Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Κάνει ό,τι ονειρεύεται κάθε ηθοποιός, ζει μέχρι το τέλος επάνω στο σανίδι, παίζοντας και κάνοντας σχέδια για έναν επόμενο ρόλο. Φωτ.: ITV

Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν

0

Εδώ και έναν περίπου μήνα, ο ακάματος κορυφαίος Βρετανός ηθοποιός Ίαν Μακέλεν ανακοίνωσε την επιστροφή του στο Noël Coward Theatre και στο West End από τον Απρίλιο του 2024 ως Φάλσταφ. «Ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς του κόσμου» όπως τον αποκαλούν οι «Times», δύο φορές υποψήφιος για Όσκαρ και αποδέκτης κάθε σημαντικού θεατρικού βραβείου στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, έχει τιμηθεί με ένα βραβείο Tony, έξι βραβεία Olivier και μία Χρυσή Σφαίρα καθώς και με πέντε BAFTA και άλλα τόσα Emmy. Ωστόσο δεν το βάζει κάτω, στα 84 όχι μόνο υποδύεται αυτόν τον ζηλευτό σαιξπηρικό ρόλο, τον ερωτευμένο, φανφαρόνο, φωνακλά, αποτυχημένο διαφθορέα Φάλσταφ, αλλά θα δοκιμαστεί και σε μια νέα εκδοχή του «Henry IV» που έγραψε ο Σαίξπηρ το 1589, έτσι όπως τον διασκεύασε ο βραβευμένος συγγραφέας και σκηνοθέτης Robert Icke.

Αυτό που κάνει τον Ίαν Μακέλεν να ξεχωρίζει ανάμεσα σε άλλους εν ζωή ηθοποιούς της γενιάς του είναι ότι τον αναγνωρίζουν όλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας. Θα πω ένα παράδειγμα. Πριν από μερικά χρόνια ένας φίλος μου αποφάσισε να πάει τις ανιψιές του που σπούδαζαν στο Λονδίνο να δουν μια παράσταση έργου του Σαίξπηρ. Όταν με τα πολλά πείστηκαν οι νεαρές, πήγαν στο Εθνικό Θέατρο να δουν «Λιρ», την εμβληματική παράσταση που σκηνοθέτησε ο Jonathan Munby,  και φυσικά αναγνώρισαν αμέσως στο πρόσωπο του πρωταγωνιστή τον Γκάλνταφ που ο Μακέλεν υποδυόταν στο «Χόμπιτ» και στον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Ο φανταστικός αυτός χαρακτήρας τον έκανε απίστευτα δημοφιλή σε παιδιά και νέους θεατές, χαρίζοντάς του δημοτικότητα ισάξια αυτής του Μάικλ Γκαμπόν που υποδυόταν τον καθηγητή Άλμπους Ντάμπλντορ στον «Χάρι Πότερ». 

Ο ιππότης του βρετανικού θεάτρου, τίτλος που του απένειμε η βασίλισσα Ελισάβετ, έκανε μια δήλωση που κανένας δεν είχε τολμήσει να κάνει τόσο ανοιχτά: το 1994, στην τελετή λήξης των Gay Games, είπε: «Είμαι ο σερ Ίαν Μακέλεν, αλλά μπορείτε να με αποκαλείτε Serena». Αυτό το παρατσούκλι, που του έδωσε ο Stephen Fry, κυκλοφορούσε στην ομοφυλοφιλική κοινότητα από τότε που του δόθηκε ο τίτλος του ιππότη. 

Επιστρέφοντας για λίγο στον Λιρ του Ίαν Μακέλεν, αξίζει να σημειώσουμε ότι μέχρι το 2018 είχε υποδυθεί τον ρόλο 400 φορές. Όσο για τον Γκάλνταφ, ισχυρίζεται ότι δεν είχε διαβάσει τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» προτού υπογράψει –του απέφερε 4 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας–, ενώ δεν δέχτηκε τον ρόλο του Σουάνμπεκ στο «Mission: Impossible 2» που πήρε αργότερα ο Άντονι Χόπκινς.

Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Ο φανταστικός χαρακτήρας του Γκάνταλφ που υποδυόταν στο Χόμπιτ και τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών έκανε τον Μακέλεν απίστευτα δημοφιλή σε παιδιά και νέους θεατές. Φωτ.: Warner Brothers

Ο Μακέλεν είναι ένα κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής της εικόνας της Μεγάλης Βρετανίας. Στην Τελετή Έναρξης των Παραολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου υποδύθηκε τον Πρόσπερο από την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ.

Αγαπά το κρίκετ και απασχολείται ως διαιτητής σε φιλανθρωπικούς αγώνες, ενώ υποστηρίζει ενεργά την Age UK, την κορυφαία φιλανθρωπική οργάνωση για ηλικιωμένους, και την Only Make Believe που δημιουργεί και πραγματοποιεί διαδραστικά έργα σε νοσοκομεία και εγκαταστάσεις φροντίδας παιδιών. Μάλιστα, έστρεψε την προσοχή όλου του κόσμου στην οργάνωση όταν σε ένα γκαλά έκανε στριπτίζ μένοντας με το εσώρουχο του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Αυτό το αξεπέραστο χιούμορ και η έλλειψη σοβαροφάνειας έχουν κάνει τον κόσμο που τον παρακολουθεί να δίνει σημασία σε κάθε του κίνηση, π.χ. στην εκστρατεία που κάνει για να σωθούν μικρά θέατρα, παίζοντας δωρεάν σε παραστάσεις και χαρίζοντάς τους τα έσοδα, και στη διάσωση του Isaac Theatre Royal στη Νέα Ζηλανδία και του Park Theatre στο Λονδίνο. Επίσης, είναι πρόεδρος, προστάτης και χορηγός του Little Theatre Guild of Great Britain, μιας ένωσης ερασιτεχνικών θεατρικών οργανώσεων του Ηνωμένου Βασιλείου. 

Ο ιππότης του βρετανικού θεάτρου, τίτλος που του απένειμε η βασίλισσα Ελισάβετ, έκανε μια δήλωση που κανένας δεν είχε τολμήσει να κάνει τόσο ανοιχτά. Το 1994, στην Τελετή Λήξης των Gay Games είπε: «Είμαι ο σερ Ίαν Μακέλεν, αλλά μπορείτε να με αποκαλείτε Serena». Αυτό το παρατσούκλι, που του έδωσε ο Stephen Fry, κυκλοφορούσε στην ομοφυλοφιλική κοινότητα από τότε που του δόθηκε ο τίτλος του ιππότη. 

Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Το 2008 η βασίλισσα Ελισάβετ του απένειμε το μετάλλιο Companion of Honour για τις υπηρεσίες του στις τέχνες και την ισότητα.

Ο Μακέλεν, που το 2014 συμπεριλήφθηκε στο Τop10 της λίστας World Pride Power, είναι ακούραστος υπέρμαχος των δικαιωμάτων της γκέι κοινότητας. Ενώ είχε μιλήσει από νωρίς για τον σεξουαλικό του προσανατολισμό στους συναδέλφους του, το 1988 έκανε come out στο ραδιοφωνικό πρόγραμμα του BBC, «Third Ear», που παρουσίαζε ο συντηρητικός δημοσιογράφος Peregrine Worsthorne, παρακάμπτοντας οποιεσδήποτε ανησυχίες σχετικά με μια πιθανή αρνητική επίδραση στην καριέρα του. Αργότερα είπε ότι αυτό το έκανε για να δώσει παράδειγμα και παρηγοριά: εάν ο Ίαν Μακέλεν προέβη σε μια τέτοια δήλωση, όλοι θα μπορούσαν να το κάνουν. 

Με αυτόν τον τρόπο συνέβαλε στη δημόσια συζήτηση σχετικά με το περίφημο άρθρο 28, μια σειρά νόμων που απαγόρευαν παντού στη Βρετανία την «προώθηση της ομοφυλοφιλίας»· εισήχθη από τη συντηρητική κυβέρνηση της Μάργκαρετ Θάτσερ. Ίσχυσε από το 1988 έως το 2000 στη Σκωτία και έως το 2003 στην Αγγλία και στην Ουαλία. Προκάλεσε το κλείσιμο, τον περιορισμό των δραστηριοτήτων ή την αυτολογοκρισία πολλών οργανώσεων, ομάδων υποστήριξης λεσβιών, ομοφυλόφιλων, αμφιφυλόφιλων και τρανσέξουαλ φοιτητών. Ο Μακέλεν επισκέφθηκε γι' αυτό το θέμα τον τότε υπουργό Michael Howard, για να ασκήσει πιέσεις να καταργηθεί το επίμαχο άρθρο. O Howard αρνήθηκε να αλλάξει τη θέση του, αλλά του ζήτησε ένα αυτόγραφο για τα παιδιά του. Ο Μακέλεν έγραψε σε ένα χαρτί: «Fuck you, I’m gay».

Αγωνίζεται εδώ και δεκαετίες για τη νομική και κοινωνική ισότητα των ομοφυλόφιλων σε όλο τον κόσμο, είναι συνιδρυτής του Stonewall, μιας ομάδας για τα δικαιώματα των LGBTQI+ ατόμων στο Ηνωμένο Βασίλειο, που ονομάστηκε έτσι από τις ταραχές του Stonewall, και προστάτης των περισσότερων σχετικών οργανώσεων, των Pride London, Oxford Pride, GAY-GLOS, LGBT Foundation, FFLAG και του Albert Kennedy Trust, μιας οργάνωσης που παρέχει υποστήριξη σε νέους, άστεγους και LGBTQI+ άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Το 2006 είπε στο Oxford Pride: «Στέλνω την αγάπη μου σε όλα τα μέλη του Oxford Pride, όντας υπερήφανος γι' αυτό που είμαι. Όσοι μας παρακολουθούν θα εντυπωσιαστούν από τη σιγουριά και την αποφασιστικότητα με την οποία πιστεύουμε στον εαυτό μας. Οι ομοφυλόφιλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας, έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε τα πρώτα βήματα για να βγούμε στον κόσμο και να αφήσουμε την "ντουλάπα" για πάντα πίσω». 

Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
«Είμαι ο σερ Ίαν Μακέλεν, αλλά μπορείτε να με αποκαλείτε Serena». Φωτ.: Pete Birkinshaw/Wikipedia

Όταν ήταν στη Σιγκαπούρη, προκάλεσε μεγάλη αναταραχή: προσκλήθηκε να δώσει συνέντευξη σε μια πρωινή εκπομπή και σόκαρε τον δημοσιογράφο ρωτώντας αν μπορούσαν να του προτείνουν ένα gay bar. Το πρόγραμμα διακόπηκε αμέσως. Επίσης, δεν δίστασε να αποκαλέσει τον Sergey Sobyanin, δήμαρχο της Μόσχας, «δειλό» επειδή αρνήθηκε να επιτρέψει παρελάσεις ομοφυλοφίλων στην πόλη. 

Από το 1961, οπότε έκανε το ντεμπούτο του στη σκηνή σε είδη που κυμαίνονταν από σαιξπηρικά δράματα μέχρι το σύγχρονο θέατρο, και για έξι δεκαετίες συνέβαλε αποφασιστικά στην ενίσχυση του κύρους του Royal Shakespeare Company και του Εθνικού Θεάτρου της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ ταυτόχρονα αποκτούσε παγκόσμια φήμη χάρη στους κινηματογραφικούς του ρόλους. 

Γεννήθηκε το 1939 στο Μπέρνλι του Λανκασάιρ και μεγάλωσε μέσα στον πόλεμο, γεγονός που τον στιγμάτισε. «Κοιμόμουν με ένα ατσάλινο πιάτο στο κεφάλι τα τέσσερα πρώτα χρόνια της ζωής μου από τον φόβο των βομβαρδισμών», είπε κάποτε σε μια συνέντευξη. Ο ίδιος δηλώνει άθεος, αλλά μεγάλωσε σε μια οικογένεια κληρικών: ο πατέρας του ήταν πολιτικός μηχανικός και ιεροκήρυκας και οι παππούδες του γενικώς θρησκευόμενοι. «Ο τρόπος ζωής όλων συνδεόταν με τον χριστιανισμό», λέει. Οι γονείς του πέθαναν πολύ νέοι. Μεγάλωσε με θετή μητέρα, στην οποία δεν είχε κανένα πρόβλημα να αποκαλύψει τη σεξουαλικότητά του. Φοίτησε στο Bolton School, το οποίο υποστηρίζει μέχρι σήμερα, και η καριέρα του ξεκίνησε από το Bolton Little Theatre. Όταν ήταν 3 ετών γοητεύτηκε από μια παράσταση του «Πίτερ Παν», ενώ στα 9 του το χριστουγεννιάτικο δώρο του ήταν ένα πτυσσόμενο βικτοριανό θέατρο από ξύλο και βακελίτη με σκηνικά από χαρτόνι και σύρματα που αναπαριστούσαν τον «Άμλετ» του Λόρενς Ολίβιε. Η αδελφή του τον πήγε να δει το πρώτο του σαιξπηρικό έργο – η ίδια έπαιζε, σκηνοθετούσε και ασχολούνταν με το ερασιτεχνικό θέατρο μέχρι τον θάνατό της. 

Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Με την αδελφή του, Τζιν. Φωτ.: Προσωπικό αρχείο Ίαν Μακκέλεν
Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Mε τη μητέρα του Mάρτζορι Λόις Mακέλεν σε παιδική ηλικία. Φωτ.: Προσωπικό αρχείο Ίαν Μακκέλεν

Στα 18 του, παίρνοντας μια υποτροφία στο Cambridge, άρχισε να διαβάζει αγγλική λογοτεχνία. Παράλληλα, έγινε μέλος της Marlowe Society, όπου εμφανίστηκε σε 23 θεατρικά έργα κατά τη διάρκεια τριών ετών. Αυτές οι παραστάσεις, που σκηνοθέτησαν ονόματα όπως οι Peter Hall, John Barton και Dadie Rylands, έμειναν θρυλικές. 

Τέσσερα μόλις χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση πήγε στο West End και στη συνέχεια στο Old Vic, παίζοντας σε καινοτόμες παραστάσεις των Σαίξπηρ και Μάρλοου. 

Ένας από τους πρώτους σημαντικούς τηλεοπτικούς ρόλους του Μακέλεν ήταν ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ στο BBC το 1966, που παρακολούθησαν 12 εκατομμύρια θεατές.

Στον κινηματογράφο ξεκίνησε το 1969 με τον ρόλο του Τζορτζ Μάθιους στο «A Touch of Love». Ο πρώτος του πρωταγωνιστικός ρόλος ήταν το 1980 ως Ντ.Χ. Λόρενς στο «Priest of Love», αλλά μόλις τη δεκαετία του 1990 έγινε ευρύτερα γνωστός παίζοντας σε υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ.

Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Με τη Lucy Fleming στον ρόλο της βασίλισσας υποδύεται τον Ριχάρδο ΙΙ στο ομότιτλο έργο του Σαίξπηρ στο Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, τέλη δεκαετίας '60. Φωτ.: Διεθνές Φεστιβάλ Εδιμβούργου/Προσωπικό αρχείο Ίαν Μακκέλεν
Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Με την Gillian Martell στο έργο του Arnold Wesker, Their very own and golden city, σε σκηνοθεσία William Gaskill και John Dexter, στο Royal Court του Λονδίνου. Φωτ.: Topham Picturepoint/Προσωπικό αρχείο Ίαν Μακκέλεν
Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Ένας από τους πρώτους σημαντικούς ρόλους του Μακέλεν στην τηλεόραση ήταν ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ στο BBC, το 1966, που παρακολούθησαν 12 εκατομμύρια θεατές. Φωτ.: Προσωπικό αρχείο Ίαν Μακκέλεν

Τη δεκαετία του 1970 εδραιώθηκε στο βρετανικό θέατρο, παίζοντας συχνά στη Royal Shakespeare Company και στο Royal National Theatre, αναλαμβάνοντας αρκετούς σαιξπηρικούς ρόλους.

Ο Μακέλεν έχει μια απίθανη καριέρα: έχει ενσαρκώσει στο Μπρόντγουεϊ ήρωες του Τσέχοφ και τον Αντόνιο Σαλιέρι στο έργο του Πίτερ Σάφερ, «Αμαντέους», τον Ιάγο στον «Οθέλλο» του Τρέβορ Ναν, τον Τζον Προφιούμο στο «Scandal», έχει συμμετάσχει στην παγκόσμια περιοδεία της περίφημης αναβίωσης του «Ριχάρδου Γ'» που κράτησε δύο χρόνια, και έχει παίξει στο «Six Degrees of Separation» και στην ταινία υπερηρώων «The Shadow».

Έκανε το ντεμπούτο του ως σεναριογράφος με τον «Ριχάρδο Γ'», μια ταινία που βραβεύτηκε έχοντας ένα καστ επιπέδου: Ανέτ Μπένινγκ, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Τζιμ Μπρόουντμπεντ, Κριστίν Σκοτ-Τόμας, Nάιτζελ Χόθορν και Mάγκι Σμιθ.

Richard III - Ian McKellen 

Είναι αξέχαστη η ερμηνεία του ως Τσάρου Νικόλαου Β' στην ταινία του HBO «Rasputin: Dark servant of destiny», με τον Άλαν Ρίκμαν ως Ρασπούτιν. Σούπερ κακοποιός στους «X-Men», Γκάνταλφ στον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», Μελ Χάτσραϊτ στο «Coronation Street», σερ Leigh Teabing στο «Da Vinci Code»: η κλάση του είναι τέτοια που τον χαζεύεις ακόμα και όταν είναι καλεσμένος στα Extras του Ricky Gervais ή σε ένα επεισόδιο των Σίμπσον. Να πούμε επίσης ότι το 2013, με τον Πάτρικ Στιούαρτ, πρωταγωνίσε στο έργο του Σάμιουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό», που περιόδευσε θριαμβευτικά σε όλο τον κόσμο.

CHECK Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Είναι αξέχαστη η ερμηνεία του ως Τσάρου Νικόλαου Β' στην ταινία του HBO «Rasputin: Dark servant of destiny», με τον Άλαν Ρίκμαν ως Ρασπούτιν.
CHECK Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
O Μακέλεν και ο Πάτρικ Στιούαρτ το 2013 πρωταγωνίστησαν στο έργο του Σάμιουελ Μπέκετ, Περιμένοντας τον Γκοντό.

Από το 2013 έως το 2016 συμπρωταγωνίστησε με τον Ντέρεκ Τζάκομπι στην κωμική σειρά του ITV «Vicious», μια σειρά με ήρωες ένα ηλικιωμένο γκέι ζευγάρι που είναι πενήντα χρόνια μαζί. Όταν υποδύθηκε τον ηλικιωμένο Σέρλοκ Χολμς, ο κριτικός κινηματογράφου του «Rolling Stone», Peter Travers, επαίνεσε την ερμηνεία του, γράφοντας: «Ζητώ συγγνώμη από τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, αλλά ο Ίαν Μακέλεν στον ρόλο του ασύλληπτου ντετέκτιβ είναι απλώς υπέροχος». Το 2017 εμφανίστηκε στο ντοκιμαντέρ «McKellen: Playing the part» που εξερευνά τη ζωή και την καριέρα του ως ηθοποιού, σε σκηνοθεσία Joe Stephenson.

Τον Οκτώβριο του 2017, ο Μακέλεν υποδύθηκε τον βασιλιά Λιρ στο Chichester Festival Theatre, δηλώνοντας ότι πιθανότατα θα ήταν «ο τελευταίος του μεγάλος σαιξπηρικός ρόλος» – αλλά δεν σταμάτησε να παίζει. Για να γιορτάσει τα 80ά του γενέθλια το 2019 εμφανίστηκε σε μια σόλο θεατρική παράσταση με τίτλο «Ian McKellen on Stage: With Tolkien, Shakespeare, Others and YOU», κάνοντας αναδρομή σε παραστάσεις απ' όλη την μέχρι τότε καριέρα του. Η παράσταση περιόδευσε στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία και τα έσοδα αποδίδονταν στον χώρο όπου δινόταν η παράσταση. Τώρα κάνει ξανά πρόβες για τον Φάλσταφ. Κάνει ό,τι ονειρεύεται κάθε ηθοποιός, ζει μέχρι το τέλος επάνω στο σανίδι, παίζοντας και κάνοντας σχέδια για έναν επόμενο ρόλο. 

Δεν το βάζει κάτω ο Ίαν Μακέλεν Facebook Twitter
Tο 2019 εμφανίστηκε σε μια σόλο θεατρική παράσταση με τίτλο Ian McKellen on Stage: With Tolkien, Shakespeare, Others and YOU.







 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς είναι να θεωρείσαι ο πιο επικίνδυνος και ταυτόχρονα ο πιο μισητός άνθρωπος στη Βρετανία;

TV & Media / «Hating Peter Tatchell»: Πώς είναι να θεωρείσαι ο πιο επικίνδυνος και μισητός άνθρωπος στη Βρετανία;

Tο ΛΟΑΤΚΙ ντοκιμαντέρ της χρονιάς για το 2021 ήταν σίγουρα το «Hating Peter Tatchell» του Κρίστοφερ Άμος (Netflix), όπου με άξονα τη ζωή και τη δράση ενός από τους πιο εμβληματικούς και επιδραστικούς ακτιβιστές παρελαύνει μισός αιώνας ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας, κοινωνικών κινημάτων και δικαιωματικών διεκδικήσεων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ