της προσωπική επιτυχία σε σκηνοθεσία του Αλέξη Μινωτή και μουσική διεύθυνση του Τούλιο Σεραφίν τον Αύγουστο του 1960. Εν τέλει επιλέχτηκε το Ηρώδειο, ένα ρωμαϊκό αμφιθέατρο που, εκτός του ότι συνδέεται επίσης με τις πρώτες επαγγελματικές της εμφανίσεις πριν θριαμβεύσει ανά την υφήλιο, αποτελεί και φυσικό σκηνικό για το έργο – μια ιστορία έρωτα και προδοσίας που φλερτάρει και με τη «Μήδεια» –, το οποίο διαδραματίζεται στη ρωμαιοκρατούμενη Γαλατία. Αυτό ένιωσε ο σκηνοθέτης, οραματιζόμενος μια παράσταση πολύ κοντά στη μεγάλη παράδοση της ιταλικής όπερας, καθώς πρόκειται για μια μεγαλειώδη παραγωγή που ανέλαβε ο Πολιτιστικός Οργανισμός «Λυκόφως» και η οποία θα ανεβάσει επί σκηνής 110 ερμηνευτές.  

Ήταν ο πρώτος με τον οποίο μίλησα κατά τη διάρκεια της πρόβας και μου είπε: «Μετά από δέκα χρόνια αφιερωμένα στη Μαρία Κάλλας και μια ποικιλία από πρότζεκτ με στόχο να συνεισφέρουν στη διατήρηση της κληρονομιάς του ονόματος και της τέχνης της, συνεχίζω με αυτή την παράσταση με αφορμή την επέτειο, ώστε να μην ξεχάσουμε το πόσο σπουδαία καλλιτέχνιδα υπήρξε, και ότι επανέφερε ένα στυλ σχεδόν ξεχασμένο, αφήνοντας το δικό της αποτύπωμα στην τέχνη του 20ού αιώνα. Αυτό το αποτύπωμα εξακολουθεί μέχρι σήμερα να επηρεάζει καλλιτέχνες, τραγουδιστές, σκηνοθέτες.

Κι αυτό είναι που θέτει τους στόχους και σε εμένα, στο σκηνοθετικό μου ντεμπούτο στην όπερα. Γιατί, όπως εκείνη υπηρετούσε την ευφυΐα του συνθέτη, έτσι κι εγώ σε αυτήν τη νέα παραγωγή της “Νόρμα” καλούμαι να υπηρετήσω τη μουσική και την παράδοση μεγάλων καλλιτεχνών που με ενέπνευσαν. Προσωπικά, δεν θα είχα ανακαλύψει την όπερα αν δεν είχε υπάρξει η Κάλλας. Όπως και δεν θα είχα ερωτευτεί το μπελκάντο, ούτε θα σκηνοθετούσα αυτήν τη στιγμή τη “Νόρμα”. Όλα μπλέκονται δημιουργικά και αποτελούν μέρος της φήμης της».

Πώς αποφάσισε να σκηνοθετήσει ένα τόσο απαιτητικό είδος όπως είναι η όπερα, τον ρωτάω, και μου εξηγεί: «Έχω εργαστεί πάρα πολλά χρόνια σε πολλές παραγωγές ως μέλος του καλλιτεχνικού επιτελείου τους, συμπεριλαμβανομένων και παραστάσεων όπερας. Κατανοώ ότι η όπερα απαιτεί μεγάλη υπευθυνότητα, αλλά θεωρώ ότι είμαι έτοιμος να το αναλάβω. Άλλωστε έχω το προνόμιο να με περιβάλλει μια ομάδα εξαιρετικών, Ελλήνων και διεθνών συνεργατών, όπως είναι η σοπράνο Τζόις Ελ-Κουρί, η οποία πιστεύω ότι θα αποτελέσει μία από τις σπουδαιότερες ερμηνεύτριες της “Νόρμα” στον αιώνα μας.

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Τζόις Ελ-Κουρί: «Η παράσταση της “Νόρμα” δεν ήταν στα σχέδιά μου για το καλοκαίρι, αλλά με το που με κάλεσε ο Τομ η απάντηση ήταν άμεση και καταφατική. Άλλωστε πώς θα μπορούσα να αρνηθώ μια παράσταση για την επέτειο της Μαρίας Κάλλας. Και τι σύμπτωση! Μετά την “Κάρμεν” πηγαίνω στη Σουηδία για “Τόσκα” και το καλοκαίρι θα κλείσει με “Νόρμα”». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το ελληνικό κοινό, το οποίο έδειξε μεγάλο ενθουσιασμό με τη Μόνικα Μπελούτσι, είναι πολύ ζεστό και ελπίζω ότι δεν θα το απογοητεύσουμε. Το γεγονός επίσης ότι έχω στο πλευρό μου ανθρώπους όπως ο Γιάννης Μετζικώφ στα κοστούμια, ο Ντέιβιντ Νεγκρίν στα σκηνικά και η Έρση Πήττα στις χορογραφίες νομίζω ότι εγγυάται μια ξεχωριστή βραδιά στο Ηρώδειο, η επιλογή του οποίου φέρνει ακόμα πιο κοντά το κοινό με το έργο, αναδεικνύοντας τα αισθήματα της Νόρμα. Αν και η μουσική του Μπελίνι προσφέρει άπειρα συναισθήματα από μόνη της. Πάντως, ο στόχος μας είναι η παράσταση να ταξιδεύσει και έξω από την Ελλάδα μετά την πρεμιέρα της εδώ».

Η Λιβανεζο-Καναδή Τζόις Ελ-Κουρί έπρεπε να προλάβει να πετάξει για Βιέννη για να παίξει «Κάρμεν» και χρόνος δεν υπήρχε. Καταφέραμε να μιλήσουμε λίγες ώρες αργότερα μέσω τηλεφώνου. Αφού μιλήσαμε για την πολύπαθη πατρίδα της, και μου εξέφρασε την αγάπη της και την επιθυμία της να τη βοηθήσει όσο μπορεί, προσφέροντας κάθε χρόνο μαθήματα σε νέους καλλιτέχνες μέσω ενός ειδικού προγράμματος για τον Λίβανο, συνέχισε σχετικά με την πολυαναμενόμενη εμφάνισή της στο Ηρώδειο: «Η παράσταση της “Νόρμα” δεν ήταν στα σχέδιά μου για το καλοκαίρι, αλλά με το που με κάλεσε ο Τομ η απάντηση ήταν άμεση και καταφατική. Άλλωστε πώς θα μπορούσα να αρνηθώ μια παράσταση για την επέτειο της Μαρίας Κάλλας. Και τι σύμπτωση! Μετά την “Κάρμεν” πηγαίνω στη Σουηδία για “Τόσκα” και το καλοκαίρι θα κλείσει με “Νόρμα”.

Πόσο πιο κοντά στην Κάλλας θα μπορούσε να είναι; Η “Νόρμα” βέβαια, παρόλο που την έχουν τραγουδήσει οι σημαντικότερες τραγουδίστριες διεθνώς, αποτελεί τον απολύτως 100% ρόλο της. Είναι τιμή μου που μου δίνεται η ευκαιρία να την παίξω και μάλιστα στην Αθήνα. Είναι η πρώτη μου φορά, οπότε είναι και για εμένα ντεμπούτο. Φυσικά και δεν θα αποπειραθώ να μιμηθώ την Κάλλας, εκείνη ήταν μία και μοναδική. Η δική μου “Νόρμα” θα είναι η Τζόις, δηλαδή θα την ερμηνεύσω με εφόδιο όλη την προσωπική μου πορεία και μέσα από το δικό μου συναισθηματικό σύμπαν μετά από 13 χρόνια εμπειρίας στο μπελκάντο».

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ωστόσο, ψυχικά πόσο έτοιμη νιώθει για έναν μνημειώδη ρόλο σαν της Νόρμα; Μου λέει: «Στα 41 μου και μετά από 13 χρόνια επαγγελματικού τραγουδιού –έχω τραγουδήσει στις σημαντικότερες όπερες τους πιο δύσκολους ρόλους, έχω τραγουδήσει “Τραβιάτα” στο Covent Garden− έχω νιώσει πρόκληση και ενθουσιασμό για τις συνεργασίες μου, αλλά δεν φοβάμαι, νιώθω μεγάλη ευθύνη, την οποία παίρνω πάρα πολύ σοβαρά, γιατί συγχρόνως νιώθω πάρα πολύ τυχερή που με επέλεξαν. Και δεν το λέω επειδή πρέπει να το πω, αλλά γιατί είναι πράγματι τιμητικό να τραγουδήσω σε μια παράσταση στη μνήμη της Μαρίας Κάλλας. Μελετάω αυτό τον καιρό πολύ σκληρά για να προετοιμαστώ, αλλά νιώθω ότι όλο το μπλεκάντο που έχω τραγουδήσει, και έχω τραγουδήσει τα πιο δύσκολα δείγματα μπελκάντο, όπως τους “Μάρτυρες” του Ντονιτσέτι, όλα αποτελούν μια προετοιμασία για αυτή την ξεχωριστή παράσταση.

Αυτό πάντως που με εκπλήσσει με τη “Νόρμα” −ήξερα τι φωνητικό Έβερεστ είχα να αντιμετωπίσω− είναι το συναισθηματικό της ταξίδι. Μετά από τις πρόβες μιας εβδομάδας συνειδητοποίησα ότι τη γνωρίζω πολύ καλά. Μπορεί να μην έχω παιδιά για τα οποία να μου έχει περάσει από το μυαλό να τα θανατώσω, και μετά να αλλάζω γνώμη, αλλά ως γυναίκα την καταλαβαίνω τη Νόρμα. Αυτό με κάνει να νιώθω μεγαλύτερη ασφάλεια και έτοιμη να δώσω στο κοινό μια έντιμη ερμηνεία, που ευελπιστώ να την αγαπήσει και να το κάνει να νιώσει κάτι ουσιαστικό».

Ο μαέστρος Γιουτζίν Κον, σταθερός συνεργάτης των σούπερ σταρ της όπερας Πλάθιντο Ντομίνγκο και Αντρέα Μποτσέλι αλλά και των Λουτσιάνο Παβαρότι, Ρενάτα Σκότο, Ρενάτα Τεμπάλντι, υπήρξε ο πιανίστας που συνόδευε τους μαθητές της Μαρίας Κάλλας στα περίφημα masterclasses του 1971 στη Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης. Το ελληνικό κοινό τον έχει δει να διευθύνει αρκετές συναυλίες στο Ηρώδειο, και ο ίδιος έχει μια ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα. Κατάφερα να τον πείσω να μου μιλήσει έστω για μερικά λεπτά.

Μου υπογράμμισε το γεγονός ότι αποφεύγει τις συνεντεύξεις που σχετίζονται με εκείνη την εποχή, οπότε έκανε μια εξαίρεση: «Συνάντησα τη Μαρία Κάλλας κατά τύχη. Συνόδευσα στο πιάνο μια νεαρή τραγουδίστρια που επέλεξε να τραγουδήσει Παμίνα από τον “Μαγικό Αυλό”, και της οποίας δεν της ζητήθηκε να τραγουδήσει δεύτερη άρια. Φεύγοντας, η Κάλλας, που παρακολουθούσε μέσα στο σκοτάδι, με φώναξε. Καθόταν δίπλα στον διευθυντή της σχολής, και μου είπε ότι είχα κάνει κάτι που της είχε αρέσει ιδιαίτερα. Μου είπε ότι της είχε κάνει εντύπωση ότι είχα τονίσει περισσότερο τη δεύτερη και την τρίτη νότα αντί της πρώτης.

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Ο μαέστρος Γιουτζίν Κον υπήρξε ο πιανίστας που συνόδευε τους μαθητές της Μαρίας Κάλλας στα περίφημα masterclasses του 1971 στη Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το τι ακριβώς είχα κάνει δεν ήξερα, το κατάλαβα χρόνια μετά, αλλά ένιωσα τιμή που μου το έλεγε η Κάλλας. Την ευχαρίστησα, αλλά φεύγοντας μου ζητήθηκε το τηλέφωνό μου. Λίγες μέρες μετά μού προτάθηκε να συνοδεύσω με το πιάνο τα μαθήματα.

Έμαθα πολλά από αυτήν, ήταν πραγματικά σπουδαία. Αλλά δεν ήταν η μόνη Ελληνίδα με την οποία είχα τη χαρά να συνεργαστώ. Συνεργάστηκα με αρκετούς σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, όπως ο Κώστας Πασχάλης, ο Δημήτρης Καβράκος, η Αγνή Μπάλτσα, η Έλενα Σουλιώτη. Η Ελλάδα έχει μεγάλη παράδοση στη μουσική, κυρίως χάρη στον Δημήτρη Μητρόπουλο, τον μαέστρο ο οποίος τελειοποίησε το συναίσθημα που πρόσθεσε στον ήχο και στην ομορφιά του τονισμού.

Όσον αφορά αυτό που ετοιμάζουμε, πρέπει να πω ότι έχω εντυπωσιαστεί από τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ γιατί κάνουν εκπληκτική δουλειά και απαρτίζεται από μερικούς υπέροχους μουσικούς. Θεωρώ ότι και η διανομή είναι εξαιρετική, ότι ο Μάριος Φραγκούλης θα είναι ένας εκπληκτικός Πολιόνε κι ότι όλοι οι θεοί των Ελλήνων, των Δρυϊδών και των Ρωμαίων θα συμπράξουν ώστε να παρουσιάσουμε μια αξιομνημόνευτη παράσταση στο Ηρώδειο». 

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Σάβα Βέμιτς: «Τη Μαρία Κάλλας την ήξερα πριν ακόμα ξεκινήσω μαθήματα μουσικής. Ο θρύλος της ήταν παντού». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Πριν τον απελευθερώσω, του ζήτησα να μου πει αν υπάρχει κάποια αληθινή διάσταση στο θεατρικό έργο «Masterclass» του Μακνάλι. Μου είπε: «Η μοναδική φορά που το είδα ήταν στη Βραζιλία στα πορτογαλικά. Πρέπει να πω ότι η Μαρία Κάλλας δεν είχε μία φόρμουλα που εφάρμοζε για όλους. Οι απόψεις της άλλαζαν ανάλογα με το ποιον είχε μπροστά της και άκουγε,ανάλογα με το ταλέντο του κάθε διαφορετικού τραγουδιστή, κάτι που δεν το έχουν όλοι οι δάσκαλοι. Έβλεπε τις ανάγκες του καθενός ξεχωριστά, δεν επέβαλε την ίδια τεχνική σε όλους και όλες. Έβλεπε τον σωματότυπο, άκουγε τη φωνή και αναλόγως πρότεινε λύσεις.

Ήταν μια χαρισματική γυναίκα. Είναι λυπηρό που έφυγε τόσο νωρίς, και για τον κόσμο της όπερας και για όλο τον κόσμο. Ίσως δεν ήταν τυχερή στην ευτυχία όσο στο ταλέντο της. Αλλά συμβαίνει συχνά με πολλούς σημαντικούς καλλιτέχνες −ο Μητρόπουλος αποτελεί ίσως εξαίρεση− που είχαν άσχημη παιδική ηλικία. Σέβομαι την Κάλλας και μου λείπει πάντα».

Ο νεαρός, πανύψηλος Σέρβος μπάσος Σάβα Βέμιτς, γεννημένος και μεγαλωμένος στο Βελιγράδι, ερμηνεύει τον Οροβέζο. Έχει μια ενδιαφέρουσα πορεία τόσο διεθνώς όσο και στη χώρα του, με σημαντικές συμμετοχές, ιδίως στην Όπερα του Παρισιού όπου κάθε σεζόν του αναθέτουν ρόλο ενώ, έχοντας περάσει και αυτός από τη Νέα Υόρκη, θεωρεί μέντορά του τον Δημήτρη Καβράκο. Μου λέει: «Τη Μαρία Κάλλας την ήξερα πριν ακόμα ξεκινήσω μαθήματα μουσικής. Ο θρύλος της ήταν παντού. Οπότε το να τραγουδήσω με αφορμή την επέτειο των 100 ετών από τη γέννησή της είναι μεγάλη τιμή, και μάλιστα με έναν ρόλο, του Οροβέζο, που δεν έχω ξανατραγουδήσει. Πέρυσι έκανα το ντεμπούτο μου στο Φεστιβάλ της Βερόνα ερμηνεύοντας τον βασιλιά στην “Αΐντα” και η πρόταση από τον Τομ Βολφ και τον Γιουτζίν Κον ήταν μεγάλη χαρά.

Το Ηρώδειο είναι μαγικό και οπωσδήποτε είναι μεγάλο πλεονέκτημα να συμμετέχεις σε παράσταση εκεί. Πόσο μάλλον στη μνήμη της Κάλλας, η οποία κάποτε τραγούδησε κι αυτή εκεί». Ρωτάω για τη σχέση του κοινού της πατρίδας του με την όπερα. Μου εξηγεί: «Δεν έχει τόσο μεγάλο κοινό όσο εδώ, στην Αθήνα υπάρχουν μεγαλύτερες όπερες, εμείς έχουμε μόλις δύο στο Βελιγράδι, μια κρατική και μία ιδιωτική, και μία στο Νόβι Σαντ. Μόλις τον Μάιο έπαιξα “Δον Κιχώτη” και σύντομα θα επιστρέψω για “Μεφιστοφελή” του Φάουστ».

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η μεγάλη έκπληξη ωστόσο για το αθηναϊκό κοινό θα είναι η συμμετοχή του Μάριου Φραγκούλη στον ρόλο του Ρωμαίου ανθύπατου Πολιόνε της Γαλατίας. Μπορεί να είναι πολύ αγαπητός και δημοφιλής τραγουδιστής, να έχει δώσει δεκάδες συναυλίες και να έχει παίξει ως ηθοποιός τόσο σε μιούζικαλ όσο και σε παραστάσεις αρχαίου δράματος, αλλά είναι η πρώτη φορά που θα τον δούμε σε παράσταση όπερας.

Μου εξηγεί: «Ο ρόλος του Πολιόνε είναι ένας ρόλος που ονειρευόμουν από όταν ήμουν 23 ετών στη Σχολή Τζούλιαρντ στη Νέα Υόρκη. Η “Νόρμα” είναι ένα πολύ σπουδαίο έργο σε λιμπρέτο του Φελίτσε Ρομάνι και μουσική του Βιντσέντζο Μπελίνι, του πολύ σπουδαίου μουσικοσυνθέτη του μπελκάντο, που έδωσε την ομορφιά στην ιστορική παράσταση στη Σκάλα του Μιλάνου τον Δεκέμβριο του 1831. Η Μαρία Κάλλας υπήρξε για μένα, και για όλο τον κόσμο που αγαπάει την όπερα και ακούει τις διάφορες φωνές που ερμήνευσαν τον ρόλο, η πιο σπουδαία ερμηνεύτριά του. Βέβαια, τον ρόλο τον τραγούδησαν και η Τζόαν Σάδερλαντ, η Μονσεράτ Καμπαγιέ, η Αϊσέ Λέιλα Γκέντζερ, όλες τους πολύ σπουδαίες σοπράνο, αλλά πιστεύω ότι η Κάλλας είχε αυτό τον τέλειο συνδυασμό της φωνής και του μπελκάντο.

Μια δραματική κολορατούρα σοπράνο που μπόρεσε να αντέξει αυτό τον ρόλο σε πάρα πολλές παραστάσεις σε όλο τον κόσμο. Όλοι όσοι συμμετέχουμε σε αυτήν την παράσταση έχουμε συνδεθεί με την Κάλλας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Εγώ έχω κερδίσει την υποτροφία Μαρία Κάλλας, ο σκηνοθέτης έκανε το υπέροχο ντοκιμαντέρ όπως και μια σειρά από άλλες δραστηριότητες για εκείνη, ο μαέστρος ήταν ο πιανίστας της στα μαθήματα του Τζούλιαρντ».

Αλλά πώς αισθάνεται σχετικά με το οπερατικό του ντεμπούτο στην Ελλάδα;

«Αυτή είναι η πρόκληση και το στοίχημα που θέλω να κερδίσω σχετικά με το κοινό. Θα τραγουδήσω στο Ηρώδειο χωρίς μικρόφωνα, με όρους κλασικής μουσικής και με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, που είναι πραγματικά πάρα πολύ καλή. Για μένα η όλη παράσταση είναι ένας φόρος τιμής προς τη Μαρία Κάλλας και πράγματι το ντεμπούτο μου στον ρόλο και στην όπερα στην Ελλάδα. Είναι πολύ δύσκολος ρόλος, αλλά πιστεύω ότι μου ταιριάζει, έχω ξεκινήσει να τον μελετώ εδώ και έναν χρόνο περίπου. Πιστεύω ότι είναι στα φωνητικά μου μέτρα, ως ηθοποιού και ως τραγουδιστή, αλλά πάνω απ’ όλα αποτελεί για μένα ένα μεγάλο χρέος απέναντι στη Μαρία Κάλλας, να δείξω ότι η υποτροφία που πήρα μέσω του Χρήστου Λαμπράκη τον Φεβρουάριο του 1988 δεν πήγε χαμένη.

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Μάριος Φραγκούλης: «Για μένα η όλη παράσταση είναι ένας φόρος τιμής προς τη Μαρία Κάλλας και πράγματι το ντεμπούτο μου στον ρόλο και στην όπερα στην Ελλάδα. Είναι πολύ δύσκολος ρόλος, αλλά πιστεύω ότι μου ταιριάζει, έχω ξεκινήσει να τον μελετώ εδώ και έναν χρόνο περίπου». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο δάσκαλός μου, ο Αλφρέντο Κράους, που είχε παίξει με την Κάλλας στην “Τραβιάτα”, στη θρυλική παράσταση της Λισαβόνας, θα είναι χαρούμενος από εκεί που βρίσκεται. Είναι ένας φόρος τιμής σε πολλούς ανθρώπους που εκτιμούσα και θα ήθελα να είναι εδώ να με δουν. Τον ρόλο μού τον πρότεινε ο Τομ Βολφ και του είπα ότι θα το συζητήσω με τον Κον, με τον οποίο όποτε βρίσκομαι στη Νέα Υόρκη μελετάω κλασικούς ρόλους. Είναι ένα δύσκολο έργο του μπελκάντο η “Νόρμα”. Δεν είμαι τρελός μετά από τόσα μιούζικαλ να θέλω να παίξω έναν τόσο απαιτητικό ρόλο, με πολλά ρετσιτατίβα και μουσικές φράσεις που ίσως να μην μπορούσα να τραγουδήσω πριν μερικά χρόνια, αισθάνομαι όμως πολύ ώριμος και έτοιμος να τον παίξω.

Είδα ότι μου ταίριαζε πάρα πολύ στη φωνή, κι όταν συναντηθήκαμε με τον Κον μού είπε πως είναι πεπεισμένος ότι είναι ένας ρόλος που μου πηγαίνει γάντι φωνητικά. Ολόκληρο το καστ είναι εξαιρετικό, ο Σάβα έχει εκπληκτική φωνή, η Τζόις επίσης έχει παίξει “Κάρμεν”, “Μαντάμ Μπατερφλάι”, σύντομα παίζει “Τόσκα”. Και η Μεικτή Χορωδία Fons Musicalis που έχει αναλάβει ο Κωστής Κωνσταντάρας είναι πολύ καλή. Ακολουθούμε τις οδηγίες του Τομ και πιστεύω ότι θα είναι μια παράσταση που θα μείνει στην Ιστορία. Υπάρχει από όλους μας η διάθεση να κάνουμε την καλύτερη παράσταση της ζωής μας και να δώσουμε στον κόσμο τη μεγάλη χαρά του μπελκάντο».

Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα πρωινό στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ για την πρόβα της «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, με αφορμή το Έτος Μαρίας Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η μεγάλη διεθνής υπερπαραγωγή «Νόρμα», αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, ξεκινάει την ευρωπαϊκή της περιοδεία πραγματοποιώντας πρεμιέρα στην Αθήνα, στις 28 και 30 Αυγούστου, με 110 ερμηνευτές και καλλιτέχνες ζωντανά στη σκηνή του Ηρωδείου.
Ώρα έναρξης: 21:00.
Για την προπώληση κάντε κλικ εδώ.
Μια παραγωγή του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μόνικα Μπελούτσι: «Είναι πολύ επικίνδυνο να ταυτίζεις την εικόνα σου με αυτό που είσαι»

Aποκλειστική συνέντευξη / Μόνικα Μπελούτσι: «Είναι πολύ επικίνδυνο να ταυτίζεις την εικόνα σου με αυτό που είσαι»

H Ιταλίδα ντίβα που θα ερμηνεύσει τέλη Σεπτέμβρη στο Ηρώδειο τις επιστολές και της αναμνήσεις της Μαρίας Κάλλας υπό τη σκηνοθεσία του Τομ Βολφ, μιλά αποκλειστικά στη LIFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ